respublika.lt

Vitaminų trūkumas pavasarį: kas jį sukelia ir kokių medžiagų atsargas reikėtų papildyti

(0)
2021 kovo 27 16:00:10
Co agency komunikacijos agentūra

Nors už lango vis skaisčiau šviečia saulė ir į lauką kviečia bundanti gamta, tačiau kai kuriems iš mūsų trūksta energijos net pakilti nuo sofos - paskutines jėgas atima nuolatiniai peršalimai ar kiti negalavimai. Marijampolės „MediCA klinika" šeimos gydytoja Živilė Sinkevičienė teigia, kad dėl tokios savijautos gali būti kaltas pavasarinis vitaminų stygius.

×
nuotr. 1 nuotr.
Marijampolės „MediCA klinika“ šeimos gydytoja Živilė Sinkevičienė. Pranešimo autorių nuotr.

 

„Energijos trūkumą ir įvairias kitas sveikatos problemas gali sukelti ir vitaminų bei mikroelementų stygius. Paprastai pavasarį dažniausiai trūksta vitaminų C ir D, bet gali trūkti ir kitų medžiagų - B grupės, A, E vitaminų, geležies. Norėdami tuo įsitikinti, turėtume pasikonsultuoti su savo šeimos gydytoju ir atlikti reikiamus tyrimus", - sako gydytoja.

Pavyzdžiui, tai, kad organizme trūksta A, E vitaminų, liudija lūžinėjantys nagai, slenkantys plaukai. Sutrūkinėję lūpų kampučiai rodo, kad racione trūksta vitaminų B3, B2 ir B12 bei geležies ir cinko. Padidėjęs dirglumas ir nervingumas signalizuoja apie magnio trūkumą, o bendras silpnumas, nuovargis - kad organizme gali trūkti vitaminų A, B, C, D bei geležies, cinko, jodo.

Su maistu gauti užtektinai vitaminų - sudėtinga

Žiemą ir ankstyvą pavasarį daugelio iš mūsų mityba nėra pilnavertė. Kokių produktų labiausiai trūksta mūsų racione? Ar įmanoma vien tik iš maisto gauti visas reikalingas medžiagas? Pasak Ž. Sinkevičienės, šį uždavinį įgyvendinti yra išties sudėtinga.

„Manau, kad sveikai ir subalansuotai maitinantis, vengiant streso, neturint žalingų įpročių ir esant aktyviam, teoriškai galima iš maisto gauti visas reikalingas maistines medžiagas, tačiau praktiškai tai yra labai sudėtinga", - pastebi šeimos gydytoja.

Jos teigimu, šaltuoju metų laiku mūsų racione labiausiai trūksta šviežių vaisių ir daržovių. „Net jei ir jų valgome daug, paprastai tokie vaisiai ir daržovės būna ilgai laikyti šaldytuvuose ar užauginti ne natūraliomis sąlygomis, todėl naudingų medžiagų tokiame maiste yra mažiau", - priduria medikė.

Žiemą taip pat dauguma linkę rinktis pilnai apdorotą, sotų, riebesnį ir šiltą maistą - sriubas, troškinius, kepsnius. Apdorojant maistą, pasak Ž. Sinkevičienės, labai greitai suyra vitaminas C, o jo mūsų organizmas negamina, todėl šio vitamino ima trūkti.

Padės mitybos koregavimas ir papildai

Norintiems jaustis žvaliai ir nesirgti, gydytoja pataria peržiūrėti savo racioną: „Maistas ir žiemą, ir pavasarį turi būti įvairus. Nereiktų pamiršti raugintų produktų, juose taip pat gausu vitamino C, vartoti daugiau žuvies - tai yra puikus vitamino A ir iš dalies vitamino D šaltinis. Taip pat patarčiau naudoti daugiau augalinės nei gyvūninės kilmės produktų ir nepamiršti išgerti pakankamai vandens."

Geriausiai žmogaus organizmas pasisavina tuos vitaminus, kuriuos natūraliai gauna su maistu. Visgi tam tikrais atvejais kai kurių vitaminų mums gali trūkti, tuomet medikė pataria vartoti papildus, pavyzdžiui, vitaminą D.

Didžioji dalis vitamino D mūsų organizme pasigamina odą veikiant saulei - tamsiu ir šaltu periodu tai beveik neįmanoma, o su maistu šio vitamino gauname mažai. „Nedidelėmis, profilaktinėmis dozėmis vitamino D vartojimas šiuo laikotarpiu būtų naudingas visiems", - įsitikinusi gydytoja.

