„Trikojis“ - neabejotinai populiariausias pastarosiomis dienomis šalies vairuotojų žodis. Ir ne tik jau „pagautų“ šios automatinės greičio kontrolės sistemos, bet ir įvairiais būdais siekiančių išvengti jos akylo „žvilgsnio“. Naujovės efektyvumas stulbinantis, nes ne juokais sunerimusių vairuotojų balsas jau pasiekė ir tautos išrinktuosius.
Naujos kartos transporto priemonių važiavimo greičio matavimo mobiliąją įrangą (kainavo beveik 1,3 mln. eurų.) miestų gatvėse visai nesenai pastatę policininkai jos galėjo net nepristatyti. Žinia apie iš vienos vietos į kitą kilnojamus „trikojus“ vairuotojų lūpomis sklido žaibiškai. Vieni juos įvertino kaip būtinybę, siekiant mažinti keliuose vykstančio karo pasekmes, kiti - netramdė pasipiktinimo ir negailėjo kritikos.
Pastarųjų gretos gausėja didžiuliu tempu. Apie stovinčius „trikojus“ imta pranešinėti specialiai sukurtose socialinių tinklų grupėse, renkami parašai prieš jos nukreiptoje peticijoje. Patys aktyviausi kovotojai net stato įvairius ženklus, įspėjančius vairuotojus apie tykantį „trikojį“. Tai darant originalumo netrūksta. Klaipėdiečiai įspėjančius plakatus tvirtina ant pakelėse statomų senų dviračių.
Bandyta net fiziškai trukdyti „trikojų“ veiklą, juos uždengiant ar užstatant automobiliais. Policijai priminus, jog už mobiliosios įrangos darbo trikdymą gresia nuo 60 iki 600 eurų bauda, tokių entuziastų įkarštis atvėso.
Vairuotojų, ypač mėgstančių palakstyti su vėjeliu, nusiteikimas puikiausiai suprantamas. Vien vienas Vilniuje pastatytas nežymėtas lazerinis mobilusis greičio matuoklis, maždaug per savaitę, užfiksavo apie 700 greičio viršijimo atvejų. Ir tik tokių, kai važiuota ne mažiau kaip 20 kilometrų per valandą greičiau nei leista.
Peticiją, kuria siekiam, jog prieš „trikojus“ būtų įrengti apie juos įspėjantys kelio ženklai, vakar jau buvo pasirašę beveik 6 tūkstančiai žmonių. Jų pusėn stojo ir Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos (NSGK) pirmininkas Dainius Gaižauskas. Jis siūlo priimti tam kelią atversiančią Administracinių nusižengimo kodekso pataisą.
Tokį parlamentaro siūlymą vakar skeptiškai įvertino tiek Susisiekimo ministerija, tiek policija. Kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys lakoniškai pakomentavo, kad KET galioja visuose Lietuvos keliuose, nepriklausomai stovi greičio matuoklis ar nestovi.
Vilniaus apskrities VPK pažadėjo viešai išplatinti žemėlapį, kuriame nurodys daugiau nei 20 vietų, kuriose bus statomi nežymėti „trikojai“.
Komentuoja Vairuotojų teisių asociacijos vadovas Ainis PETKUS:
Visą laiką bėgome nuo Sovietų Sąjungos palikimo ir sakėme, kad negalima slėptis. Deklaravome, jog siekiame Europai būdingo kontrolės instrumentų atvirumo ir skaidrumo.
Tačiau realiai gavosi, kad grįžtame prie sovietinių įpročių. Jei visos mūsų instancijos deklaruoja prevencijos svarbumą, jai pirmenybę ir turime teikti. Policijos šūkis - „Ginti. Saugoti. Padėti“, o ne „Bausti. Bausti. Pasigailėti negalima“.
Prisipažinkime, kad esame policinė ir baudžiamoji valstybė, tada visiems viskas bus aišku ir niekas nesipiktins.
Kodėl tada ženklai stovi prieš sektorinius greičio matuoklius? Nuimkime ir juos. Kam diferencijuoti.
Jei laikomės vienodo reglamento, kalbame apie drausminimą ir prevenciją, norime, kad mūsų vairuotojai būtų mąstantys, įspėjantys ženklai privalo būti. O jei tik baudžiame ir renkame mokesčius, tada jokių ženklų nereikia.