respublika.lt

Greitas atkirtis depresijai: 9 moksliškai pagrįsti būdai pakelti sau nuotaiką

(39)
2022 liepos 23 12:00:50
Parengė Milda KUNSKAITĖ

Norint pasijusti geriau, užtenka kam nors suteikti pagalbą. Pavyzdžiui, padėti senai močiutei iki durų nunešti sunkų nešulį arba praeiviui parodyti kelią. Esmė - ne tik socialinis veiksnys, tokio poelgio poveikį galima paaiškinti moksliškai. Darant gerus darbus išsiskiria hormonai oksitocinas ir dopaminas. Pirmasis dar yra vadinamas meilės hormonu: būtent jis yra susijęs su jausmais, kuriuos jaučiame apkabindami mažą vaiką.

×
nuotr. 1 nuotr.
Nuoširdus kvatojimasis pakelia nuotaiką. EPA-Eltos nuotr.

 

Gerkite vandenį

Skystis padeda išsiskirti jau minėtam dopaminui ir serotoninui - „pasitenkinimo hormonui". Jeigu smegenims ima trūkti skysčio, šių hormonų susidarymas lėtėja. Būtent su tuo gali būti susijęs netikėtas, logiškai nepaaiškinamas nuotaikos pablogėjimas - be jokios akivaizdžios priežasties. Bendros vandens kiekio normos nėra, bet esama rekomendacijų šia tema.

Juokitės

Kai kvatojamės iš sąmojingo posakio arba juokingo katino socialiniuose tinkluose, smegenyse išsiskiria vis tie patys dopaminas su serotoninu. O kortizolio, streso hormono, lieka mažiau - štai tokia yra juoko chemija. Pamėginkite pasižiūrėti humoristinę laidą ar pasiklausyti linksmos tinklalaidės - tikriausiai pasijusite šiek tiek geriau. O dar juokas gerina kraujo cirkuliaciją ir net degina kalorijas.

Daugiau šviesos

Išeikite į lauką bent kartą per dieną. Dienos šviesa gerina nuotaiką, suteikia jėgų ir didina gyvybingumą. Būtų gerai, kad jūsų darbo stalas būtų prie lango. Jeigu jus kamuoja sezoninės depresijos, pagalvokite apie papildomą šviesos šaltinį - geriau deginti kilovatus negu sudegti nuo depresijos.

Bendraukite

Norint pasijusti naudingam, reikia bendrauti su kitais žmonėmis. Kaip žinome, vienišus žmones dažniau kamuoja depresija, nemiga ir bendras kognityvinių funkcijų blogėjimas. Be to, vienatvė 50 proc. didina mirtingumo riziką.

Grįžkite į tikrovę

Tyrimai rodo, kad ribojant naudojimąsi mobiliuoju iki 30 min. per dieną, pagerėja savijauta, susilpnėja depresija ir vienišumo jausmas. Nuolatinis žmonių, su kuriais susitinkate socialiniuose tinkluose „idealaus gyvenimo" stebėjimas gali padovanoti sindromą, kurį psichologai pavadino FOMO (fear of missing out - pažodžiui „baimė praleisti" ką nors labai svarbaus, idealų iš interneto vaikymasis, kurie jums iš tiesų visai nesvarbūs).

Judėkite

Fiziniai pratimai skatina išsiskirti nervinius mediatorius, nuo kurių priklauso gera savijauta - dopaminą, adrenaliną ir serotoniną. Be to, sportuojant gausiai išsiskiria endorfinų - medžiagų smegenyse, kurios padeda pajusti „natūralią euforiją". Tyrimais įrodyta, kad treniruotė suteikia laimės net gilios depresijos apimtiems žmonėms.

