Saugesnis eismas yra tada, kai vairuojantiems yra kuo mažiau netikėtumų. Vienas iš netikėtumo atvejų - kai vairuotojai prieš manevrą nerodo posūkio signalo.
Vienoje iš laidų apie eismo saugumą buvo nagrinėjama tema apie posūkio signalo rodymą prieš manevro pradžią. Tada buvo akcentuota, kad dalis vairuotojų, išvažiuodami iš žiedinės sankryžos, nerodo posūkio signalo, o įvažiuojant jo rodyti nereikia. Ar tik ne ta išimtis, kad įvažiuojant į žiedinę sankryžą nereikia rodyti posūkio signalo, padarė meškos paslaugą ir išvažiuojantiems iš šios sankryžos? Arba žmogus susipainioja, kada reikia rodyto posūkio signalą, o kada nereikia.
Bandžiau diskutuoti su atsakingu Susisiekimo ministerijos darbuotoju, kad žiedinė sankryža yra su šalutiniu keliu (kelio ženklas Nr. 203) ir eismas vyksta ratu (kelio ženklas Nr. 410). Tos pačios laidos metu buvo akcentuota, kad tai yra viena iš prielaidų grūsčių susidarymui.
Lietuvos Respublikos kelių eismo taisyklių (toliau - KET) 82.2 papunktis nurodo: Vairuotojas privalo įspėti atitinkamos krypties posūkių šviesos signalais, o jeigu šviesos signalizacijos nėra arba ji sugedusi, - ranka prieš persirikiuodamas, prieš lenkdamas ir baigdamas lenkti, prieš apvažiuodamas kliūtį ir baigdamas ją apvažiuoti, prieš sukdamas į dešinę ar kairę, prieš apsisukdamas, išvažiuodamas iš sankryžos, kurioje eismas vyksta ratu. Čia reikia stabtelėti prieš rašant toliau.
Sąvoka „privalo" reiškia pareigą, o ne informacinę priemonę kitiems eismo dalyviams. Tam, kad ji pastebėtų iš paskos važiuojantys kiti eismo dalyviai, įjungtas posūkio signalas prieš vairo sukimą į vieną ar kitą pusę turi degti 3-4 sekundes.
Manevras susideda iš šių dalių:
• Posūkio signalo įjungimas;
• Aplinkos stebėjimas;
• Atsiradus galimybei manevro atlikimas;
• Posūkio signalo išjungimas.
Posūkio signalų junginėjimas yra vairuotojų bendravimo priemonė. Pasak lenkų ralio lenktynininko Sobislavo Jano Zasados: „Tas, kas nerodo posūkio signalo yra nepatikimas eismo dalyvis. Iš jo galima laukti ir kitų eismo taisyklių pažeidimo".
Kiekvieną rytą, važiuodamas iš Tarandės į Pašilaičius, stebiu priekyje prieš Ukmergės gatvę laukiančius įvažiuoti į šią gatvę vairuotojus. Prieš sankryžą stovi tas pats kelio ženklas Nr. 203 ir Nr. 402 (važiuoti į dešinę). Dėl to keista, kad tik nedidelė dalis vairuotojų, sukdami į dešinę, rodo posūkio signalą į dešinę.
Laidos metu vienas iš dalyvių pasiūlė eismo saugumo profilaktika galėtų užsiimti savivaldybių viešosios tvarkos padaliniai. Juk ir Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (ne LR eismo saugumo įstatyme) 10 straipsnio 8 dalies 5 punkte nustatyta: Užtikrindamas eismo saugumą, savivaldybės meras arba jo įgaliotas savivaldybės administracijos direktorius įgyvendina švietėjišką mokomąją veiklą eismo saugumo srityje.
Pastebima dar viena blogybė važiuojantiems vairuotojams pagrindiniu keliu, t. y. vairuotojai važiuojantys šalutiniu keliu (galioja kelio ženklas Nr. 203 - duoti kelią) braunasi, netinkamai įvertinę artėjantį automobilį, atvažiuojantį pagrindiniu keliu. Toks vairuotojas privalo pirmiausia sustoti, duoti pagrindiniu keliu atvažiuojančiam vairuotojui kelią ir tik tada įvažiuoti į pagrindinį kelią. Tai rodo dalies vairuotojų įžūlumą arba klaidingą artėjančio automobilio greičio įvertinimą.
Nerodantys posūkio signalo prieš manevrą vairuotojai gali būti vertinami įvairiai:
• Vairavimo mokyklose nebuvo išaiškinta posūkio signalo reikšmė (informacinė priemonė);
• Neatsakingas vairavimas (kodėl turėčiau posūkio signalą rodyti?);
• Važiavimas kelyje vienam, niekas nevažiuoja iš paskos.
Posūkio signalo rodymas privalo tapti įpročiu. Kartais iš įpročio pats, įvažiuodamas į žiedinę sankryžą parodau posūkio signalą ir tik vėliau suvokiu, kad nereikėjo to daryti. Tai per daugelį metų susiformavusio įpročio, rodyti posūkio signalą, pasekmė.
Vairuojančios visuomenės švietimas saugaus eismo klausimais labai atsilieka nuo naujovių įvedimo į eismą. Vairuotojai prisimena, kiek buvo painiavos su įvairiomis lentelėms, taip pat ir su įvažiavimu iš pagrindinio kelio į greitėjimo juostą, kuri greitėjimo juostos pabaigoje tampa lėtėjimo juosta (ką praleisti iš kairės važiuojantį), o kad greitėjimo juostoje stovi tas pats kelio ženklas Nr. 203 (šalutinis kelias) jo neįvertina.