„Respublikos" savaitės akiratyje - Lietuvos prezidentas Gitanas Nausėda. Savo „Facebook" paskyroje panaikinęs stebėtojų galimybę komentuoti. Tad prezidentas, kaip anksčiau ir kai kurie internetiniai laikraščiai, jau nutarė užčiaupti žmonių burnas.
Rugsėjį G.Nausėdos paskyroje dar buvo galima komentuoti po kiekvienu pranešimu. Spalį komentarai jau buvo leidžiami tik po vaizdo įrašais. O dabar galima paspausti širdutę, kai patinka, ir „emociuką", kai tekstas pralinksmina.
Pavyzdžiui, paskutinis G.Nausėdos įrašas, kai buvo panaikinta galimybė komentuoti, sulaukė 1700 patiktukų ir dar 1157 asmenis linksmai nuteikė. Kadangi Lietuvos prezidentas feisbuke turi 128 tūkst. stebėtojų, patiktukų skaičius nėra didelis. Kita vertus, paskutinis įrašas sulaukė ir 28 bendrinimų.
O čia G.Nausėda jau vadinamas ir Dianos vyru, kuriam geruoju nesibaigs, ir Donu Ganu Kichotu, vėl kariaujančiu su oro balionais. G.Nausėdai taip pat buvo siūloma Santariškėse šiuo metu laisva pasaulio valdovo Landsbergio palata. O vienas komentaras buvo toks (kalba netaisyta): „Nuoseda, tau galvoje velniai, baik sapalioti nesamones".
Nusibodo būti politiku?
Natūralu, kad joks žmogus nenori skaityti jį įžeidinėjančių anonimų. Juolab kai tokius komentarus skaito ir užsienio diplomatai, ir Lietuvos prezidento tiesioginiai pavaldiniai. Jau nekalbant apie tai, jog įžeidinėjimus perskaito ir prezidento žmona, dukros, giminės. Galų gale, gal Lietuvos prezidentas taip gina mūsų valstybės įvaizdį. Kad bent užsieniečiai tikėtų, jog esame daug kultūringesnė šalis nei esame.
Tačiau ką daryti? Komentarai, net ir patys šlykščiausi, yra demokratinis demokratinės šalies politiko būdas gauti grįžtamąjį ryšį iš visuomenės. Ne pataikūnišką, nes tokį „ryšį" ir diktatoriai turi, bet visokį. Kartais ir šlykštų. Nes visuomenė irgi visokia. Nebent G.Nausėda, dirbantis S.Daukanto aikštės rūmuose jau antrą kadenciją, ateityje žada visiškai nusišalinti nuo politikos.
Per daug demokratijos?
Paradoksalu, tačiau būtent pikti anoniminiai komentarai įrodo, jog Lietuva - demokratinė . Nes joje negresia bausmė už viešo asmens, o toks yra ir valstybės prezidentas, kritiką.
Baltarusijoje už Aliaksandro Lukašenkos įžeidimą 2021 m. buvo 1,5 metų nuteistas žurnalistas Siarhej Hardzijevič.
Turkijoje už prezidento Redžepo Tajipo Erdogano (Recep Tayyip Erdogan) įžeidimą už grotų šiais metais atsidūrė Švedijos žurnalistas. Kai kuriuose Azijos, Afrikos kraštuose už valdovo įžeidimą gali netekti galvos.
Tad kiek bespirgėtume, kad pas mus nėra demokratijos, ji, nors ir ne itin išsivysčiusi, vis vien egzistuoja. Gali kiek nori keikti valdžią - tavęs vyrai odiniais lietpalčiais vis vien paryčiais iš namų neišsiveš. Neatsidursi nei specialioje psichiatrinėje, nei kalėjime. Lietuvoje tik vienas žurnalistas 2011 m. buvo nuteistas 23 tūkst. litų bauda už kandidato į prezidentus Česlovo Jezersko įžeidimą.
Ir šis atvejis sukėlė didžiulį tuometinio Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininko Dainiaus Radzevičiaus pasipiktinimą, jog „demokratinėje ES šalyje Lietuvoje jau teisiama ir už politikų įsižeidimą".
Mums nepatogu apsižodžiuoti su sodo ar laiptinės kaimynais. Nepatogu draskyti akis medikams, paštininkams ir t.t. Pirma, jų dar gali prireikti. Antra, dar chuliganizmu apkaltins. Iškvies policiją. O Lietuvos prezidento kokiam nors provincijoje besidarbuojančiam dėdei ar dėdienei tikrai neprireiks. Juk ne vietos seniūnas. Ne socialinė darbuotoja. Tai kas belieka? Juk reikia žmogui kažkaip išsikrauti. Todėl puolame įžeidinėti politikus. Nes juos pulti galima.
