 2 nuotr.
 2 nuotr.Praėjusių metų statistika skelbia, kad didžiausias Lietuvos prekybos mastas išlieka su Rusija, Baltarusija. Tačiau aukščiausi mūsų politikai apie kaimynus kalba tik blogai arba nieko. Kodėl Lietuvos pozicija Rytų atžvilgiu radikaliai skiriasi nuo Briuselio? Kodėl Lietuva patiria didžiausių nuostolių Europos Sąjungoje dėl sankcijų Rusijai?
Apie  tai prie ŽALGIRIO NACIONALINIO PASIPRIEŠINIMO JUDĖJIMO apskritojo stalo  diskutavo Lietuvos verslo konfederacijos prezidentas Valdas SUTKUS,  buvęs žemės ūkio ministras, Seimo narys Kazys STARKEVIČIUS, buvęs  užsienio reikalų ministras, Seimo narys Povilas GYLYS ir Lietuvos  Nepriklausomybės Atkūrimo Akto signataras Audrius BUTKEVIČIUS. Diskusiją  vedė žalgirietis Gediminas JAKAVONIS.
G.JAKAVONIS: Jeigu santykiai su kaimynais būtų geresni, gal ir prekyba būtų dar geresnė? V.SUTKUS: Bėda ir yra politikos bei ekonomikos santykis. Pirmiausia reikia  atsakyti, kaip mes vertiname šiuos dalykus. Jeigu manome, kad egzistuoja  kokia nors grynoji politika, kurią valstybė turi vykdyti remdamasi savo  ideologinėmis nuostatomis, papročiais, istorija, dar kitais dalykais,  ir jeigu visa ūkinė veikla turi prisiderinti prie šitų ideologinių  nuostatų, tada turime vieną modelį. O jeigu galvojame, kad politika vis  tiek turi būti sutelkta tam, kad kiltų šalies ekonomika, kad kiltų  žmonių gerovė, tada mes turime suprasti, kad tiek diplomatai, tiek  užsienio diplomatai, diplomatinės pajėgos šalies viduje turi būti  suinteresuotos, kad kiltų ekonomika, didėtų eksportas ir pan.
V.SUTKUS: Bėda ir yra politikos bei ekonomikos santykis. Pirmiausia reikia  atsakyti, kaip mes vertiname šiuos dalykus. Jeigu manome, kad egzistuoja  kokia nors grynoji politika, kurią valstybė turi vykdyti remdamasi savo  ideologinėmis nuostatomis, papročiais, istorija, dar kitais dalykais,  ir jeigu visa ūkinė veikla turi prisiderinti prie šitų ideologinių  nuostatų, tada turime vieną modelį. O jeigu galvojame, kad politika vis  tiek turi būti sutelkta tam, kad kiltų šalies ekonomika, kad kiltų  žmonių gerovė, tada mes turime suprasti, kad tiek diplomatai, tiek  užsienio diplomatai, diplomatinės pajėgos šalies viduje turi būti  suinteresuotos, kad kiltų ekonomika, didėtų eksportas ir pan.
Yra  toks vienas labai juokingas filmas apie Angliją (dabar nepamenu, kaip  jis vadinasi), apie tokį žmogų, kuris netyčia tapo Anglijos karaliumi  būdamas visiškas prasčiokas. Ir kaip jam sunkiai sekėsi būti karaliumi.  Jį tada štai kaip vertino: žiūrėk, tu mums sužlugdei kontraktą su  arabais, nes ne taip pašnekėjai, tu sužlugdei kontraktą su tais, anais,  ir štai tavo veikla atnešė Anglijai nuostolių. Paskui jis padarė  išvadas, persiorientavo ir susigrąžino tuos kontraktus atgal. Taigi  svarbu, kaip šalies vadovas vertina savo veiklą ir kaip ji vertinama  kitoje kultūroje.
