Tik Lietuvai ir tik jos sąmoningiems piliečiams skirtas dienraščio „Respublika“ specialus leidinys.
Vytautas RADŽVILAS: „Lietuva - lietuviams“ (I)
Būtent   šiuos žodžius dera prisiminti ir drąsiai bei tvirtai ištarti   kiekvienais metais švenčiant Kovo 11-ąją - atkurtosios Nepriklausomybės   dieną. Jie yra be galo svarbūs ir prasmingi, nes, kaip ir prieš   šimtmetį, vėl tapo tautos išlikimo pasaulyje ir istorijoje formule.
Visa   žmonijos patirtis, deja, liudija, kad tautų kova dėl vietos po Saule   visais laikais buvo nuolatinė jos istorijos palydovė. Nepajėgusios   susiorganizuoti į politinius darinius - valstybes arba nesugebėjusios jų   apginti ir išsaugoti tautos gyvuoja tik kaip etnokultūrinės bendrijos,   turinčios nedaug galimybių išvengti jų tykančios lemties. Toji lemtis -   būti biologine medžiaga arba, kaip šiandien įprasta sakyti,   „žmogiškaisiais ištekliais“, kuriais savo nuožiūra naudojasi savo būtį   valstybiškai įtvirtinusios politinės tautos kurdamos savąją galią ir   didybę. Šitaip jos teigia ir įtvirtina save pasaulio istorijos scenoje. O   jų savikūros žaliava virtusios tautos pralaimėtojos anksčiau ar vėliau   dingsta nuo tos scenos visiems laikams. XIX a. ir lietuvių tauta buvo   atsidūrusi prie istorinės bedugnės krašto. Taip, Lietuva vadinamame   Žemės lopinėlyje daug amžių gyveno lietuviškai kalbantys, savitą kultūrą   ir papročius turintys žmonės. Kadaise jie sugebėjo sukurti net galingą   valstybę. Net ir ją praradę, jie tam tikra prasme toliau gyvavo savo   protėvių žemėje. Tačiau tik tam tikra prasme. Matuojant kasdienio   gyvenimo masteliu, jie čia dar buvo: gimė ir mirė, dirbo ir augino   vaikus, šventė savo šventes ir dainavo savo dainas. Tačiau XIX a. jie   jau seniai nebuvo tauta. Mat jiems nepriklausė žemė, kurioje gyveno. Čia   jie buvo tik atsitiktiniai prašalaičiai. Visais atžvilgiais -   ekonominiu, socialiniu, kultūriniu ir politiniu - žemiausia, labiausiai   engiama ir užguita, mažiausiai teisių turinti Lietuvoje gyvenusi   bendruomenė. Tiesa, šalia jų gyveno kiti žmonės, taip pat vadinę save   lietuviais. Tačiau šias iš bendro kamieno išaugusias dvi lietuvių   bendrijas jau mažai kas siejo. Jos priklausė skirtingiems ir vienas   kitam susvetimėjusiems socialiniams ir kultūriniams pasauliams.   Skirtinga kalba tik dar labiau išryškino tarp jų tvyrojusią prarają. Ji   tarsi liudijo, kad ši praraja buvo ne tik socialinė ir kultūrinė, bet   kone antropologinė - dvi nelygiavertes ir nelygiateises žmogiškų būtybių   rūšis skirianti bedugnė. Tapti visaverčiu žmogumi - pakilti ant   aukštesnio visuomenės hierarchijos laiptelio - žemakilmis lietuvis   galėjo tik prarasdamas savastį ir tapatumą. Savanoriškai arba   priverstinai išsižadėti savo kalbos ir kultūros, nutraukti dvasinius ir   moralinius saitus su prigimtine bendruomene - tokia buvo lietuvio  virsmo  visaverčiu ir visateisiu žmogumi kaina. Tai buvo grynai  individualus  gelbėjimosi kelias - galimybė tik pavieniams asmenims, o  ne visai  lietuviškai kalbančių žmonių bendrijai pakilti iš socialinės   hierarchijos dugno. Tokiomis sąlygomis lietuviai sparčiai tirpo. Kaip   kolektyvinė bendrija jie buvo iškritę iš istorijos, nes šitoks jų   buvimas neturėjo jokio istorinio tikslo ir prasmės. Todėl iki XIX a.   Atgimimo lietuvių tautos nebuvo ta prasme, kad ji neegzistavo kaip   atskira ir savarankiška politinė ir istorinė bendrija. Lietuviai buvo   tik kitų - jau sąmoningų ir istorinių - tautų savikūros „žaliava“, arba   „žmogiškų išteklių“ šaltinis, kuriuo tos tautos, daugiausia rusai,   lenkai ir vokiečiai, nevaržomai naudojosi statydamos savosios galios ir   šlovės rūmą. Ir šie „ištekliai“ sparčiai seko: vėluojanti virsti tikra   modernia tauta lietuviakalbių žmonių bendrija tirpo kaip pavasarinis   sniegas.
Ir staiga viskas pasikeitė. Kai net optimistams atrodė,   kad viskas baigta ir nebėra jokios vilties, buvo suvokta gelbstinti   tiesa ir ištarti lemtingi žodžiai. „Lietuva - lietuviams!“ Šie žodžiai   iš tiesų gelbstintys ir šventi, nes jie paskutinę akimirką išplėšė jau   merdinčią lietuviakalbių žmonių bendriją iš nebūties nasrų. Teiginys   „Lietuva - lietuviams“ įprasmino šių žmonių sąmoningą ir valingą   apsisprendimą bei ryžtą būti - išlikti savimi. Šie žodžiai - tautos   politinės ir istorinės būties formulė. 
Tik politiškai   susiorganizavusi ir sukūrusi savo valstybę etnokultūrinė ir kalbinė   žmonių bendrija virsta tikra istorine tauta. Taigi šiais žodžiais buvo   pasakyta: nuo šiol mes esame laisvų ir lygių žmonių politinė   bendruomenė, sugebanti valdyti savo istorinį likimą ir solidariai   prisiimti atsakomybę už nuo amžių mūsų protėvių gyventą, jų puoselėtą ir   gintą žemės lopinėlį prie Baltijos jūros. Būtina akcentuoti: jais   nebuvo pasakyta, kad Lietuva yra tik lietuviams. Šie žodžiai turi aiškią   ir nedviprasmišką politinę prasmę: lietuviai nuo šiol yra savo  protėvių  žemėje modernią ir demokratinę valstybę steigianti tauta.  Kalbant dar  aiškiau - šią valstybę steigiantis kolektyvinės politinės  valios  subjektas. Jeigu lietuviams nebūtų pavykę tapti politine ir  istorine  tauta, jų likimas būtų pakrypęs visiškai kitokia vaga. Pačios  „Lietuva“  vadinamos šalies (jei tokia apskritai būtų) vaizdas  greičiausiai  neatpažįstamai skirtųsi nuo dabartinio, nes 1918 m.  Vasario 16-osios  modernioji Lietuvos valstybė paprasčiausiai niekada  nebūtų gimusi. Tokia  yra politinė ir istorinė žodžių „Lietuva -  lietuviams“ prasmė. Ir jie  niekada nereiškė ko nors kito. Tuo neleidžia  abejoti pirmojo tautos  nepriklausomo gyvenimo tarpsnio patirtis.  Tarpukario Lietuvos Respublika  sėkmingai atliko savo politinę ir  istorinę misiją. Ji ne tik tapo  tvirtu gynybiniu skydu, sustabdžiusiu  tautos garmėjimą į istorinės  nebūties bedugnę, bet ir leido iki tol  neregėtomis spalvomis sužėrėti  visoms jos kūrybinėms galioms. Tapę  politine tauta, lietuviai virto ir  tikra europine tauta. Kartu tautinė  Lietuvos valstybė buvo atvira  pasauliui šalis ir tikrai moderni  politinė bendrija, nes visi jos  nariai, ne tik lietuviai, bet visų  tautybių gyventojai, turėjo lygias  pilietines ir politines teises.
