respublika.lt

Sekmadienis, įėjęs į Lietuvos ir pasaulio aviacijos istoriją: legendinė „Bellanca" pakilo po beveik 100 metų pertraukos

2022 kovo 21 08:40:22
Vidmantas Misevičius

2022-ųjų kovo 20-oji įeis ne tik į Lietuvos, bet ir į pasaulio aviacijos istoriją. Būtent tądien iš Pociūnų aerodromo į Lietuvos padangę pakilo legendinės „Lituanicos" giminaitė - prezidento Rolando Pakso ir jo ANBO komandos nario Roberto Noreikos pilotuojama 1929-ų metų gamybos „Bellanca". Stebėti istorinio skrydžio, kaip ir prieš beveik šimtą metų Čikagoje, susirinko didžiulis būrys žmonių.

×
nuotr. 17 nuotr.
Bellanca. Vidmanto Misevičiaus nuotr.

 

Prieš istorinį skrydį buvo priminta, kad savo XX a. pradžioje įvykdytą žygdarbį pilotai Steponas Darius ir Stasys Girėnas dedikavo jaunai Lietuvos valstybei, o tauta negali išlikti, jeigu pamiršta savo didvyrius. Akcentavus minėto momento svarbą, buvo patikslinta, kad sekmadieninis restauruotos „Bellenca" skrydis yra didelio ir ilgo kelio pradžia. Galutinis jo tikslas - „Bellanca" perdarius į „Lituanicą", pakartoti S.Dariaus ir S.Girėno skyrdį per Atlantą.

„Mažas žingsnis žmogui, bet didelis - žmonijai -, istorine tapusia fraze realizuojamą idėją apibūdino R.Paksas. - Kanadoje lėktuvą įsigijome ir vėliau Amerikoje restauravome ne tam, kad tiesiog pasiskraidytume. Tikslas yra įveikti 8000 km ir pakilus Čikagoje pasiekti Kauną. Vertinant optimistiškai, tai galėtume pabandyti padaryti jau 2023-ais. Visgi visi puikiai supranta, kad planai keičiasi, todėl galutinė projekto data - 2029-ieji".

Atsargias prezidento prognozes nesunku buvo suprasti, nes sėkmingas projekto realizavimas priklauso nuo daugelio veiksnių.

„Orignalius „Bellanca" brėžinius gavome, tačiau klausimas - kur rasti S.Dariaus ir S.Girėno sukurtos „Lituanicos" brėžinius - vis dar lieka atviras. Tikimės, kad jie vis dar saugomi Amerikoje ir juos pavyks gauti. Tada reikės lėktuvą perdaryti, kad jis taptų „Lituanica" ir vietoje numatyto 1000 km kelio, galėtų įveikti 8000 km. Tuomet ties lėktuvo perdarymu dirbo visa pramonė, dabar irgi teks padirbėti ir konstruktoriams, ir inžinieriams. - detales pasakojo R.Paksas. - Tam reikia nei daug, nei mažai - 25 000 eurų, todėl vertiname ir mielai priimame bet kokią pagalbą, nes jos per daug nebus. Be to, kadangi tai svarbu ne tik esantiems Lietuvoje, bet ir po visą pasaulį išsibarsčiusiems mūsų tautiečiams, tikimės, kad ir jie prisidės (parama telefonu 1670)".

Antras pilotas R.Noreika neslėpė, kad prieš pakilimą kiek jaudinosi.

„Suprantu istorinę šio skrydžio prasmę, tačiau, kol kas, viršų ima nerimas ir starto jaudulys, nes pirmą kartą teks skirti tokiu, praėjusio amžiaus pradžioje pagamintu, lėktuvu. Manau, kad kai tik jis atsiplėš nuo žemės, jaudulys užleis vietą kitiems jausmams, bet galutinai džiaugtis galėsiu tik nusileidus", - atviravo R.Noreika. Taip pat jis buvo dėkingas R.Paksui tiek už tai, kad pastarasis ėmėsi tokios iniciatyvos, tiek už tai, kad jis buvo pasirinktas legendinio skrydžio pilotu.

O štai Laima Paksienė pasirengimą skrydžiui stebėjo ramiai.

„Dievas saugo gerus žmones. Be to, Rolandas - patyręs, atsakingas, rimtai kiekvienam žingsniui pasiruošiantis pilotas. Jis puikia suvokia atsakomybę tiek už save, tiek už kitus, todėl vengia spontaniškų, neapgalvotų veiksmų. Galiausiai aš jį palaikau tiek mintimis, tiek savo maldose, tiek skaniais pusryčiais, tad net neabejoju, kad viskas bus gerai", - gera nuotaika tryško L.Paksienė.

Jos žodžiai buvo pranašiški - 14,30 pakilusi „Bellanca" 15,00 sėkmingai nusileido Pociūnų aerodrome.

