Apie švaistomas valstybines lėšas kalbama nuolat. Kalbama, tačiau nieko nesiimama, kad tam būtų užkirstas kelias. Blogiausia, kad švaistymas vykdomas oficialiai - per įvairius, tačiau ne visada visuomenei naudingus projektus ar per nuolatinės kritikos objektu tapusius viešuosius pirkimus. Ta proga „Vakaro žinios“ pasidomėjo, kiek biudžeto lėšų taip paskirstoma per įvairias viešinimo programas.
Visada lieka nežinomųjų
Dar  1996 m. įkurta Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) yra viešųjų pirkimų  politiką įgyvendinanti ir prižiūrinti, kaip laikomasi Viešųjų pirkimų  įstatymo ir su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų, valstybės įstaiga.  Teoriškai viskas būtų aišku, tačiau vieša paslaptis yra tai, kad būtent  per viešuosius pirkimus dalis oficialiai iškeliaujančių biudžeto pinigų  atitenka ne tik pirkimų laimėtojui ar vykdytojui, bet ir niekada  neįvardinamiems „tretiesiems asmenims“, kurių visada atsiranda. Klausimų  kyla ir dėl projektų vykdytojų atliktų darbų apimčių, kadangi ganėtinai  sunku patikrinti, ar tikrai buvo atspausdinta tiek lankstinukų, kiek  yra deklaruojama, arba kad reklama tikrai pasiekė tokią auditoriją,  kokia buvo numatyta.
Tarkim, Aplinkos apsaugos ministerijos  teigimu, pastaraisiais metais už biudžeto ir pačios ministerijos lėšas  „buvo organizuojami renginiai, rengiami leidiniai, kuriami ir  transliuojami vaizdo klipai“. Nors patikrinti, kiek tokios veiklos duoda  naudos, nelabai įmanoma, valdiškų pinigų joms nėra gailima. VPT  duomenimis, 2017-2019 08 01 laikotarpiu vien su viešinimo tiekėjais buvo  sudaryta pirkimo sutarčių už bendrą 37 582 073 eurų sumą. „Vakaro  žinioms“ pakalbinus keletą didžiausius konkursus laimėjusių įmonių ir  pasiteiravus, kaip skirstomos laimėto pirkimo metu paskirtos biudžeto  lėšos, buvo gauti maždaug vienodi atsakymai:
„VPT nurodoma 1,2  mln. eurų bendra suma (su mokesčiais) neatspindi realių gaunamų pajamų.  Ši suma - tai maksimali vertė, tačiau perkančiosios organizacijos  nebūtinai turi tiek išleisti - tai priklauso nuo jų pačių poreikio.  Pavyzdžiui, prieš dvejus metus laimėję konkursą pasirašėme 372 tūkst.  eurų vertės sutartį, tačiau tokio paslaugų poreikio tiekėjas neturėjo -  tad sutaupyta apie 50 proc. sumos. Be to, dar daugiau nei 50 proc. nuo  šių išlaidų buvo panaudota trečiųjų šalių paslaugoms padengti.“
Paprašius  patikslinti, kas yra tos „trečiosios šalys“, atsakymas buvo kiek  abstraktesnis. „Priklauso nuo konkretaus projekto. Jų daug ir jos  įvairios - jeigu yra informacinis leidinys, tai yra dizaino, gamybos  išlaidos, jeigu renginys ar mokymai - salės nuoma, transporto išlaidos,  mobiliojo stendo ar kitų renginiui reikalingų rekvizitų gamyba, jeigu  vaizdo reportažų gamyba - videopaslaugų ar įrangos nuoma, fotosesijai -  fotografo paslaugos, visuomenės tyrimui - tyrimo bendrovės paslaugos ir  pan. Išlaidos priklauso nuo to, ko reikia konkrečiam projektui“, - buvo  rašoma vienos iš agentūrų atsakyme, neįvardijant nei konkrečių  pavadinimų, nei sumų.
Agentūrų atstovai, tarsi susitarę, kartojo,  jog didesnę dalį viešinimui skirtų pinigų pasiima tuo užsiimančios  žiniasklaidos priemonės.
Kitokią nuomonę šiuo klausimu išsakė  Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininkas Dainius Radzevičius. Pasak jo,  nors garsiai kalbama, kad žiniasklaida gauna nemažą dalį viešinimui  skirtų valdiškų pinigų realybėje, greičiausiai yra priešingai.  „Problema, kad daugumą pinigų, tikėtina, gauna tarpininkai ir ta dalis  mažiausiai skaidri. Būtų žymiai geriau jeigu tą didesnę dalį  žiniasklaida gautų tiesiai“, - sakė LŽS vadovas.