Liaudies kūryba
Aišku, būtų daug maloniau, jei mes ne visada sakytume, ką iš tikrųjų apie kokį nors asmenį galvojame. Bent prieš sakydami pagalvotume, ar verta. Ir, jeigu jau užsimanėme savaitgalį „pabaliavoti", prieš tai išjungtume kompiuterį.
Kita vertus, anoniminiai komentarai yra tam tikras liaudies kūrybos žanras. Niekas nežino liaudies dainų, pasakų, padavimų, mįslių, minklių, priežodžių autorių. Nors visiems aišku, kad kokią nors dainą sukūrė vienas žmogus. Ne visas tūkstantis ir net ne visas kaimas. Tačiau tas kūrėjas dabar yra toks pat anonimas, kaip ir tas „liaudies dainius", pirmasis žodžiui „nuosėda", suteikęs naują prasmę. Įžeidžią. Nes apie 70 proc. anonimiškų komentarų būna pikti.
Tiesa, jokiu būdu nesakau, jog tuos įžeidžius komentarus parašo 70 proc. visų komentatorių. Labiau linkusi manyti, jog 10-20 šlykštynių laisvai gali išpleškinti tas pats žmogus. Tik su skirtingais „nikais". Taip gali linksmintis paaugliai, kamuojami brendimo bėdų. Taip gali rašyti nepritampantys vienišiai, užguiti gyvenimo ir nepriteklių. Taip gali pratrūkti ir viltį prarandantys, sunkiai sergantys. Taip gali pratrūkti bet kas, kurį naktį kamuoja nemiga ar tenka kažkur budėti. Taip gali pratrūkti bet kas, kuris šiandien ieško kaltininko. Už jo ne itin puikų gyvenimą. Ir tada atsidaro šliuzai - ir pasipila įžeidinėjimai.
Anoniminius komentarus galima suskirstyti taip:
1. MANDAGŪS. Jie paprastai būna tada, kai miršta koks nors žinomas ir visuomenės gerbiamas žmogus.
2. DVASINGI. Būtinai kas nors pareikš, jog Dievo nėra, o kunigai - nesilaiko celibato ir pedofilai. Ir kas nors pareikš, jog katalikybę mums primetė „kryžeiviai".
3. PROTINGI. Apeliuojantys į parašiusio ar aprašyto asmens protą (glušas, debilas, įsidėk implantus į smegenis ir t.t.)
4. GLOBALŪS. Vieni gins ukrainiečius ir baltarusius, o kiti puls ukrainiečius ir baltarusius. Susivienys puldami Cichanouskają ir lietuvius.
5. ĮŽVALGŪS. Kritikuojantys fizinius duomenis (senė, kumelė, aukštas ir gražus (AIG), kreivadantė, ryžas, paršas, mažiau ėsk ir t.t.). Jei moteris graži, pavadins ančiasnape ar k. Jei liekna - anoreksike.
6. PAMOKANTYS. Jei kito komentare ras rašybos klaidą, būtinai įspės.
7.PATRIOTIŠKI. Taip myli Lietuvą, kad jos vardą rašo iš mažosios raidės.
8. APIE VIENĄ GALĄ IR BURNĄ. Suprantu, kad burna siejama su anonimišku burnojimu, bet beveik visus šios rūšies anonimus domina čiulpimas. Vis čiulba siūlydami pačiulpti. Tad galima teigti, jog komentatoriai, kurie anksčiau atitinkamais užrašais išmargindavo viešųjų tualetų sienas, dabar persikėlė į internetą. Nes viešųjų nemokamų WC neliko. O parkuose suolų per mažai, kad visus pripeckiotų.
9. PAVARDŽIŲ NEKENTĖJAI. Vos išgirsta kokią nors konkrečią pavardę, pradeda keiktis. Pavardę pasirenka pagal politines pažiūras. Gali užgaulioti ir mirusius.
10. ISTORIKAI. Įkyriai meluoja apie sovietmetį ir visur įžvelgia antisemitizmą.
Kita vertus, kaip mes gyventume, jei vieną dieną niekas jau neskleistų apkalbų, nesišaipytų? Tai būtų patiekalas, vardu Gyvenimas, kuriam pagailėta pipirų, česnako, druskos. Toks visiškai neskanus, prėskas patiekalas!