Apie tai prie ŽALGIRIO NACIONALINIO PASIPIREŠINIMO JUDĖJIMO apskritojo stalo diskutavo buvęs Seimo pirmininkas, laikinai ėjęs prezidento pareigas Artūras PAULAUSKAS, Nepriklausomybės Atkūrimo akto signataras, teisininkas Egidijus BIČKAUSKAS, Seimo narys Artūras SKARDŽIUS ir žurnalistas Vilius KAVALIAUSKAS. Diskusiją vedė žalgirietis Gediminas JAKAVONIS.
G.JAKAVONIS:   Baigiasi antroji prezidentės kadencija Simono Daukanto aikštės  rūmuose.  Gerbiamas Artūrai, dvi kadencijas buvote Seimo pirmininku,  jums pačiam  teko eiti prezidento pareigas. Pakalbėkime apie pastarąjį  mūsų valstybės  dešimtmetį ir pabandykime įvertinti Dalios Grybauskaitės  veiklą.
A.PAULAUSKAS: Aš ne kartą dalyvaudamas prezidento rinkimuose esu permąstęs, kokio   prezidento reikia Lietuvai. 2014 metais dalyvavau prezidento rinkimuose   su D.Grybauskaite ir aš jau tada jai išsakiau savo priekaištus kaip   prezidentei. Gal per antrąją kadenciją ji šiek tiek keitėsi, gal kažką   taisė savo elgesyje. Man visada atrodė, kad prezidentas turi būti   lyderis, turi būti formuojantis, telkiantis, vienijantis, bendraujantis.   Žmogus, kuris čia, mūsų visuomenėje, yra priimamas kaip autoritetas,   kaip lyderis, ne dėl to, kad jo bijo, ne dėl to, kad jis yra griežtas ar   žiaurus, bet todėl, kad jis yra išmintingas, turi idėjų ir tos idėjos   traukia žmones. Esu buvęs Estijoje, man patiko tokia tradicija, kad   prezidentas prieš Kalėdas apvažiuoja visą šalį, gyvena kiekvienoje   savivaldybėje, susitinka su žmonėmis, dalyvauja savivaldybių tarybų   posėdžiuose. Kitaip tariant, bendrauja ir susitikinėja su žmonėmis, tada   grįžta į Taliną ir prieš pat Kalėdas dalijasi kelionių įspūdžiais,   visus sveikina ir pan. Mūsų prezidentė veikia visiškai pagal kitą   elgsenos modelį, gal pagal savo charakterį, gal pagal savo suformuotą   būdą. Ji apskritai nedalyvaudavo įvairiuose renginiuose, labai mažai   išvykdavo bendrauti su žmonėmis, tie susitikimai būdavo daugiau   parodomieji. Nebuvo noro telkti žmones, bandyti pažinti juos. Aš jau   nekalbu apie tai, kad reikia keisti visą prezidento palydą, kai   važiuojama su žiburėliais, policijos palyda ir visa kita. Mes esame   nedidelė šalis ir tikrai nereikia tokios parodomosios akcijos kiekvieną   kartą atvykstant ar išvykstant. Aš manau, kad viską reikia daryti   paprasčiau. Nekalbu apie Islandijos prezidentę, kuri į darbą eina   pėsčiomis. Tuo ji artimesnė paprastiems žmonėms. Prezidentas turėtų būti   savas žmogus.
