Geriausiai egzaminus išlaikiusių abiturientų konkursinių balų pakėlimas yra vienintelis būdas, siekiant užtikrinti sąžiningą konkurenciją stojimo į aukštąsias mokyklas procese, sako Švietimo, mokslo ir sporto ministrė Raminta Popovienė.
„Iš visų alternatyvų tas siūlymas, kuris yra šiandien pristatytas, yra tas vienintelis variantas, kuris tikrai užtikrintų sąžiningą konkurenciją, stojant į aukštąsias mokyklas, siekiant valstybės finansuojamos vietos“, – trečiadienį po Seimo Švietimo ir mokslo komiteto posėdžio kalbėjo ministrė.
R. Popovienė pažymi neabejojanti ankstesnio sprendimo prie egzaminų pridėti po 10 taškų teisingumu, tačiau pripažįsta, jog ateityje bus reikalingos platesnės diskusijos dėl švietimo sistemos tobulinimo.
„Aš pati noriu patikinti, kad šiuo sprendimu tikiu, nes jis buvo orientuotas į mokinių teisinius lūkesčius, į jų galimybę studijuoti aukštosiose mokyklose (…) ir apskritai rinktis tą kelią, kokį jie norėtų“, – aiškino ministrė.
„Ta sistema yra labai paini, taip neturi būti. Ieškosime pačių geriausių variantų, pasitelkiant ir švietimo ekspertus, profesorius, remsimės moksliniais tyrimais – turėtume rasti tuos pačius geriausius sprendimus visi kartu“, – pridūrė ji.
Be to, pasak R. Popovienės, ateityje, siekiant užkirsti kelią panašioms situacijoms, neišvengiamai reikės mažinti ir egzaminų išlaikymo kartelę.
„Kitais metais kartelę mes galėsime koreguoti, nes tai reikia padaryti iki gruodžio 1 d. Mes pradėjome šioje Vyriausybėje dirbti gruodžio 12 d. ir tos kartelės tikrai negalėjau pagal visus teisinius aspektus koreguoti“, – kalbėjo ŠMSM vadovė.
Opozicija kritikuoja ŠMSM: ministerija laviruoja tarp įstatymo raidės
Tuo metu Seimo opozicijos atstovai kritikuoja ministerijos poziciją ir tikina, jog atitinkamų veiksmų, siekiant tobulinti brandos egzaminų sistemą, turėjo būti imtasi žymiai anksčiau, o ne pasibaigus patikrinimų sesijai.
„Yra rimtas teisinis klausimas, ir man gaila, kad ministerija pastoviai laviruoja tarp įstatymo raidės. Aš visgi skaitau Mokslo ir studijų įstatymo 59 straipsnio 4 dalį, 1 sakinį, kuris gana aiškiai apibrėžia, kad bet kokie pokyčiai turi būti prieš pusę metų vėliausiai padaryti ir apie juos pranešta“, – kalbėjo liberalas Simonas Kairys.
„Ministrė tik atėjusi galėjo priimti visu sprendimus, nes apie ką ji kalba, tai tie visi reglamentai ir tvarkos yra reguliuojami Vyriausybės nutarimais ir ministro įsakymais“, – pridūrė jis.
Be to, pasak liberalo, naujausias siūlymas pakelti konkursinius stojančiųjų balus tik kuria problemos sprendimo iliuziją, o tikrojo sąžiningumo dėl egzaminų indeksavimo nukentėjusiems moksleiviams negarantuoja.
„Šitas pakeitimas kuria iliuziją, nes, viena vertus, ministerija su +10 balų vaikus išgelbėjo, ir jie turi galimybę stoti, bet tada ministerija patvarkys visus reikalingus kriterijus, koreguos balus, dar pridės (…) ir vis tiek tie moksleiviai liks niekur neįstoję. Bus tokia iliuzija, kad lyg jų problema išspręsta, bet tuo pačiu durys visos užvertos“, – kalbėjo jis.
Panašios pozicijos laikosi ir konservatorė, buvusi ŠMSM vadovė Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė. Pasak jos, sprendimas, priimtas siekiant didesnio sąžiningumo geriausiai egzaminus išlaikiusiems abiturientams, nebus teisingas anksčiau patikrinimus laikiusiems moksleiviams.
