Šešios Lietuvos sportininkės sulaukė progos paragauti modelio darbo duonos. Naują vaidmenį joms suteikė Eglė Čekanavičiūtė. Paryžiuje gyvenanti dizainerė kiekvienai sportininkei sukūrė po suknelę, o šį projektą pavadino „Haute Performance". Kūrėjos tikslas buvo parodyti kitokį, nei esame įpratę matyti sporto aikštelėje šių moterų įvaizdį ir garsinti moterų sportą. „Kai kuriu, visada stengiuosi paliesti ir tam tikrą svarbią temą, o ne tik padaryti gražų daiktą. Jų pasaulyje juk yra daug. Norisi savo kūryba pasakyti kažką daugiau", - „Vakaro žinioms" teigė E.Čekanavičiūtė.
Grožio įvairovė
„Mados industrijoje dirbu jau daugiau nei 12 metų. Baigiau mados dizaino studijas prestižiniame „Central Saint Martins" koledže Londone (Didžioji Britanija). Paskui dirbau „Celine", „Margiela", „Nina Ricci", „Dior" mados namuose. Kiekviename darbe matydavau, jog drabužiai kuriami vienos figūros moterims, kitaip tariant, manekenei, kuri yra labai liekna ir aukšta. Atrodė, jog kiekvienais metais grožio standartas darėsi vis lieknesnis ir vis labiau buvo tolstama nuo moteriškų apvalumų. Man tai atrodė tarsi prasilenkimas su realybe", - pasakojo E.Čekanavičiūtė.
O, dizainerės teigimu, kadangi savo šeimoje, aplinkoje ji yra apsupta tikrų, įkvepiančių moterų, tad ir norėjosi rengti platesnį spektrą moterų. „Juk pasaulis margas, visos moterys yra skirtingų figūrų, taip pat visos jos turi savo veiklas, užsiėmimus. Aktyvus šiuolaikinės moters gyvenimas man atrodo kaip sportas. Taip gimė idėja kurti sukneles įvairių sudėjimų moterims ir pritaikyti aktyviam gyvenimo būdui, kokiu „sportu" beužsiimtume. Tai gali būti darbas, kelionės, vaikų auginimas, ėjimas į vakarėlius ar renginius. Žongliruodamos visais šiais reikalais ir siekiančios aukštumų moterys yra tarsi atletės. O suknelė, jei ji patogi ir gerai pasiūta, juk gali lydėti visose gyvenimo situacijose" - pridūrė E.Čekanavičiūtė.
„Gowns for Sport" projektas buvo įkurtas 2019 m. O šiais metais per Tokijo olimpines žaidynes E.Čekanavičiūtė pristatė antrąją prekių ženklo kolekciją „Haute Performance": „Vis dažniau atkreipdavau dėmesį į moteris sportininkes ir pastebėjau, jog dažnai jos vertinamos ne taip, kaip vyrai sportininkai. Mano nuomone, sportininkės įvertintos nepakankamai. Juk jos dirba tiek pat, o kartais net daugiau nei vyrai. Atlygis, įvertinimas, dėmesys drastiškai skiriasi nuo to, ką gauna vyrai. Taigi, pirmiausia norėjau pradėti kalbėti apie moterų sportą ir jį vis labiau iškelti. Sportininkės yra įvairių kūno formų. Galima teigti, jog kiekviena sporto šaka savaip formuoja figūrą. Kartais girdime komentarus, kad viena ar kita sporto šaka yra nemoteriška. Tačiau kas taip nusprendė? Šio projekto tikslas - pristatyti nestandartinį, įvairialypį moteriškumą ir kviesti žmones pamatyti grožį įvairovėje."
Raumenys ir suknelė
Dizainerės modeliais tapo 42-ejų lengvaatletė Austra Skujytė, 38-erių dviratininkė Simona Krupeckaitė, 32-ejų krepšininkė Gintarė Petronytė, 31-erių krepšininkė Giedrė Labuckienė, 24-erių plaukikė Ugnė Mažutaitytė ir 22-ejų disko metikė bei rutulio stūmikė Agnė Jonkutė.
„Kiekvienai iš jų sukūriau po suknelę. Gilinausi į jų gyvenimo būdą, domėjausi, kas joms patinka, kaip mėgsta rengtis. Bandžiau stiprybę, jėgą parodyti kaip moteriškumo išraišką bei harmoningą derinį. Juk nebūtinai tai turi būti priešingybės. Norėjau pristatyti sportininkes stiprias ir moteriškas, raumeningą, tvirtą kūną pabrėžiant puošnios suknelės klostėmis", - teigė Paryžiuje gyvenanti lietuvė.
