 5 nuotr.
 5 nuotr.Kai miršta kas nors iš artimųjų žmonių, likusiems šioje ašarų pakalnėje neretai atrodo, kad velionis vis dar yra kažkur čia pat, negalutinai išėjęs. Jis maišosi jų mintyse, šmėkšteli sapnuose, išplaukia iš netikėčiausių atminties užkampių. Regis, dar akimirka ir išgirsi jo balsą. Nors gerai žinai - jis miręs. Ar ne tas pats nutinka, kai pražudoma Tėvynė? Bent tiems, kurie jautė ją kaip savo artimąjį. Gal tais, trėmimų į Sibirą ir partizaninio karo laikais, tokių ir nebuvo itin daug. Bet buvo. O buvo ir visai kitokių. Gudrių. Net labai.
Dirbau  mažame Mažosios Lietuvos miestelyje. Priklausiau profesijai, kurios esmė  - pratęsti gyvenimą. Šiek tiek. Pagal kuklias mūsų galimybes. Pacientų  tarpe sparčiai nyko „šišioniškiai“, kaip jie save vadindavo. Jau  paskutinieji ištisais kaimais iškeliaudavo į Vakarų Vokietiją, su kuria  sovietai buvo sudarę kažkokią, tai leidžiančią, sutartį. Tarp miestelio  ir apylinkių žmonių vyravo atsikraustėliai iš įvairių Lietuvos  pakraščių. Kartą, viena iš tokių naujakurių papasakojo, kaip atsidūrė  šiose potvynių dažnai merkiamose nuobodžių lygumų erdvėse. Buvo kilusi  nuo Dainavos girių. Pas juos vis lankydavosi „miškiniai“. „Tai iškepk  duonos, tai lašinių duok - kiek galima šerti!“ - pasiguodė. Ėmusi ir  pranešusi, kur reikia. „Visi buvo išguldyti“. Istoriją atskleidė man,  kaip kažką labai paprasto, gal net pagyrimo vertą. Buvau prislėgtas ir  net įžeistas. Ir dėl pačios niekšystės, ir dėl to, kad, matyt, laikė  mane bendraminčiu, kitaip nebūtų to išklojusi. Atsiliepiau į jos  postringavimą gražiu tonu, - „ar ne be reikalo išvažiavot, visi buvo  išguldyti, tai niekas nebetrukdė ten savo duona bei lašiniais vieniems  mėgautis?“ Susinervino. Atsakė neslėpdama pykčio balse ir akyse: „ne  visada gali žinoti, kitas - dieną daktaras, naktimis - miškinis“.
Šiandienos  moralistas papriekaištautų - „su ligoniais reikia jautriau“. Gal net  įžvelgtų kokių patyčios elementų. Ypač jeigu jo visas anos praeities  supratimas remiasi kino filmu „Niekas nenorėjo mirti“, iš kurio gali  susivokti - svarbiausia, kad šaunieji „liaudies gynėjai“ nemirtų.  Tuolaik, kaip ir nūnai, žmonės neretai rinkosi tarp godumo ir padorumo.  Mano minėta moteriškė savo „trisdešimt sidabrinių“ gavo - ja  pasirūpinta, perkelta į saugesnę aplinką, ten jai atiteko vokiečių  paliktas namas, tikriausiai gerokai ištaigingesnis už dzūkų trobas. Gal  prie pastato dar buvo ir visas ūkis. Manė turinti kuo pasipuikuoti.
Panašūs  dalykai nutikdavo. Skirdavosi žuvusiųjų skaičiais ir atlygio svarumu.  Štai vienas gydytojas, pakviestas pas sužeistą partizaną, suteikęs  neatidėliotiną pagalbą, nuskubėjo tiesiai į sovietinį saugumą. Nuo šito  žygio prasidėjo jo svaigi karjera. Gana pasakišku greičiu iš provincijos  „daktarėlio“ tapo didmiesčio stambiausios ligoninės vadovu. Ir  deputatu, ir ordinas jam buvo užkabintas, ir visokiais raštais galėjo  savo sienas dabinti, o ilgainiui jo vardu ir gatvė buvo pavadinta.
Ar  protinga prisiminti žmones, kurių poelgiai nebuvo kilnūs? Labai  švelniai tariant. Juk tai jau vakardiena. Ano laikmečio „pažangiųjų“  veikėjų didžiuma jau ilsisi po granitiniais antkapiais prestižiniuose  laidojimų plotuose. Ne dėl jų ir atsirado šitas tekstas, kuriuo siekta  ne teisėju pabūti, o priminti, kokia sunki dalia tais laikais buvo  pasirenkančių ginkluotą kovą už lietuvybės idealų išsaugojimą, už viltį  turėti savo valstybę vietoj ištirpimo sąjunga besivadinančioje  milžiniškoje imperijoje. Ar kova jau pasibaigusi? Žinoma, ne. Kas yra  tie, kurie įnirtingai priešinasi vienoms tautos atminties žymėms  viešosiose erdvėse ir atkakliai perša, ką nors mažiau susijusio su  Tauta, kurie geidžia mažinti mūsų istorijos ir mūsų kalbos svarbą net  mokyklose, didindami svetimų, tartum jaunimą ruoštų emigracijai, o ne  gyvenimui čia? Juk iš tikrųjų Lietuva yra čia. Grupės, išsiblaškiusios  pasaulyje, didesniųjų etnosų terpėje, per kelias kartas visiškai  išnyksta.