Kad ir kas būtų, Velykų sulauksime. Tik šiemet jos bus visai kitokios.  Su bažnyčiomis be tikinčiųjų, su prekybcentriais be įprasto pirkėjų  antplūdžio, su policijos užtvertais keliais ir neramių žinių laukimu - o  kiek dar šiandien užsikrėtė tuo nelemtuoju koronavirusu. Duok Dieve,  kad taip būtų tik šiemet. Šį metą Panevėžio vyskupas emeritas Jonas  Kauneckas kviečia stabtelėti susimąstymui - o kas toliau?
-  Turbūt sutiksite, kad Velykos yra tapusios šeimų švente. Kaip reikėtų  švęsti, kai negalėsime šventinti margučių, susitikti su artimaisiais, ir  kaip nusiteikti, kad Velykos būtų prasmingos? - „Respublika“ klausė  vyskupo J.Kaunecko.
- Velykos - tai prisikėlimo šventė. Daugelis  sako, kad Gavėnios buvo atgaila, linksmybių atsisakymas. Nieko panašaus.  Pagrindinis Gavėnios dalykas - galvoti apie tavo, žmogaus, prisikėlimą.  Tai buvo ir pagrindinė Didžiosios savaitės, dar vadinamos Kančios, arba  Šventosios, mintis. Atsisakyti to, kas buvo negera, apie tai pagalvoti.  Manau, jeigu kas nuoširdžiai susimąsto, tai galės jausti ir tikrąsias  Velykas. Nėra taip pabrėžiama, kad tai šeimos šventė, kaip, pavyzdžiui,  Kalėdos arba Sekminės. Velykos daugiau individualistinė šventė,  susimąstymas apie savo gyvenimą, susitaikymas. Aš sakyčiau, savotiškai  gerai, kad pamaldos transliuojamos kiekvieną dieną, televizija  transliuoja sekmadienio šv. Mišias. Nes tai daugiau yra nevieši dalykai.  O ir Velykų esmė - prisikelti, susimąstyti. Visa tai galima atlikti  radijo, televizijos pagalba. Žinoma, čia iškyla pavojus, nes dalis  žmonių vis tiek gyvena šeimos nuotaikomis, nori šalia savęs jausti kitus  žmones, matyti visas tas procesijas.
- Sakoma, kad tokioje  padėtyje, kokioje yra atsidūręs pasaulis, galima įžvelgti ir teigiamų  dalykų. Bent vienas labai aiškus - ginklai kaip anksčiau nebežvanga. O  ką teigiamo matote jūs?
- Teisingas pastebėjimas. Dabar visi yra  kuo kitu susirūpinę. Amerika nebesiunčia savo 20 tūkstančių karių į Rytų  Europą NATO paremti, nes bijo koronaviruso. Mažiau girdėti apie Rusijos  ar Kinijos keliamus pavojus. Vadinasi, didelio bendro pavojaus  akivaizdoje visi susimąsto: kas bus, jeigu negalime nuo viruso  apsisaugoti.
Sako, nėra to blogo, kas neišeitų į gera. Tas  posakis yra naudojamas ir teologijoje, Biblijoje. Bet koks blogis Dievo  gali būti pakreiptas į gera. Ir tas karantinas, užsidarymas, labiau  verčia susimąstyti apie save, ne vien apie išorinį blizgesį. Ne  paslaptis, kad per Kalėdas, Velykas, Sekmines ar atlaidus dauguma žmonių  dėmesį nukreipia į išorę, į susitikimus, į pokylius, labai dažnai  pamiršdami esmę. O dabar, nori nenori, daugiau teks pagalvoti apie save.  Taigi, išeis į gera. Mes, dvasininkai, su liūdesiu laukiame, kad žmonės  atpras eiti į bažnyčią ir dalyvauti iškilmėse, sakydami: „Va, buvo  koronavirusas ir užteko, kad aš vienas meldžiausi.“ Jau girdime, kad  žmogus teisinasi neinantis į bažnyčią, nes labai mėgsta pasimelsti  miške. Kai klausiu, kada, kiek kartų šią savaitę buvai miške, paaiškėja,  kad kelis mėnesius nėra buvęs... Man neramu, bet ką padarysi, toks  laikas. Atsitiko taip ir, nori nenori, tai yra išbandymas ateičiai.