Tačiau  stebuklingai atgimusiai  tautai atsivėrusį atvirą ir šviesų politinės  ir istorinės būties  horizontą ilgiems dešimtmečiams užtemdė valstybės  okupacija ir aneksija.  Ji išplėšė lietuvius iš jiems priklausančių ir  jų pačių valdomų erdvės  ir laiko - atsaistė nuo jų žemės ir atėmė jų  kolektyvinio buvimo  istorijoje tikslą ir prasmę. Netekę savo valstybės,  žemės ir Tėvynės bei  iškritę iš savos istorijos lietuviai buvo  atblokšti į praeitį ir vėl  tapo ikipolitine ir ikiistorine tauta -  viena iš daugelio komunistinės  imperijos etnokultūrinių ir kalbinių  grupių. Erdviniais ir laikiškais jų  buvimo atskaitos taškais tapo  okupantų primestos vietos ir laiko  būtiškosios perspektyvos sampratos.  Modernioji valstybinė lietuvių tauta  buvo verčiama „daugianacionalinės  socialistinės Tarybų Lietuvos  liaudies“ dalimi. Nuosekliai įgyvendinant  komunistinio „proletarinio  internacionalizmo“ principą - proletarai  neturi tėvynės, - Lietuva  liovėsi buvusi lietuvių tautos Tėvynė.
Ji,  geriausiu atveju,  galėjo būti tik „gimtinė“ arba „tėviškė“, jokių  politinių ir valstybinių  siekių neturinti priminti ir įkvėpti imperijos  dalis. Teoriškai  lietuviams priklausė „visa plačioji tarybinė tėvynė“,  o Lietuva - tik  geografinis ir teritorinis-administracinis šios  „tėvynės“ vienetas -  savo ruožtu tapo pereinamuoju kiemu arba  potencialiais kiekvieno  panorusio joje įsikurti „tarybinio žmogaus“  namais. Žinoma, pavergta  tauta kiek įstengdama laikėsi įsikibusi savo  žemės ir iki pat  Nepriklausomybės atkūrimo joje sudarė gyventojų  daugumą. Tačiau šis  faktas neturi klaidinti. Politiškai ir ideologiškai  lietuviai buvo  atsaistyti nuo „Lietuva“ vadinamos teritorijos ir vėl,  kaip ankstesniais  amžiais, tapo atsitiktiniais prašalaičiais savo  protėvių žemėje. Nes ji  vėl nebebuvo Lietuva lietuviams. Tarybų  Sąjungoje kryptingai vykdomas  tautų išvietinimas reiškė, kad jokia  tauta negali turėti nuolatinės  gimtosios žemės ir tikros Tėvynės - tai  buvo universalus komunistinės  imperijos erdvinės organizacijos  principas. Jis ne kartą buvo  patvirtintas ir praktiškai. Tik palyginti  laimingai susiklosčius  aplinkybėms lietuvių tauta, nors ir patyrusi  didžiules tremtis, vis  dėlto nebuvo iškeldinta iš savo žemės visa ir  neatsidūrė nuo jos už  tūkstančių kilometrų, kaip kad nutiko dar  nelaimingesnėms imperijos  tautoms.
Pasikeitė ir lietuvių buvimo  laikinė perspektyva. XIX a.  pabaigoje sugebėjusios prabusti ir subręsti  iki politinės tautos  lietuviakalbių žmonių bendrijos buvimo pasaulyje  ir istorijoje tikslas  ir prasmė buvo aiškiai apibrėžti - visapusiškai  išskleisti savo  kūrybines galias ir įsitvirtinti pasaulyje tarp kitų  moderniųjų tautų,  šitaip užsitikrinant ilgaamžę tautos istorinės būties  perspektyvą.  Praradusios valstybę tautos iškritimas iš istorijos  reiškė tai, kad ši  perspektyva buvo paneigta ir iš jos jėga atimta.  Išnykti be pėdsako  ištirpstant būsimojoje betautėje žmonijoje, arba  „pasaulinėje  komunistinėje visuomenėje“ - toks dabar turėjo būti  galutinis ir  aukščiausias tautos buvimo istorinis tikslas. Buvo  neslepiama, kad tauta  turi išnykti dar anksčiau, jau pakeliui į šį  galutinį tikslą  asimiliuodamasi „naujoje istorinėje žmonių bendrijoje“ -  rusakalbėje  „tarybinėje liaudyje“. Šis tautos slinkimo nebūtin -  lietuvio dvasinio  virsmo ištautintu homo sovieticus - tarpsnis buvo  vadinamas „didžiausio  istorijoje lietuvių tautos klestėjimo“  laikotarpiu. Būtent šiuo  „klestėjimo“ laikotarpiu lietuviai grįžo į XIX  a. ir kitu atžvilgiu:  liovėsi būti savarankiška ir tikrai moderni  tauta, suvokianti save kaip  lygių, laisvų ir solidarių žmonių bei  piliečių bendruomenę. Ankstesnę  bedugnę tarp „žemesnių“ ir „aukštesnių“  lietuvių - nekilmingos  prastuomenės ir bajorų - pakeitė nauja praraja.  Radosi milžiniškas  atotrūkis tarp „atsilikusių“ ir „tamsių“ lietuvių  tautos, troškusios  išsaugoti naikinamą gimtąją kalbą, papročius ir  kultūros tradicijas bei  svajojusios atkurti valstybę, ir „pažangių“,  „apsišvietusių“ lietuvių,  pretendavusių į tos tautos vedlių ir  „avangardo“ vaidmenį, raginusių ir  vertusių kuo greičiau atsikratyti  visų tų „pasenusių atgyvenų“ ir  išmesti jas į „istorinių atliekų“  sąvartyną. Kaip ir daugelis XIX a.  bajorų, jie savęs nelaikė lygiais  tautos nariais, bet manė esą pakilę  virš jos kaip aukštesnės rūšies  būtybės, arba „antžmogiai“, vykdantys  tik jiems skirtą misiją vesti  „istorinės pažangos dialektikos“  nesuvokiančių „tamsuolių tautą“ į  šviesią komunistinę ateitį. Kadangi  atsaistyti nuo savosios žemės ir  išbraukti iš savosios istorijos  lietuviai nebuvo politinė tauta, „LTSR“  vadinto imperijos  administracinio vieneto valdytojai niekaip nebuvo  atsakingi už lietuvių  tautos likimą ir ateitį. Tautos išlikimas ne tik  nebuvo jų rūpestis,  priešingai - jiems buvo patikėtas uždavinys visomis  išgalėmis priartinti  jos istorinio buvimo pabaigą. Šie uolūs  administratoriai buvo atsakingi  tik už jų tvarkomos teritorijos  „ekonominės ir socialinės plėtros“  rodiklius, o kokių tautybių žmonės  gyvens šioje teritorijoje, sprendė ne  jie ir jiems tai buvo visiškai  nesvarbu. Trūko tik nurodymo iš  imperijos centro, ir jie klusniai ir  nedvejodami būtų iškėlę visus savo  tautiečius į bet kurią „plačiosios  tėvynės“ vietą.