Didelė mūsų prezidentės klaida, kad nuo pirmos   savo darbo dienos ji pradėjo naikinti partinę struktūrą, visaip ją   žemindama ir ignoruodama. Todėl šiandien mes turime tai, ką turime.   Partijas ištikusi krizė, atsiranda partijoms alternatyvos - komitetai ir   kiti dariniai. Sakyčiau, ji labai daug prisidėjo, kad politinė mūsų   sistema visiškai nusilpo. Per dešimt metų D.Grybauskaitė su visomis   valdžiomis konkuravo. Vienintelis Andrius Kubilius jai pataikavo galbūt   todėl, kad buvo krizė ir gal reikėjo palaikymo. Tačiau visuomet ji  bandė  atrodyti virš visų, ne kartu dirbti, o visiems vadovauti. Buvo   nuolatinis noras pasirodyti, kad „čia aš esu stipriausia“. Ta   konkurencija yra šiek tiek ir konstituciškai užprogramuota, bet ji labai   neigiamai veikia mūsų žmonių sąmonę, ir pačių valdžių darbo  rezultatus.  Galiu pasakyti iš savo pavyzdžio, kai mes 2012 metais  atėjome į Seimą.  Man teko vadovauti komitetui (Nacionalinio saugumo ir  gynybos komitetas -  red.). Mūsų kariuomenė ir mūsų gynyba buvo  nustekenta iki tokio lygio,  kad nebuvo jokio rezervo, jokio  finansavimo, visos atsargos buvo  išnaudotos ir t.t. Finansavimas buvo  tiesiog tragiškas, tik 0,6 proc.  (nuo BVP - red.).
Kai mes  pradėjome sakyti, kad reikia atkurti  mūsų gynybinį pajėgumą, kad iki  2018 metų pasiektume tuos 2 proc., ji  visuomet bandė užbėgti už akių.  Jeigu mes sakome - 2018 m., tai ji sako -  2016 m. Jeigu mes sakome, kad  2017 m., tai ji sako 2015 m. Kitaip  sakant, bandė pasirodyti svarbesnė  už visus, bet ne dėl to, kad  įsigilintų į esmę, o todėl, kad  neužleistų pirmenybės.
Trečia  dalis - teisėsauga. Tai taip pat  yra jos sritis. Ji parenka žmones, su  kuriais vėliau nebendrauja.  Skirdama teisėją klausia, ar jis bus jos  komandoje. Visiškas  nesupratimas, kad teisinė valdžia irgi yra valdžia,  kad ji taip pat yra  nepriklausoma. Akivaizdu, kad buvo padaryta daug  klaidų. Ji naudojosi  teisėsaugos informacija, manipuliavo ja ir tokiu  būdu tvirtino savo  autoritetą, savo galias. Aš manau, kad taip buvo  padaryta didelė klaida  ir tai mūsų teisėsaugai, be abejo, atsilieps.
G.JAKAVONIS:   Gerbiamas Egidijau, jūsų kolega, Nepriklausomybės Atkūrimo Akto   signataras Algimantas Norvilas pokalbyje su „Respublika“ prieš keletą   savaičių priminė prezidento priesaiką, kad jis prisiekia būti visiems   vienodai teisingas. Kaip prezidentei sekėsi vykdyti šiuos priesaikos   žodžius? Turėjome Darbo partijos bylą, dabar turime liberalų.   Nusikaltimo prasme, mažai matau skirtumų. Tačiau pažvelkime į   prezidentės elgesį Darbo partijos atžvilgiu ir liberalų - skiriasi kaip   diena nuo nakties...
E.BIČKAUSKAS: Ne paslaptis, aš  visuomet buvau skeptiškas prezidentės atžvilgiu.  Atrodo, kad visi mes  čia esame tokio požiūrio, tad aš nenorėčiau toks  būti. Taigi, ką mes  turėjome prieš 10 metų ir ką turime dabar? Ką ji  gavo ir ką palieka?  Sutikime su tuo, kad bent jau ekonomiškai Lietuva  blogiau negyvena nei  prieš 10 metų, galbūt tik socialinė atskirtis  padidėjo, bet Lietuva  nesužlugo.
