Susisiekimo ministras Marius Skuodis sako, kad džiaugiasi Europos Komisijos (EK) sprendimu pripažinti, jog tam tikros Mobilumo paketo nuostatos prieštarauja ES iškeltam žaliojo susitarimo tikslui bei vieningai rinkai.
„Labai džiaugiamės, kad (Europos – ELTA) Komisija pasakė tai, apie ką Lietuva kalbėjo jau labai seniai. Kai išvadose yra pateikiami tokie faktai, kad dėl kelių mobilumo paketo nuostatų (...) poveikis aplinkai bus toks pat, kaip viso Estijos transporto sektoriaus poveikis aplinkai, vien tik dėl tų kelių nuostatų išaugs pervežimų kaštai, ar kad iki 30 proc. vairuotojų, dirbančių Rytų Europoje gali persikelti į kitas ES šalis, man atrodo, pačiai Komisijai liko vienintelis sprendimas – inicijuoti Mobilumo paketo nuostatų (peržiūrą – ELTA)“, – LRT Radijui antradienį teigė M. Skuodis.
Anot ministro, tikimasi, kad ES Teisingumo Teismas, į kurį kreiptasi dėl nelygiaverčių sąlygų Mobilumo pakete, atsižvelgs į EK sprendimą.
„Antras dalykas – Lietuva su kitomis šalimis kreipėsi į ES Teisingumo Teismą, ir net neabejoju, kad šitas vertinimas prisidės ir prie teismo sprendimo. Variantų, kaip judėti tolyn, yra tikrai daug, bet kai pateikiami faktai, kurie prieštarauja ir žaliajam kursui, kuris dabar yra ES prioritetas, ir kenkia vieningai rinkai, manau, svarūs faktai yra ir mūsų pusėje“, – sakė jis.
Visgi kalbėdamas apie bendrą ES šalių susitarimą Mobilumo paketo klausimu, M. Skuodis pridūrė, kad „niekas nesako, kad bus lengva“.
„Bet šitos protekcionistinės nuostatos, kurios Lietuvos ir kitų kaimyninių šalių vežėjams turėtų didžiausią neigiamą įtaką, dar yra neįsigaliojusios. Tad pirmas dalykas, kurį būtų galima daryti, tai stabdyti jų įsigaliojimo laikotarpį, arba geriausia – jas panaikinti apskritai“, – tikino jis.
M. Skuodis pažymėjo, kad dalis Mobilumo paketo nuostatų Lietuvos yra vertinamos teigiamai.
„Kitas Mobilumo paketo nuostatas, ypač susijusias su vairuotojų teisių apsauga, su didesnėmis socialinėmis garantijomis ir apskritai geresne darbo vieta, mes palaikome ir, natūralu, dalis jų jau įsigaliojo, kai kas dar įsigalios ateityje. Jų Mobilumo pakete niekas nekvestionuoja.
Bet tas nuostatas, kurios tikrai prieštarauja vieningai rinkai, eina prieš žaliąjį kursą, reikia koreguoti. Kitaip sakant, ne visas teisės aktas blogas“, – kalbėjo jis.
Europos Komisija (EK), atlikusi poveikio vertinimą dėl Mobilumo paketo, praėjusią savaitę patvirtino Lietuvos vežėjų ne kartą išsakytus argumentus, kad įpareigojimas periodiškai grąžinti sunkvežimius į įsisteigimo šalį privers šimtus tūkstančių vairuotojų važiuoti tuščiomis puspriekabėmis namo, taip sukeliant papildomą anglies dvideginio ir teršalų išmetimą, o tai prieštarauja Europos žaliajam susitarimui.
Vilkiko grąžinimo į įmonės įsisteigimo šalį reikalavimą kartu su kitomis neproporcingomis Mobilumo paketo nuostatomis Lietuva yra apskundusi ES Teisingumo Teismui. Panašius skundus yra pateikusios ir dalis kitų Vidurio ir Rytų Europos regiono valstybių.
2019 m. pabaigoje ES Tarybai ir Europos Parlamentui pasiekus preliminarų susitarimą dėl Mobilumo paketo trilogo derybų metu, EK pareiškė apgailestavimą dėl galimai ES bendrajai rinkai ir Europos žaliajam kursui prieštaraujančių reikalavimų dėl vilkiko grąžinimo ir kombinuoto transporto operacijų. Atsižvelgiant į tai, EK įsipareigojo atlikti šių reikalavimų poveikio vertinimą dėl jų atitikties ES bendrajai rinkai ir aplinkosaugai.