Po skrydžio pilotai neslėpė, kad dar „bus reikalų" ir prie naujojo lėktuvo reikės pasipratinti. Visgi, pabrėžę, kad tai - tik pradžia, į ateitį jie buvo linkę žvelgti optimistiškai.

„Pirmas skrydis pavyko, tad judėsime toliau. Manau, šiuos metus paskirsiu tam, kad priprasčiau prie lėktuvo, o jis - prie manęs, - sakė R. Paksas. - Sekmadienį oras buvo geras, bet reikės išbandyti, kaip lėktuvas elgiasi ekstremaliomis sąlygomis, kaip jis valdomas pučiant stipriam šoniniam vėjui ir t.t. Reikia nepamiršti ir to, kad norint įveikti Atlantą, lėktuvą reikės aprūpinti dideliu degalų ir nemažu tepalų kiekiu. Tad inžinieriams teks įvertinti jo „gležnumą" ir atitinkamai sutvirtinti konstrukciją, kad ji atlaikytų 3 kartus didesnį negu sveria pats lėktuvas, svorį. Tuomet reikės pabandyti, kaip jis su tokiu svoriu kyla. Galbūt reikės perdaryti ar tobulint variklį. Veiklos bus, tačiau įvertinus pirmąją patirtį, neabejoju, kad mums tai pavyks".

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
  • ATSAKOMYBĖ: Demokratų sąjungos „Vardan Lietuvos“ pirmininkas Saulius Skvernelis akcentuoja, kad asmeniui, kuris galimai nutekino informaciją buvusiam Seimo nariui Kristijonui Bartoševičiui apie jo atžvilgiu vykdomą ikiteisminį tyrimą, turėtų būti pritaikyta politinė atsakomybė.
  • GAMYBA: Nepaisant rinkoje atpigusių gamtinių dujų, Jonavos azoto trąšų gamykla „Achema“, anksčiau planavusi atnaujinti amoniako gamybą vasario pradžioje, dėl vangaus trąšų pirkimo atideda šiuos planus.
  • RINKIMAI: Kovą vyksiančiuose merų ir savivaldybių tarybų narių rinkimuose dalyvauja 109 milijonieriai, per tūkstantis neturinčiųjų jokio turto, apie pusė tūkstančio teistų asmenų, o Ukmergėje kandidatuoja 94 metų vyras, rodo Vyriausiosios rinkimų komisijos duomenys.
  • KALĖJIMAS: Turto bankas ir buvusio Lukiškių kalėjimo komplekso operatorius „Aštuntas elementas“ penktadienį pasirašė atnaujintą nuomos sutarties projektą iki 2025 m. rugsėjo.
  • DUJOS: Pirmąjį šių metų mėnesį gamtinių dujų biržoje „GET Baltic“ formavosi 46 proc. mažesnė gamtinių dujų kaina nei pernai gruodį: Baltijos šalių ir Suomijos rinkose vidutinė dujų kaina sausį buvo 69,15 EUR/MWh, tuo metu gruodį ji siekė 126,96 EUR/MWh,
  • LIFOSA: Sankcionuojamai Kėdainių fosforo trąšų gamybos bendrovei „Lifosa“ dar kartą nepavyko panaikinti Finansų ministerijos sprendimo paskirti įmonės laikinąjį administratorių.
  • PROBLEMOS: Klaipėdos laisvojoje ekonominėje zonoje įsikūrusi Danijos kapitalo žuvų perdirbimo įmonė „Espersen Lietuva“ mažina pajėgumus ir atleidžia dalį darbuotojų, nes mažėja produkcijos paklausa, svyruoja žaliavų, transporto bei energijos kainos, sako gamyklą valdančios Danijos grupės „Espersen“ prezidentas Klausas B. Nielsenas.
  • PALŪKANOS: Europos centrinis bankas pranešė vėl padidinęs palūkanų normas, šįkart – dar 0,5 proc.
  • KANDIDATAS: Vyriausioji rinkimų komisija ketvirtadienį priėmė sprendimą iš Darbo partijos kandidatų į Druskininkų tarybą rinkiminio sąrašo nešalinti pirmu numeriu jame įrašyto Edvino Garackevičiaus, sausio mėnesį sulaikyto su dideliu kiekiu narkotinių medžiagų.
  • VIZITAS: Specialiųjų tyrimų tarnyboje lankėsi Europos vyriausioji prokurorė Laura Kodruca Kovesi ir Europos prokuroras Tomas Krušna.
Daugiau

Dienos klausimas

Ar turėdami galimybę nutrauktumėte pensijų kaupimą?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Jei turite šiek tiek laisvo laiko, kas jums labiau patiktų?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

-4 -2 C

-6 -2 C

 

-13 +2 C

-4 -1 C

-5 +1 C

 

-1 +2 C

0-6 m/s

0-5 m/s

 

0-5 m/s