respublika.lt

Saugūs Lietuvos keliai - misija neįmanomanuotraukos (6)

2019 gruodžio mėn. 15 d. 13:45:43
Vidmantas MISEVIČIUS

Atšalus orams gatvėse ir keliuose vienas po kito pasipylė eismo įvykiai. Nesaugu Lietuvos keliuose net prezidento vyriausiajam patarėjui nacionalinio saugumo klausimais Vytautui Jonui Žukui, kurio vairuojamą „Subaru“ gruodžio 2-osios rytą pakeliui į darbą taranavo „Audi“; patarėjo automobilis nuo smūgio apsivertė. Laimė, šįkart avarija baigėsi be aukų - generolas leitenantas po apžiūros buvo išleistas iš ligoninės. Kita vertus, tokios situacijos verčia susimąstyti - ar tikrai visi, vairuotojų pažymėjimus turintys asmenys, moka vairuoti? Ir ką reiktų daryti, kad pirmasis ledas vairuotojams netaptų spąstais. Apie tai „Respublika“ kalbasi su eismo saugumo ekspertu, legendiniu lenktynininku Stasiu Brundza.

×
nuotr. 4 nuotr.
„Audi“ taranavo generolo leitenanto Vytauto Jono Žuko „Subaru“. Policijos nuotr.

 

- Kokios mintys jums kyla stebint tai, kas pastarosiomis dienomis vyksta šalies keliuose?

- Akivaizdu, kad ryškėja vairuotojų mokymo spragos. Šiandienines vairavimo mokyklas galima būtų prilyginti pradinėms mokykloms, kuriose žmogus gauna tik bazines žinias. Toliau jis vairavimo įgūdžius turėtų tobulinti „gimnazijose“, tačiau tokių Lietuvoje, nors Vyriausybės nutarimas dėl Saugaus eismo centrų steigimo buvo priimtas dar 2008 metais, nelabai turime.

2007-2008 metais nuvežiau mūsų tuometinės Vyriausybės narius ir Kelių direkcijos atstovus į tokius centrus Vokietijoje ir Italijoje. Pažiūrėjome, kaip jie veikia, ko vairuotojus moko. Grįžus buvo nuspręsta, kad Lietuvai jų taip pat reikia. Tačiau žodis taip ir netapo kūnu - kalbų buvo daug, o realiai vietoje turėjusių veikti 4-5 centrų duris atvėrė tik vienas. Jame yra visa, papildomam mokymui reikalinga, įranga. Vairuotojai čia mokomi, kaip elgtis, kai automobilis slysta, kaip saugiai stabdyti, ką daryti, kai prasideda akvaplanavimas, tačiau vienas centras visos Lietuvos poreikių patenkinti negali. Jeigu jų būtų įsteigta tiek, kiek buvo planuota, tikėtina, per dešimt metų visi Lietuvos vairuotojai būtų baigę ne tik „pradinę mokyklą“, bet ir vairavimo „gimnaziją“. O dabar keliuose daugybė pusmokslių.

- Bet gal eismo įvykiams įtakos turi ir kelių būklė?

- Kelių priežiūra - dar viena įsisenėjusi mūsų krašto problema. Kelių būklės stebėjimui ir jų priežiūrai skiriami milijonai, tačiau sistema neveikia. Kol yra tik toks ledukas, tikėtina, keliams būtų užtekę vien druskos, tačiau, panašu, kad kelininkai vėl „pramigo“ ir išskubėjo barstyti tik prasidėjus eismo įvykiams.

Apie padėtį keliuose privalėjo pranešti ir Kelių direkcija, nes 2018 m. 70 proc. eismo nelaimių, kuriose žuvo žmonės, įvyko LAKD prižiūrimuose keliuose. Ji centralizuotai gauna visą informaciją apie kelių dangos būklę, tad kas trukdo apie situacijos kitimą kas pusvalandį pranešti per radiją, kaip tai daroma Vokietijoje. Vairuodami asmenys tikrai neturi laiko sėdėti internete, o štai radijo pakeliui klausosi daugelis. Paprasta, pigi, bet labai veiksminga priemonė, tačiau pas mus kažkodėl netaikoma.