Atsisakykite alkoholio

Populiarus „linksmumo šaltinis" pasižymi priešingu efektu. Nustatyta, kad reguliariai išgėrinėjantys žmonės paprastai būna mažiau patenkinti gyvenimu, o stresą jaučia didesnį. Mažiau geriant padidės gyvybinis aktyvumas. Beje, šis patarimas susijęs su miegu: alkoholis trukdo smegenims persikrauti, todėl girtam žmogui greitojo miego fazės nebūna.

Išmėginkite kognityvinę elgesio terapiją

Šios psichiatrijos krypties uždavinys - rasti ir užfiksuoti „automatines" mintis, kurios sukelia tokias neigiamas būsenas kaip baimė, jėgų netekimas, panikos priepuoliai. Kiekvieną dieną mūsų galvose kyla iki 20 tūkstančių „automatinių" minčių, kurios susiformavo vykstant evoliucijai, kad būtų greitai reaguojama į besikeičiančią aplinką. Dabar jos kai kada mums trukdo jaustis gerai. Jų ieškoti, o paskui jas pervesti į sąmonės sritį padeda psichologai.

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
5
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Skaityti komentarus (39)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • SANKCIJOS: Kinija pareiškė, kad jos sankcijos Lietuvos susisiekimo viceministrei Agnei Vaiciukevičiūtei yra „tinkamos ir pagrįstos“, praneša agentūra „Reuters“.
  • KOMPENSACIJA: Vyriausybės ketinimus kompensuoti veiklą stabdančios nepriklausomos elektros tiekėjos „Perlas Energija“ klientų nuostolius ekonomistas Nerijus Mačiulis vadina klaida.
  • KAINA: Pasak Energetikos ministerijos, nepriklausomaiomai elektros tiekėjai „Perlas Energija“ pranešus apie nuo rugsėjo stabdomą veiklą, kito tiekėjo nepasirinkę jos klientai laikinai, iki šių metų pabaigos, turėtų mokėti 24 centus už kilovatvalandę.
  • BIRŽA: Elektros birža „Nord Pool“ paragino rinkos dalyvius teikti daugiau kasvalandinių paraiškų vietoje siūlymų tiekti elektrą keletui valandų už tą pačią kainą (vadinamųjų „blokų“).
  • APKLAUSA: Tik 8% gyventojų tiki, kad Lietuvoje situacija krypsta geryn, beveik trys ketvirtadaliai mano, kad ji blogėja, rodo atlikta „Baltijos tyrimų“ apklausa.
  • MIGRANTAI: Iš Medininkų užsieniečių registracijos centro ketvirtadienį iškelti paskutinieji 12 čia laikinai gyvenusių neteisėtų migrantų - jie perkelti į užsieniečių registracijos centrus Pabradėje bei Kybartuose.
  • KOSMOSAS: Europos kosmoso agentūra kartu su Ekonomikos ir inovacijų ministerija skelbia konkursą Lietuvos kosmoso pramonės koordinatoriaus pareigoms užimti.
  • PROTESTAS: Užsienio reikalų ministerija ketvirtadienį iškvietė Kinijos laikinąjį reikalų patikėtinį Čiu Baihua pareikšti protesto dėl Pekino skelbiamų sankcijų susisiekimo viceministrei ir nutraukiamo bendradarbiavimo susisiekimo srityje po jos vizito Taivane.
  • PRIĖMIMAS: Penktadienį prasideda papildomas priėmimas į profesinio mokymo įstaigas, praneša Švietimo, mokslo ir sporto ministerija.
  • PEDAGOGIKA: Grupė įvairioms frakcijoms priklausančių parlamentarų parengė Konstitucijos pataisas, kurios leistų Seimo nariams užsiimti pedagogine veikla.
Daugiau

Dienos klausimas

Kaip vertinate naują tvarką, kad teigiamo COVID-19 greitojo testo nuotrauka įrodys, jog sergate?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar gerai atidirbo Seimas šią pavasario sesiją?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+12 +19 C

+13 +20 C

 

+11 +20 C

+20 +25 C

+22 +25 C

 

+24 +27 C

0-4 m/s

0-5 m/s

 

0-4 m/s