respublika.lt

Vitaminų trūkumas pavasarį: kas jį sukelia ir kokių medžiagų atsargas reikėtų papildyti (2)

2021 kovo 27 16:00:10
Co agency komunikacijos agentūra

Nors už lango vis skaisčiau šviečia saulė ir į lauką kviečia bundanti gamta, tačiau kai kuriems iš mūsų trūksta energijos net pakilti nuo sofos - paskutines jėgas atima nuolatiniai peršalimai ar kiti negalavimai. Marijampolės „MediCA klinika" šeimos gydytoja Živilė Sinkevičienė teigia, kad dėl tokios savijautos gali būti kaltas pavasarinis vitaminų stygius.

×
nuotr. 1 nuotr.
Marijampolės „MediCA klinika“ šeimos gydytoja Živilė Sinkevičienė. Pranešimo autorių nuotr.

 

„Energijos trūkumą ir įvairias kitas sveikatos problemas gali sukelti ir vitaminų bei mikroelementų stygius. Paprastai pavasarį dažniausiai trūksta vitaminų C ir D, bet gali trūkti ir kitų medžiagų - B grupės, A, E vitaminų, geležies. Norėdami tuo įsitikinti, turėtume pasikonsultuoti su savo šeimos gydytoju ir atlikti reikiamus tyrimus", - sako gydytoja.

Pavyzdžiui, tai, kad organizme trūksta A, E vitaminų, liudija lūžinėjantys nagai, slenkantys plaukai. Sutrūkinėję lūpų kampučiai rodo, kad racione trūksta vitaminų B3, B2 ir B12 bei geležies ir cinko. Padidėjęs dirglumas ir nervingumas signalizuoja apie magnio trūkumą, o bendras silpnumas, nuovargis - kad organizme gali trūkti vitaminų A, B, C, D bei geležies, cinko, jodo.

Su maistu gauti užtektinai vitaminų - sudėtinga

Žiemą ir ankstyvą pavasarį daugelio iš mūsų mityba nėra pilnavertė. Kokių produktų labiausiai trūksta mūsų racione? Ar įmanoma vien tik iš maisto gauti visas reikalingas medžiagas? Pasak Ž. Sinkevičienės, šį uždavinį įgyvendinti yra išties sudėtinga.

„Manau, kad sveikai ir subalansuotai maitinantis, vengiant streso, neturint žalingų įpročių ir esant aktyviam, teoriškai galima iš maisto gauti visas reikalingas maistines medžiagas, tačiau praktiškai tai yra labai sudėtinga", - pastebi šeimos gydytoja.

Jos teigimu, šaltuoju metų laiku mūsų racione labiausiai trūksta šviežių vaisių ir daržovių. „Net jei ir jų valgome daug, paprastai tokie vaisiai ir daržovės būna ilgai laikyti šaldytuvuose ar užauginti ne natūraliomis sąlygomis, todėl naudingų medžiagų tokiame maiste yra mažiau", - priduria medikė.

Žiemą taip pat dauguma linkę rinktis pilnai apdorotą, sotų, riebesnį ir šiltą maistą - sriubas, troškinius, kepsnius. Apdorojant maistą, pasak Ž. Sinkevičienės, labai greitai suyra vitaminas C, o jo mūsų organizmas negamina, todėl šio vitamino ima trūkti.

Padės mitybos koregavimas ir papildai

Norintiems jaustis žvaliai ir nesirgti, gydytoja pataria peržiūrėti savo racioną: „Maistas ir žiemą, ir pavasarį turi būti įvairus. Nereiktų pamiršti raugintų produktų, juose taip pat gausu vitamino C, vartoti daugiau žuvies - tai yra puikus vitamino A ir iš dalies vitamino D šaltinis. Taip pat patarčiau naudoti daugiau augalinės nei gyvūninės kilmės produktų ir nepamiršti išgerti pakankamai vandens."