Paklausta, kaip ir kodėl pasirinko būtent šias sportininkes, E.Čekanavičiūtė atsakė, jog socialiniuose tinkluose seka nemažai sportininkių. Didžiajai daliai jų dizainerė parašė ir papasakojo apie savo idėją. „Laimingasis šešetukas" buvo tos moterys, kurios labiausiai susidomėjo ir prisijungė prie dizainerės projekto.
Pačiai E.Čekanavičiūtei sportas yra hobis. Tačiau, neslepia dizainerė, jos gyvenimas yra gana aktyvus ir be sporto: „Tiesa, su vyru domimės futbolu. Neseniai pastebėjau, kad Prancūzijoje moterų futbolas tampa vis aktualesnis. Kai pirmąkart per radiją išgirdau apie moterų futbolą, nustebau ir savęs klausiau, kodėl anksčiau apie tai buvo nekalbama. Daugėja moterų sporto žurnalisčių, futbolo komentatorių net ir vyrų rungtynėse."
Mamos pėdomis
Kas toliau, kokie dizainerės būsimi planai? Ar pasirodys dar viena kolekcija, susijusi su sportu? „Haute Performance" buvo kurta konkrečioms sportininkėms. Tačiau šios suknelės skirtos visoms panašių kūno sudėjimų moterims. Adaptuosiu kolekciją platesniam naudojimui ir visos norinčiosios galės įsigyti šias sukneles. Gali būti ir taip, jog pastarasis projektas dar nesibaigė. Norėčiau darbą pratęsti su kitų šalių bei kitų sporto šakų atstovėmis," - teigė E.Čekanavičiūtė.
Jei pavyks tai padaryti, dizainerės teigimu, bus bandoma pristatyti tarptautinį projektą. Kol kas tam koją kišo koronavirusas. „Džiaugiausi galėjusi tiek nuveikti per šį sunkų laikotarpį ir bendradarbiauti su Lietuvos sportininkėmis. Buvau įkvėpta kiekvienos šių pažinčių. Tačiau tai buvo nemažas iššūkis. Juk vienos žaidžia Ispanijoje, kitos - Italijoje, trečios treniruojasi Lietuvoje, o aš pati - Paryžiuje. Grįžti nelabai buvo galima. Tačiau dabar, kai viskas po truputį vėl atsidarinėja, projektą pristačiau Lietuvos ambasadoje Paryžiuje. Kolekcija susidomėjo ir prancūzų sportininkės. Manau, pastarąjį darbą tikrai tęsiu. Noriu apie tai kalbėti, kad mano idėja padarytų efektą", - pridūrė dizainerė.
E.Čekanavičiūtė šeimoje yra ketvirtos kartos rūbų kūrėja. Jos prosenelis Spaudos draudimo laikais buvo knygnešys ir siuvėjas.
„Mano mama Gražina irgi yra konstruktorė, dizainerė. Ji turi savo ateljė Kaune. Su ja daug bendradarbiauju. Kartu vystėme projektą „Haute Performance". Nuo vaikystės matydavau mamą, kuriančią rūbus. Ten mačiau džiaugsmą ir puikią savęs išraišką. Ta sritis visada mane labai žavėjo. Juk visada mergaitės žiūri į savo mamas ir žavisi tuo, kuo jos užsiima. Mama mane išmokė siūti ir sudomino šia sritimi. Tai nelengvas darbas, nelengva būti kūrėju. Tačiau visada mėgau daryti kažką meniško, piešti, tapyti. Tad viskas taip natūraliai ir prasidėjo", - pasakojo dizainerė.
Visi puikiai žino, jog Paryžius yra viena iš pasaulinių mados sostinių. Čia yra daugybė mados namų, dizainerių, tad, pasak E.Čekanavičiūtės, kurti Prancūzijoje yra lengviau. Tačiau, žinoma, čia yra ir didžiulė konkurencija. Todėl reikia nemažai sėkmės, kad tave pastebėtų.
„Iš Londono persikėliau čia. Paryžiuje atsidūriau būdama studentė, kai atlikau praktiką „Dior" mados namuose, paskui ten įsidarbinau. Mano patirtis ten buvo sėkminga, po to atsidarė durys į visus kitus madų namus. Nuo to viskas lengvai ir prasidėjo. Likau Paryžiuje, dabar čia turiu šeimą. Susigyvenau su šiuo miestu, jaučiu, jog radau čia ir karjerą, ir asmeninę laimę. Tačiau, žinoma, tvirtas ryšys su Lietuva vis tiek yra. Į gimtinę grįžtu labai dažnai", - atviravo E.Čekanavičiūtė.