Kalbant apie pačią prezidentę,  Artūras jau užsiminė,  kad nuo pat pradžios nebuvo matyti švelnumo ir  artumo žmonėms. Antroje  kadencijoje ji jau bandė bendrauti ir su  vaikais, ir su šeimomis, bet  čia buvo daugiau parodomosios viešųjų  ryšių akcijos, kurios manęs  neįtikino. Ar nors vienas prisimena kokią  nors prezidentės spaudos  konferenciją, kur būtų neparuošti klausimai?  Aš kažkaip neprisimenu.  Bandžiau galvoti, kodėl tai įvyko. Iš dalies,  manau, tai lėmė jos  charakteris. Darau išvadą, kad tai atsirado todėl,  kad ji atėjo kaip  prezidentė su tam tikra paslaptimi, kuri ne visiems  buvo paslaptis. Ji,  dalyvaudama rinkimuose, puikiai žinojo, kad jeigu  kas nors duos komandą  išviešinti visą šią paslaptį, tai ji nelaimės  rinkimų. Tačiau tos  komandos nebuvo ir ji atėjo su savo paslaptimi.  Bijau, kad ji tapo tarsi  įkaite, todėl ir nenorėjo artimesnio  bendravimo, viešumo. Galų gale  buvo baimė, kad ta paslaptis bus  išviešinta. Iki šiolei mes nežinome,  kaip ji atsirado Jungtinėse  Amerikos Valstijose. Tad dėl tų pačių  spaudos konferencijų - neduok,  Dieve, dar kas nors paklaus, kaipgi ji  atsakys į neparuoštą klausimą.  Neduok Dieve, kas nors ims ir duos  komandą. Manau, kad tai stipriai  paveikė jos elgesį. Kaip yra, taip yra,  bet kandidatai į prezidentus  turi ateiti be jokių paslapčių.
Ką  mes turime? Deja, kaip  turėjome didžiausią savižudybių skaičių Europoje,  taip ir tebeturime.  Kaip turėjome didžiausią nužudymų skaičių Europoje,  taip ir turime.  Šiuos veiksmus - savižudybes ir nužudymus - vertinu  kaip objektyvią  visuomenės moralinę būseną, kuri nėra gera.
Ką  mes turime  saugumo prasme? Prezidentė aiškina, kad mes dar tokie saugūs  niekada  nebuvome. Leiskite man nesutikti. Politine prasme - taip,  galbūt. Mes  tikrai nesame geopolitiniai žaidėjai, kurie gali paveikti  viso pasaulio  politiką, bet savo lygmeniu mes įtaką daryti galime. Mes  kalbame apie  Rytų partnerystės kryptį. Idėja puiki, nuostabi. Bet kai ji  yra paremta  tik tuo, kad per ją bandoma padaryti tik blogiau vienam iš  kaimynų,  tai tokia partnerystė keičia savo prasmę.
A.SKARDŽIUS: Aš norėčiau platesne prasme pažvelgti į tą 10 metų laikotarpį.   Deklaruota, kad įvairiuose sektoriuose siekiame nepriklausomumo.   Kalbėta, kad parlamentas yra blogai, nuo jo gali būti priklausomi vieni   ar kiti. Tačiau prezidentės sprendimai svarbiausiais aspektais -   finansų, energetikos, beje, ir gynybos sektoriuose - priimami   vienasmeniškai. Pažiūrėkime, šiandien prezidentės štabo vadovas Vitas   Vasiliauskas - Lietuvos banko valdybos pirmininkas, antrosios kadencijos   štabo vadovas - Romas Švedas - „Lietuvos geležinkelių“ valdybos   pirmininkas, buvęs patarėjas Arūnas Molis vadovauja SGD terminalui,   kitas patarėjas - Nerijus Udrėnas - Klaipėdos jūrų uosto direkcijos   valdybos pirmininkas. Dar vienas patarėjas, Nerijus Rasburskis,   įgyvendina šiukšlių deginimo, fabrikų statybos projektą. Jau nekalbėsiu   apie Ingridą Šimonytę, kuri yra žinoma nuo Finansų ministerijos laikų,   buvo sėkmingai įdarbinta su Vitu Vasiliausku Lietuvos banke. Žinoma,   Rokas Masiulis yra „pilkasis kardinolas“, vadovaujantis Susisiekimo   ministerijai. Kaip žinoma, jis savo karjerą pradėjo įtvirtindamas SDG   terminalą su privačiu juridiniu asmeniu - „Klaipėdos nafta“. Matau čia   nepotizmą, savo patarėjų protegavimą ir tylą, visuomenės informavimo   tylą, manipuliavimą žiniasklaida. Greičiausiai ta pati žiniasklaida yra   finansuojama tiesiai ar per tarpininkus. Mes matome, kad viešuosiuose   sektoriuose - finansuose, energetikoje, transporte - per rangovus, per   tiekėjus su užsienio įmonėmis yra daug kontraktų. Kas vyksta tuose   sektoriuose? Bankai, skolinimosi politika. Dabar atliekamas   parlamentinis aukščiausio lygio tyrimas, kada jis baigsis - sunku   pasakyti. Dabar matyti, kad pasiskolinus 2010-2012 metais, būtent   prezidentės pirmosios kadencijos metu, 7,5 mlrd. eurų, mes palūkanų   permokėsime 2 mlrd. Eur, o skolą grąžinsime tik 2022 m. Kur nukeliavo   tie pinigai? Gal tyrimas į šiuos klausimus atsakys. Valstybės kontrolė   tuo metu negalėjo „įkąsti“, buvo labai neskaidru, buvo neaiškūs asmenys,   kurie skolinosi.