Tad išvietinti  ir išlaikinti lietuviai tapo tuo,  kuo buvo ir kitos Tarybų Sąjungos  tautos: imperijos centrinės valdžios  nuožiūra laisvai kilnojama ir bet  kur siunčiama pigia darbo jėga, o  prireikus - ir patrankų mėsa.  Nebeveikiant valstybę leidusiam įsteigti  principui „Lietuva -  lietuviams“, turėjo iš esmės keistis ir  demografinis šalies vaizdas. Jo  idealas, arba pageidautinas modelis,  buvo „sparčiosios komunistinės  statybos“ aikštelė. Vieta, į kurią  suplūsta - savanoriškai arba su  partijos įteiktais kelialapiais -  internacionaliniai „tarybinių darbo  žmonių“ kolektyvai. Taip buvo  pompastiškai vadinamos visoje imperijoje  besiblaškančios arba joje  perkėlinėjamos klajūnų minios. Šie ištautinti,  išrauti iš savo žemės ir  atsaistyti nuo tėvynės, užmiršę savo kultūros  tradicijas ir praradę  istorinę atmintį žmonės buvo vadinami „mankurtais“  - savo tikrosios  padėties nesuvokiančiais ir todėl pavyzdingai  klusniais vergais. 
Lietuva  taip pat tapo imperijoje vykdytos  „internacionalinės tautų draugystės“  politikos taikiniu ir auka: jos  žemė turėjo tapti tokia pat  „sparčiosios komunistinės statybos“ aikštele  ir tokių pat mankurtų -  „socialistinės tarybų Lietuvos liaudies“ -  surinkimo ir paskirstymo  punktu. Šį „tautų draugystės“ idealą buvo  tvirtai ir nuosekliai  siekiama įgyvendinti. Tik dėl įvairių palankių  aplinkybių prie jo  nebuvo priartėta taip smarkiai, kaip, pavyzdžiui,  Kazachstane ar  Latvijoje, kur tautos tapo mažumomis savo pačių žemėje.
Virtusi   tik etnokultūrine ir kalbine bendrija, lietuvių tauta merdėjo ir nyko.   Tautos branduolys - tvirčiausią politinę, valstybinę ir istorinę sąmonę   turėję ir todėl atkakliausiai pavergėjams pasipriešinę Lietuvos   Respublikos piliečiai - buvo sunaikintas, atsidūrė išeivijoje arba buvo   nutildytas. Natūraliai keičiantis krašto gyventojų kartoms ir nesant   palankių sąlygų bent jau palaikyti šią sąmonę - o ką jau kalbėti apie   puoselėjimą ir stiprinimą, - toji sąmonė tolydžio dilo. Tiesa,   pasibaigus atviro naikinimo tarpsniui, galėjo atrodyti, kad tauta išliko   ir net turi ateitį. Tačiau tai buvo apgaulinga regimybė.
Mat   fiziškai toji lietuviakalbių žmonių bendrija gyvavo toliau ir net pamažu   gausėjo. Lietuviai, kaip ir jų seneliai ir proseneliai - XIX a.   baudžiauninkai, o vėliau laisvieji valstiečiai, - iki XIX a. tautinio   prabudimo gyveno tarsi normalų, įprastinių darbų ir rūpesčių kupiną   gyvenimą. Daugelis vis dar stengėsi išsaugoti ir puoselėti naikinamą   gimtąją kalbą, papročius ir kultūrines tradicijas. Tačiau taip darė   anaiptol ne visi. Tautos nykimo požymiai darėsi vis akivaizdesni. Lėtai,   bet nenumaldomai gausėjo tokių, kuriems lietuvių kalba darėsi tik iš   įpročio dar vartojama priemonė susišnekėti kasdieniais buitiniais   reikalais, o ne tautos dvasios išraiška ir jos aukštesnius kultūrinius   siekius įkūnijanti bei įprasminanti kalba. Kaip aukštosios kultūros   kalba jiems lietuvių kalba atrodė „neperspektyvi“. Netrūko ir   besipiktinančių, kodėl visose viešojo gyvenimo srityse delsiama pereiti   prie „didžiojo Lenino“ kalbos. Tokiems „lietuviams“ savosios kultūros   tradicija atrodė tik juokinga ir išnykti pasmerkta atgyvena, o pastangos   ją išsaugoti ir puoselėti - tik varginanti ir beprasmė našta.
Tautos   namus - nepriklausomą tarpukario Lietuvą - sunaikinusi svetima  valstybė  pamažu darėsi sava, nes vis daugiau lietuvių aną Respubliką  pamiršo  arba, paveikti okupantų ir jų talkininkų ilgai ir sistemingai  skleisto  propagandinio melo, pradėjo laikyti ją istoriniu nesusipratimu  ir  klaida, tad galiausiai ėmė apskritai nesusivokti esą pavergti ir   gyvenantys ne savoje šalyje. Arši okupantų kova su „lietuviškuoju   nacionalizmu“ didele dalimi buvo sėkminga ir davė apčiuopiamų rezultatų.   Nepriklausomą valstybę grindusį ir leidusį sukurti principą „Lietuva -   lietuviams“ vieni lietuviai apskritai pamiršo arba nebesuvokė jo   tikrosios politinės ir istorinės prasmės; kiti miglotai dar suvokė jo   prasmę, tačiau bendroji tendencija buvo akivaizdi ir nekėlė jokių   abejonių. Nenumaldomai artėjo dvasinė, politinė ir istorinė katastrofa -   visiško ir negrįžtamo lietuvių ištautinimo, nupolitinimo ir   nuistorinimo stadija, kai absoliučiai daugumai nykstančios tautos narių   principas „Lietuva - lietuviams“ darėsi tik niekam nereikalinga ir net   žalinga archajiška „atgyvena“. Pradėta nuoširdžiai tikėti, kad   vadovavimasis šiuo principu esąs tik dvasinio, moralinio ir   intelektualinio „uždarumo“, „ribotumo“ ir „tamsumo“ požymis. Taigi buvo   prieita riba, kai didėjo ir net darėsi dauguma ta tautos dalis, kuri   savanoriškai troško grįžti į tėvų ir senelių - ikipolitinę ir   ikiistorinę XIX a. baudžiauninkų ir valstiečių - visuomenės būklę,   negana to, tokį grįžimą ir nuosmukį laikė šuoliu į naują pažangos   pakopą. Nenumaldomai artėjančią tautos baigtį pristabdė Sąjūdžio banga.   Tačiau tik trumpam - vos keleriems metams.
