respublika.lt

Ne gyvenimas be dangaus

(0)
Publikuota: 2015 vasario 07 18:36:47, Justina KABAKAITĖ, zinios@vakarozinios.lt
×
nuotr. 3 nuotr.
A.Gustaičio aviacijos instituto direktorius Jonas Stankūnas atskleidžia, kad dirbti aviacijoje pavyksta tik mylint ją visi darbai geri. Irmanto Sidareviciaus nuotr.

Sakoma, kad apie 80 proc. žmonių nerimauja prieš skrydį. Šis jausmas visiškai svetimas turbūt tik pilotams ir skrydžių valdymo specialistams, kurie turi pasirūpinti, kad skrydis būtų nepriekaištingas. „Vakaro žinios“ lankėsi šių specialistų rengimo centre, domėjosi jų darbo kasdienybe ir tikrino pagarsėjusius mitus apie lėktuvus ir pilotų darbą.

 

VGTU A.Gustaičio aviacijos institutas, rengiantis šios srities specialistus, yra įsikūręs netoli Vilniaus oro uosto. Čia mokslus kremta skraidyti ir su lėktuvais dirbti svajojantys jaunuoliai. Čia jų laukia moderniausia Baltijos šalyse mokomoji įranga.

Instituto direktorius prof. habil. dr. Jonas Stankūnas paaiškina, kad pilotai atsakingi už orlaivio valdymą, o skrydžių valdymo specialistai - už orlaivio judėjimą.

„Gal žmonės ne visuomet supranta, tačiau skrydžių valdymo specialistai dirba labai atsakingą darbą. Tai jie daro viską, kad lėktuvai nesusidurtų, laiku pakiltų, nepriartėtų vienas prie kito. Yra trys skrydžių valdymo pakopos: bokšto skrydžių valdymas, kai specialistas mato lėktuvus vizualiai, prieigų valdymas, kai specialistas valdo oro uosto teritorijas, ir galiausiai oro erdvės skrydžių valdymas. Mūsų galimybės leidžia studentus rengti moderniame treniruoklių komplekse, kur treniruojami visų trijų lygių specialistai“, - dėsto J.Stankūnas.

Skrydžių valdymo specialistų rengimo centre technika atnaujinama kone kasmet. Direktorius atskleidžia, kad naujausia įranga čia gaunama iškart, kai tik pasirodo rinkoje: „Esame ketvirti pasaulyje pagal aprūpinimą technika. Studentas, treniruodamasis dirbti bokšte, sėda prie kompiuterio, o prieš save ekranuose mato vizualizaciją - realaus oro uosto vaizdą, kuriame juda jo orlaiviai. Specialistas mato visus duomenis, duoda leidimus kilti ir leistis, jeigu tai nepažeidžia saugos reikalavimų. Norint kuo labiau pasiruošti įvairioms sąlygoms realiame darbe, čia galima dirbti matant vaizdą įvairiais metų laikais ir įvairiomis oro sąlygomis.“

Buvusi instituto auklėtinė Dainora, dabar dirbanti pilote instruktore, sako studijas atsimenanti kaip tikrai sudėtingą gyvenimo etapą: „Merginos čia visuomet po didinamuoju stiklu. Moterų mąstymas labai skiriasi nuo vyrų, todėl ir mokytis čia merginoms tenka gerokai daugiau. Vaikinui paaiškinti, kas sugedo lėktuvo variklyje, yra tarsi iš prigimties lengviau nei merginai.“

Direktorius parodo ir instituto pasididžiavimą - vienmotorio, dvimotorio, reaktyvinio turbopropelerinio ir daugiamotorio orlaivio pilotams skirtą treniruoklį. Čia studentams suteikiama galimybė pasijusti tarsi už tikro orlaivio šturvalo: studentas sėdi orlaivio piloto kabinoje, kurioje visi prietaisai atitinka laukiančius realiame darbe, o už lango - realus Vilniaus, Kauno, Palangos ar Šiaulių oro uostas. Telieka užkurti variklius ir kilti.

Direktorius J.Stankūnas primena, kad treniruoklyje ne tik vaizdas, bet ir savijauta tarsi tikrame lėktuve, tad neretai studentai iš treniruoklio išlipa, tarsi būtų apsisukusi galva, o kai kam net kojos linksta.

„Šis treniruoklis netgi pranoksta tikro lėktuvo galimybes, nes juo galima manevruoti taip, kaip nepavyktų su tikru orlaiviu ore. Be to, studentai turi galimybę išbandyti jėgas bet kokiomis oro sąlygomis, taip mokomasi skraidyti pagal prietaisus, nematant žemės. Čia galime vieno skrydžio metu padaryti giedrą dangų, debesuotą, sukelti audrą, netgi pakeisti dieną su naktimi“, - pasakoja lakūnas instruktorius Markas Lavrinavičius.

Atsiskaitymas treniruokliu  - tik vienas iš būdų, vėliau laukia ir tikras skrydis lėktuvu, o svarbiausias piloto atsiskaitymas - savarankiškas skrydis. Deja, nors studentai mokosi uoliai, o klysti nėra kada, pavyksta ne visiems. Instruktorius pasakoja, kad yra buvęs atvejis, kai studentei po savarankiško skrydžio niekaip nepavykdavo saugiai vienai nutupdyti lėktuvo. Nors tokių atvejų būna nedaug, tai reiškia, kad piloto duonos paragauti neteks.

Paklausus instruktoriaus apie įvairius sklandančius mitus, jis nusišypso ir pirmiausia primena, kad skristi lėktuvu bijoti visiškai nereikia, nes lėktuvas yra pati saugiausia transporto priemonė pasaulyje ir tai tikrai ne mitas. Tačiau mums ramybės nedavė mitas, kad kol keleiviai lėktuve mėgina įveikti skrydžio baimę, pilotai skrydžio metu kartais miega: „Taip, tai tiesa. Yra tokia oficiali procedūra, kuri leidžia skrydžio metu vienam iš įgulos narių pamiegoti 45 minutes. Tai saugiau, nei skristi su pavargusiu pilotu. Tokiu atveju stiuardai perspėjami, kad periodiškai ateitų į kabiną patikrinti, ar neužmigo kitas pilotas.“

Parengta pagal dienraščio „Vakaro žinios“ priedą „Geras!“

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Kaip dirbate - iš namų ar vykstate į darbo vietą?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kokia oro temperatūra vasarą jums labiausiai komfortiška?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

+14 +20 C

+14 +22 C

+12 +17 C

+20 +27 C

+15 +24 C

+16 +22 C

0-5 m/s

0-7 m/s

0-7 m/s