Geriausiai žmogaus organizmas pasisavina tuos vitaminus, kuriuos natūraliai gauna su maistu. Visgi tam tikrais atvejais kai kurių vitaminų mums gali trūkti, tuomet medikė pataria vartoti papildus, pavyzdžiui, vitaminą D.

Didžioji dalis vitamino D mūsų organizme pasigamina odą veikiant saulei - tamsiu ir šaltu periodu tai beveik neįmanoma, o su maistu šio vitamino gauname mažai. „Nedidelėmis, profilaktinėmis dozėmis vitamino D vartojimas šiuo laikotarpiu būtų naudingas visiems", - įsitikinusi gydytoja.

Ji priduria, kad vartojant vitaminus ir papildus galioja kelios svarbios taisyklės. Pavyzdžiui, dažniausiai vitaminus reikia vartoti valgio metu ar pavalgius - taip geriau įsisavinami riebaluose tirpūs vitaminai A, E, D, K ir nedirginamas skrandis. Išimtis - geležies preparatai, kurių nepatariama vartoti kartu su maistu. Geležies įsisavinimą mažina tokie produktai kaip arbata, kava, pieno gaminiai ar pan. Visų, o ypač B grupės, vitaminų įsisavinimą blogina alkoholis.

„Apskritai nerekomenduojama daugumą vitaminų užsigerti arbata ar kava, nes jose esančios medžiagos neutralizuoja vitaminus, blogina jų įsisavinimą", - pastebi Ž. Sinkevičienė.

Šeimos gydytoja taip pat pataria B grupės vitaminų nevartoti vakare, nes, kitu atveju, gali sutrikti miegas, o vitaminą B12 geriau vartoti atskirai, nes šis elementas, veikdamas kartu su kitais vitaminais, gali didinti alergijos pasireiškimą.

„Patarčiau geriau vartoti ne vieną polivitaminų ir mineralų tabletę, o dvi ar tris skirtingos sudėties tabletes, kurias galima gerti skirtingu paros metu. Nereikėtų vartoti vitaminų nuolatos, geriau 1-2 mėn. kursais, prieš tai išsityrus, ko organizmui išties trūksta", - sako „MediCA klinika" šeimos gydytoja.

 

Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Skaityti komentarus (2)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • ATASKAITA: Justino Marcinkevičiaus atminimo įamžinimui surinkta - 6885 eurai, aukotųjų skaičius - 23; primename sąskaitos Nr. LT 24 7044 0600 0780 3510
  • KOSMOSE: NASA pirmadienį Marse į orą sėkmingai pakėlė sraigtasparnį „Ingenuity“ (liet. „Išradingumas“) ir tai buvo pirmasis istorijoje motorinio orlaivio kitoje planetoje skrydis.

  • AUKŲ NĖRA: ankstų pirmadienį vietos laiku išsiveržė Indonezijos Javos saloje stūksantis Merapio ugnikalnis, 16 kartų išspjaudamas į orą įkaitusią lavą, pranešė šalies vulkanologijos agentūra.
  • TRAUKINYS: sekmadienį Egipte nuo bėgių nuvažiavo keleivinis traukinys ir buvo sužaloti mažiausiai 109 žmonės.
  • GAISRAS: sekmadienio popietę pranešta apie Šiaulių rajone degantį ūkinį pastatą.
  • TRŪKUMAS: Bosnijos ir Hercegovinos sostinėje Sarajeve gyventojai šeštadienį surengė protestą dėl pernelyg lėto skiepijimo nuo COVID-19, o dalis jų savo automobiliai užblokavo šalia pagrindinės miesto stoties esančią aikštę.
  • PASITRAUKIMAS: Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungoje (LVŽS) bręsta mintis pasitraukti iš dar vienos darbo grupės Seime. Kovo pabaigoje apkaltinę konservatorius siekiant sukurti savo partijai palankią rinkimų sistemą, „valstiečiai“ apleido parlamento valdybos sudarytos darbo grupės, turinčios parengti rinkimų sistemos pertvarką, gretas.
  • TEMPAI NEBLOGI: padidinus vakcinacijos tempus Lietuvoje bent viena vakcinos doze jau pavyko paskiepyti 19,5 proc. visuomenės, t. y. beveik kas penktą šalies gyventoją, o vyresnių nei 65 metų gyventojų vakcinuota daugiau nei pusė – 53 proc.
  • NUSKENDO: prie Tuniso krantų nuskendo valtis su migrantais, žuvo mažiausiai 21 migrantas iš Afrikos, jiems bandant Viduržemio jūra pasiekti Italijai priklausančią Lampedūzos salą,
  • UŽBLOKAVO: penktadienį Pakistano vyriausybė, siekdama užtikrinti saugumą šalyje, laikinai užblokavo internetą.
  • PERKOPTA RIBA: pasaulyje jau pagaminta daugiau kaip 1 mlrd. vakcinos nuo COVID-19 dozių - tai įvyko balandžio 12 dieną, o kitas milijardas gali būti viršytas gegužės pabaigoje.
Daugiau