Skaidru, bet ar tikslinga?
Kalbinti  ministerijų ir kitų valstybinių institucijų atstovai pateikė daugiau  skaičių ir įmonių ar leidinių, per kuriuos buvo realizuojamos viešinimo  paslaugos, pavadinimų: „Žemės ūkio ministerija per 3,5 m. (2016-2019 m. I  pusmetį) viešosios nuomonės formavimui išleido 3 221 937 eurus. Beveik  visi jie buvo skirti Lietuvos kaimo plėtros 2014-2020 m. programos  viešinimui internetiniuose portaluose, televizijos kanaluose, radijo  stotyse ir spaudoje (nacionalinėje, regioninėje ir vietinėje).“
Nors  kai kurių veiklų tikslingumu būtų galima suabejoti: „Visuomenei  aktualiai informacijai teikti Sveikatos apsaugos ministerija iš  valstybės biudžeto 2018 m. skyrė apie 130 tūkst. eurų, iš jų apie 110  tūkst. eurų - soc. reklamos kampanijai, skirtai psichikos sveikatos  stiprinimui.“
Arba: „Už likusias (ES fondų) lėšas buvo įsigytos  veiklos, kurios tiesiogiai įtraukė tikslines grupes į organizuojamus  viešuosius renginius: akcijas oro taršos, darnaus vystymosi, klimato  kaitos padarinių gyvenamojoje aplinkoje mažinimo klausimais; renginius,  skirtus atliekų susidarymo mažinimui ir prevencijai populiarinti ir  skatinti; praktinius seminarus vietos bendruomenėse apie darnų vystymąsi  ir aplinkos suvokimą lyčių lygybės aspektu.“
Tiesa, kiek šios  veiklos kainavo ir iš ko jos buvo perkamos, Aplinkos ministerija  nepatikslino. Nepaisant to, visos valstybinės institucijos teigė, kad  sklaidai bei viešinimui skirti valdiški pinigai naudojami skaidriai ir  tikslingai.
Kiekvienas sau „muzikantas“
VPT  direktoriaus pavaduotoja Jovita Petkuvienė patikslino, kad Viešųjų  pirkimų įstatyme yra nurodyta, kas turėtų būti skelbiamose konkursų  sąlygose, tačiau tikslius reikalavimus konkursų dalyviams kiekviena  organizacija nustato pati.
„Dėl konkurso turinio klausimų kyla  rečiau. Dažniausiai susiduriama su tuo, kad numatytos sąlygos ne visada  atitinka viešųjų pirkimų principus ir tvarką“, - sakė J.Petkuvienė.
Visgi  ji pripažino, kad sukontroliuoti, ar kiekvienas konkursas tiksliai  atitinka formą, nėra įmanoma, nes per metus įvyksta apie 8000  tarptautinių ir supaprastintų pirkimų bei apie milijoną mažos vertės  pirkimų. VPT, pasak pašnekovės, jų patikrai taiko kitokius atrankos  metodus. Toks, palyginti laisvas reikalavimų traktavimas leidžia  viešuosius pirkimus organizuojančioms valstybinėms institucijoms  numatyti sąlygas, kurias atitiktų „reikiamos“ įmonės arba pasiūlyti  laimėtojams „rinkos“ kainas.
Praėjusiais metais Žemės ūkio  ministerija, paskelbusi viešuosius pirkimus viešinimo paslaugoms,  numatė, kad konkurso nugalėtojui už vieną įrašą socialiniame tinkle  „Facebook“ bus mokama apie 100 eurų, už nedidelį straipsnį - 400 eurų,  už parengtą vaizdo reportažą - iki 18 tūkst. eurų. ŽŪM įkainiai,  specialistų vertinimu, rinkos kainas lenkia keletą kartų.
Keistokai  atrodė ir specifiniai, ŽŪM keliami reikalavimai 7 specialistams, kurių  Lietuvos darbo rinkoje dar tektų paieškoti: „Turi būti sukūręs ne mažiau  kaip 5 TV laidas Lietuvos žemės ir maisto ūkio ir/arba kaimo plėtros,  ir/arba žuvininkystės tematika, kurių kiekvienos trukmė turi būti ne  mažesnė kaip 10 minučių. Šios laidos turi būti transliuotos TV  kanaluose“.
Peržvelgus VPT pateiktų viešinimo tiekėjų pagal  sutarčių vertes lyderių sąrašą, kyla klausimų ir dėl „geriausiai  poreikius atitinkančių“ įmonių, nes pirmąsias tris vietas užima ne  žiniasklaidos priemonės, o visame dešimtuke tokios yra tik dvi.