Ji priduria, kad vartojant vitaminus ir papildus galioja kelios svarbios taisyklės. Pavyzdžiui, dažniausiai vitaminus reikia vartoti valgio metu ar pavalgius - taip geriau įsisavinami riebaluose tirpūs vitaminai A, E, D, K ir nedirginamas skrandis. Išimtis - geležies preparatai, kurių nepatariama vartoti kartu su maistu. Geležies įsisavinimą mažina tokie produktai kaip arbata, kava, pieno gaminiai ar pan. Visų, o ypač B grupės, vitaminų įsisavinimą blogina alkoholis.

„Apskritai nerekomenduojama daugumą vitaminų užsigerti arbata ar kava, nes jose esančios medžiagos neutralizuoja vitaminus, blogina jų įsisavinimą", - pastebi Ž. Sinkevičienė.

Šeimos gydytoja taip pat pataria B grupės vitaminų nevartoti vakare, nes, kitu atveju, gali sutrikti miegas, o vitaminą B12 geriau vartoti atskirai, nes šis elementas, veikdamas kartu su kitais vitaminais, gali didinti alergijos pasireiškimą.

„Patarčiau geriau vartoti ne vieną polivitaminų ir mineralų tabletę, o dvi ar tris skirtingos sudėties tabletes, kurias galima gerti skirtingu paros metu. Nereikėtų vartoti vitaminų nuolatos, geriau 1-2 mėn. kursais, prieš tai išsityrus, ko organizmui išties trūksta", - sako „MediCA klinika" šeimos gydytoja.

 

Laikraščių prenumerata internetu

Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • PASLAUGOS: Advokatai negali teikti paslaugų sankcionuotiems asmenims, o taip pat paslaugų, kuriomis būtų bandoma apeiti Vakarų įvestas sankcijas Rusijai, sako Advokatų tarybos pirmininkas Ignas Vėgėlė.
  • VADOVAS: Lietuvos vadovo Gitano Nausėdos vyriausiuoju patarėju ir Teisės grupės vadovu taps Andrius Kabišaitis, pranešė Prezidentūra.
  • DUOMENYS: Lietuva yra tarp prasčiausiai viešajam interesui svarbius duomenis atveriančių ir panaudojančių Europos Sąjungos šalių, rodo pasaulinis duomenų barometras.
  • KROVINIAI: Beveik prieš tris savaites į Ukrainą išvykęs bandomasis „Lietuvos geležinkelių“ traukinys su kroviniais netrukus turėtų pajudėti atgal.
  • APSAUGA: Seimo pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen ir premjerė Ingrida Šimonytė nori atsisakyti visą parą trunkančios apsaugos.
  • ATSARGUS: Europos Sąjungai planuojant šiais metais dviem trečdaliais sumažinti priklausomybę nuo rusiškų dujų, Lietuvos energetikos agentūros vadovas Virgilijus Poderys tokias galimybes vertina atsargiai.
  • ELGESYS: Užsieniečių registracijos centre Medininkuose migrantai pastaruoju metu sudaužė 120 šildytuvų, skelbia Valstybės sienos apsaugos tarnyba.
  • VAIRUOTOJAI: Lietuvos logistikos įmonės, susiduriančios su vairuotojų trūkumu, transporto saugojimo aikšteles pildo prastovose laukiančiais vilkikais, praneša Tarptautinio transporto ir logistikos aljansas.
  • KOMPENSACIJA: Ukrainiečius priėmusiems gyventojams ir verslui skirta trečdalis milijono eurų kompensacijų - Socialinės apsaugos ir darbo ministerija skelbia, kad daugiausia lėšų skirta Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje.
  • DRAUDIMAS: Nidoje šį sezoną verslininkams bus draudžiama nuomoti elektrinius paspirtukus, taip pat bus draudžiamas eismas dalyje miesto šia transporto priemone.
Daugiau

Dienos klausimas

Ar naujai siūlomas Civilinės sąjungos įstatymas yra Partnerystės įstatymas, tik kitais žodžiais?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Jeigu Seimo rinkimai vyktų ateinantį sekmadienį, už kurią partiją balsuotumėte?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+2 +9 C

+3 +12 C

 

+11 +16 C

+10 +18 C

+16 +23 C

 

+11 +18 C

0-5 m/s

0-5 m/s

 

0-7 m/s