 1 nuotr.
 1 nuotr.Paklaustas, ką numano apie Lietuvos ir visos Europos ateitį, vienas iškiliausių Lietuvos filosofų, Lietuvos mokslo ir Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijų laureatas, tikrasis Lietuvos mokslų akademijos narys profesorius Arvydas Šliogeris atsakė, jog be agresyvumo negali egzistuoti apskritai jokia visuomenė, o nūdienos Europos galios, deja, apsiriboja vien žvakutės uždegimu.
-  Kaži koks sunkus, keistas, sveiku protu nepaaiškinamas metas atėjo į  Lietuvą ir visą Europą. Tokiu metu be autoritetų ir proto šviesulių yra  dar sunkiau, todėl ir išdrįsau pas jus apsilankyti, net ir žinodamas,  kad jau seniai viešai nebereiškiate nuomonės ir kategoriškai  nebendraujate su žiniasklaida. Mat aš myliu Lietuvą ir man  nenusispjauti, kas su ja bus.
- Myli Lietuvą? Tikrai? Ir  aš myliu Lietuvą, tik turbūt niekad garsiai to nesu sakęs. Sau tyliai  išpažįstu, nes garsiai ištarti žodžiai kartais praranda savąsias  prasmes. Be to, kaip ir nėra kam viso to šiandien sakyti...
O  metas - išties sunkus... Lapkritis, ligos, tamsa... Manasis kūrybingumas  jau treji metai lygus nuliui, todėl nieko kito neveikiu, tik skaitau -  gyvenu su senomis, jau daugsyk skaitytomis knygomis. Visą gyvenimą  skaičiau vien geras knygas, tad gerą ir dar neskaitytą šiandien surasti  jau darosi sunku, be to, geros knygos išlepina, po jų jau nebesinori  imtis prastesnių. Todėl vėl ir vėl skaitau Vincą Mykolaitį-Putiną, Marių  Katiliškį... Šiuo metu septintą kartą skaitau Broniaus Radzevičiaus  „Priešaušrio vieškelius“.
Beje, į rankas imu tik grožinę  literatūrą, dažniausiai - lietuvių literatūros klasiką. Mokslinių,  filosofinių veikalų net neatsiverčiu - jie prie manęs jau nebelimpa.  Tokie autoriai kaip Platonas, Kantas, Heidegeris, Kierkegoras - jau  perskaityti, o naujų aukšto rango autorių - paprasčiausiai nėra. Deja,  XX amžiuje filosofija mūsų pasaulyje numirė. Drauge su Heidegeriu.
Pats  paskutinį kartą filosofinėmis temomis kalbėjausi su Olandijoje  studijuojančia anūke. Ji klausė manęs, kas kaip mąstytoją paveikė  Aristotelį. Įsivaizduojat? Dar vaikas visai, o kokių klausimų jai kyla.  Atsakiau jai tik todėl, kad dvejeto negautų, - štai ir visa mano sąsaja  su filosofija.
- Galbūt šiandien visi ir valgome tos  filosofijos mirties vaisius? Žmonių gyvenimui ima trūkti bendro  vardiklio, vertikalės, siekių, filosofinės krypties...
-  Gyvename globalioje situacijoje, kokios žmonijos istorijoje dar niekur  niekada nebuvo. Todėl ilgėtis vienos filosofinės krypties šiuo metu - ne  tik neišmintinga, bet, sakyčiau, net labai pavojinga. Vienos krypties  žmonijai nori tie vaikinukai, kurie sprogdina lėktuvus ir šaudo žmones.  Įsivaizduojate, kaip atrodytų panašia kryptimi žengiantis visas  pasaulis?.. Todėl reikėtų sakyti: ačiū Dievui, kad dominuojančios  krypties šiuo metu dar nėra.
- Bet vakarietiškasis  bestuburiškumas, abejingumas ir bevališkumas mane gąsdina ne ką mažiau  nei tie lėktuvus sprogdinantys vaikinai. Juoba kad būtent tokią  laikyseną demonstruoja ir mūsų Lietuva.
- Labai jums  pritariu. Tas vakarietiškas išglebimas tiesiog kelia šleikštulį. Štai  jūs apie filosofiją klausiate, o jos šiandieniam pasauliui  paprasčiausiai nereikia - šiandien Vakarų protams svarbūs tik techniniai  mokslai, kaip fizika, chemija, kibernetika, biologija... Ką tai  reiškia? Ogi tai, kad mūsų pasaulis virsta totaline pragmatizmo  karalyste.