Galima  pastebėti dar vieną dalyką, kad tas virusas yra ekologinis. Tiek visur  šaukiama, kad reikia mažinti gamtos teršimą, plastiko vartojimą, mažinti  skrydžių, mažiau maišyti atmosferą, kad ozono sluoksnis nesiardytų. O  dabar kas atsitiko? Iš palydovų stebima, kad pasaulyje labai smarkiai  sumažėjo užterštumas. Ir naftos vos pusė sunaudojama. Žmonės nesusitarė,  kaip gelbėti gamtą, tai pati gamta tai daryti verčia.
-  Pandemijos įkarštyje popiežius Pranciškus Vatikane pasakė kalbą „Urbi et  orbi“ („Miestui ir pasauliui“)? Kokią akcentuotumėte pagrindinę  Šventojo Tėvo mintį?
- Jis specialiai parinko Evangeliją, kad  Jėzus miega ir audra grasina paskandinti jų laivą. Dabar kai kam atrodo,  kad pasaulyje vyksta tas pats. Popiežius pabrėžė, kad žmonės miega ir  nesusimąsto. Aš, pavyzdžiui, velykiniuose sveikinimuose daug kam rašiau  paėmęs vokiško leidinio „Krikščionys dabartyje“ mintį - ar pandemijos ir  marai yra Dievo bausmė? Kai kas pažodžiui supranta, kad tai Dievo  bausmė. Bet ten rašoma ir mano nuomonė tokia pati, kad tai ne Dievo  bausmė, o žmogaus bausmė sau. Žmogus neteisingai, negerai gyvendamas,  sujaukia pasaulį, va tada ir vyksta tokie dalykai. Kad ir kaip žiūrėtum,  ir religijų, ir Šventojo Rašto istorijoje, gamtos katastrofos,  epidemijos visada siejosi su moralės žlugimu. Krikščionybė su nerimu  žiūri į tai, kas vyksta su morale: kurti šeimą gali vyras su vyru,  moteris su moterimi ir pan. Šventajame Rašte to su žiburiu nerasi. Ten  kaip tik labai piktai kalbama, kad to siekiantys neregės amžinojo  gyvenimo. Kai kur kunigai, pasisakantys, kad gyventi šeimos gyvenimą  homoseksualiai yra nusikaltimas ir nuodėmė, yra net baudžiami, o kai  kuriose šalyse šitaip kalbėti uždrausta. Atseit žmogaus teisės svarbiau  už viską. Esą, jeigu žmogus ko nori, tai yra žmogaus teisė. Lygiai tokių  pačių balsų girdžiu ir Lietuvoje, kai dabar dėl viruso reikalaujama  izoliuotis. Sako, mano teisė yra gyventi taip, kaip noriu. Bet kad tai  kelia pavojų kitiems, čia tarsi žmogaus teisės nebeegzistuoja. Arba -  eutanazija. Silpnam žmogui giminės suleidžia ampulę, kad jį užmigdytų ir  taip viską baigtų. Ar tai normalu? O negimusių kūdikių žudymas. Pagal  Šventąjį Raštą ir negimęs žmogus turi tokią pat teisę kaip ir gimęs. Bet  visa tai yra paneigta. Ir tas siaubingas pelno, naudos siekimas, kai  vieni nepaprastai skursta, o kiti, vos keli procentai, sukaupę visus  pasaulio turtus, prieštarauja bet kokiai teisei ir žmoniškumui. Ar  Dievas pritaria tam? Visada tai priveda prie tokių dalykų, kad iškreipia  pačią gamtą. Aš užsiminiau, kad pagal Šventąjį Raštą gamtos pusiausvyra  ir žmogaus moralė turi glaudų ryšį. Dažnai pastebima, jeigu žlunga  moralė ir gamta pradeda eiti iš proto, atsiranda nenormalūs reiškiniai,  sausros, karščiai, šalčiai - ten, kur anksčiau to nebūdavo. Ne tik  religija, bet ir mokslininkai sako, kad žmogaus dvasia, moralė ir gamta  turi nepaprastą tarpusavio ryšį.
- Visi kalba, kad nuo šiol pasaulis toks nebebus, koks buvo, ir mes tapsime kitokie. Sutinkate?
