respublika.lt

Padėkime sau išgyventi karščiusnuotraukos (0)

2020 birželio mėn. 25 d. 08:45:04
Milda KUNSKAITĖ

Karštomis dienomis daug kam mažėja darbingumas, sutrinka miegas, pablogėja savijauta. Kodėl?

×
nuotr. 6 nuotr.
Atviroje saulėje gulėti nepatartina net geros sveikatos žmonėms. EPA-Eltos nuotr.

 

Kad sumažėtų vidinė temperatūra, organizmas ima labiau prakaituoti, o tai yra neigiamų reakcijų kaskados pradžia. Kartu su prakaitu iš organizmo pasišalina druska (kalis ir natris), dėl to sutrinka raumenų mityba (būtent dėl to per kaitrą nesinori judėti). Dėl neišvengiamos dehidratacijos kraujas tirštėja ir dėl to didėja krešulių susidarymo pavojus (ir atitinkamai infarktų ir insultų rizika). Sutirštėjus kraujui pablogėja visų organų aprūpinimas krauju, įskaitant širdį ir galvos smegenis. O tai gali baigtis širdies priepuoliu, galvos svaiguliu ir skausmu. Norėdami kompensuoti prarastus skysčius, pradedame daugiau gerti. Skysčio, cirkuliuojančio organizme, kiekis didėja, ir tai dar labiau apsunkina širdies ir inkstų darbą. Karštis veikia ir kraujagysles, todėl vegetacinių sutrikimų gali patirti net jauni ir sveiki žmonės. Kuo ilgiau trunka karštis, tuo sunkiau organizmui, dirbančiam ypatinguoju režimu. Todėl per ekstremalų karštį dažnai paūmėja lėtinės ligos.

Beje, karštomis dienomis persišaldoma ne rečiau kaip žiemą. Kondicionieriai, skersvėjai, šaltas dušas, vanduo iš šaldytuvo vėsina, o kai kada ir peršaldo organizmą, todėl suaktyvėja chroniškos infekcijos židiniai, mikrobai dauginasi ir sukelia uždegiminį procesą.

Ką daryti, kad per karščius gyventi būtų lengviau?

Daugiau ilsėtis 


Pirmiausia - stengtis išsimiegoti, nors per kaitrą tai nėra paprasta. Visavertis miegas tvankumoje yra neįmanomas (temperatūra kambaryje neturėtų būti aukštesnė kaip 20 laipsnių). Neišsimiegojus vyrų kraujyje mažėja hormono testosterono. Paradoksas: naktį karštyje miegama blogai, o dieną karštu oru gerai miega beveik visi. Siesta karšto klimato šalyse atsirado ir buvo įteisinta neatsitiktinai. Ji yra būtina nakties miego trūkumui kompensuoti. Taigi vasarą reikėtų pertvarkyti savo dienotvarkę, atsižvelgiant į 7-9 miego valandų per parą poreikį.

Antra, patartina gamybinius rekordus atidėti iki rudens. Ne veltui visi stengiasi atostogauti vasarą. Dirbti karštymečiu yra itin sunku. Pažiūrėjus į gyvenimo lygį ir kokybę įvairiose šalyse, nesunku pastebėti, kad karšto klimato šalyse gyvenimo lygis yra žemesnis negu šaltose Šiaurės valstybėse.

Daugiau gerti

Tiks bet koks nešaltas, pageidautina negazuotas geriamasis vanduo. Kur nors eidami, pasiimkite vandens buteliuką. Saldus limonadas, sultys iš pakelių, gira iš butelių ne malšina troškulį, o jį didina. Tokiuose gėrimuose būna daug cukraus, kuris papildomai tirština kraują. Kai karšta, dar blogiau yra alkoholiniai gėrimai. Alkoholis skatina organizmo dehidrataciją. Nepageidautini ir gėrimai su kofeinu (prie jų priklauso ne tik kava, bet ir arbata). Jie veikia kaip šlapimą varantieji ir iš organizmo šalina tokį vertingą per karščius skystį.

Tinkamai rengtis 


Jokios glaudžiai prigludusios sintetikos! Tik laisvi drabužiai iš natūralių audinių - lino, šilko, medvilnės. Net jei jums ir tinka juoda spalva, karštu oru jos atsisakykite. Tamsi spalva traukia saulės spindulius, o tai - trumpiausias kelias į perkaitimą.

Keisti pasivaikščiojimų tvarkaraštį

Vaikštinėkite ryte (kuo anksčiau) ir vakare (saulei nusileidus). Karštuoju paros metu stenkitės būti patalpose. Išimtis - žmonės, kurių būsto langai išeina į pietus. Tokiuose butuose dieną būti yra neįmanoma (jeigu nėra kondicionieriaus). Jų gyventojams geriausia karščiausias valandas praleisti gamtoje (idealu - prie vandens telkinio) ir, aišku, šešėlyje.

Parašykite savo komentarą:
 
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
1. GODOS PRIE SUSKILUSIOS „GELDOS”
2. DEVYNERI METAI NELAISVĖJE (Milijonieriaus Vito Tomkaus interviu su milijardieriumi Raimondu Baranausku)
3. Sorošo tinklas Lietuvoje: Ką rašė „Respublika" apie Džordžą Sorošą prieš 15 metų (Sorošo sąrašas su naujomis „elitinėmis" pavardėmis)
4. Vitas TOMKUS: NUO ATGIMIMO IKI IŠSIGIMIMO
5. Vitas TOMKUS: JUOKAI JAU BAIGIASI, arba TEGYVULIUOJA PIDERALDEMOKRATIJA!
6. N.Venckienė: Jie teisia, o aš vaidinu, kad tikiu
7. Globaliame pasaulyje nekorektiška vadintis lietuviu
8. Laukėt, kad Dulkys virusą patvarkytų?
9. Didina pensijas, o jos vis nekyla (su Vito TOMKAUS trigrašiu)
10. Ką jie dabar pasakytų žuvusiųjų artimiesiems?
11. Prieš 30 metų dėl laisvės buvome pasiruošę viskam
12. Nesiskiepysi nuo COVID-19 - greitai lėksi iš darbo?
13. Trečias bandymas padaryti V.Landsbergį... prezidentu
14. O.Strikulienė: KAPITOLIJAUS ŠTURMĄ INICIJAVO NE TRAMPAS
15. O jeigu karas?
16. Policijos veteranai užsigeidė privilegijų
17. Vitas TOMKUS: RINKTI AR NERINKTI?
18. Vakarams bus labai blogai, Lietuvai - tik blogai
19. Zigmas Vaišvila: Siaubiamiškio pasaka Nr.2 („Siaubiamiškio pasakų kūrėjas ir jo alaviniai kareivėliai")
20. Užkalti karstai kelia dar daugiau įtarimų (su Vito TOMKAUS trigrašiu)
21. Lengviau sukurti vakciną nuo Covid-19, nei ištirti bylą (su Vito TOMKAUS trigrašiu)
22. Ką atnešė Žiurkės metai
23. 2020-ieji - ne tik pandemijos metai
24. Algimantas RUSTEIKA: atėjo numirėlių metas
25. Koronaafera 3. Globali psichozė mistikos fone

Dienos klausimas

Ar jau skiepijotės nuo COVID-19?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar karantinas pakeitė Jūsų apsipirkimo įpročius?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

-20 -15 C

-13 -10 C

 

-18 -15 C

-11 -8 C

-8 -6 C

 

-4  0 C

0-3 m/s

0-4 m/s

 

1-6 m/s

       

Nuorodos