respublika.lt

Gaminame iš to, ką turime namuose (3)

2020 kovo mėn. 28 d. 19:48:34
Edita SIAVRIS

Nežinomybė dėl koronaviruso žmones paskatino iš prekybos centrų šluoti ilgo galiojimo maisto produktus. Prisipirkus per daug galbūt dalis jų suges dėl ilgo ir netinkamo laikymo. Ką gi daryti su maisto produktų pertekliumi, kaip paruošti patiekalus, kad jie būtų skanesni, klausėme virtuvės šefo Roko Galvono.

×
nuotr. 1 nuotr.
Virtuvės šefas Rokas Galvonas. Roko Galvono asmeninio albumo nuotr.

 

Iš grikių - kotletai, iš sausų pusryčių - batonėliai

Šefas rekomenduoja birius produktus laikyti šaldytuve. „Jeigu laikysite visas kruopas ne šaldytuve, gali jose atsirasti vabaliukų. Jeigu šaldytuve negalite laikyti, tai laikykite stikliniuose induose. Birius produktus laikykite ilgiausiai porą mėnesių“, - teigė jis. Ar pirkote grikius, ryžius, kitas kruopas palaidas ar mažuose pakeliuose, išlaikymo klausimu skirtumo nėra. Vis dėlto Rokas prisipažįsta, kad pats visada perka palaidas kruopas, nes jos skanesnės. „Mažuose pakeliuose kruopos specialiai gludinamos tam, kad greičiau išvirtų. Tikriausiai dėl to skonis kitoks“, - sakė šefas.

Pastaruoju metu smarkiai išaugo grikių pardavimai, tačiau iš jų galima pasigaminti ne tik grikių košę ar valgyti su mėsos patiekalais. R.Galvonas sako, kad labai tinka virtus grikius įmaišyti ir į varškės apkepą, kepti iš jų kotletus.

Rokas makaronus kviečia atrasti ne užkepėlėse su majonezu ir sūriu, o juos maišyti su salotomis, arba valgyti su pačių pasigamintu padažu, kuriam reikės česnako, aliejaus, acto ir žolelių. Šefas primena, kad makaronai gana kaloringas produktas, o dabartiniu metu žmonės mažai juda, taigi turėtume pagalvoti ir apie savo porcijas bei patiekalų kaloringumą.

R.Galvonas teigė pastebintis, kad gyventojai labai daug perka sausų pusryčių. Nors sausi pusryčiai neturi didelės maistinės vertės, bet iš jų galima pasigaminti naminius saldumynus. Daug kam patinka javainiai, sumaišyti su kondensuotu pienu ir įvairiomis sėklomis, palaikius sustingti ir vėliau suformavus iš jų gabalėlius, išeina puikus skanėstas. Iš sausų pusryčių galite gaminti proteininius batonėlius, į sausus pusryčius įdėkite truputėlį medaus, sėklų, proteino miltelių arba kanapių sėklų, jei turite. Viską sumaišykite, suformuokite ir trumpai pakepkite orkaitėje.

Ne visa mėsa tinkama šaldyti

Jeigu pirkote ar vis dar perkate mėsą šaldymui, labiausiai tam tinka vištiena. „Šaldyti jautienos nerekomenduojame. Vištieną žmonės perka beprotiškai, ir restoranams tiekėjų kainos pakilo 1,20 euro už vištienos kilogramą. Daug žmonės šaldosi vištienos. Kiaulienos ne visos dalys tinkamos šaldyti, aš kiaulienos išpjovos nerekomenduoju šaldyti, ir sprandinės nepatarčiau šaldyti. Nes tokia mėsa atšildžius bus sausesnė. Gamybininkai mėsą šaldo specialiu smūginiu šaldikliu ir ten visai kitoks šaldymas. O namie kur žmonės šaldo paprastose šaldytuvo kamerose, tai mėsos kokybė tikrai nukenčia“, - aiškino R.Galvonas.

O ką daryti, jei visgi visokios mėsos esame prisišaldę, kaip ją paruošti, kad ji būtų skanesnė? Šefas iš visų šaldytų mėsų pataria gaminti guliašą, troškinius, bet ne kepsnelius ar šašlykus. Taip pat tinka tokią mėsą gaminti greitpuodyje.

„Jeigu visgi turite užsišaldę jautienos, galite gaminti ją sultinyje, orkaitėje troškinti tris valandas 160 laipsnių temperatūroje. Tikrai labai skani jautiena išeina“, - kalbėjo jis.

Dažnai šaldomas faršas, ir jo kokybė, pasak R.Galvono, dėl šaldymo smarkiai nenukenčia. Iš tokio faršo galite gaminti įdarytas paprikas, cukinijas. Faršas tinka su makaronais, darykite įvairias užkepėles, nebijokite eksperimentuoti su prieskoniais.