-  Mąstantis žmogus kitaip turėtų gyventi. Aš žiūriu kaip religijos  specialistas į religijos, į Švento Rašto istoriją. Kada, pavyzdžiui,  šventoji tauta, klystanti tauta, tikrai susimąstė? Kai patyrė dideles  tragedijas. Šiaip sakė, Dievo nebereikia, gerai gyvename, viskas gerai,  bet štai pakliūva į vergiją ir kitokias, blogas, sąlygas. Tik kai mato,  kad didelė žmonių dalis žūsta, tada šaukiasi Dievo. Ir tada grįžta prie  tikėjimo. Duok Dieve, kad šitiek suprastume. Bet taip būna, jeigu žūva  labai daug. O dabar tereikia džiaugtis, kad, palyginti su kitais  kraštais, mirčių Lietuvoje nėra labai daug. Dėl to dalis žmonių labai  nerimtai elgiasi. Tik tada susimąstysime, kai didelė dalis žus. O kai  kas pranašauja, kad, jeigu nebus sukurta vakcina, gali mirti du  trečdaliai žmonijos. Tada nebebūtų įmanoma gyventi kaip gyvenus. Aš  manau, kad ir euras gali griūti, nes ekonomika žlunga. To nenorėčiau.  Norėčiau , kad žmonės, skaitydami apie praeities tragedijas, susimąstytų  ir gal virusą lengviau nugalėtų. Ir tai vėlgi atitinka tikėjimo mintį -  prisikėlimas kitokiam gyvenimui. Susimąstyk, kad tu per daug į turtą  linkęs buvai. Kas iš tų tavo milijardų, jeigu tavęs mirtis laukia. Ir  dabar turtuoliai dejuoja, kad jų investicijos žlunga. Bet aš pastebiu,  kad kai kurie turtingieji net Lietuvoje jau aukoja ir medikams, ir  medicinai. Tas jau rodo tikrą prisikėlimo dvasią. Kad galvojama ne apie  save, o apie kitą.
- O kaip atrodo žmonių elgesys ir sąmoningumas koronaviruso akivaizdoje?
-  Mane liūdina girdint, kad vieni džiaugiasi, va, nereikia į darbą eiti,  kitiems į mokslus, ir tai priima vos ne kaip atostogas. Daugelis  nekreipia dėmesio - veržiasi į Palangą, Birštoną, Druskininkus, nors iš  ten prašo nevažiuoti. Neatsakingumas tempia į pražūtį ir kraštą, ir  pasaulį. Tai rodo, kaip mums trūksta mąstymo ir atjautos.
- Jūs paprastai aktyviai dalyvaujate pasaulietiniame gyvenime. Kaip jus veikia koronaviruso situacija? Nepasigendate bendravimo?
-  Aš esu vienužis, kaip poetai rašė. Gyvenu knygomis, internetu. Turiu 5  tūkstančių knygų biblioteką, iš jų penktadalis vokiškų. Norėdamas  bendrauti, visada labai daug skaitau, stengiuosi lavintis, ne tik  meldžiuosi, kas privaloma dvasininkui. Šiaip visuomet daug dalyvaudavau  partizanų pagerbimuose ar perlaidojant jų palaikus, arba stengiausi  priminti užmirštamus žmonės. Popiežiaus Pranciškaus mintis, kad kunigas,  dvasininkas ar vyskupas, turi kvepėti avių kvapu, vadinasi, ginamųjų  kvapu. Tai dėl to tikras ganytojas turi būti su žmonėmis, jų rūpesčiais.  Ta mintis mane vedė visada - ir dalyvaujant „Katalikų bažnyčios  kronikos“ leidime, ir Tikinčiųjų teisėms ginti katalikų komitete. Tai  buvo tiesioginė kova prieš sovietus, dėl to, kad žmonės buvo  skriaudžiami. Kai ilgai dirbau ir Alytuje, ir Telšiuose, žmonės  netilpdavo net šventoriuje. Būdavo minios žmonių, jie dvasiškai  pajausdavo, kad mes visi vienodi, visi kartu. Dabar to nebus. Tas  virusas iš mūsų atėmė vieną esminių nuotaikų -buvimą šalia kitų žmonių.
- ...ir bendrystės džiaugsmą ridenant margučius atėmė taip pat...
-  Puikiai prisimenu, kaip būdami vaikai kiaušiniaudavom, margučius  ridendavom. Tai daugiau šeimos tradicija, labiau išorinis dalykas. Kai  esame izoliuoti, tuo džiaugsmu daug kam pasidalinti nebeteks arba teks  mažiau. Bet šiaip niekas netrukdo džiaugtis prisikėlimu - aleliuja,  Kristus prisikėlė ir mes kelsimės. Kiekvienas, net ir mirštantis, ir  koronavirusu sergantis turi prisiminti, kad šitas mūsų gyvenimas tik  laikinas, o mes gyvensime amžinai. Žmogaus dvasios niekas negali  nužudyti, jeigu jis pats to nenori. Velykos primena, kad visų mūsų  laukia amžinas prisikėlimas. Ne liūdesys, ne mirtis paskutinis žodis.  Mirtis - tik kablelis, bet ne taškas.