respublika.lt

Skaitmeninė detoksikacija: Kaip nepasiduoti priklausomybei nuo telefonų ir kompiuterių?nuotraukos (1)

2020 kovo mėn. 05 d. 18:57:07
Milda KUNSKAITĖ

Šiandien įprastinė daugelio poza - sėdėti įbedus nosį į išmanųjį telefoną. Jeigu žmogus ne su telefonu, tai lindi kompiuteryje. Pasekmė - tikra priklausomybė nuo informacijos, neigiamai atsiliepianti apskritai visam gyvenimui.

×
nuotr. 6 nuotr.
EPA-Eltos nuotr.

 

Atsikratyti skaitmeninės priklausomybės yra nepaprastai sunku. Juk daugelis ryte pirmiausia griebia telefoną, dieną sėdi prie kompiuterių. Informacijos kiekis, kurį tenka apdoroti žmogaus smegenims, peržengia visas ribas. Ir toli gražu ne visa ji yra naudinga ir tikrai reikalinga visaverčiam, sveikam gyvenimui. Tačiau laikui bėgant žmogus gana greit pripranta vis daugiau laiko leisti prie kompiuterio ir net nepastebi, kaip visa tai virsta tikra priklausomybe.

Psichologų manymu, ilgieji savaitgaliai, šventinės dienos, atostogos - puikus laikas savotiškai apsivalyti ir atsipratinti nepaleisti iš rankų telefono, nesitraukti nuo kompiuterio. Taigi, kaip turėtų atrodyti tokia „iškrova“?

Daug laisvadienių būna nelabai dažnai, todėl juos būtina maksimaliai ir efektyviai išnaudoti. Tai puiki galimybė pailsėti ir pasikrauti malonių emocijų, bet trukdyti gali vienas veiksnys - skaitmeninė priklausomybė. Yra rizika, kad laisvadienius praleisite skaitinėdami naujienas socialiniuose tinkluose, žiūrinėdami kitų gyvenimo grožybes. Taigi - neatsigausite ir nepailsėsite, nes smegenys bus priverstos nuolatos apdoroti naują informaciją.

Atkreipkite dėmesį, po kiek laiko ryte, vos atsibudę, imate į rankas telefoną. Jeigu iškart, dar apsimiegoję, nenusiprausę, pradedate domėtis, kas ką rašo, vadinasi, jau įgijote gana tvirtą įprotį, kurio, aišku, geriau atsikratyti. Viena iš priežasčių, kodėl prilimpate prie ekrano - nesate pratę laukti ko nors gero: gyvenate amžinoje „švilpiko dienoje“, kai nevyksta nieko įdomaus ir naujo, nesate įvykių iniciatorius ir autorius.

Kad nebūtų pagundos nuolatos lindėti socialiniuose tinkluose, susidarykite laisvadienių veiksmų planą: apgalvokite, ką norėtumėte nuveikti. Žinant, kad rytoj laukia kažkas smagaus, formuojasi įprotis laukti gero. Tai gali persverti poreikį naršyti socialiniuose tinkluose.

Veiklos pavyzdžiai:


Susidarykite naują pasivaikščiojimo po miestą maršrutą.

Susitarkite susitikti su draugais.

Atsisiųskite ir pasižiūrėkite naują filmą.

Per šventes ant tikrų, popierinių, atvirukų parašykite sveikinimus pažįstamiems ir išsiųskite juos paštu.

Žinoma, tokį sąrašėlį visada galite papildyti veikla, kuri jums yra įdomi ir patraukli.

Rasti motyvaciją

Susigalvokite sau paskatinimą. Kaip save apdovanosiu? Ką nusipirksiu arba sau leisiu, jeigu be telefono praleisiu, tarkime, šešias valandas? Arba per savaitę internetui skirsiu iš viso 5 valandas? Vykdydami tokį sau duotą pažadą, galėsite pagaliau nusipirkti seniai trokštamą daiktą, padovanosite sau tai, ko anksčiau neleisdavote. Tą akimirką smegenys užfiksuos mintį: jeigu socialiniuose tinkluose leisiu mažai laiko, gausiu dovanų. Tada imsitės įvairesnės veiklos ir jūsų gyvenimas prisipildys įdomių įvykių.