Pas mus, deja, nuo pat Nepriklausomybės  atkūrimo įsivyravo tokia grynosios politikos viršenybė. Lyg turėtume  didelių geopolitinių interesų kaip valstybė ir diplomatams proteguoti  verslą būtų negražu, negerai. Mes, kaip verslo atstovai, daugybę metų  bandome keisti tuos principus ir jie po truputį keičiasi. Tiek  ministrai, tiek kiti valstybės pareigūnai vis labiau įsiklauso. Bet  vidaus politikos sampratos jie neturi. Jie tik pasiduoda verslo  spaudimui. Kai mes klausiame: kur, kur, kur? Tad jie atsako: gerai. O  patys tos ugnelės jie neturi.
Jeigu važiuoji kur nors į užsienį  ir jeigu yra užsienyje ambasada, ji turi padėti verslui. Verslas visada  atlieka prašytojo vaidmenį. Tu mandagiai beldiesi pas ambasadorių ir  sakai: galbūt čia būtų galima... Tau atsako: na, gerai, žiūrėsim, kažką  darysim.
Grįžkime prie kaimynų ir ne prie kaimynų. Kaimynai, be  abejonės, yra natūrali rinka. Ar tai būtų valstybės, ar tai būtų žmonės,  mes irgi bendraujame su tais žmonėmis, kurie yra šalia mūsų kiemo arba  šalia mūsų durų, o ne su tais, kurie yra kitame gale miesto arba kitoje  valstybėje. Tai normalu. Kiek tuose santykiuose turėtų būti politikos,  kiek ekonomikos? Kaip sako liaudies išmintis, tiesa yra kažkur per  vidurį. Taigi mes negalime parsiduoti bet kam išduodami savo principus  kaip valstybė, bet mes negalime vadovautis ir kažkokiais idealistiniais,  ideologiniais principais, kurie turi mažai ką bendro su realiu  gyvenimu. Kaip surasti tą vidurkį? Čia ir susiduriame su tuo, kas yra  politika.
Politika, kaip žinome, yra valstybės valdymo menas.  Kiek žmonės, kurie yra politikoje, sugeba subalansuoti tuos dalykus,  taip mes ir gyvename. Šalia manęs yra du buvę ministrai, jie gali  pasidalyti savo patirtimi, kaip jiems sekėsi balansuoti. Bet aš, kaip  verslo atstovas, sakau, kad išmintingi politikai pirmiausia privalo  konsultuotis su verslu. Kalbėdami apie užsienio politiką turi  konsultuotis, išklausyti ir klausyti labai įdėmiai. Kiek tai pavyks  įgyvendinti, aišku, priklauso nuo gyvenimo, nuo aplinkybių, priklauso  nuo žmonių asmeninių savybių, bet reikia klausyti, ne tik girdėti.
G.JAKAVONIS: Su kaimynais santykiai įtempti, bet štai pienui jau atsiveria rinka Kinijoje, jautienai - Japonijoje. K.STARKEVIČIUS: Gerai,  kad klojami pamatai, tačiau ar mes išnaudojame artimiausių kaimynų  potencialą, ar galų gale mes išnaudojame buvimą Europos Sąjungoje, kai  paskelbiamas embargas? Embargo priežastys, kaip žinote, yra bendra ES  politika. Ar mes sugebame tas kompensacijas gauti? Vienu žodžiu tariant -  nesugebame.
K.STARKEVIČIUS: Gerai,  kad klojami pamatai, tačiau ar mes išnaudojame artimiausių kaimynų  potencialą, ar galų gale mes išnaudojame buvimą Europos Sąjungoje, kai  paskelbiamas embargas? Embargo priežastys, kaip žinote, yra bendra ES  politika. Ar mes sugebame tas kompensacijas gauti? Vienu žodžiu tariant -  nesugebame.
Aišku, politikai neturi bijoti verslininkų. Kai  vyksta delegacijos, kartu turi būti rengiamos konferencijos ir ieškoma  bendrų sąlyčio taškų. Jeigu politikas yra komunikabilus ir toje šalyje  bent šiek tiek gerbiamas, jis gali atidaryti bet kurias duris, kurių  negali atidaryti verslininkas. Galų gale tai garantas, kad su politiku,  aukšto rango ministru atvažiuoja delegacija, kurios atstovai  verslininkai nenuvils Lietuvos ir priimančios šalies verslininkų.