Energetika... Reikėjo sužlugdyti SDG projektą,   kurį įgyvendino Žemės ūkio ministerija su „Achema“ ir sukurti savo   „pinigų plovimo“ sistemą per šį projektą. Užuot įsigiję naują laivą, mes   jį išsinuomojome už trijų laivų kainą dešimčiai metų. Jeigu norėsime   išsipirkti, turėsime dar sumokėti vos ne įsigijimo kainą, po dešimties   metų privalomos nuomos. Dujos... Buvo kalbama apie prezidentės   patikėtinį ir globotinį Roką Masiulį, kad štai „Gazprom“ bus taikoma   teisinga kaina. Beje, „Gazprom“ dujų ir buvo daugiausiai nupirkta,   vadovaujant Arvydui Sekmokui, už didžiausią kainą. Dujos buvo perkamos   net tam, kad iš jų gamintų elektrą ir tai buvo vadinama energetine   nepriklausomybe, nors pagaminta elektra iš „Gazprom“ dujų buvo tris   kartus brangesnė 2010, 2011, 2012 m., nei iš pačios Rusijos tiesiogiai   įsigyta elektros energija. Kas čia per fenomenas? Tai yra pinigų plovimo   schema, kartu su „Gazprom“. Dujos, pradėjus veikti SDG terminalui,  buvo  pirktos iš „Statoil“, sutartis dabar taip pat galioja 10 metų, iki  2024  metų. Per pirmus pirkimus, nors pirkome labai nedidelį kiekį,  palyginti  su rinkos kaina, mes permokėjome 34 proc. Už tą nedidelį  kiekį, įsigytą  2015 m., už dujas mes permokėjome 54 mln. Grįžkime prie  bankų. „Snoro“  ir Ūkio banko uždarymas, teigiant, kad Skandinavijos  bankai yra  skaidresni. Jie sėkmingai pasidalijo bankų grobį, turiu  omenyje šių  bankų klientus. Pasirodo, tie patys Skandinavų bankai taip  pat sėkmingai  „plauna“ rusų pinigus. O už bankų uždarymą, daugiau nei 1  mlrd.  Lietuvos mokesčių mokėtojai iki šiol turi mokėti, nes, kaip  žinote, yra  draudimo sistemos.
G.JAKAVONIS: Gerbiamas  Viliau,  viešojoje erdvėje randu bandymus lyginti D.Grybauskaitę su  tarpukario  prezidentu Antanu Smetona. Aš į tą gretinimą žiūriu  skeptiškai.  A.Smetona - prezidentas, kuris išugdė tautiškumą ir  pilietinę visuomenę,  jis net rašė vadovėlius. Jūs esate žmogus, susijęs  su Vyčio idėja.  Deja, ji įgyvendinta ne Lukiškių aikštėje, o Kaune.  Atrodo, kad reikėjo  prezidentei tik stipriau kumščiu trenkti į stalą ir  viskas būtų stoję į  savo vietas. Bet atsitiko taip, kad Lietuva  pasidalijo į dvi dalis...