Dienos klausimas

Kur planuojate leisti vasaros atostogas?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Koks Jūsų požiūris į mero rinkimus?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti
1. Vitas Tomkus: GEROVĖS VALSTYBĖ YRA PEDERASTŲ VALDŽIA PLIUS VISO PASAULIO SKAITMENIZACIJA! („Pederastais“ liaudis paprastai vadina tuos, kurie kenkia savo Valstybei)
2. Olava STRIKULIENĖ: Lietuva 2146 m.: tegyvuoja „оно"
3. Vitas Tomkus: IR ŽODIS TAPS KŪNU!
4. Vitas Tomkus: TĖVYNE, TAU MŪSŲ ŠIRDŽIŲ SUTARTINĖ!
5. Civilizacijos griovimas yra užsakytas ir apmokėtas
6. Vitas Tomkus: APIE NACIONALINES VERTYBES, NACIONALINĘ LRT IR NACIONALINĘ IDĖJĄ
7. Danutė ŠEPETYTĖ: Klausimas tautiečiui: ar dar ne per karštas vanduo?
8. Gintaras FURMANAVIČIUS: Apie atmintį
9. Skirmanto Malinausko melas ir „tiesa“
10. Vitas Tomkus: KADA KARAS?
11. Raimondas DIKČIUS: Koronapandemijos scenarijui – šimtas metų
12. Nuo šiol VLKK draus žodį „pederastas“
13. Algimantas RUSTEIKA: Seimo rinkimų reforma (Idėja Lietuvai Nr.3)
14. Dvejopi standartai jau įgriso
15. Olava STRIKULIENĖ: Laisvoji A.Tapino televizija - priklausoma nuo labdaros kaip benamis šuo
16. Vito TOMKAUS Sekmadieninis pamokslas, buvusiam giminaičiui Skirmantui MALINAUSKUI
17. Vitas Tomkus: SUBINLAIŽIŲ „AUKSO AMŽIUS“
18. Gintaras FURMANAVIČIUS: Apie patyčias
19. DEVYNERI METAI NELAISVĖJE (Milijonieriaus Vito Tomkaus interviu su milijardieriumi Raimondu Baranausku)
20. Gintaras Furmanavičius: APSIVOGUSIEMS GĖJAMS KRENTA KAUKĖS
21. Vitas Tomkus: RINKTI AR NERINKTI?
22. Vitas Tomkus: O AŠ IR TOLIAU PALAIKYSIU RUSIJĄ, NORS VISI PASIUSKIT!
23. TOMKUS VS MALINAUSKAS (2)
24. Vitas TOMKUS: NUO ATGIMIMO IKI IŠSIGIMIMO
25. Sorošo tinklas Lietuvoje: Ką rašė „Respublika" apie Džordžą Sorošą prieš 15 metų (Sorošo sąrašas su naujomis „elitinėmis" pavardėmis)
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+3 +10 C

+1 +7 C

 

+2 +7 C

+10 +15 C

+8 +14 C

 

+5 +10 C

0-5 m/s

0-6 m/s

 

0-9 m/s

       

Nuorodos