G.JAKAVONIS: Po  kiekvieno mūsų valstybės atstovų pasakymo, kad Rusija - teroristinė  valstybė, verslas gauna per galvą. Tai vežėjai nebeįsileidžiami, tai  embargai skelbiami. Ar galima to išvengti? P.GYLYS: Na, nėra grynos politikos, politika gali būti švietimo, žemės ūkio,  pramonės, eksporto, importo ir taip toliau. Prisimenu savo pirmąją  spaudos konferenciją, kurią surengiau kaip užsienio reikalų ministras.  Išėjau ir pasakiau, kad aš dabar užsiimsiu tarptautinių santykių  ekonomizacija, užsienio politika bus ekonomizuota, bus orientuota į  ekonomiką. Šalia kitų dalykų, be abejo, buvo ir saugumas, ir panašūs  dalykai. Žiniasklaida tada, 1992 metais, iš manęs totaliai išsityčiojo.  Matote, jis ekonomizuos užsienio politiką.
P.GYLYS: Na, nėra grynos politikos, politika gali būti švietimo, žemės ūkio,  pramonės, eksporto, importo ir taip toliau. Prisimenu savo pirmąją  spaudos konferenciją, kurią surengiau kaip užsienio reikalų ministras.  Išėjau ir pasakiau, kad aš dabar užsiimsiu tarptautinių santykių  ekonomizacija, užsienio politika bus ekonomizuota, bus orientuota į  ekonomiką. Šalia kitų dalykų, be abejo, buvo ir saugumas, ir panašūs  dalykai. Žiniasklaida tada, 1992 metais, iš manęs totaliai išsityčiojo.  Matote, jis ekonomizuos užsienio politiką.
Deja, visus tuos 26  metus, turiu pripažinti, labai didelio skirtumo tarp kairiųjų ir  dešiniųjų aš nematau. Nėra giluminio supratimo, kad politika, kaip viešo  veikimo instrumentas, kaip valstybės valdymo veikla, negali būti  atsieta nuo realaus gyvenimo.
Dabar vyksta šaltasis karas. Bet  net šitame šaltajame kare yra tarpusavio sankcijos, todėl manau, kad  būtų galima elgtis išmintingiau. Na, taip nešokinėti, nenaudoti tokios  frazeologijos, kuri yra aštriausia visoje Europos Sąjungoje. Kam ta  aštri frazeologija, kai lyginama su Hitleriu ar dar kuo nors, su „Islamo  valstybe“? Aukščiausio lygio politika kitokia. Nesuvokiama, kad iš  karto suduodamas smūgis galimiems mūsų verslininkų kontaktams, o  verslininkai ir taip yra smarkiai nukentėję.
Manau, kad tai, ką  dabar skaitome mūsų žvalgybininkų literatūroje (grėsmių ataskaitoje -  red. past.), kurioje kaimynų vadovai minimi pavardėmis, diplomatinės  tarnybos iš karto perduoda savo prezidento kanceliarijai. Žiūrėkit, jus  mini vardu, pavarde, pagerbia mūsų VSD. Jie ten ką nors galvoja ar ne?  Geriau jie galvotų apie grėsmes, ramiai analizuotų situacijas ir patartų  aukščiausiems valstybės vadovams, bet kai jie išeina į viešumą su  politikų pavardėmis... Štai čia yra grynoji politika. Mes 26 metus ir  toliau vykdome tą vadinamąją grynąją politiką, kuri lyg ir nesusieta su  ekonomika, bet iš tikrųjų ji susieta, nes sukelia antiekonominius  reiškinius, padaro žalą mūsų verslui.