„Galbūt ir pajaus (sąžiningumą – ELTA), bet pajaus kitų sąskaita. Mes galime kalbėti ir apie tuos, kurie egzaminus išlaikė prieš dvejus ar trejus metus, tai irgi čia tos teisybės nėra“, – kalbėjo parlamentarė.
„Praeityje taškai, balai buvo pridedami tuo atveju, jeigu būdavo nekorektiškos užduotys ar kažkokios klaidos, kurių, deja, irgi pasitaikydavo, bet tai nebūdavo visiems. Kai tai tapo masiniu reiškiniu, tada natūralu, kad sistema yra visiškai išsikraipiusi“, – akcentavo ji.
Kaip skelbta anksčiau, siekiant atkurti teisingumą aukščiausius valstybinių brandos egzaminų (VBE) rezultatus pasiekusiems abiturientams, ŠMSM siūlo taikyti korekcijas, skaičiuojant dvyliktokų konkursinius balus stojant į valstybės finansuojamas studijų programas – daliai jų bus pridedami papildomi balai.
Kaip informavo ministerija, abiturientams, kurie egzaminuose surinko po 95 ir daugiau taškų, papildomų taškų vertinimo komitetai nepridėjo – t. y, visi šie dvyliktokai gavo šimtukus. Siūloma, kad šiems moksleiviams, stojant į aukštąsias mokyklas ir vertinant konkretaus egzaminų reikšmę, konkursinio balo sandaroje būtų pridedami 10 balų.
Tuo metu abiturientai, egzaminuose surinkę nuo 86 iki 94 taškų, taip pat buvo įvertinti 100 balų – tačiau jiems buvo pridėtas nevienodas papildomas taškų skaičius. Todėl, ministerijos teigimu, visų jų egzaminų įvertinimai bus diferencijuojami taikant formulę, prie jų gauto rezultato pridedant nepridėtus papildomus taškus.
Vis tik, planuojamos korekcijos nepalies abiturientų, kurie VBE išlaikė ir surinko iki 85 taškų. Be to, pakeitimai nebus taikomi lietuvių kalbos ir literatūros bei gimtosios kalbos egzaminų rezultatams perskaičiuoti.
ELTA primena, kad paaiškėjus daugumos abiturientų laikytų egzaminų rezultatams, ŠMSM pranešė prie visų patikrinimų, išskyrus lietuvių kalbos ir literatūros, pridėjusi po 10 taškų. Pasak ministrės R. Popovienės, tokio sprendimo imtasi siekiant sumažinti egzaminų neišlaikiusių abiturientų skaičių ir kompensuoti skirtumą tarp seniau galiojusios 16 ir šiuo metu nustatytos 35 taškų egzamino išlaikymo kartelės.
Tiesa, toks sprendimas sulaukė kritikos ne tik iš moksleivių, tėvų bendruomenės, bet ir iš Seimo opozicijos, Prezidentūros. Akcentuota, jog pridėjus po 10 taškų žymiai daugiau nei įprasta moksleivių gavo aukščiausią 100 balų įvertinimą. Taip, pasak sprendimo kritikų, mažinamas abiturientų konkurencingumas stojant į aukščiausias mokyklas – nuskriausti liko šimtukus ir be pagalbos galėję gauti mokiniai.
Susiklosčius tokiai situacijai, prasidėjo diskusijos dėl abiturientų galimybės kreiptis į teismą dėl pastarojo ŠMSM sprendimo.
Situaciją pavesta įvertinti ir Generalinės prokuratūros Viešojo intereso gynimo skyriui – prokurorai spręs, ar ministerijai pakeitus egzaminų rezultatus, yra pagrindo taikyti viešojo intereso gynimo priemones.
VBE laikomas išlaikytu mokiniui surinkus 35 taškus iš 100 susumuotų dalyko abiejų dalių galimų taškų. Galutinis egzamino įvertinimas, įrašomas į atestatą, yra skalėje nuo 40 iki 100 balų.