V.KAVALIAUSKAS: Pirmiausia,   nereikėjo kumščiais trankyti. Reikėjo paprasčiausiai simboliškai  įnešti  vieną eurą ir pasakyti - „aš už tai“. Bet ji pasakė: „Man  alergija nuo  šito.“ Pas mus atsiranda politikų, kurie bijo istorijos,  nes jie  praeityje turi kažką nešvaraus. Per daug nesigilinsiu, bet man  atrodo,  kad tuos dešimt metų Lietuva nematė prezidentės. Jeigu  palyginsime  A.Smetoną ir D.Grybauskaitę, tai A.Smetona prisistatė  Lietuvai,  apvažiavo visą šalį, jis buvo kiekvienoje apskrityje, 1927 m.  vos ne  visus valsčius aplankė. Ką lanko mūsų prezidentė? Kur ji  važinėja?  Niekur. Per dešimt metų ji Lietuvos taip ir nematė. Buvau  neseniai  Pagiriuose, tai - istorinis miestelis, tarp Utenos ir  Kėdainių. Jame  vyko to miestelio išlaisvinimo nuo bolševikų 100 metų  renginys. Man  gaila, kad mes užmirštame savo žmones, savo miestelius ir  savo istoriją.  Miestelis, kuris davė 19 Vyties kryžiaus kavalierių, 95  savanorius, nuo  1988 m. yra net ne apylinkė, net ne seniūnija, nėra  mokyklos.  Pražygiavo Pagirių orkestras, du vyrai su armonikomis, vienas  su būgnu  ir vienas su saksofonu. Jie sugrojo maršą, savanoriai pastatė  labai  gražų paminklą. Ar buvo prezidentė Pagiriuose? Juk tokie  miesteliai  lėmė, kad mes tapome valstybe. Gaila, kad prezidentė niekur  nevažinėja.  Todėl, matyt, ir Lietuvos nepažįsta. O gal ji tiesiog bijo  pažinti  Lietuvą.
Noriu grįžti dar prie to, kas kalbėta. Mane  labai  stebina dvigubi standartai. Aš prisimenu Sauliaus Spėčiaus  istoriją. Jis  buvo Algirdo Brazausko ir Gedimino Kirkilo patarėjas  energetikai. Kai  jis pamatė, kad reikia jau išeiti iš darbo, iš  politinio darbo išėjo į  energetiką. VTEK nusprendė, kad jis neturėjo  teisės, nes nuėjo į sferą,  kurią pats globojo. Dabar jūs man  pasakykite, kai paskiria terminalo  vadovu žmogų, kurio atlyginimas yra  gal penkis kartus didesnis nei  prezidentės, kaip viskas atrodo? Tada  buvo negalima, o čia - viskas  galima? Ar mes ir įstatymus kaitaliojame  tada, kai reikia?
Mums  sako, kad prezidentė yra atsakinga už  užsienio politiką. Pas mus  praktiškai visi pasiima tiek valdžios, kiek  nori ir niekas neskaito  Konstitucijos. Tai sena istorija, kodėl  prezidentė važinėja į Europos  vadovų susitikimus. Kodėl į tuos  susitikimus važinėja Estijos ir  Latvijos premjerai, o iš Lietuvos -  važiuoja prezidentė. Man teko dirbti  gal jau su penkiais premjerais ir  aš vis girdžiu tuos palyginimus.  Paskutinieji premjerai teigė, kad  jiems net nepasakydavo, ką svarstė.  Tai ar mes tikrai esame valstybė,  ar esame kažkoks privatus uabėlis -  noriu - nuvažiuoju ir paklausau,  noriu - papasakoju, o nenoriu ir  nepasakoju. Konstitucija, kurią skaito  prezidentė, yra ta pati, kurią  skaito ir Lietuvos piliečiai. Aš vieną  kartą paprašiau, kad prezidentūra  man paaiškintų, ar čia viskas yra  pagal Konstituciją, tai man visai  nebuvo atsakyta. Man ne taip svarbu,  ar prezidentė yra karo vadas, ar  užsienio politikos vadas, man svarbu,  kokią atmosferą ji sukuria  Lietuvoje. Ar mes esame vieninga Tauta, ar  mes esame vieninga valstybė,  ar mes turime tikslą, į kurį visi eina?  Nuo 2009 m., kur mes visi  einame? Dabar paskelbta - „Globali Lietuva.“  Dumkit iš Lietuvos, kur kas  nori, viskas yra gerai. Kitam prezidentui  teks priimti imigrantus - ne  lietuvius, ne krikščionis, ko gero. Visi  sakys, kad štai visi suvažiavo  valdant šiam prezidentui. Bet viskas  padaryta daug anksčiau, vietos jau  yra ištuštintos, belieka tik  atvažiuoti.