A.BUTKEVIČIUS: Norėčiau  aptarti dar ir kitą politikų, politikos dalyvavimo ekonomikoje aspektą.  Žvilgtelėkime į tokias sėkmingas ekonomikas kaip Pietų Korėjos,  Singapūro, visos Pietryčių Azijos. Ką pamatysime? Pvz., Taivanas - ten  valstybės indėlis į privataus verslo veiklą labai didelis. T.y. valstybė  pasirenka tam tikras strategines kryptis ir kuria tomis kryptimis  palankų investicijoms klimatą, investuoja savo pinigus, teikia vidines  paskolas ir tokiu būdu profiliuoja valstybės ekonomiką. Toms sritims,  kur valstybė gali būti pergalinga, sukuriamos kur kas geresnės starto  pozicijos, negu, sakykime, pas kaimynus.
P.GYLYS: Iš pradžių proteguojant nacionalinę ekonomiką.
A.BUTKEVIČIUS: Ir visa tai prasideda nuo labai paprasto dalyko. Nuo politikos buvimo.  Pirmiausia turi būti išdiskutuota ir suvokta bendroji valstybės  politika, kurioje yra ir užsienio politikos komponentų, ir ekonomikos,  ir saugumo, ir kitų, tada turi būti padaryti, pavadinkime, statymai,  kurie leistų valstybei įgauti pagreitį. Deja, Lietuvoje toks požiūris  ignoruojamas.
Iš pradžių jis buvo ignoruojamas todėl, kad  paklaikęs balsas šaukė - atsisakome planinės ekonomikos, tai yra  socialistinė atgyvena ir taip toliau, nors visose Vakarų valstybėse  valstybinės ekonomikos planavimas ir strategijos kūrimas yra labai  svarbios sudedamosios dalys. Paskui mūsų politikai buvo labai  suinteresuoti įvairiomis galimybėmis dalyti, atimti ir perdalyti - aš  turiu omeny visas skirstomųjų tinklų operacijas, „Mažeikių naftos“  pardavimo ir perdavimo, perpardavimo aferą, kelias atominės elektrinės  uždarymo aferas, dujų laivo, kuris neaišku, su kuo gali prekiauti,  kokius pelnus ar nuostolius turėti, valstybinę aferą. Ir tada mes  pamatysime, kad reikia aptarti ir šį lauką kaip turintį didelę įtaką  valstybės ekonomikos vystymuisi.
Noriu atkreipti dėmesį į tai,  kad daugybės valstybių, kurių ekonomika Europos Sąjungoje daugiau ar  mažiau sėkminga, politikai atstovauja savo valstybės ir jos interesams.  Kieno interesams atstovauja Lietuvos politikai? Labai dažnai jie  atstovauja tam tikros ideologinės nuostatos interesams. Tačiau kokios?  Jeigu pamenat, Lietuvos parlamente netgi nediskutuojant buvo pasirašyti  pamatiniai ES dokumentai, Lisabonos sutartis jos neskaičius. Iš ryto  atėjo, vakare pasirašė. Pasakykit man, kur dabar yra Lisabonos sutartis  ir kur šitas bazinis pamatinis dokumentas, kuriuo remiantis turi būti  reguliuojama visa Europos Sąjungos veikla? Jis nebeegzistuoja, jis yra  nugrūstas į giliausią, tolimiausią stalčių. Kas orientuojasi į kokias  nors šito dokumento idėjas? Yra kelios mažos valstybėlės, tokios kaip  mes, o visi kiti orientuojasi į savo viziją. Taigi tie gražūs dalykai,  apie kuriuos kalbėjo kolegos, bus realizuoti tik tada, kai Lietuva turės  savo politikus, o ne politikus, tarnaujančius liberalkomunistų  grupuotei, kuri šiandien sudaro ideologinį ES branduolį. Tai klausimas, į  kurį mes turime atsakyti patys sau, reikalaudami ko nors iš politiko: o  kas jam moka algą? Kaip suprantate, Lietuvos paskolos, iš kurių  išlaikomas visas milžiniškas biurokratinis aparatas, ko jie sau negalėtų  leisti, jeigu tos paskolos nebūtų duodamos, įpareigoja mūsų politikus,  už jų stovinčius biurokratus elgtis neperžengiant tam tikro standarto,  apie kurį ponai čia ir kalbėjo, ribų. G.JAKAVONIS: Ką tik stebėjau Kazachstano parlamento rinkimus, ten buvau su  verslininku, buvusiu Seimo nariu Jonu Jagminu. Jis susitiko su užsienio  reikalų viceministru, kuris yra dirbęs pas mus Lietuvoje pasiuntiniu,  kalbėjo ir apie prekybą su Kazachstanu. Tokie santykiai didina prekybos  apsukas tarp mūsų ir jų...