Na, šaldyti duoną, o ypač batoną, šefas nerekomenduoja, bet jeigu jau taip padarėte ir mąstote, kaip tokius gaminius panaudoti patiekaluose, Rokas pataria pasigaminti iš batono mini picas, uždėti ant batono keptos mėsos.

Iš kavos, arbatos nereikia išradinėti dviračio

Kavos ir arbatos mėgėjams R.Galvonas pataria laikytis klasikinės linijos. „Galite prisiminti seniai praėjusią madą, tai juoda angliška arbata su pienu, įberkite į ją šiek tiek cinamono. Taip pat labai skani kava su cinamonu. Beje, cinamonas labai greitina medžiagų apykaitą. Išradinėti dviračio iš kavos ar arbatos, manau, nereikia, nes tada išeina ne kava, arbata, o jų gėrimas. Pažinkite tikrąjį arbatos ar kavos skonį“, - sakė jis.

Žinoma, gyventojai jau prisipirkę ir ilgo galiojimo pieno. Tačiau toks pienas, pasak R.Galvono, nėra vertingas maistiniu požiūriu.

„Tačiau prisiminkite, kad reikia kovoti ir su svoriu, nereikalingų kilogramų tikrai niekas nenori. Visi žinome, kaip sunku prisiversti sportuoti namuose, bet turėti bent kiek valios ir tvarkyti savo mitybą galima“, - kalbėjo šefas.

Virtuvės šefas Rokas Galvonas rekomenduoja:

Vištienos blyneliai

Vištienos filė (arba maltos vištienos krūtinėlės) - 400 g

Kiaušinių - 2 vnt.

Moliūgų (be žievės ir sėklų) - 100 g

Svogūnų - puselė

Graikiško jogurto - 2 šaukštai

Kvietinių miltų (arba grikių/avižiniai) - 2 šaukštai

Česnako (galima nedėti) - 1 skiltelė

 Druskos - pagal skonį

Maltų juodųjų pipirų - pagal skonį

Aliejaus - šiek tiek

PARUOŠIMAS:

Moliūgą sutarkuoti burokine tarka. Jei atsirado skysčio, nupilti. Vištieną smulkiai supjaustyti (arba galima sumalti). Svogūną ir česnaką susmulkinti. Vištieną, svogūnus, česnakus, moliūgą ir graikišką jogurtą išmaišyti, įmušti kiaušinius, berti prieskonius, miltus ir kruopščiai išmaišyti. Į keptuvėje įkaitintą aliejų dėti po porą šaukštų tešlos formuojant blynelius. Gražiai apkepti iš abiejų pusių. Svarbus momentas - blynuką verskite tik tada, kai jo apačia jau gražiai apkepusi ir blynelis sutvirtėjęs. Beje, šiuos blynukus tinka kepti ir orkaitėje - tiek kaip blynelius, tiek keksiukų formelėse kaip mažus apkepukus.

Grikių kotletai

Grikių - 200 g

Sūrio (fermentinio) - 100 g

Kiaušiniai - 2 vnt.

Sviesto (kambario temperatūros) - 50 g

Miltų - šiek tiek

Druskos - pagal skonį

Pipirų - pagal skonį

PARUOŠIMAS:

Grikius išvirkite pasūdytame vandenyje ir išvirusius kiek atvėsinkite. Į grikius įmuškite kiaušinius, berkite druskos bei pipirų, sudėkite minkštą sviestą, sutarkuotą sūrį ir viską gerai išmaišykite. Šaukštu imkite grikių masės ir šaukšto pagalba apvoliokite kotletus miltuose. Jeigu kotletukai sunkiau laikytų formą, įdėkite į masę šiek tiek miltų arba krakmolo. Kepkite karštame aliejuje, kol kotletai gražiai parus.

Šefas rekomenduoja: grikių kotletukus galite gaminti su mėsa, papildomai įdėti šiek tiek kario ir, jei turite šiek tiek baziliko, kotletukams suteiksite ypatingo skonio.

Greiti sveikuoliški sausainiai (be orkaitės)


Avižinių dribsnių - 5 šaukštai

Razinų - 4 šaukštai

Saulėgrąžų - 4 šaukštai

Medaus - 4 šaukštai

Aliejaus - 4 šaukštai

(labai skanu ir sveika su kokosų aliejumi, bet tinka ir kitoks)

PARUOŠIMAS:

Įkaitintame aliejuje pakepinti avižinius dribsnius ir saulėgrąžas, kol gražiai apskrus. Maišant supilti razinas, sudėti medų. Kaitinti tol, kol medus tolygiai pasiskirstys ir beveik užvirs. Sudėti į nedidelę formelę maždaug 1-2 cm storio sluoksniu, prispausti ir kelias valandas laikyti šaldytuve, kol sukietės. Po to supjaustyti kvadratėliais arba kita jūsų norima forma.