Vytautas ČEPAS: „Sunki saviniekos našta“
Yra   dvi dienos - Vasario 16-oji ir Kovo 11-oji - kada lietuviams atsiveria   racionalumo, objektyvumo bei tiesos matymo ir sakymo auros. Tarsi   praregime! Tada iš tribūnų gražiai bei teisingai kalbama apie valstybę,   užsimenama ir apie čia gyvenančius žmones.
Bet šventės   baigiasi ir visos kitos metų dienos vėl skiriamos tos pačios dar vakar   taip mylėtos valstybės, valdžios, gimtosios kalbos, paprastai sakant,   savęs niekinimui. Net nepastebėjome, kaip savinieka tapo mūsų gyvenimo   kasdienybe, prie kurios taip pripratome, kad nustojome į tai kreipti   dėmesį.
Savinieka pagal Brunoną
Dabar Lietuvoje   apstu „asabų“, linkusių mūsų tautos ir valstybės istoriją vertinti kaip   niekingą ir menkavertę. Tai jiems kunigaikščio Margirio susideginimas   atrodo kaip niekšingas, europiečio nevertas poelgis ir dėl to   kunigaikštis įvertinamas kaip bailys ar net kaip psichikos ligonis.
Pasirodo,   ir vienuolis Brunonas buvo be reikalo nugalabytas, ir Žalgirio mūšis  ne  toks reikšmingas kaip kadaise buvo traktuojamas. Tad ir griaunama   legenda apie Margirį, lyg kam nors ji trukdė, o dabartiniai istorijos   reformatoriai tikrąją tiesą žinojo, bet buvo primiršę, tačiau dabar   jiems netikėtai nušvito protas.
Tiesą sakant, beveik visa anų   laikų Europos istorija supinta iš legendų bei kitaip romantizuota ir tai   niekam netrukdo, bet, va, mes negalim, mums reikia kitokios, save   niekinančios, istorijos. Tas pats ir su šv.Brunonu. Juk jis nuo   kunigaikščio Zabedeno gavo kuoka per galvą už tai, kad ėjo į lietuvių   žemes krikštyti, t.y. nešė svetimą tuometinei mūsų valstybei ideologiją,   kuriai lietuviai po to priešinosi dar kelis šimtus metų.
Tad,   kad ir ką sakytum, tačiau ir Netimeras, neva įsakęs Zebedenui užmušti   Brunoną, ir kiti ten dalyvavę lietuviai gynė savo valstybę, savo žemes,   savąjį tikėjimą. Tačiau dabar Lietuvoje šv.Brunonui statomos bažnyčios,   jo vardu vadinamos gatvės, o apie Netimerą ir Zabedeną tylima lyg į   burną vandens prisisėmus.
Dargi atvirkščiai, jie vaizduojami kaip   pabaisos, nei iš šio, nei iš to užpuolę vargšą vienuolį ir jį   nugalabiję. Ar ne iš tos pačios operos vis dar girdimos arijos,   niekinančios pokario Lietuvos partizanus, stojusius ginti savo valstybę.   Tai gal ir juos užmirškime, kaip kad labai to troško sovietų  ideologai,  juk ir jie, kaip Netimeras su Zabedenu, nelaižė atėjūnams  užpakalių, o  kaip pridera tikriems vyrams gynė tėvynę.
Niekas nesako, kad istoriją reikia falsifikuoti, gražinti ir pudruoti, bet ir niekinti jos nevalia.
Juk   vargu ar tokia nekultūringa, menkai išsivysčiusi, išskydusi valstybė,   kokį senosios Lietuvos paveikslą nūnai tapo kai kurie istorikai ir kiti   tapatybėje pasiklydę veikėjai, būtų galėjusi daugiau nei penkis   šimtmečius atlaikyti visos Vakarų ir Vidurio Europos prieš ją   organizuotus kryžiaus žygius.
Deja, apie tai neišgirsi, bet kad   buvome kvaili ir nekultūringi barbarai, nesupratome krikščionybės,   pliurpiama kone ant kiekvieno kampo.
Savinieka pagal „amberlitovcus“
Pasidairykime   po mūsų mylimą Klaipėdą. Tikimybė pamatyti lietuvišką užrašą viešojoje   erdvėje yra tokia pat, kaip galimybė sutikti sąžiningą vagį arba   dorovingą prostitutę. Visokie „restaurant“, „club“, „bar“ „casino“,   „travel“, „service“, „shop“ „cafe“, „hotel“...
Nebūtų keista, jei   visai šitai užjūrietiškai mandrystei neturėtume lietuviškų atitikmenų,   kaip dažnai esti kompiuterinių technologijų erdvėje, tačiau čia   kasdieniniai žodžiai dar neišnykę iš mūsų kalbos, be to, nesunkiai   užrašomi: restoranas, klubas, parduotuvė...
Štai šalia pilies   uosto kuklus viešbutėlis „Astra“. Gali per stipriausius jūrinius   žiūronus dairytis - lietuviško užrašo nerasi, užtai vien paradinėje   pastato dalyje net keliose vietose šviečia „HOTEL“! Tik kone ant kelių   atsiklaupus to „hotelio“ savininką pavyko priprašyti bent virš įėjimo   užrašyti jo gimtąja kalba - „Viešbutis“, bet šalia vis vien dar kartą   užrašė „Hotel“. Netoli to didingojo „hotelio“ į dangų šauna „Old port“,   „Old mill“.
Lyg tai būtų „Senas uostas“ ir „Senas malūnas“, bet   tų „oldmailų“ ir „oldportų“ savininkai, matyt, bus praleidę mokykloje   pamokas, kada mokytojai aiškino, kas tai yra tėvynė, tėvų kalba,   savigarba, orumas, pasididžiavimas...
Ką ten Klaipėda, jei net   Dievo ir valdžios užmirštuose bažnytkaimiuose ant sukrypusių ir pusiau į   žemę sulindusių grytelių jau prikeverzota „service“, „shop“, „bar“...
Sakote,   užsieniečiai ten šniūrais traukia. Gal užsukę vieną kitą ir rastumėte,   bet ar čia esmė. Šeimininkas yra tol šeimininkas savo namuose, kol   svečiui nepradeda siūlyti savo žmonos, o jei ta netinka - dukros. Po to   jis tampa paprasčiausia pašluoste, skuduru batams nusivalyti. Bet mums   tai nė motais.