G.JAKAVONIS: Ką tik stebėjau Kazachstano parlamento rinkimus, ten buvau su  verslininku, buvusiu Seimo nariu Jonu Jagminu. Jis susitiko su užsienio  reikalų viceministru, kuris yra dirbęs pas mus Lietuvoje pasiuntiniu,  kalbėjo ir apie prekybą su Kazachstanu. Tokie santykiai didina prekybos  apsukas tarp mūsų ir jų...
K.STARKEVIČIUS: Su  Kazachstanu dar išlikę buvę geri santykiai. Mes perpratę vienas kito  mentalitetą, bendravimą. Dabar ten dirba nemažai verslininkų, nes  Kazachstanas netrukus rengs pasaulinę parodą „Expo“. Ir mūsų  statybininkai, tikrai žinau, ten dirba.
Mūsų verslininkai turbūt  jau išmoko suprasti, kad jeigu ateini į kitą šalį su savo verslu arba  turi kokių nors užsakymų, pirmiausia gerbk tos šalies įstatymus ir jų  laikykis. Tada tu būsi priimtas, nereikės skųstis, ieškoti tam tikrų  ryšių. Aišku, jeigu atsitinka taip, kad kai kurios šalys nedraugiškai su  mūsų verslininkais pasielgia, ne visai teisėtai, tada turi įsitraukti  mūsų valstybės struktūros, ieškoti pagalbos, juk mes turime atašė. Buvo  teisingai pasakyta, kad labai daug priklauso nuo to, kaip jis dirba,  koks jo požiūris, ar atvažiuoja atsėdėti tų metų, ar pasiekti rezultatų.
Ir aš, ir verslininkai tą patį sako, kad politikai gali ne tik trukdyti, bet ir padėti.
G.JAKAVONIS: Puiki  patarlė: „Nelįsk su savo maldaknyge į svetimus maldos namus.“ Štai mūsų  stebėtojų Kazachstano rinkimų ataskaita teigiama, o Lietuvos  vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininko Zenono Vaigausko - ne. Jeigu  norėsi prisikabinti, visada rasi prie ko. Ar tai negadina ir mūsų verslo  santykių?
V.SUTKUS: Labai gaila, kad verslas  tampa politikų kovos lauku. Turiu omeny politikų poziciją, opoziciją.  Kad ir kas būtų pozicija, kad ir kas būtų opozicija, švento nieko nėra.  Kaip tai atrodo praktiškai? Ūkio ministrė (Birutė Vėsaitė - red. past.)  nuskrido ne su tuo lėktuvu į tą patį Kazachstaną. Puiku, jai tuo metu  atrodė geriau, kad nereikia reisiniu skristi, yra laisva vieta, sėsk,  nuskrisi. Pakėlė opozicija didžiulį skandalą - ministrė korumpuota, gavo  nemokamai sėdynę lėktuve, baisus reikalas, ne tiek sumokėjo, ne pagal  tuos įkainius, dar kažkas ir dar kažkas.
Kitas pavyzdys. Pernai  buvau pasikvietęs pažįstamą tikrą Didžiosios Britanijos lordą, Lordų  rūmų narį, Verslo komiteto pirmininko pavaduotoją. Jis yra kelių įmonių  stebėtojų tarybų pirmininkas, vienos verslo organizacijos vienas iš  vadovų, ir niekas dėl to nekelia problemos.