G.JAKAVONIS:  Išrinkus Seimą, prezidentas  Valdas Adamkus visada ateidavo, dalyvaudavo  pirmajame posėdyje, bet  esant D.Grybauskaitei mes viso šito nematėme. Ar  nereikėtų Seime rinkti  prezidento, kaip daro mūsų kaimynai latviai.  Suprantu, gal žmonėms,  kurie laukia prezidento rinkimų, ta mintis  atrodytų nepopuliari...
A.PAULAUSKAS: Man dar norisi  grįžti prie tų minėtų dvigubų standartų. Prisiminkime  Rolando Pakso  prezidentavimą. Jam nebuvo nieko atleidžiama, buvo kietai  kalama dėl  visų jo padarytų klaidų. D.Grybauskaitė sužaidė, sakyčiau,  gerą žaidimą.  Ji suprato, kad jos praeitis yra silpnoji pusė, ji  užsitikrino  konservatorių palaikymą. Tai jai leido žinoti, kad iš tos  radikalios  dešinės pusės ji nesulauks kritikos. Antra, ką ji padarė -  sugebėjo  pamaloninti, užtildyti žiniasklaidą, kad negalima prezidentei  užduoti  neparuoštų klausimų. Kai latvis žurnalistas, nežinodamas mūsų  tradicijų,  uždavė klausimą, ji pašoko ir išėjo. Mūsų žiniasklaida visa  tai  ignoravo. Žinoma, vėliau visi buvo apdovanoti ordinais už tokį   palaikymą. Vis dėlto, jai leido kurti tą dvigubų standartų atmosferą.   Savo oponentams taikė vienus reikalavimus, o savo komandai buvo visai   kiti reikalavimai.
E.BIČKAUSKAS: Gerbiami ponai, jūs   įsivaizduokite tokią situaciją, kad konservatoriai visiškai nereaguotų į   prezidento veiklą ir elgesį. Tai yra nerealu, tad per tuos dešimt metų   jie ir nereagavo. Komandos niekuomet ir nebuvo. Ar tai nėra dvigubi   standartai? Žinant tą situaciją ir girdint prezidentės žodžius apie   Sausio 13-osios bylos nuosprendį, tai gal geriau reikėjo patylėti.   Kalbant apie elementarų padorumą, reikėjo patylėti. Puikiai atsimenu   1988, 1989, 1990 ir 1991 metus. Prisimenu, koks buvo sunkus daugelio   žmonių apsisprendimas tą momentą, iš manęs neišgirsite prezidentės   pasmerkimo. Aš žinau, kaip buvo sunku apsispręsti. Bet, deja, kai eini į   prezidentus, viską turi sudėlioti ant lėkštučių, kad netaptum savo   įkaitu. Taip įkaitu tampa ir visa visuomenė. Džiaugiuosi, kad Lietuva   yra stipri, kad ir kiek mes matome problemų, ji nesužlugo, ir, manau,   jau nesužlugs. Pagrindinis dalykas, kuris sietinas su šia kadencija, man   yra prezidentės atitolimas nuo žmonių. Negaliu pamiršti jos skridimo   pigiu lėktuvu. Pirmiausia, tai yra gėda Lietuvai. Bet norėtųsi dabar, po   dešimties metų, paklausti, ar dar kada nors ji skrido tokiu lėktuvu?
G.JAKAVONIS:   Žiūrint į prezidentę, man susidarė vaizdas, kad ji Lietuvoje nebemato   savo ateities, galbūt svajoja apie darbą kažkur europinėse struktūrose.