Pirmoje  vietoje esanti „Idea Prima“ per 2017-2019 08 01 laikotarpį sudarė  sutarčių už daugiau nei 4,1 mln. eurų. Rekvizitai.lt duomenimis, įmonė  nuo 2016 m. yra laimėjusi 112 viešųjų pirkimų. Didžiausias įmonės  paslaugų pirkėjas - Finansų ministerija, skyrusi vienam pirkimui beveik  940 tūkst. eurų.
Antroje vietoje buvo „Informacijos vadybos  agentūra“, laimėjusi keturis viešuosius pirkimus, tarp kurių ir sutartis  su ŽŪM už 3,8 mln. eurų, tačiau vėliau ji buvo nutraukta.
Tarp  lyderių esantys „VIP viešosios informacijos partneriai“, VPT duomenimis,  per 2017-2019 08 01 laikotarpį sudarė sutarčių už maždaug 3,4 mln.  eurų. Remiantis Rekvizitai.lt, ji nuo 2016 m. yra laimėjusi 110 viešųjų  pirkimų. Pagrindiniai pirkėjai pagal sutarčių sumas yra Nacionalinė  mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos, Lietuvos Respublikos  aplinkos ministerija, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija,  valstybės įmonė „Lietuvos oro uostai“ ir Valstybinė mokesčių inspekcija.
Situaciją komentuoja žurnalistas, politikos apžvalgininkas Artūras RAČAS:
Sutvarkyti  viešųjų pirkimų sistemą galima, bet tinkamą jos veikimą lemia ne  vadovas ar jo kaita, o Seimas ir viešųjų pirkimų įstatymas. Deja,  panašu, kad kažką keisti Seimui trūksta noro. Ir tai jaučiasi  praktikoje, nes pastaraisiais metais bendraujant su VPT susidarė  įspūdis, kad tarnyba, kalbant apie kontrolę ir patikrinimus, nuleido  rankas. Galbūt jiems trūksta finansavimo, gal trūksta komandos, tačiau  vertinant tai, jog situacija nesikeičia, galima teigti, kad kažkam tai  yra naudinga.
Kaip ir merdinti platforma „Atviri duomenys“. Ji  buvo sukurta „Visuomenei ir žiniasklaidai, norinčiai žinoti ir  kontroliuoti, kam išleidžiami mokesčių mokėtojų pinigai“. Platforma buvo  labai patogi, nes pateikdavo informaciją pagal pjūvius, bendroves,  metus, bendrąją pirkimų vertę ir t.t. Iškart buvo aišku, kas daugiausia  perka, kas dažniausiai parduoda, kas dalyvauja. Deja, nors tuoj baigsis  2019 m., platformoje „naujausi“ yra 2016 m. (tais metais išrinktas  dabartinis Seimas - red. past.) duomenys. Galima tik spėlioti, kam toks  skaidrumas užkliuvo.
Kita vertus, tikrai yra žmonių, kuriems  dabartinė situacija yra patogi ir jie nenori nieko keisti. Kad ir  „auksinių šaukštų“ istorija. Nors ir kilo skandalas, jam nurimus, tie  patys akcininkai, bet tik per kitas įmones, ir toliau tiekia KAM gal jau  ne „auksinius“, bet „sidabrinius“ šaukštus. O taip būti neturėtų.
Jeigu  tokie tiekėjai būtų traukiami į „juoduosius sąrašus“ ir viešinami,  labai gali būti, kad kiti, prieš imdamiesi panašių „pardavimų“, gerai  pagalvotų. Dabar Lietuvoje nėra tinkamai veikiančios institucijos, kuri  ne tik kontroliuotų viešuosius pirkimus, bet ir, nustačius pažeidimus,  užbaigtų procesą iki galo įskaitant ir bausmės pažeidėjams parinkimą.  Jei vienas kitas skandalas ir kyla, jį greitai visi pamiršta ir viskas  vyksta po senovei.
Šios kadencijos Seimas jau nespės, bet  naujasis darbo pradžioje galėtų įkurti Viešųjų pirkimų kontrolės grupę,  kuri ketverius metus tikslingai dirbtų tik šioje srityje. Deja,  kiekvienas naujas Seimas, užuot sutvarkęs 3-4 konkrečias sritis, imasi  visų darbų iš eilės, o po ketverių metų tampa aišku, kad ir vėl nieko  nespėjo. Tuomet ateina nauji seimūnai ir istorija kartojasi...