Ir šis procesas taip įsišvankavo, kad Klaipėdos   universitete, kuris buvo steigiamas baltų kultūrai ir lietuvybei   puoselėti, atsirado „STUDLENDAS“, o universiteto merginų šokių   ansambliuką, krepšinio varžybų pertraukėlių metu linksminantį žiūrovus -   „LEADER DANCE“.
Bet ir to pasirodė maža, dabar visi  važiuojantys  Naująja uosto gatve ant Jūreivystės instituto stogo gali  pasigrožėti  iškeltu neoniniu užrašu „LITHUANIAN MARITIME ACADEMY“. Taip  sakant  puoselėjame, išskirtinai baltiškai ir labai lietuviškai!
Ką  dar  padėsime ant saviniekos aukuro? Gintarą! Lietuvoje praėjusio  Europos  krepšinio čempionato simbolį, tokį gintarinį žmogelį, jau  pavadinome  „Amberiu“. Kitų valstybių krepšinio federacijų atstovai  stebėjosi, kad  Lietuva, vadinama gintariniu kraštu, neturi lietuviško  žodžio savo  nacionalinei vertybei pavadinti.
Prisiminkime, juk  yra dar  ganėtinai populiarus dainininkas „Amberlaifas“, viešbučių  tinklas  „Amberton“, per pasaulio vandenynus perplaukęs „Amberseilas“,  lietuviškų  šokių projektas „Amberdance“... Betrūksta tik  „Amberlitovco“.
Savinieka pagal „basketbolistus“
Sakoma,   kad visos didžiosios bėdos prasideda nuo smulkmenų. Štai dvi nekaltos   raidės „BC“, į kurias daugelis mūsų jau nebekreipiame dėmesio. Tačiau  po  jų seka visiems lietuviams šventas žodis „Žalgiris“, o  klaipėdiečiams -  „Neptūnas“.
Sudėjus viską į visumą, išeitų  „basketbolo clubas  Žalgiris“, taip pat „Neptūnas“. Nors toks pusiau  angliškas, pusiau  lietuviškas žodžių junginys nėra pasaulinė  katastrofa, tačiau taip ir  knieti paklausti, kas būtų pastatytas prie  sienos sušaudyti, jei vietoje  tų „BC“ ant sportininkų marškinėlių  išaustų, klubo emblemoje nupieštų  KK „Žalgiris“, KK „Neptūnas“, t.y.  krepšinio klubas „Žalgiris“,  krepšinio klubas „Neptūnas“? Niekas!
Bet  mūsų krepšinio  funkcionieriai ims mikliai įrodinėti, neva to  reikalauja tarptautinės  federacijos nutarimai ir kiti dokumentai, be  to, jei vietoj „BC“  užrašysime „KK“, tai funkcionieriams, juoba  žiūrovams, pasidarys  nebeaišku, ką tas „Žalgiris“ ir „Neptūnas“  žaidžia: ripką, domino, o gal  virvę traukia...
Jei jau taip, tai  kad viskas būtų iki galo  logiška ir kad funkcionieriams nekiltų jokių  abejonių, jog krepšininkai  vis dėlto žaidžia „basketbolą“, eikime iki  galo - perkrikštykime ir patį  „Žalgirį“. Juk kaip vakarietiškai ir  europietiškai skambėtų -  „Greenwoods“, o visas pavadinimas „BC  GREENWOODS“! Beje, panašiu keliu  jau einame.
Klubo vadovai dvi  lietuviškų žodžių pirmąsias raides  pakeitė į angliškus atitikmenis, o  patriotiškiausiai nusiteikę  žalgiriečių „basketbolo clubo baleiščikai“  per varžybas aukštyn kelia  milžinišką žalios ir baltos spalvų vėliavą,  kur labai ryškiai šviečia  užrašas - „The green-white boys“, kas  išvertus reikštų - „žali-balti  vaikinai“.
Kodėl, kas ir kada jų  galvelėse pasėjo tą baisią  saviniekos sėklą? Gėdytis savo gimtosios  kalbos yra toks pat absurdas,  kaip gėdytis savo tėvų, paties savęs,  gyventi pagal principą  „atsiprašau, kad gyvenu“ ir susirietus  nuolankiai laukti, kada galėsi  atėjusiam naujam ponui ir, dar nespėjus  jam nusimauti kelnių, kiek  galima giliau sulįsti į užpakalį. Ir ne  antras ar trečias, bet būtinai  pirmas, taip sakant - „first“!
Atsiprašau estetų, kuriuos paskutiniai mano žodžiai įžeidė.
Kaip   į jų sąmonę grąžinti paprastą mintį, kad jei taip ir toliau niekinsime   save, savo gimtąją lietuvių kalbą, kartu su ja prarasime ir tą savo   esybės dalį, kuri daro mus lietuviais, o ne bendram Europos katile   skubančiais ištirpti beveidžiais, bevaliais, nykiais žmogeliukais, dėl   surūdijusio skatiko pasiruošusiais į viešnamį parduoti savo seserį?!
Ir   vis dėlto keistas tas mūsų vis dar gimtosios kalbos likimas. Trukdė ji   lenkams, vėliau vokiečiams ir rusams, dabar sunkia našta gulė ant   nutautėti skubančių lietuvių pečių. Taigi klausimas labai paprastas - ar   pavilksime tą naštą?
Daugiau skaitykite www.ve.lt
Romualdas OZOLAS: „Sunku būti žmogumi, dar sunkiau būti Tauta“
Kai kas abejoja, ar tautų susiliejimas yra dėsningas reiškinys.
Dėsningas: nenori tauta būti tauta - ir jos nebelieka, ji įsilieja į kitą tautą.
Iš  kur tas nenoras? Iš to, kad noras būti tauta yra sunkus darbas: jis  uždeda ir kiekvienam žmogui, ir visuomenei daugybę pareigų. O žmogus iš  prigimties linkęs į lengvą gyvenimą, ir jeigu yra bent mažiausia  galimybė, jis geriau renkasi nebūti ir žmogumi.
Mes sėdim štai  čia, vaikštom su savo sąnariais ir kitais kūno padargais, apsigobę  prašmatniais apdarais ir jau manom, sėdim, vaikštom žmonės. O iki žmonių  mums ne sykį dar labai ir labai toli. Žmogus yra tiek žmogus, kiek jis  stengiasi nebūti toks, koks yra dabar, kiek jis stengiasi būti didesnis,  geresnis - kitoks, negu yra dabar. Mano žmogiškumas yra ne mano  esamybė, o mano siekiamybė, tai, kiek aš kiekvienu momentu, kiekvieną  sekundę stengiuosi pakilti virš savęs.
Lygiai tas pats su tauta.  Susirašėm į pasus, kad esam lietuviai, - ir jau manom esą. Ir tautą,  kuri susideda iš mūsų, manom esant lietuvių tauta. Labiausiai paplitęs  požiūris, kad mūsų tauta buvo amžinai, ir užtenka tau susitapatinti su  ja - jau ir išspręstos ir tavo, ir jos tautiškumo problemos.