Papildoma pagalba

Nusistatykite belaidžio ir mobilaus interneto naudojimo limitą. Galite nustatyti valandas, pavyzdžiui, nuo 10 iki 18, kai yra įjungtas belaidis internetas ir jūs galite juo naudotis. Stenkitės po 18 val. neužeiti į socialinius tinklus. Iš anksto atsisiųskite filmą, kad nebūtų net pagundos įsijungti kompiuterį. Tiesiog išjunkite maršrutizatorių arba telefone įjunkite lėktuvo režimą. Šiuolaikiniuose išmaniuosiuose yra puiki funkcija - juodai baltas ekrano darbalaukis. Pamėginkite ją įjungti tiesiog dabar ir pamatysite, kad įdomumas ką nors žiūrinėti gerokai sumažėja.

Dar vienas būdas: nusistatyti laiko, kurį praleisite socialiniuose tinkluose, limitą. Trukmę pasirenkate patys, pavyzdžiui, dvi valandas, ir kai ši norma bus viršyta, gausite įspėjimą. Net keista, kiek laiko prarandama jo nefiksuojant.

Yra puiki praktika: kasdien daryti ką nors naujo. Pasigaminti naują patiekalą, praeiti neįprastu maršrutu, pažiūrėti nestandartinį filmą, paskaityti kitokio žanro knygą (jeigu įprastote skaityti detektyvus, paimkite vaikišką knygą arba meilės romaną). Klausykitės įvairios muzikos, renkitės ne pagal progą - šventiškai eidami pasivaikščioti, o į renginį, priešingai, - kasdieniškai. Išėję išnešti šiukšlių, pamėginkite paėjėti atbulomis.

Paprasčiausia, ką galite padaryti - neįjungti telefono bent kol valgote ar maudotės vonioje, kad valgydami galėtumėte bendrauti su artimaisiais, o vonioje išties atsipalaiduotumėte ir ilsėtumėtės.

Atlikite eksperimentą: pagulėkite vonioje, pirmąsias penkias minutes naršydami internete, o paskui nukreipkite dėmesį į savo kūną, pastebėkite, koks jis yra įsitempęs. Paskui padėkite telefoną įį šalį ir tiesiog užsimerkę pagulėkite, kitaip tariant, pajuskite skirtumą.

Taip pat laisvadieniai - puiki proga skirti dėmesio sveikatai, sportuoti. Įpraskite vieną valandą per dieną neskubėdami pasivaikščioti. Pamėginkite įsivaizduoti, kad gimtajame mieste esate turistas, pasiimkite fotoaparatą, išjunkite internetą ir fotografuokite miestą, tarsi jame atsidūrę pirmą kartą. Tai be galo smagu.

Grįžtame į tikrovę


Priklausomybė nuo kompiuterio, socialinių tinklų ir informacijos gali reikšti įspūdžių poreikį. Bet juk jūs patys galite jų susikurti! Jeigu tai - dėmesio, bendravimo, informacijos poreikis ir jūs tiksliai žinote, kodėl griebiate telefoną, paklauskite savęs: „Kur tikrajame gyvenime galiu gauti tokių pačių emocijų? Kaip galiu patenkinti šį poreikį, bet be telefono?“ Susirašykite tokių galimybių sąrašą ir per savaitę jas realizuokite.

Iš tiesų skaitmeninė priklausomybė mus veikia ne taip stipriai, kaip atrodo. Tai tiesiog susiformavęs įprotis, nuolatinė neuronų jungtis, kuri susidaro, kai daug metų darome vis tą patį. Todėl iš pradžių jausite tam tikrą diskomfortą: nežinia, kur dėti rankas, kur žiūrėti. Bet smegenys gana greitai prisitaiko, jūs įprasite rankose nebeturėti telefono ir šias „iškrovos dienas“ prisiminsite visą laiką.

Parašykite savo komentarą:
  Skaityti komentarus (1)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)

Dienos klausimas

Ar reikėtų anksčiau pabaigti mokslo metus?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kokios šiuo metu apribotos veiklos jums labiausiai trūksta?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

-3  -5 C

-1 -2 C

 

+1 +2 C

 +2 +4 C

+1 +2 C

 

+4 +6 C

1-2 m/s

4-6 m/s

 

6 m/s

Valiutų kursai

USD - 1.1034 PLN - 4.5509
RUB - 88.1385 CHF - 1.0571
GBP - 0.8890 NOK - 11.6888

Nuorodos