Nusileido šio sezono Lietuvos automobilių ralio čempionato uždanga. Čempionų karūnas užsidėjo lenktynininkas Vaidotas Žala su šturmanu latviu Andriu Malnieku. Emocijoms aprimus, tenka lipti iš „Škoda Fabia R5" automobilio ir, artėjant pagrindiniam sezono startui - Dakaro raliui, persėsti į „Mini" bolidą. Tačiau perėjus nuo klasikinio ralio iki sunkiausių pasaulyje bekelės lenktynių, keičiama ne tik transporto priemonė, bet ir šalia sėdintis šturmanas. Įprastai Dakare šalia V.Žalos sėdi Saulius Jurgelėnas, tačiau, ar tradicija išliks ir 2021 m. Saudo Arabijoje, pilotas neatskleidė.
Pasikeitę planai
„Tikrai nesitikėjau ir net neplanavau, kad šiemet galiu tapti Lietuvos čempionu. Galvojome, jog šalies pirmenybėse važiuosime ekonominiu režimu ir dalyvausime tik pusėje jo varžybų. Tačiau galiausiai situacija „vyniojosi" ir „išsivyniojo" iki to, jog važiavome visą čempionatą. Galima sakyti, viskas ne pagal planą, tačiau viskas gerai, kas gerai baigiasi. Titulas tikrai nepamaišys", - juokdamasis „Vakaro žinioms" sakė V.Žala.
Dėl koronaviruso net keli LARČ etapai šiais metais buvo atšaukti, tad dėl nugalėtojų titulo kovojančios komandos varžėsi tik keturiuose įskaitiniuose etapuose, o jau po pirmųjų dviejų V.Žalos komanda pelnė pakankamai didelę taškų persvarą prieš varžovus. Paskutinis LARČ etapas vyko Zarasuose. Lenktynininko teigimu, jis neabejotinai buvo sunkiausias.
„Pastarojo etapo metu mintyse net buvo rezonansas su 2020 m. Dakaro raliu. Pačioje lenktynių pabaigoje laukė patys didžiausi iššūkiai. Teko ir ant dviejų ratų pasivažinėti, ir nuo tramplino negerai nusileisti, ir naktį vairuoti", - pridūrė V.Žala.
Šalies pirmenybėse pilotas ratus suka ne pirmus metus, tačiau, bent jau kalbėdamas apie pastarąjį sezoną, jis negalėjo teigti, kad konkurencija padidėjusi.
„Šiemet to tikrai negaliu pasakyti. Turėjome vieną greitą svečią iš užsienio. Tačiau technika dar skiriasi, tad reikia tikėtis, jog ateityje tai pasikeis ir konkurencija išaugs. Tiesiog dabar varžovams su senesne technika kovoti su mano technika yra sudėtinga", - atviravo V.Žala.
Be šalies pirmenybių, pilotas daugiau kažkokių startų šiemet neturėjo. Nors įprastai tarptautinių varžybų pasirengimo Dakarui etape V.Žalos planuose ir taip nebūna. Tiesiog, pasak jo, tai dar „neįkandama". Pavyzdžiui, dalyvavimas pasaulio taurės varžybose brangiai kainuoja.
„Tad klasikinis ralis Lietuvoje yra tas formatas, kuris mums yra ekonomiškas, „įkandamas" ir suteikia galimybę palaikyti formą. Praėjusiais metais turėjome du startus Europos čempionate, tačiau tai buvo vienkartinis projektas, pabandymas pasitikrinti. Nes tai vėlgi reikalauja didelių finansinių resursų. Bet kuriuo atveju, juk didžiausias visų dėmesys galiausiai yra į Dakaro ralį, tai yra prioritetas. O visa, kas lieka iki to, yra tarsi treniruočių forma. Dabar tai yra Lietuvos čempionatas", - pasakojo lenktynininkas.
Pusmetis „ant pečiaus"
Su Lietuvos čempionatu reikalai jau „sutvarkyti", tad dabar visos mintys ir darbai susiję tik su būsimuoju Dakaro raliu. Kaip sako pats V.Žala, „visos mintys tik apie sausio mėnesį ir dykumą".
„Po Lietuvos čempionato dar dieną pasėdėjau ant sofos, „atsipaipaliojau", o dabar jau viskas - dirbame, judame toliau. Turime dar daug neišspręstų klausimų, iššūkių. Per maždaug du mėnesius reikia pasiruošti į Saudo Arabiją išsiųsti techniką. Ji į Dakarą turi iškeliauti gruodžio pradžioje. Tad turime nedaug laiko ir daug darbų", - pasakojo V.Žala.
Nors metai ir neįprasti, paklaustas, ar netrūko išvažiavimų, treniruočių su „Mini" automobiliu, lenktynininkas atsakė neigiamai. Pagalius į ratus kiša kiti dalykai.
„Pasiruošimui Dakaro raliui labiausiai trukdo neapibrėžtumas. Didelė dalis sprendimų nusikėlė į vėlesnį laiką. Todėl ruduo bus daug intensyvesnis nei tikėjausi. Juk įprastai, pasibaigus vienam Dakaro raliui, iškart pradedame ruoštis kitam Dakarui, dėlioti planus. O šį kartą teko pusę metų „ant pečiaus" prasėdėti. Žinoma, turėjome Lietuvos čempionatą, kuris užpildė tam tikrą treniruočių formą, tačiau Dakaro pasiruošimo prasme buvo ilgas vakuumas", - aiškino lenktynininkas.
