Socialinių tinklų vartotojus sukrėtė graudi istorija. Gerasis bernaitis - komunikacijų specialistas S.V. - socialiniuose tinkluose pasiguodė apie savo vargšę mamytę. Visą gyvenimą dirbusią, tačiau gaunančią tik kelis šimtelius pensijos.
Gerojo sūnelio mamytės tragedija sujaudino visus berniuko sekėjus. O ypač sekėjas. Ne kartą regėjusias S.V. ir jo elegantiškos, jaunatviškos mamos nuotraukas. Kelionėse. Vakarėliuose. Teatruose. Visada šalia gražiai išauginto, išauklėto sūnaus. Ne melagio. Influencerio S.V. sekėjai iškart pasiuto. Tiesiog įsisiautėjo. Kaip „Sodra“, visa valdžia ir Linas Kukuraitis drįsta skriausti žinomo veikėjo mamą?
Socialinių tinklų naujieną iškart ėmė platinti interneto portalai. Visa Lietuva susidomėjo, kodėl S.V. mamai skirta tokia maža pensija. Ypač jei turi privalomą darbo stažą. „Sodros“ vadovybė iškart puolė viešai aiškinti, gintis. O tuo metu, kai influenceris S.V., paprašytas privačių pensijų fondų lobistų, linksminosi, sukėlęs šaršalą, kiti influenceriai prisiminė, jog ir jų buvo prašoma pareikšti savo nuomonę apie per mažas pensijas. Ne bet kur, o būtent socialiniuose tinkluose. Vaje, negi S.V. tik „trolina“ už užmokestį? Mamytei nepykstant ir leidus?
Juk iš esmės socialiniuose tinkluose už savo žodžius jokios kontrolės ar bausmės nesulaukiantys influenceriai gali pareklamuoti bet ką. Už pinigus. Ir, priklausomai, kiek turi sekėjų, turėti atskirus įkainius. Už vienus pinigus gali nusipirkti berniuką, kad sudirbtų konkurentų restorano patiekalus. Už kitus pinigus gali nusipirkti mergytę, kad išliaupsintų kremą ar šiemet madingas pliažines šlepetes. Tai dar pusė bėdos. Jei šlepetes nusipirksi ir nepatiks - bent neįkąs. Tik veltui išleisi keliasdešimt eurų. Bet daug pavojingesni influenceriai, kurie, už pinigus reikšdami savo nuomones apie restoranus, kavines, kebabines, sudirba kitas viešojo maitinimo įstaigas. Veikia lygiai taip pat kaip 1989-1995 m. reketininkai-sprogdintojai. Ir ką? Ir nieko. Tik ciniškai šaiposi. Tyčia už pinigus „trolina“. Nes kuo labiau provokuosi, tuo daugiau turėsi sekėjų. Sekėjai užkimba už nepatikrintų, tyčia sukurptų „naujienų“. Socialiniuose tinkluose už pinigus gali nusipirkti atitinkamą influencerį. O jis jau prirašys taip, kaip užsakovui reikia - ir patikimos informacijos ieškoti nebemokantis jaunimas užkibs. Žiūrėk ir bėga į privačius pensijų fondus - nes žinomas asmuo paskatino.
O šiaip kokia išvada? Lietuvoje susiformavo niekieno nekontroliuojama influencerių „žiniasklaida“. Kai susireikšminę berniukai ir mergytės bruka patikliai visuomenei bet kokį brukalą. Kad tik iš mūsų patiklumo uždirbtų. Nes atsakomybės jokios. Griežti reikalavimai skirti tik spausdintinei žiniasklaidai. Popieriuje išlieka visi sakiniai. Kaip daiktinis įrodymas. Jų neišsiginsi. Spausdinama žiniasklaida turi atsakyti už bet kokią rašybos ar kalbos kultūros klaidą. Spausdinama žiniasklaida mokesčių inspekcijai atsiskaito už kiekvieną uždirbtą eurą. Tad būtent šia žiniasklaida, jos pranešamomis naujienomis, visuomenė dar gali pasitikėti.
O kaip pasitikėsi influenceriais, kurie tikina, jog ne už kiekvieną tekstą ima pinigus. Iš kur dabar žinoti, ar S.V. kažką gavo, įskaičius PVM ar neįskaičius PVM. Ir kiek gavo ar negavo? Faktiškai socialiniuose tinkluose siautėja šešėlinė ekonomika.
Laikraščiai skelbia savo tiražus bei kainas. O ar bent vienas Lietuvoje veikiantis influenceris pranešė viešai savo tiražą bei įkainį. Pvz., S.V. mėnesinis tiražas - 100 pasivaidenimų virtualiai ir 50 fiziškai. O apkūnus influenceris ima tik stambiomis kupiūromis. Smulkių nesiūlyti. Pasiųs į Peru.