O  juk nė viena tauta nėra duotybė. Tautų nebuvo iki naujųjų amžių, galbūt  nebus ir ateity. Bet kas bus vietoj šiandieninės tavo tautos, priklauso  nuo to, ką tu apie ją galvosi ir ką tu iš jos darysi, eidamas į ateitį.
Tauta,  kad ji galėtų pasivadinti tauta, turi atlikti milžinišką kuriamąjį  darbą, iš sinkretiškos etnoso masės iškeldama ištisą griežtai  diferencijuotą kultūros pasaulį. Kad galėtų būti tauta, visuomenė turi  turėti viską nuo primityviausių kultūros formų iki aukščiausių  savistabos, savivokos ir savikontrolės sugebėjimų, ji turi turėti  galimybę save valdyti, save apginti, save taisyti. Dažnai atrodo, kad  iki to dar net neateina mūsų mintys. Užtat mes mielai kiekvienas norim  būti auklėjamas, norim, kad mūsų reikalus spręstų kas nors kitas, tiktai  ne aš pats, norim, kad mums kas padėtų, netgi kad už mus padarytų tai,  ką tikrai privalom padaryti patys. O kas mums davė šitą teisę, jeigu  prisipažįstam, kad žmogiškėjimas yra pagrindinė žmogaus pareiga? Ar  atliekam mes savo pareigas kitiems, jeigu nesusitvarkom savyje, aplink  save, savo žemėj? O juk tiktai tada, kai šitai padaryta, kai matai, ko  išties nepajėgi, gali galvoti apie pagalbą, apie teisę į pasaulio  bendrijos paramą! Kol pats neatlikai pareigos žmogiškumo tapsmui savo  žemėje ir savyje - žmonių bendrijos paramos tu nė neturi teisės tikėtis,  ne tik reikalauti. Tauta kaip neformalus žmonių bendrumas (formalus -  valstybė) kuriama ant etninės kultūros. Iš jos ugdoma nacionalinė.  Sunkus ir sudėtingas bendravimo su kitų tautų žmonėmis menas - jau  paskui, jau tik iš to seka.
Nėra žmogui gyvenimo, jeigu jis nėra tautos žmogus. Nėra gyvenimo tautai, jeigu ji nėra pasaulio tauta.
Jeigu kuriame Žemės kampe negaluoja tauta - tame Žemės kampe negaluoja pasaulis.
(Kalba Perspektyvų klubo forume „Žinijos“ draugijoje 1987 m. spalio 21 d.)
Vytautas TREIGYS: „Kokioje šalyje mes jau atsidūrėme?“
Vienoje  pasaulio šalyje, vieno miesto centre, ne itin didelėje gatvėje  pamatysite tiek iškabų užsienio kalbomis. Ta šalis Lietuva vadinasi, tas  miestas - Vilnius, ta gatvė - Vilniaus. Sunku patikėti?
Jei  su reikalais eisite Lietuvos sostinės Vilniaus gatve, net nepastebėsite,  kad ne Lietuvoje esate. Tik sulėtinkite žingsnį, pamatysite, kad čia  Lietuvos mažai belikę. Praktiškai visos iškabos - ne mūsiškos. „Pub’as“,  „cafe“, „pizza“ pasidarė įprasti ir rašomi visai legaliai. Nors  Lietuvoje valstybinė kalba - lietuvių.
Gatvėje, kuri turėtų būti  lietuviškiausia Lietuvoje, vos vienas kitas kuklus užrašas valstybine  kalba: „Linas“, „Sveikas maistas“, „Verslo centras“. Iš tarpuvartės  nedrąsiai kyšo rodyklės į „Raktų dirbtuvę“, „Siuvyklą“, įsikūrusius  kieme. Tiems žodžiams teko trauktis į pogrindį.
Parodykite bent vaikams paskutinius viešus lietuviškus užrašus. Nes nelėtindami žingsnio atsidūrėme per toli ir pačios Lietuvos.
Daiva TAMOŠAITYTĖ: „Laisvės kaina“
Kovo    vienuoliktąją tūkstančiai žmonių susirinko į nacionalinį Laisvės žygį    nuo Vilniaus Rotušės iki Seimo. Puikiai organizuotas taikias eitynes    inicijavo Tautinis jaunimas, rezistentai, Lietuvos Persitvarkymo    Sąjūdžio Iniciatyvinės grupės nariai, Nepriklausomybės signatarai,    visuomenės, mokslo ir kultūros atstovai, įvairios Lietuvos pilietinės    organizacijos. Atvykę užsienio svečiai iš Latvijos, Estijos ir Ukrainos    (Maidano kovotojai ir jų atstovai) savo žodžiu išryškino vieną esminį    dalyką: nepaisant politinės propagandos, skleidžiamos iš Rytų ir  Vakarų,   patys kaimynių šalių žmonės - jauni žmonės - supranta ir  palaiko  vienas  kito nacionalinius siekius išlikti ir kovoti su bet  kuria  demagogija,  uzurpuojančia Tautos teises pasisakyti ir kurti savo  būtį.  Juos puikiai  suprato lietuviai, kurie mąsto taip pat.  Pirmiausia -  suvokia savo teisę  mąstyti savarankiškai ir tęsti pradėtą  laisvės žygį  prieš bet kurias  imperijas ir jų naujus darinius,  besiformuojančius  geopolitinėje  erdvėje.
Ukraina išjudino  pasaulio galias ir rado  jėgų  pasipriešinti po Antrojo pasaulinio karo  nusistovėjusioms  tarptautinėms  taisyklėms, kurių laikinumas ir  trapumas išryškėjo tada,  kai ukrainiečių  tauta pradėjo kovoti su iš  esmės neišspręstais  tarpšaliniais  santykiais, pirmiausia su Rusija,  Sovietų Sąjungos  perėmėja. Suvokusi  save kaip orią Europos naciją,  Maidano Ukraina  netruko išryškinti savo  pirminį poreikį: išsivaduoti  iš jai primestų  ilgamečių vasalo santykių  su Rusija. To atvirkštiniu  simboliu tapo  prezidentas V.Janukovyčius, į  valdžią atėjęs kaip  Rusijos statytinis.  Jo elgesys ir gyvenimo būdas,  priklausomybė nuo  svetimos šalies  diktatoriaus triuškinamai apsinuogino  tada, kai taiki  visuomenė į  kvietimą susitarti buvo pavaišinta kulkų  kruša. Kad ir ką  darytų  prakaituojanti propaganda, per televiziją ir  internetą visas  pasaulis  mato, kas iš tikrųjų dedasi mūsų istoriškai  visada buvusioje   draugiškoje kaimynėje šalyje. Tad vertėtų suprasti bent  vieną dalyką:   Ukraina tapo išbandymu visai tarptautinei moratoriumų  gerovės miegu   miegančiai bendruomenei.