Makaronai - visai ne paprastas ir ne prastas produktas

Šiandien renkantis makaronus populiarus terminas yra visų grūdo dalių makaronai (ang. whole grain), tačiau mažai kas žino, kad jie gali būti pagaminti iš skirtingų kviečių rūšių, todėl ir jų maistinė vertė skiriasi. Jūsų dėmesiui, mitybos specialistės patarimai, kaip išsirinkti geriausią produktą.

Gretė Brokienė atskleidžia faktą, kurį daug kas painioja: „Visų grūdo dalių makaronai yra geriausias pasirinkimas, bet lygiai taip pat svarbu, kad produktas būtų pagamintas iš kietųjų kviečių (angl. durum wheat), nes būtent kviečių rūšis yra svarbiausias kriterijus renkantis makaronus.“

Specialistė siūlo atkreipti dėmesį į skirtingas kviečių rūšis: „Egzistuoja trys pagrindines kviečių rūšys, iš kurių gaminami makaronai. Pirmieji - paprastųjų kviečių makaronai, juose didelis kiekis krakmolo, nedaug ląstelienos ir vitaminų. Kitas pasirinkimas - spelta kviečiai, jų cheminė sudėtis skiriasi nuo paprastųjų kviečių - grūduose randama daugiau angliavandenių, 16-17 proc. baltymų.

Trečioji rūšis - kietagrūdžiai makaronai, kuriuose gausu ląstelienos, šalinančios iš organizmo toksinus, taip pat gausu B grupės vitaminų, didinančių atsparumą stresui. Kietagrūdžiuose makaronuose yra didelis kiekis mineralinių medžiagų - kalio, geležies, fosforo, kalcio. Svarbiausia - tokie makaronai yra puikus baltymų šaltinis: 100 g sauso gaminio yra 15 proc. paros normos žmogui. Dar vienas svarbus skirtumas, jog įprastų makaronų gamybai naudojami rafinuoti miltai, o kietagrūdžių - manai, tai lemia didesnį ląstelienos kiekį.“

Mitybos specialistė atkreipė dėmesį, kad kietagrūdžiai makaronai taip pat turi žemesnį glikeminį indeksą. „Jis nurodo suvalgyto maisto (angliavandenių) įtaką cukraus kiekiui kraujyje. Mažo glikeminio indekso maisto produktai turi mažesnį insulino poreikį, todėl organizme skyla pamažu, cukraus kiekis kraujyje nepakyla taip greitai, o žmogus ilgiau jaučiasi sotus“, - pasakoja G.Brokienė.

Pasak jos, pasigaminti makaronų patiekalus nesudėtinga, tačiau žmonės itin dažnai juos gamindami daro klaidą - verda per ilgai. „Pervirus makaronus nukenčia ne tik jų skonis, bet ir maistinė vertė. Verdant kietųjų kviečių ir paprastų kviečių makaronus paaiškėja dar vienas skirtumas - pastaruosius įdėjus į puodą vanduo pasidaro balzganas, makaronai tyžta, todėl visas virėjų ambicijas pagaminti pastą al dente galima užmiršti“, - tvirtina G. Brokienė.

Siekiant geriausio rezultato, ji pataria makaronus virti pora minučių trumpiau, nei nurodyta ant pakuotės esančioje virimo instrukcijoje. G.Brokienės teigimu, tuomet jie išlaikys formą ir maistines medžiagas bei taps energijos užtaisu.

Gytautė Stanynaitė

Parašykite savo komentarą:
  Skaityti komentarus (3)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • ATŠAUKIA: Niujorko „Metropolitan Opera“ dėl koronaviruso krizės visus pasirodymus atšaukia iki metų pabaigos.
  • NENUSTATYTA: Estijoje per praėjusią parą nenustatyta naujų koronaviruso infekcijos (COVID–19) atvejų, išanalizavus 1 026 testų rezultatus, praneša Sveikatos taryba.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)

Dienos klausimas

Ar pritariate, kad grįžusiems iš kai kurių užsienio šalių nebus taikoma 14 dienų saviizoliacija?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar jau atidarėte maudymosi sezoną?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+7 +8 C

+9 +10 C

 

+8 +9 C

 +18 +19 C

+16 +17 C

 

+16 +18 C

1-5 m/s

0-4 m/s

 

0-2 m/s

Valiutų kursai

USD - 1.1116 PLN - 4.4278
RUB - 77.4378 CHF - 1.0686
GBP - 0.8967 NOK - 10.7890

Nuorodos