- Ar tokioje karalystėje įmanoma žmogui jaustis laimingam?
-  Nežinau. Paklauskite JAV, vien į vartojimą orientuotoje visuomenėje,  gyvenančių žmonių. Deja, spėju, kad daugeliui toks būvis bus priimtinas.  Gauni algelę, galimybę tyliai lindėti jaukiame savo kamputyje, kur turi  duonos, sviesto, televizorių, žiupsnelį asmeninių interesų... Ir dėl  nieko daugiau neprivalai kvaršinti sau galvos. Koks tau neva skirtumas,  kieno vėliava virš tavęs plevėsuoja?..
- Visi po vieną - asmeninių interesų salelėse? Na, o tokie dariniai kaip tautos bei valstybės - sunyks?
-  Manau, taip. Valstybės sąvoka jau ir dabar yra gana butaforinė -  valstybės ES viduje šiandien jau tėra sąlyginiai vienetai su bendrais  siekiais, bendra valiuta, bendra politika, bendromis sienomis, bendra  gynybos sistema, valdžios aparatu ir su iki beprotybės intensyvia  komunikacija. Internetas, lėktuvai, visuomenės išsivietinimas,  klajokliškas gyvenimo būdas... Ar tautos negrįžtamai susilydys ES  katile, aš nežinau - nesu pranašas, bet akivaizdžiai matau, kad šiandien  jos lydosi.
ES erdvė kuriama taip, kad svarbiausias joje taptų  vidutinis Europos žmogus. O vidutinis Europos žmogus, negana to, kad yra  vidutinybė, bet dar ir nesvietiškai ištvirkinta vidutinybė, kuri ne  kaži ką temoka dirbti, įpratusi viską paruošta gauti tiesiai į stalą,  laiko save genijumi, kuriam nei mokytis, nei tobulėti nereikia, su  visuotinėmis tiesomis, su aksiomomis ir net su pasaulio dėsniais jis  pasirengęs ginčytis, nes viskas jam atrodo tik nuomonių reikalas...  Jokia hierarchija, išskyrus banditiškąją, pasaulyje, anot jų, apskritai  neegzistuoja, todėl darželinuko ir profesoriaus nuomonės -  lygiavertės... Svarbiausia - tolerancija visam kam be atrankos, net  savisaugos instinktą paminantis nekonfliktiškumas...
Matėte  Europos reakciją į tragiškus įvykius Prancūzijoje? Graudu, tačiau šitai  akivaizdžiai rodo, jog tai viskas, ką mes apskritai begalime. Padejuoti  ir žvakelę uždegti - daugiau nieko. Net ir pykčio - to vadinamojo gero,  teisingo pykčio žmonių akyse nepastebėjau. Deja, žvakelės uždegimą  Europos visuomenė suvokia kaip visavertę pilietiškumo išraišką. Žvakele  tas Europos pilietiškumas prasideda - žvakele ir baigiasi.
-  Visam kam tolerantiškas tegali būti žmogus, neturintis nieko šventa.  Matydamas, kad ES nuostatose tikėti Dievą, mylėti Tėvynę ir net savąją  šeimą palengva tampa neetiška, suprantu, jog kaip tik toks ir yra  geidžiamas statistinio ES piliečio modelis. Tik kaip tokiam piliečiui  reikėtų rasti motyvą ginti Europą, jei, pavyzdžiui, kas nors kėsintųsi  ją užgrobti? Juk didelė tikimybė, kad jis ir okupantams išliks  tolerantiškas.
- Džinas iš butelio paleistas ir ne tik  niekas negali, bet niekas net ir nemėgina jo sustabdyti. Akivaizdu, kad  šiandienė Europos visuomenė - netikinti. Krikščioniška ji jau seniai yra  vadinama tik tradiciškai, tik formaliai. Visi žinome, kad niekuo  didesniu ir amžinesniu už save patį netikintis žmogus yra silpnas, -  tikėjimo vienijamos visuomenės tokius labai lengvai praryja.