Primename, jog V.Žalos ir S.Jurgelėno komandai 2020 m. Dakaro finišas buvo ypač skaudus, po trenkimosi į krūvą akmenų „nuplyšo" priekinis dešinysis „Mažyliu" vadinamo „Mini" automobilio ratas. Pasak lenktynininko, kadangi automobilis grįžo po perrinkimo ir paruošimo Dakaro startui, jį dar, žinoma, prieš „Dakar 2021" reikės išbandyti. Bus vykdomi įvairūs testai, treniruotės, tačiau, kalbant apie varžybas, didelė tikimybė, jog V.Žala su „Mažyliu" į kopas kažkur nebeišlėks, važiuos tiesiai į Dakaro startą.
„Nesistengiame tuščiai sukti kilometrų. Juk vis tiek geriausia treniruotė yra varžybos. Testiniai režimai dažniausiai skirti arba minimaliai formai palaikyti, arba pasitikrinti techniką. Kadangi varžybų nei šiemet nei pernai nebuvo suplanuota, tai bekelės technika vasarą įprastai kantriai laukia garaže", - pridūrė pilotas.
Atsakymų dar neturi
Rugsėjo 15 d., kaip jau rašėme, buvo paskutinė diena, kai komandos galėjo sumokėti dalyvio mokesčius mažiausiu tarifu ir sutaupyti dideles sumas. Pasirinkus mokėti vėliau, kaina smarkiai išaugtų. Kadangi pastarieji metai yra su daugybe nežinomųjų, netrūko ir tokių, kurie, bijodami rizikuoti, pasirinko antrąjį variantą. Tiesa, jei, pavyzdžiui, varžybų atšaukimo priežastis būtų susijusi su pasauline pandemija, sumokėti mokesčiai dalyviams būtų grąžinti. Nors grąžinimo terminas nenurodytas. O organizatoriai su tokiais darbais „neskuba". Tad prie kurių buvo ir kokį sprendimą priėmė V.Žalos komanda?
„Sumokėjome iš karto, nes ir sutaupyti 3000 eurų yra pinigas. Kuo toliau, tuo šansai, kad Dakaras neįvyks, mažėja. Jeigu vis dėlto taip nutiktų, buvome patikinti, jog teoriškai mokesčiai būtų grąžinami, o praktiškai turbūt nusikeltų į dar kitų metų Dakaro ralį. Kadangi tikiuosi, jog 2021 m. nėra paskutiniai mūsų metai Dakare, tai ir mūsų sprendimas buvo akivaizdus. Tad mokėjimus atlikome pagal pirminį grafiką, kai dar numatyta nuolaida", - teigė lenktynininkas.
Į klausimą, ar bus kardinalių pokyčių komandoje, pavyzdžiui, gal netgi štrumano kėdėje, V.Žala nenorėjo atsakyti: „Čia dar turime neapibrėžtumo, į kurį atsakymų turėsime šiek tiek vėliau. Tai vienas iš tų darbų, kurį dar reikia padaryti. Kol kas negaliu komentuoti, nes neturiu atsakymų. Tačiau klaustukų yra ir pačioje komandoje."
V.Žalos ir S.Jurgelėno duetas pirmą kartą Dakarą kartu „šturmavo" 2014 m. Primename, jog pastarosiose sunkiausiose pasaulyje lenktynėse šturmanas S.Jurgelėnas baigė kentėdamas skausmus. Jam buvo konstatuotas stuburo kanalų susiaurėjimas.
Be abejonės, viena svarbiausių pasiruošimo Dakarui sudedamųjų dalių yra biudžetas. Dar pavasarį didžiosios komandos kalbėjo, kad pandemija privers „apkarpyti" finansus. V.Žala taip pat pripažino, jog šiuo metu biudžetas atrodo daug „sausiau" nei įprastai.
„Tačiau kadangi viskas nusikėlė į vėlesnį laiką, negalime dar daryti išvadų, kad yra blogai. Reikėtų šiek tiek palaukti, intensyviai dirbame tuo klausimu ir matysime, kas bus. Spalio pabaigoje galėsiu tiksliau atsakyti, kokioje didelėje bėdoje ar ne bėdoje, esame", - šypsodamasis pridūrė pilotas.
2021 m. Dakaro ralis Saudo Arabijoje vyks sausio 3-15 d. V.Žalos teigimu, jis jau laukia šio iššūkio.
„Pastarasis Dakaras nuteikė gana pozityviai. Tikiuosi, jog pasidarius tam tikras pamokas ir išvadas, kitąmet turėtų būti geriau. Automobilį turime gana tvirtą, patikimą. Taip pat džiugu, jog su „X-Raid" komanda turime artimus santykius. Trumpiau tariant, nuotaikos geros, tiesiog reikia padaryti namų darbus, kad tikrai būtume 2021 m. Dakare, jog nebūtų kažkokių netikėtumų. O ten aš savo darbą stengsiuosi padaryti maksimaliai gerai", - sakė V.Žala.