Tik pas mus  problemos. Supraskime - jeigu pakvietė į lėktuvą, gal nenupirko  ministrės. Jeigu kažkas, nuskridęs į Kiniją, užtarė kokią nors įmonę,  kuri ten turi problemų, galbūt ir būtų negerai. Bet juk Kazachstane buvo  tariamasi dėl visų Lietuvos įmonių.
Vėlgi kalbant apie kaimynus,  tuos pačius rusus, norėtųsi pragmatizmo. Negalime visko matyti tik  juoda ir balta spalvomis, kaip ką tik buvo viešai komentuojama. Kalbėjau  su vienu rusu, jis klausia, kodėl jūs taip nenorite su mumis prekiauti.  Atsakau, kad jūs mus spaudžiate. Pats būdamas rusas, verslininkas, jis  man sako, klausyk, aš jūsų vietoj taip daryčiau: parduočiau rusams mėsą  ir pieną, gaučiau iš rusų pinigų ir už tuos pinigus pirkčiau tankų ir  nukreipčiau į rusų pusę, kad jeigu pultų, turėtume kuo gintis. O dabar  mes neprekiaujame, tankų irgi neturime, tik garsiai rėkiame. Aišku,  garsus rėkimas kartais irgi padeda. Jeigu labai garsiai rėki, kartais  amerikiečių tankai čia ir atvažiuoja. Galbūt irgi nėra taip blogai.
Grįžkime  prie verslo ir politikos santykio. Štai užsienio vizitai. Dažnai būna  taip, skrenda koks nors ministras, sulauki skambučio likus gerai  savaitei: aš skrendu ten, kas nori skristi? Šiais laikais verslininkai  ir pasaulio matę, ir ministrų matę, jie supranta, kad turės tris dienas  išbraukti iš savo planuotų darbų. Dar jiems kainuos bilietai,  viešbučiai, visa kita, o kas iš to? Darbotvarkes reikia rengti iš  anksto. Jeigu yra vizitų planas, jeigu žino užsienio reikalų ministras,  ūkio ministras, premjeras, prezidentė, kad štai po pusės metų bus  važiuojama į valstybę X, duokit žinių mums, kitoms organizacijoms, taip  pat ir verslo. Parodykite, kokia darbotvarkė, susideriname, kokių turime  interesų. Tada yra bendradarbiavimas. Kai to nėra, tai nėra ir naudos.
Mes  ilgai siekėme, net keletą metų, kol verslo atstovus įtraukė į  ekonomikos atašė vertinimą. Kaip jie savo kadenciją dirbo, iki šiol  vertino ministerijos klerkai. Dabar panaši problema kalbant apie regionų  plėtros tarybas, kurios skirstys pinigus regionams. Mes vėl sakome:  įtraukit verslo atstovų. Kodėl? Dėl to, kad jeigu mes kalbame apie  regionų plėtrą, tai kalbame apie darbo vietų kūrimą, apie verslo  aplinkos gerinimą. Tada jie sako, kad merai atstovauja, kad mes pinigų  neįnešame, o jie tai įneša. Sakau, palaukit, o kieno jūs pinigus įnešat?  Gal mūsų pinigus, kurie iš mokesčių surinkti? Toks politikų  mentalitetas, kartais tai būna susiję ir su nekompetencija.  Nekompetencija, sakau be jokio piktumo. Tiesiog nežinojimas. Gal žmogus  tos sferos neišmano, gal jis atėjęs į politiką iš kultūros, iš mokslo,  gal iš sporto ir nesupranta, kaip veikia ekonomika.