Na, o  dabar pažvelkime į mus ir į tuos ateinančiuosius, kuriuos vadiname  pabėgėliais, - akivaizdžiai suprasime, kuriems iš jų priklausys Europos  ateitis. Arabai - visi it vienas tikintys, siejami stiprių religinių,  kultūrinių, moralinių tradicijų, išsaugoję stiprią šeimos instituciją,  turintys galingą energijos potencialą ir svarbiausia - agresyvumo. Juk  be agresyvumo, tiesą sakant, apskritai negali egzistuoti jokia  visuomenė.
Toks modelis tiktų nebent tuomet, jei ES vadovybė  išties nuoširdžiai būtų įsitikinusi, jog gyvename rojuje, kur agresija  apskritai neegzistuoja, kur liūtas pievoje gulinėja šalia ėriuko, savo  naivia kaktyte besitrinančio į liūto karčius ir nė trupučio  nerizikuojančio būti suėsto. Todėl, nors ne kaži ką teišmanau apie  politiką, ES vykdomos politikos negaliu įvardinti kaip nors kitaip nei  kapituliacijos - iškeltų rankų politika.
O į klausimą apie  motyvaciją gintis invazijos atveju argi ne išsamiai atsakė viena ES  lyderių vadinama Angela Merkel, su šypsena tarusi: „Visų  pageidaujančiųjų prašome apsigyventi pas mus“?
Na, kurgi tai  matyta? Eina okupantai užgrobti tavo namų, o tu pakvieti juos į vidų,  atiduodi raktus ir imi jiems patarnauti prie stalo?.. Tikrai būtų  juokinga, jeigu nebūtų graudu. Kai kalbama apie vienu metu į Europą  pajudančius 700 tūkst. žmonių, vargu ar tikslinga vadinti juos  pabėgėliais, juolab kad tik maža tos žmonių lavinos dalis plūsta iš  šalių, išties siaubiamų karo. Man regis, labiau čia tiktų biblinis  terminas - tautų kraustymasis, kuris reiškia žemių pasisavinimą, o ne  norą iš kažkur pabėgti ir norą kur nors integruotis. Romą kitados  nusiaubusius barbarus irgi galima buvo pavadinti pabėgėliais, bet ar  būtų jų veiksmai nuo to pasikeitę? Vargu.
Taigi Europos ateitis -  daugiau negu aiški. Ar yrant Europai turi galimybių išlikti nesuirusi  Lietuva? Vėlgi - vargu. Galima nebent svarstyti, ar nebūdama ES ji  suirtų lėčiau. Na, arba prisiminti Kazimiero Pakšto siūlytą sprendimą ir  drauge su visais žmonėmis perkelti Lietuvos valstybę kur nors į  Madagaskarą ar Naujosios Gvinėjos džiungles.
Tačiau man net ne  tai yra liūdniausia. Liūdniausia, kad Lietuva ją pačią naikinančioms ES  idėjoms pritaria ir puola jų įgyvendinti su džiaugsmu ir entuziazmu, to  sveiku protu tiesiog neįmanoma paaiškinti.
- Na, jei dėl  globalių veiksnių Lietuvai vis dėlto bus lemta išnykti, bent patarkite,  kaip mums elgtis, kaip gyventi, idant po mirties nereikėtų degti gėdos  ugnyje vietoj pragaro ugnies?
- Sąžiningai ir  nesidairydami į šalis dirbkim savo darbus. Ir pernelyg nesvarstykim,  kaip darbai bus vertinami, kaip panaudojami. Juk nei tu, nei aš nei  turime, nei privalome turėti antgamtinių galių valdyti imperijas. Tačiau  turime galimybę visuotinai vykdomame dehumanizacijos procese  nedalyvauti. Priešintis jam pačiu savo kasdieniu gyvenimu, orientuotu į  aukštesnes vertybes, gyvenamu moraliai atsakingai.
Ir nemanykim,  kad tokie esame vieni. Žmonių, kuriems visa tai, kas vyksta, lygiai taip  nepriimtina, kaip ir mums, yra ne taip jau mažai, ir ne tik Lietuvoje.  Tačiau reikia, kad jų daugėtų, kad tokių susidarytų kritinė masė.  Belieka viltis ir laukti, kad tai nutiks. Juk kaip be kritinės plutonio  masės neįmanomas branduolinis sprogimas, taip be kritinės masės  neįmanomas tiek medžių pumpurų pavasarį, tiek mūsų gyvenimo sprogimas.
Parengta pagal savaitraštį „Respublika“