Dėl Baltarusijos pasienyje toliau stovinčių vilkikų vežėjams trečiadienį protestuojant prie Seimo ir skatinant Vyriausybę imtis skubių veiksmų, premjerė Inga Ruginienė verslininkus ragina patiriamų nuostolių atlyginimo reikalauti iš Baltarusijos.
„Vyriausybė nieko kol kas nesvarsto (imtis – ELTA) – Baltarusijos pusė, kaip ir sakiau, sulaikė vežėjų automobilius ir tikrai logiška kreiptis į Baltarusiją dėl žalos atlyginimo. Lietuva nuo pat pirmos dienos, kai uždarė sieną, aiškiai davė signalą, kad gali grįžti vežėjai su savo automobiliais, jiems siena nebuvo uždaryta“, – žurnalistams Vyriausybėje trečiadienį sakė I. Ruginienė.
„Man atrodo logiška, kad vežėjai tuos reikalavimus keltų Baltarusijai“, – teigė premjerė.
Protestą organizuojančios vežėjų asociacijos „Linava“ vadovas anksčiau trečiadienį teigė, kad vežėjai gali teikti ieškinius ir per teismus iš Lietuvos reikalauti atlyginti patiriamus nuostolius. Anot jo, šie ieškiniai būtų perspektyvūs, nes Vyriausybė „daro klaidą po klaidos“.
Premjerė tuo metu kritikavo, kad vežėjai toliau negali suskaičiuoti, kiek transporto priemonių šiuo metu vis dar yra užstrigę Baltarusijoje, teigė, kad Lietuvos institucijos norėtų turėti tikslius skaičius.
„Šiai dienai turime skirtingus skaičius, (…) mūsų žiniomis, tai, ką vežėjai suskaičiavo, kad yra konfiskuota Baltarusijoje, nemaža dalis (vilkikų – ELTA) važinėja Lietuvoje ir vėl kursuoja ten, atgal į Baltarusiją. Tos statistikos tikslesnės tikrai reikėtų“, – teigė I. Ruginienė.
„Visada kviečiau dirbti pagal sąžiningumo principą, tartis (…) pagal tai“, – pridūrė premjerė.
Lietuvos muitinės duomenimis, Baltarusijos pasienyje šiuo metu yra įstrigusios 185 transporto priemonės su lietuviškais numeriais – iš jų 91 vilkikas ir 49 priekabos, priklausančios asociacijai „Linava“.
Tuo metu „Linava“ skelbė, kad pasienyje yra įstrigę apie 4 tūkst. Lietuvoje registruotų transporto priemonių.
Proteste prie Seimo trečiadienį susirinko apie 70 vilkikų, vežėjų akcija tęsis iki vakaro.
Vežėjai pristatė peticiją, kurią pateiks valdantiesiems – joje reikalaujama per 72 valandas paskelbti veiksmų planą, kaip bus grąžinami Baltarusijoje įstrigę vilkikai, kompensuoti faktinius vežėjų patirtus nuostolius, prastovas, neatliktus reisus, atsisakyti akcizų didinimo dyzelinui, patvirtinti trimetį planą dėl akcizų mažinimo, peržiūrėti kelių, aplinkosauginius vežėjams taikomus mokesčius.
Vežėjai taip pat ragina keisti dienpinigių reglamentavimo tvarką, užtikrinti skaidrią migracijos politiką trečiųjų šalių vairuotojams, efektyvų Baltarusijos pasienio darbą ir padidinti jo pralaidumą.
Sienos uždarymas
Premjerės teigimu, Vyriausybė ieško būdų didinti spaudimą Baltarusijos režimui, europiniu formatu toliau dirbama ties galimybe sankcijas Baltarusijai prilyginti jau taikomoms Rusijai, imtis nacionalinių sankcijų.
„Mes turime A, B ir C planą – šiai dienai ne paslaptis, aktyviai kontaktuojame su mūsų strateginiais sąjungininkais amerikiečiais, tikrai tikiuosi, kad pavyks ir šitas kontaktas, bet visada turime ir daug kietesnių priemonių – kalbant ir apie nacionalines sankcijas tiek fiziniams, tiek juridiniams asmenims, tiek apie diskursą dėl sienos uždarymo“, – teigė I. Ruginienė.
„URM šiuo metu aktyviai dirba su Europos Komisijos palaikymu dėl europinių sankcijų ir Baltarusijos sankcijų sulyginimo su Rusija. Yra visada ir to kraštutinės priemonės, kurių neatmetame, kad galime imtis“, – pridūrė ji.
Politikos koridoriuose šiuo metu taip pat svarstoma galimybė užšaldyti Baltarusijos Lietuvoje valdomą turtą – pavyzdžiui, Druskininkuose esančią „Belorus“ sanatoriją.
Primename, kad dėl pastaruosius mėnesius į Lietuvą atskriejančių kontrabandinių balionų šauktas ne vienas Nacionalinio saugumo komiteto (NSK) posėdis, Baltarusijos hibridinės atakos klausimas aptarinėjamas įvairiais formatais šalies ir tarptautiniu lygiu.
Reaguojant į vis pasikartojančius incidentus, Lietuvos Vyriausybė spalio pabaigoje nusprendė mėnesiui uždaryti Medininkų ir Šalčininkų pasienio kontrolės punktus su Baltarusija.
Vėliau Minsko režimas uždraudė lietuviškiems vilkikams judėti šalies viduje. Skelbta, jog dėl to pasienyje įstrigę vežėjai transporto priemones turi laikyti specialiose aikštelėse, už tai buvo apmokestinti.
Siekiant užstrigusius vilkikus sugrąžinti į Lietuvą, minėti du pasienio punktai buvo atidaryti anksčiau nei planuota, argumentuojant, kad situacija pagerėjo, kontrabandinių balionų srautai sumažėjo, tačiau užstrigę vilkikai iki šiol dar negali išvykti iš Baltarusijos teritorijos.
Šį antradienį dėl iš kaimyninės Baltarusijos leidžiamų kontrabandą gabenančių balionų Vyriausybė visoje šalyje taip pat paskelbė ekstremaliąją situaciją.