Ir dar apie  ilgalaikius projektus. Sakykime, Kinija. Nėra taip paprasta. Kiek ten  reikia laiko, kol sertifikuosi savo pieną. Metų metai prabėgs. Ir į  Kiniją premjeras turi du kartus per metus skristi, nusilenkti kinų  premjerui ir klausti, kada mūsų varškę imsite. Kinijoje veterinarijos  tarnyba turi atidaryti savo skyrių. Taigi jeigu mes dirbsime, per kokius  penkerius metus galėsime turėti ten rinką. O tikėtis, kad po vieno  nuvažiavimo atsivers naujos rinkos, naivu, nes taip nebūna.
P.GYLYS: Norėčiau grįžti prie strateginės arba praktiškos mąstysenos. Matau, kad  kai kurie politikai ir šiandien užsiima grynąja politika. Čia kažką  blokuosime, sankcijas pratęsime. Nors nelabai ten kas mūsų klauso, bet  mes būtinai turime tai pasakyti. Mes sau gal ir atrodome tvirtai, kai  kurie mūsų politikai sau atrodo įtakingi. Bet juk ne mes nuspręsime. Tai  gal reikia įsiklausyti į bendrą toną. Beje, ką kalba Vokietijos verslo  sluoksniai, kurie yra už svarbiausių ES šalies politikų pečių.
A.BUTKEVIČIUS: Bet ar jie patys sugalvoja mėtyti šitas replikas?
P.GYLYS: Tai,  ką jūs sakote, galima versija, gal jie ir atlieka kažkieno užduotį. Bet  tai neatitinka nacionalinių interesų. Kas yra nacionalinis interesas?  Gerai priimti kolektyviniai sprendimai. Bet nereikia išsišokti, juk mes  esame prie sienos. Aš prisimenu tuos laikus, kai pradėjome stojimo į ES,  NATO procesus, tada pagrindinė idėja buvo nenubrėžti raudonosios  linijos tarp mūsų ir kaimynų. Aš jos pasiilgstu. Deja, mes dabar  gyvename šaltojo karo sąlygomis, daug kas nuo mūsų nepriklauso. Todėl,  manau, galėtume elgtis racionaliau.
Tai yra ir asmenybių  klausimas. Aš prisimenu, nuvažiuodavau į dideles auditorijas, dar tais  laikais susirinkdavo žmonių, sako, tas žmogus negali būti valstybės  vadovu, nes jo išsilavinimas - muzikinis. O aš sakydavau - ne, štai  šitas muzikinį išsilavinimą turintis žmogus yra praktiškas, ūkiškas, jis  gali būti. Profesija šiuo atveju yra antrinė. Iš tikrųjų praktiški  žmonės yra realistai, jie moka suvokti visumą, bet yra ir tokių, kurie  gali šnekėti ką nori užsienio politikoje ir tai neturės jokios įtakos  verslui, užimtumui, mūsų BVP. Galų gale biudžetui ir t.t.
Deja,  postūmių per 26 metus yra nedaug. Tikrai pasigendame bendros Vyriausybės  strategijos. Realistinės, praktiškos strategijos. Strategija turi būti  praktiška. Dabar mes turime tokią ministerijų, politikų sumą.  Ministerijos, Vyriausybė turi vykdyti, kiek tai įmanoma, ypač  koalicijoje, bendrą politiką, bendrą strategiją. O dabar - padalijau į  narvelius, ir ten kažką kiekvienas ministras daro. Ryšio tarp  ministerijų dabar jau būdamas ketvirtus metus Seime aš pasigendu.  Valstybė turi turėti bendrą socialinę, ekonominę strategiją, užsienio  politikos strategiją, kad ir labai nelengvomis sąlygomis, nes situacija  yra konfliktinė. Svarstau, kad po kurio laiko padėtis tarptautinėje  plotmėje turėtų normalizuotis. Manau, kad kai kurie konfliktai bus  įšaldyti. Didieji berniukai ir mergaitės pradės tarpusavyje vis labiau  šnekėtis, nes aiškėja, kad vieni be kitų negali. Nes abi pusės patiria  nuostolių ir tai pripažįsta faktiškai. Ir tada gali paaiškėti, kad tie,  kurie mažiukai ir labai šūkavo, praloš daugiausia. O mes juk turime būti  jautrūs. Mes juk turime pieno, mėsos ir kitus sektorius. Rėkavimas  nepraeina be pėdsakų.