Tačiau jau buvo ne vienas  karas,   Rusijos kovojamas siekiant susigrąžinti įtaką buvusiose sovietų    respublikose ar satelitinėse valstybėse: karas Balkanuose (Kosovo    atidalijimas), Gruzijos karas, Čečėnija, Osetija ir Abchazija. Krymo    atplėšimo nuo Ukrainos atvejis yra to paties Vakarų nuolaidžiavimo    Rusijai, kaip Antrojo pasaulinio karo nugalėtojai, pavyzdys. Tačiau jis    yra beprecedentis dėl to, kad Ukraina yra didelė ir galinga valstybė,   ir  Rusija be Ukrainos lieka tik amžinojo įšalo ir kadaise nukariautų    tautelių Sibire ar Užkaukazėje savininkė. Nors plotas - didžiausias    pasauly... Ar Europos Sąjunga mano, kad Rusija nukentėjo, ir jai reikia    tik didinti didžiausią pasauly užimamos žemės plotą bet kuria kaina?
Niekas    tokių klausimų nesvarsto. Kaip ir Karaliaučiaus krašto, kurio    prižiūrėjimas sovietų armijos „išvaduotojos“ jau seniai baigėsi. (O kur    dar Kurilų klausimas?) Tuo metu, kai Lenkija rodo sveiką protą, ES    valstybės tūpčioja vietoj. Pasak Prinstono universiteto politikos    analitikų, padėtis susiklostė panaši į Kubos situaciją, tai yra    dabartiniai Rusijos kariuomenės veiksmai Juodojoje jūroje ir Krymo    pusiasalyje rodo agresyvų iššūkį, kuris į šipulius suskaldo tarptautinių    susitarimų (tiesogiai 1994 metų JAV, Anglijos ir Rusijos Budapešte    pasirašytą memorandumą dėl Ukrainos nedalomumo) veiksmingumą. Bet juk    istorijoje - nieko nauja. Jei yra proga, griebiamasi aneksijų. Galimas    trečiasis pasaulinis karas yra realiai suvokiamas tik JAV strategų.
Ukraina    ir Krymo autonomija paradoksaliai išjudino įšaldytas geopolitines    zonas. (Apie Artimuosius Rytus nekalbėsime.) Todėl susirūpinimas dėl    įtakos sferų natūraliai atsinaujino viešojoje erdvėje. Prisiartino prie    mūsų sienų. O galima būtų žmogiškai pasakyti: taip, Krymas, kaip  puikus   kurortas šalčių kamuojamai Rusijai, kuri ten susistatė  milžiniškas   gensekų vilas, yra tiesiog kurortas, toks, kaip prancūzams  Nica. Kaip   galima prarasti tokį šiltą kampelį? Jokiu būdu. Plius  Juodosios jūros   uostai. Taigi Rusija kovos visomis galimomis  priemonėmis, kad neprarastų   tokios gamtos dovanos. Gal dar sykį  ukrainiečių tautai suorganizuos   holodomorą ar Černobylį?.. Ir niekam  nerūpi, kad tai yra Ukrainos   perlas. Keblus klausimas yra ir dėl Krymo  totorių. Jų nuomonės   neklausiama, jiems tik primetama išankstinė  nuostata su išpūstais   pažadais. O totoriai daug iškentę. Deportacijas  ir visa, kas blogiausia,   - kai neturi savo valstybės, tenka taikytis  su teroru... Žinoma, jie   savo Tėvynės neapleis jokiomis sąlygomis.  Pagarba totoriams. Rusija   šiaip ar taip pažeidžia dabartinę Ukrainos  Konstituciją. Kadangi mums   yra žinomas Rusijos elgesys susitarimų  atžvilgiu, verta atkreipti dėmesį   mūsų sąjungininkių, ES valstybių  braižą.
O tas braižas  nepaisant  greitos technologijų ir  informatikos evoliucijos liko  nepasikeitęs. Nes  žmogaus-grobuonies  prigimtis lieka tokia pati. Ir ta  prigimtis  atsakinga už tai, kad bent  vienoje žemės dalyje taikiai  gyvenančios  tautos staiga atsiduria  prieš neįtikimą tikrovę, kai nuolat  randasi koks  nors „nuo gyvenimo  atitrūkęs“ tironas ir vardan savo  paranojiškų vizijų  (nes jis manosi  įgyvendinąs milijonų lūkesčius) visą  pasaką apie  šviesią žmonijos  ateitį sudaužo į šipulius. Ir aukščiausio  rango  demokratų politikai  kaip užhipnotizuoti meta vis tą pačią  „gynybinę“  kortą - nusileisti  agresoriui, neva jis pasitenkins, it  liūtas, vienu  kąsneliu, užuot  gavęs visą antilopės kūno porciją.  Nuolaidžiavimas  visada sudaro  sąlygas agresoriui toliau pulti. Tai rodo  visa šiuolaikinė  istorija ir  antropologiniai senųjų civilizacijų  tyrimai. Tačiau  silpnėjanti  humanitarinių mokslų padėtis pasaulyje  rodo, kad  valdantiesiems nerūpi  humanizmas per se ir siekiama tik artimų tikslų. Tai yra tokia status quo,    leidžianti liūtui gerai pamedžioti, yra specialiai palaikoma. Taigi    padėtis yra rimta, bet juk ją politikos analitikai seniai apskaičiavę.    Žinoma, ne mūsų, o brandžių (branduolinių) šalių, tarp jų ir Rusijos  bei   JAV. Ir dabar tiesiog vyksta tų didžiųjų galių žaidimo tęsinys, o  mes   vėpsome ir pjaunamės tarpusavy. Nes tik manome, kad įsipaišėme į    galingojo aštuonetuko tarpą.
Ką reiškia šiomis dienomis kaip    visada arogantiška tik savimi susirūpinusios Prancūzijos pozicija, kuri    toliau ramiai stato Rusijai karo laivus? Ką reiškia Vokietijos baimė    prarasti 40 nuošimčių dujų iš Rusijos ir verslą toje šalyje? Tą patį,  ką   ir 1939 metais. Vadinamąją realią politiką. Vokietijos atvejis,  tiesa,   daug įdomesnis. Sukėlusi du pasaulinius karus ir pralaimėjusi,  ji   psichologiškai susitapatino su nugalėtąja puse (Stokholmo  sindromas).   G.Šrėderio (Shroeder) pozicija jau iki Angelos Merkel  valdymo, kuris   supančiotas tų pačių Antrojo pasaulinio karo išdavų ir  privalo būti   nuosaikus, parodė, kad jis pakluso tai neregimai jėgai.  Iki tokio   laipsnio, kad parodomuoju būdu įsivaikino rusų vaiką. Ir jei  dabar   vokiečiai bijo viešai alubariuose, kaip kadaise Bavarijoje,  ypač   Miunchene, dainuoti savo liaudies dainas, nes tuoj pat bus  apšaukti   naciais, ir praranda tikros (ne hitlerinės) nacionalinės  tapatybės   šaknis, nors kitos Vokietijoje gyvenančios bendrijos tai  daro laisvai,   jie psichologinės perkėlos būdu padeda Rusijai, kuri  Stalino asmeny su   nacionalsocialistais palaikė slaptus ryšius iki  „nepaaiškinamo“ Hitlerio   atsigręžimo prieš buvusią strateginę  partnerę.
