Lapkričio 13 dieną minima profesinė verslo atstovų šventė - Verslo diena, tačiau kiek televizija skiria dėmesio verslo aktualijoms? Ar parodo pasaulyje egzistuojančias tendencijas ir ar gali išmokyti verslumo, domėjosi „TV publika“.
Statybų verslas tik iš vartotojo pusėsPasak Lietuvos statybininkų asociacijos prezidento Daliaus Gedvilo, kalbant apie statybų verslą, televizija visų egzistuojančių problemų ir aktualijų tikrai neparodo. „Televizijoje transliuojamas vien tik „popsas“. Dažniausiai atspindima privačiam vartotojui aktuali informacija apie butų pirkimą, o daugybė įstatymų, mokesčių normų, atsakomybės klausimų yra neaptariama“, - sako D.Gedvilas.
Lietuvos statybininkų asociacijos prezidento tvirtinimu, televizijoje trūksta informacijos apie statybų verslo problemas: „Reikėtų atskiros laidos apie statybas, nes statybininkai formuoja tikrai nemažą valstybės BVP dalį. Čia yra daug aktualių klausimų. Kiek dabar nelegalių statybų vykdoma, sakykime, Juodkrantėje? O kaip statyti ir kaip laikytis įstatymų? Kaip atsirinkti projektuotoją, statybininką? Yra daugybė klausimų. Manau, per mažai statybų verslas yra aptartas.“
Anot D.Gedvilo, reikėtų Lietuvos statybų verslą palyginti su padėtimi gretimose valstybėse: „Lietuvoje daugybė butų yra parduodama su daline apdaila, tačiau kodėl? Kodėl žmonės perka butus su daline apdaila, o Estijoje žmonės 95 proc. atvejų perka būstą su visiška apdaila? Taip yra todėl, kad lietuviai būstą įsirenginėja nelegaliai, taip yra pigiau. Manau, televizija per mažai informuoja apie tai, kokios yra nelegalaus darbo garantijos, kaip Mokesčių inspekcija traktuoja būsto įsigijimą ir kaip gali pamatuoti, ar apdaila buvo atlikta legaliai, ar nelegaliai. Tai aktualu. Tikrai man atrodo, kad statybų problemika žiniasklaidoje nušviečiama per mažai.“
Verslininko paveikslas nepatrauklusPirmosios Vyriausybės pramonės ministro Rimvydo Jasinavičiaus tvirtinimu, televizijos turinys 90 proc. žmonėms neduoda jokios naudos. „O kas yra nauda? Jeigu ką nors naujo, įdomaus, pritaikytino sau sužinai, tada yra naudinga. O jeigu televizijoje pasakojama apie tai, kas kvailesnis ar nuogesnis, tai kokia iš to nauda? Gal laikui užmušti gerai. O apie verslą televizija pasakoja iš viso nepatraukliai“, - sako R.Jasinavičius.
Kaip tvirtino pašnekovas, televizija skatina verslą kurti, pasakoja apie verslo sudėtingumą, trukdymą verslui, tačiau tai nėra patraukli verslo nušvietimo forma. O išmokyti, kaip tapti verslesniems, televizija, pasak R.Jasinavičiaus, tikrai negali: „Televizija niekad nieko išmokyti negali. Vienintelis dalykas, kurį televizija gali padaryti, - tai motyvuoti žmones daryti tai, ką reikia, ir parodyti visas jų klaidas, leisti tobulėti. O verslumas nėra žinios, tai yra gebėjimai. To televizija neišmokys.“
R.Jasinavičiaus tvirtinimu, verslininku gali būti ne bet kas: „Jeigu kas nors perskaitys knygą ar išgirs, ką kalba koks veidas per televiziją, nuo to jis verslesnis nepasidarys. Reikia išlavinti gebėjimus. Motyvuoti žmogų galima, bet iš karto reikia jam parodyti, kur tuos gebėjimus nukreipti, kaip juos plėsti, ugdyti, vystyti. Televizija gali nukreipti žmones į verslo inkubatorius, kad jie ten galėtų patikrinti savo idėjas, išlavinti gebėjimus.“
Verslumą galima išugdyti?
Pasak R.Jasinavičiaus, verslumui ugdyti padeda verslo inkubatoriai. „Verslo inkubatorių buvo pristeigta labai daug, bet kiek man teko su jų veikla susipažinti, tai paties verslumo inkubavimo arba verslumo ugdymo ten iš esmės nėra. Jie tik išnuomoja patalpas, suteikia prieigas prie informacijos šaltinių, kartais buhalterines paslaugas, bet ar tai verslumas? Lengvatinių sąlygų sudarymas nėra verslumas. Inkubuojant reikia išugdyti verslumo gebėjimus“, - sako pirmosios Vyriausybės pramonės ministras.
R.Jasinavičiaus tvirtinimu, Izraelyje yra visai kitaip. „Pavyzdžiui, Izraelyje verslo inkubatoriuose susirenka gerai patyrę verslininkai, kurie sudaro komisiją, ir tie, kurie turi savo verslo idėjas ir nori jas įgyvendinti. Pirmiausia verslo idėjos yra pristatomos tarybai, ir jeigu ta verslo idėja perspektyvi, tai taryba suteikia sąlygas toliau ją plėtoti, patikrinti“, - tvirtina pašnekovas.
Tarkim, pasak R.Jasinavičiaus, ten yra suteikiamos visos sąlygos tobulėti: „Pavyzdžiui, jeigu kas nors nori pagaminti naują produktą, tai jam suteikiamos staklės ir visa kita. Viskas suteikiama už savikainą arba menkomis kainomis. Jau iš karto pradedant verslą uždedami mokesčiai, jie pamažu didinami. Tada žmogus verslo idėją pasitikrinta. Jeigu išsilaiko, tada seka kiti etapai. Pas mus nei tokių inkubatorių nėra, nei apie verslumą pasakojama televizijoje. O to tikrai reikėtų.“
Parengta pagal priedą „TV publika“