Ir dar. Mes dalyvaujame taikant sankcijas.  Jeigu yra bendras sprendimas, tai solidariai turime pasidalyti ir  kaštais. Apie migraciją kalbame, kad turime pabėgėliais dalytis.  Palaukite, o dėl sankcijų. Labiausiai nukenčia pasienio valstybės. Taip  pat ir Lietuva. Tai Europos centras, Briuselis, turėtų galvoti.  Priešingu atveju Europos Sąjungai yra grėsmė. Euroskepticizmas,  nepasitenkinimas Briuseliu kaip naująja sostine didės. Ir tai yra grėsmė  Europos Sąjungos tvarumui.
G.JAKAVONIS: Kaskart rengiant naują švietimo strategiją kildavo klausimas, kaip galima ją parengti neturint bendrosios valstybės strategijos. A.BUTKEVIČIUS: Yra žinoma, kad sistema yra visai kas kita nei komponentų suma. Kitaip  šnekant, laikrodžio detales subėrę į maišiuką ir pakratę laikrodžio  negausime. Pradėkime nuo to, kad mes 26 metus puoselėjame iliuziją, jog  atsitiktinai sumetę viską į vieną vietą gausime valstybę ar efektyvų  valdymą. Deja.
A.BUTKEVIČIUS: Yra žinoma, kad sistema yra visai kas kita nei komponentų suma. Kitaip  šnekant, laikrodžio detales subėrę į maišiuką ir pakratę laikrodžio  negausime. Pradėkime nuo to, kad mes 26 metus puoselėjame iliuziją, jog  atsitiktinai sumetę viską į vieną vietą gausime valstybę ar efektyvų  valdymą. Deja.
Apie vieną viduramžišką prancūzų karalystės  legendą Karolį Valua buvo sakoma, kad prie savo reikalų pridūręs  valstybės reikalus jis gauna puikų rezultatą. Išgirskite. Tas žmogus  turėjo savo reikalus. Jis turėjo savo interesus. Jis prie to pridurdavo  valstybės potencialą. Argi kitaip elgiasi kitos efektyvios mūsų Europos  ar netgi pasaulio jėgos? Buvo tokia „Vest Indijos“ kompanija. Karalius,  lordai buvo jos akcininkai. Tačiau ši organizacija, turėdama savo ir  karines pajėgas, eksploatavo valstybės karines pajėgas ir galų gale į  Britaniją pradėdavo plūsti iš „Vest Indijos“ ir „Ost Indijos“ kompanijų  milžiniškos lėšos. T.y. buvo sukurtas tam tikras privačių ir valstybinių  interesų konglomeratas.
Maždaug 1991-aisiais švedai man  papasakojo, kas yra švediškasis socializmas. Iš esmės tai yra keliolikos  labai stambių Švedijos šeimų sukurta Švedijos ekonomika, kuri ir dabar  stipriai susijusi su tomis pačiomis šeimomis. Tačiau valstybė uždėjusi  ant jos tam tikrą mokesčių leteną, būtinybę skaitytis su visuomenės  interesais. Kitaip šnekant, visada ir visur egzistuoja žmogus arba grupė  žmonių, kurie turi tokį interesą.
Tie patys britai, kurie dėjo  europinės demokratijos pamatus, neleido balsuoti žmogui, kuris neturi  žemės. Arba neleido balsuoti artistui, kuris gali vieną ir tą pačią  dieną tris ar keturis kartus kartoti svetimus žodžius kaip savo. Kitaip  šnekant, buvo ieškoma žmonių, kurių žodis svertų, kurių žodis būtų  atsakingas. Deja, pas mus į valdžią ateina žmonės, kurie nesako savo  žodžių. Jie sako svetimus žodžius.
Daugiau skaitykite čia.
Parengta pagal savaitraščio „Respublika“ priedą „Žalgiris“