Kovo 23 dieną į Šv. Kotrynos bažnyčią pasiklausyti Volfgango Amadėjaus Mocarto ir Antonijaus Saljerio muzikos kviečia solistas Rokas Valuntonis (fortepijonas) ir Šv. Kristoforo kamerinis orkestras.
Savo išmone nuolat stebinantys muzikantai šį kartą klausytojus intriguoja koncerto tema, paliesdami jau du šimtmečius netylančias kalbas apie ankstyvos V.A.Mocarto (1756-1791) mirties paslaptį, siejamos su A.Saljeriu (1750-1825), kuris, manoma, iš pavydo nunuodijo jaunąjį genijų.
Ši legendomis apaugusi istorija įkvėpė Aleksandrą Puškiną sukurti mažąją tragediją „Mozart ir Salieri” (1831), pagal kurią kompozitorius N.Rimskis-Korsakovas parašė operą (1898), o Peteris Šaferis sukūrė pjesę „Amadeus” (1979), kurios Milos Forman ekranizavimas (1984) įvertintas 8 „Oskarais”. P.Šaferio pjesė Italijoje, A.Saljerio tėvynėje, sukėlė pasipiktinimą, todėl Milano konservatorija inicijavo kompozitoriui procesą dėl V.A.Mocarto nužudymo.
1997 m. teismas, išklausęs kaltinančiuosius ir ginančiuosius (gydytojus, abiejų kompozitorių gyvenimo bei kūrybos tyrinėtojus), išteisino A.Saljerį. Nepaisant to, tamsus šešėlis tebegaubia jo biografiją. Būtent todėl šio kompozitoriaus muzika ypač retai skamba koncertų salėse.
„Tylėjimo sąmokslas”, kuriame dalyvauja ne pirma atlikėjų karta, išreiškia pagarbą V.A.Mocartui ir nebylią neapykantą jam pakenkusiajam. Taigi, galime tik stebėtis bei dėkoti Šv. Kristoforo kameriniam orkestrui, vadovaujamam Donato Katkaus, kuris neišsigando klampios, nepatogios temos, nusprendęs supažindinti mus su A.Saljerio muzika.
Įdomų abiejų kompozitorių kūrybos palyginimo testą atliko M.V.Simkin (jis aprašomas straipsnyje „Mocarto ir Saljerio mokslinis palyginimas”): čia reikėjo identifikuoti 10 muzikinių temų (5 V.A.Mocarto ir 5 A.Saljerio). Vienuolikos tūkstančių respondentų vidutinis rezultatas buvo 6 teisingi atsakymai iš 10 (apie 61 proc.). Testo dalyvius klaidino bei kartu nustebino abiejų kompozitorių stilistikos panašumas ir svarbiausia sudomino, paskatino plačiau pasidomėti A.Saljerio muzika, kurios anksčiau neteko pažinti.
Beje, per koncertą viską į savo vietas bandys sudėlioti pats prof. D.Katkus komentuodamas programą, kūrinių parašymo aplinkybes ir kompozitorių biografinius faktus.
Negalima nepaminėti vakaro solisto R.Valuntonio, šiuo metu studijuojančio Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje. Šio talentingo jaunuolio meistriškas skambinimas įvertintas aukščiausiais apdovanojimais daugiau nei 20 tarptautinių pianistų konkursų. Vieni pastarųjų 2011 metų atlikėjo laurų - II vieta Tarptautiniame Mikalojaus Konstantino Čiurlionio pianistų konkurse.
R.Valuntonis, puikiai susipažinęs su S.Rachmaninovo, F.Listo kūrinių interpretacija, plečia savo amplua, ir koncerte žada atskleisti V.A.Mozarto ir A.Saljerio fortepijoninių koncertų subtiliausius niuansus.
Koncertas „Mozartas ir Saljeri: tiesa ar mitas?” vyks kovo 23 dieną 19 val. Šv. Kotrynos bažnyčioje.