Kyla (ar nuolat   eskaluojamas) klausimas, kieno pusėje  yra Lietuva, Latvija, Estija,   Ukraina? Šios šalys patikėjo Europos  senbuvių pažadais. Įstojusios į ES   (Ukraina dar ne) jos parodė  normalią nuovoką. Nes tikėjosi pagarbos  sau,  kaip nepriklausomoms  nacijoms. Tačiau susiklostė paradoksali  situacija,  ir ne mes vieni  joje atsidūrėme. Paradoksas yra tas, kad ES  yra tik  ekonominė sąjunga.  Ir baisinga eurokratų armija siekia vien  ekonominės  naudos, kuri ir  išryškėjo dabar, kai dėl ekonominės gerovės  aukojama  tarptautinė  taika. Kas yra ekonominė sąjunga? Pagal  kapitalizmo dėsnius,  tai  didžiulė ir besiplečianti rinka, kurioje  svarbu sau pajungti   prekiavimo zoną, pigią darbo jėgą ir visus  silpnesnės pusės išteklius.   Reikia pripažinti, kad galimybės konkuruoti  buvo sudarytos. Bet juk  tie  patys patyrę didieji strategai numatė  nedidelių prisijungusių  tautų  bejėgystę, patiklumą ir nepasiruošimą,  kuriuo puikiai naudojasi  savo  tikslais. Kadangi tie patys vartotojiški  dėsniai yra  „apolitiški“, buvo  siekta Rusijai suteikti bevizį režimą.  Kaip tuomet  atrodo mūsų viltys  atsidurti saugioje erdvėje? Nekaip.
Bet  ir  Rusija vis labiau  saistosi su pasauliu ekonominiais bei piniginiais   ryšiais, ir Lietuva  gali įkandin Vokietijos pradėti šaukti dėl   nuostolių. Bėda ta, kad rėkti  ir muštis į krūtinę leidžiama tik   šešiasdešimt metų nugalėtojo vaidmenį  vaidinančiam subjektui, kuris   taikos sąlygomis, tarsi pienburnis  peštukas pasiilgęs kumštynių, virsta   tarptautiniu chuliganu, ir jam visi  užleidžia kelią. Ar visi?
Jei   dauguma, tada aiškėja, kad  ekonominė sąjunga negali būti vien tik   ekonominė, kad bet kuri ekonomika  laikui bėgant virsta galinga politine   jėga. Rusija tai supranta ir  sukioja sau kranelį. ES ateities neturi,   jei nesuvokia politikos  viršenybės virš ekonomikos. O į ekonomikos   sampratą įjungiamas ir  „žmogiškųjų išteklių“, arba demografinis   vaidmuo. Pats paprasčiausias  gimstamumo ir migravimo faktorius keičia   žemės veidą ir valstybių  kontūrus. Jei migraciją ir populiacijos augimą   į rankas paima gudrus  tironas, jo remiamos kolonijos svetimose  šalyse,  čiūčiuojamos mažumų  įstatymų, tampa visagalės ir pradeda  referendumais  (taigi net karo  nereikia) užiminėti žemes. Tačiau tai  atsitinka tik  tada, kai kultūra ir  civilizacija smunka iki  hedonistinio lygmens,  užmiršusi, vardan ko iš  viso buvo sukurta.
Blogiausia  tai, kad  puikios idėjos, tokios  kaip ekonominė ir kultūrinė  partnerystė, bevizis  režimas, laisvas  judėjimas ir žmogaus teisės  virsta niekais, kai  viršūnėse prasideda  ambicijų karas. O dar aiškiau  pasakius, kai  paaiškėja, kad kai kurių  šalių vadovai neturi ne tik  ambicijų, bet  elementarios savigarbos ir  istorinės nuovokos. Juk  Ukrainoje,  Prancūzijoje, Ispanijoje, Graikijoje,  Šveicarijoje ar  Lietuvoje  mitinguojantys žmonės, žmonės, kurie  referendumais siekia ne  tik  ekonominių, bet pirmiausia dvasinių vertybių  atkūrimo, niekuo   nesiskiria. Nes jie sudaro kiekvienos valstybės Tautą,  kuri ir yra   suverenas. Tauta nėra uabas, kurį taip lengva uždaryti. Tad  svarbu   suvokti: pirma, tautų bruzdėjimai demokratinėse visuomenėse  rodo, kad   valdžia joms tinkamai neatstovauja; antra, represinėse ar  perdėm   korumpuotose valstybėse anksčiau ar vėliau, negalėdama būti  išgirsta ir   gauti priklausančių teisių, o dažniausiai ir pradedama  tildyti   policiniais bei kruvinais metodais, tauta pradeda pilietinį karą  ar   revoliuciją. O trečia ir svarbiausia, visų daugmaž demokratinių ir    bendraujančių šalių žmonės mato, kokiu mastu jų rinkta valdžia    nusižengia, o tai matydami jie tai įvardija analogiškais terminais.    Reikėtų pridėti ir ketvirtą faktorių, kuriuo bjauriausiai    manipuliuojama: tai vadinamosios mažumos, arba gausių tautų kolonistai,    sąmoningai painiojami su tautinėmis bendrijomis, kurių niekas, be tos    šalies įstatymų, kurioje jie gyvena, negina. Būtent tai šiuo metu ir    vyksta Kryme, ir šis scenarijus žada būti perkeltas į Baltijos šalis.
Deja,    pasaulis įklimpo iki ausų: Rusijai irgi galima užsukti kranelius -    padaryti tokią blokadą, kad ji per amžius to nepamirš. Tiesa, rusų    liaudis, kaip visada, pasiryžusi rodyti tokius ištvermingumo stebuklus,    kurių išlepę Vakarai nė neįsivaizduoja. Be to, Rusija gali priversti    savo oligarchus atsiimti kad ir indėlius iš užsienio bankų vienu  metu...   (tik nežinia, kaip tai pavyktų). Ir kas tada? Kuri pusė čia  bus   nuovokesnė, kuri nusileis, kuri bus priversta nusileisti, o gal  kova   prives prie blogiausio? Kol Vakarai skaičiuoja, Rusija  vadovaujasi ne   prekiniais interesais, o savosiomis ambicijomis ir vis  dar nepasotinto   mesianizmo utopijomis. Vadinasi, suvokia geopolitiką  kur kas geriau,   nors veikia civilizuotu požiūriu nepriimtinomis,  pasenusiomis   priemonėmis. JAV bei iš dalies Anglija taip pat dar  neprarado   aukščiausio politinio išsilavinimo. Šiomis dienomis ryškėja,  kurios   šalys išlaiko sveiką nuovoką ir pamatines kultūros vertybes,  vertas   ginti ginklu, jei prireiks, o kurios išglebo. NATO lieka  svarbiu   stabdžiu ir vienintele mūsų viltimi. Tad kokia laisvės kaina?  Ir mums   brangiausia Lietuvos laisvė - kiek ji kainuoja?
Parengta pagal dienraščio „Respublika“ specialų leidinį
„Redakcinės kolegijos tribūna“