A.SKARDŽIUS: Be abejo, galėtų tapti Konservatorių partijos pirmininke, jeigu ponas   Vytautas Lansbergis taip nuspręstų... Galima būtų kalbėti apie   viešuosius ryšius, kai didieji žiniasklaidos atstovai buvo išvadinti   skalikais, o savi skalikai apkabinėjami medaliais. Prezidentė daug   kalbėjo apie gynybą, apie BVP procento didinimą, tačiau antroje   kadencijoje buvo tik investicijos į „dūdų orkestrus“ ir jų skaičiaus   didinimą. Antroje kadencijoje, įsigyjant tuos gerai išreklamuotus   „bokserius“, buvo 88 vienetai numatyta įsigyti, prisimenant tą „auksinių   šaukštų“ skandalą, būtent tuo metu, tą savaitę, buvo pasirašoma   sutartis. Ne veltui buvo kalbama, kad per daug išeikvota, įsigyjant   virtuvės įrangą, lauko virtuvių įrangą, pavadintą „auksiniais   šaukštais“, kadangi tuo metu buvo po milijoną dolerių permokėta už   kiekvieną „boxerį“, lyginant su vokiečių kariuomenės tais pačiais 2016   m. įsigytais „boxeriais“. Europos Komisija pareikalavo dokumentų ir   Lietuva tuos dokumentus siuntė. Tuose dokumentuose buvo surašyta, kad   būtent gynybos taryba, vadovaujama prezidentės, 2015 m. buvo nurodžiusi,   kad 2016 m. pirksime „boxerius“, kokius „boxerius“, su kokia įranga.   Nurodyta ir tai, kad jie bus perkami per tarpininkus. Užtat ta kaina   išaugo. Ar tai, kad 88 mln. dolerių permokėta, ne gynybinių pajėgumų   silpninimas? Už 88 mln. buvo galima įsigyti daug tos pačios karinės   įrangos, technikos. Galų gale, mes galėjome nusipirkti ir tankų.
V.KAVALIAUSKAS: Pas mus valstybėje prioritetas yra šokiai ir krepšinis, nieko daugiau.   Daugiausiai apdovanoti asmenys yra iš tų sferų. Nebuvo apdovanotas nė   vienas rektorius. Tai ir parodo, kokie yra valstybės prioritetai,   kuriuos nustato ne kas kitas, o valstybės vadovas. Čia yra visuomenės   iškreipimas, kai mes pradedame melstis ne tiems dievams. Kai mes   orientuojamės ne į šviesą, ne į mokslą, ne į kažkokią pažangą, o   žiūrime, kas, kam laiku paduoda naktinį puoduką, o tai nėra pats   geriausias dalykas. Blogiausia yra tai, mano nuomone, kad pas mus yra   iškreipti prioritetai, o pačios valstybės strateginio tikslo taip ir   nebuvo suformuota per šiuos 10 metų. Nuo 2004 m. mes klaidžiojome kaip   po dykumą, laukdami, kada numirs karta, prisimenanti organizuotumą, gerą   administraciją ir pan. Po Nepriklausomybės paskelbimo tikrai buvo   neblogai besitvarkančių vyriausybių, kurios gelbėjo mus iš krizių, iš   blokadų ir pan., tikrai buvo šviesių dalykų. Apskritai, mūsų istorija   yra labai šviesi, bet tas Mozė, kuris turi stovėti priekyje, turi jausti   daugiau, išmanyti daugiau ir atsakyti daugiau. Pas mus valstybės   vadovas, kuris yra renkamas, bus laiku apkirptas, pamaitintas, laiku bus   paduodama kavos. Bet jis visus tuos penkerius metus, kuriuos bus   laikomas Konstitucijos garantu, Vyriausiuoju kariuomenės vadu ir mūsų   vadovu bet kokioje situacijoje, turi jausti atsakomybę. Jeigu mes   renkame prezidentą nacionaliniuose rinkimuose, tai jis turi jausti daug   didesnę atsakomybę, nei jis jaučia.