- Kas dar galėtų prisidėti prie situacijos keliuose gerinimo?

- Kryptinga ir aiški valstybės politika. Kol šalies keliuose veikė 139 stacionarūs ir 11 mobilių eismo radarų, vairuotojai, nors ir žinodami jų vietas, elgėsi atsakingiau. Tik radarus nuėmė - ir pasipylė eismo įvykiai. LAKD vadovo V.Andrejevo aiškinimai, mėginant užmaskuoti savo ir savo įstaigos aplaidumą, kad radarai kainuoja labai brangiai - apie 2,5 mln. Eur, neatremia jokios kritikos ir yra nepateisinami tų tragiškų įvykių fone ne tik moraliai, bet ir finansine prasme, nes 2018 m., LKPT duomenimis, už greičio viršijimą buvo nubausti 224 276 vairuotojai, paskirta baudų už 7 810 386 Eur, o į valstybės biudžetą buvo sumokėta 6982 592 Eur. 50 proc. šių lėšų - t.y. 3 491 296 Eur buvo nukreipta kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimui.

Dar viena sritis - vairuotojų atsakomybė. Įvairių draudimų pas mus tikrai užtenka, baudos irgi nėra mažos. Tačiau žmonių (ne)norą prasižengti lemia ne baudų dydis, o jų neišvengiamumas. Pagal dabar galiojančią tvarką už chuliganišką vairavimą baudos numatytos, o už sukeltus eismo įvykius - ne, nors, iš esmės, tai - to paties chuliganiško arba neatsakingo vairavimo pasekmė. Per metus fiksuojama daugiau kaip 100 tūkst. neįskaitinių eismo įvykių. Jeigu už juos būtų skiriamos baudos, tai ne tik papildytų valstybės biudžetą, bet ir skatintų vairuotojus būti atidesniems.

Nagrinėjant eismo įvykius ir jų aplinkybes, labai praverstų vaizdo registratorių įrašai. Nebūtinai ši įranga turi būti privaloma, tačiau, tarkim, draudikai galėtų mažinti įmokas tiems vairuotojams, kurie ją naudoja. O ir patiems vairuotojams būtų saugiau.

Tarkim, tipiška mūsų keliams situacija, kai susiduria motociklas ir automobilis. Dažnai tokie susidūrimai baigiasi itin tragiškai - vienas žūsta, kitas keliauja už grotų. Turint incidento vaizdo įrašą situaciją būtų galima įvertinti objektyviau - kokiu greičiu motociklas važiavo, ar automobilio vairuotojas galėjo spėti jį pamatyti ir sureaguoti, ką tuo metu darė pats vairuotojas ir t.t.

Vaizdo registratoriai su GPS net transporto priemonės greitį fiksuoja, tad po bet kokio incidento neatsakytų klausimų liktų labai mažai. Bet pas mus visa tai paliekama asmeninei vairuotojų iniciatyvai, todėl keliai be eismo įvykių, arba bent jau be žmonių aukų vis dar išlieka gražia, tačiau sunkiai realizuojama idėja.

Valstybinės saugaus eismo plėtros 2011-2017 m. programos tiksluose buvo numatyta, kad 2017 m. Lietuva bus tarp 10 geriausių ES valstybių, iki šiol velkamės uodegoje, nors kaimyninė Estija jau 2015 m. buvo 10 vietoje.

Parašykite savo komentarą:
  Skaityti komentarus (6)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)

Dienos klausimas

Kaip ketinate švęsti Velykas?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kaip vertinate valdžios sprendimus šalį užklupus koronavirusui?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+1 +3 C

-2 -4 C

 

-3 -5 C

 +3 +6 C

+2 +3 C

 

+4 +5 C

2-7 m/s

0-4 m/s

 

0-3 m/s

Nuorodos