respublika.lt

Žurnalistinis tyrimas: Izraelio bendrovė kišosi į daugiau nei 30 rinkimų pasaulyje

(42)
Publikuota: 2023 vasario 15 13:10:00, Živilė Aleškaitienė, Elta
×
nuotr. 1 nuotr.
Asociatyvi pixabay.com nuotr.

Viena Izraelio įmonė, vykdydama įsilaužimus, sabotažą ir skleisdama dezinformaciją, siekė paveikti daugiau kaip 30 rinkimų visame pasaulyje, teigiama trečiadienį paskelbtame žurnalistiniame tyrime.

 

Tai papildo vis gausėjančius įrodymus, kad neaiškios privačios įmonės visame pasaulyje pelnosi iš invazinių įsilaužimo įrankių ir socialinės žiniasklaidos platformų galios manipuliuoti viešąja nuomone.

Tyrimą atlikę žurnalistai, kurie apsimetė potencialiais klientais, kad surinktų informacijos apie įmonės metodus ir galimybes, įmonę įvardijo „Team Jorge“. Jos vadovas Talas Hananas – buvęs Izraelio specialiųjų pajėgų operatyvininkas, kuris gyrėsi galintis kontroliuoti tariamai saugias „Telegram“ paskyras ir tūkstančius netikrų socialinės žiniasklaidos profilių, taip pat klastoti naujienas, sakoma tyrime.

Tyrimą atliko žurnalistų konsorciumas iš 30 leidinių, įskaitant Didžiosios Britanijos „Guardian“, Prancūzijos „Le Monde“, Vokietijos „Der Spiegel“ ir Ispanijos „El Pais“, vadovaujamas Prancūzijoje įsikūrusios pelno nesiekiančios organizacijos „Forbidden Stories“.

„Team Jorge“ aprašyti metodai kelia naujų iššūkių didžiosioms technologijų platformoms, – rašė „Guardian“. – Įrodymai apie pasaulinę privačią dezinformacijos rinką, nutaikytą į rinkimus, taip pat skambins pavojaus varpais demokratinėms valstybėms visame pasaulyje“.

T. Hananas neatsakė į išsamius klausimus, tik pasakė: „Aš neigiu bet kokius kaltinimus“.

Netikri profiliai

50-metis pasakojo trims slapta veikusiems žurnalistams, kad jo paslaugomis, kurios sektoriuje dažnai vadinamos „juodosiomis operacijomis“, gali naudotis žvalgybos agentūros, politinės kampanijos ir privačios bendrovės.

„Šiuo metu dalyvaujame vienuose rinkimuose Afrikoje... Turime komandą Graikijoje ir komandą Emyratuose... [Įvykdėme] 33 prezidentinio lygio kampanijas, iš kurių 27 buvo sėkmingos“, – cituoja jį „Guardian“.

Jis teigė, kad didžioji dalis – du trečdaliai – kampanijų vyko Afrikoje.

Demonstruodamas savo technologiją žurnalistams, jis, kaip paaiškėjo, įsilaužė į Kenijos politikos veikėjų „Gmail“ pašto dėžutę ir „Telegram“ paskyrą likus kelioms dienoms iki prezidento rinkimų. „Forbidden Stories“ taikiniais įvardijo du Williamo Ruto, kuris galiausiai laimėjo 2022 metų rugpjūtį vykusį balsavimą, padėjėjus.

Internetinės viešojo poveikio kampanijos buvo vykdomos per programinės įrangos platformą, žinomą kaip „Advanced Impact Media Solutions“, kuri, kaip teigiama, kontroliavo beveik 40 tūkst. socialinės žiniasklaidos profilių feisbuke, tviteryje ir linkdine, sakoma tyrime.

T. Hananas taip pat teigė, kad jo įmonė didžiausiam Prancūzijos televizijos naujienų kanalui BFM pakišo suklastotą reportažą apie Rusijai įvestų poveikį jachtų pramonei Monake. 54 metų vyresnysis kanalo laidų vedėjas Rachidas M‘Barki buvo laikinai nušalintas nuo pareigų ir jo atžvilgiu pradėtas tyrimas.

Įtaka viešajai nuomonei

Žiniasklaida pastaraisiais metais įvardijo ir daugiau panašių bendrovių arba Vakarų vyriausybės joms taikė sankcijas dėl jų vaidmens bandant daryti įtaką rinkimams ir viešajai nuomonei.

Liūdnai pagarsėjusi JK konsultacinė įmonė „Cambridge Analytica“, kuri jau uždaryta, kaip įtariama, prisidėjo kuriant programinę įrangą, kuria per 2016 metų JAV prezidento rinkimus rinkėjai buvo orientuojami į Donaldą Trumpą. Ji surinko ir panaudojo 87 mln. „Facebook“ vartotojų asmens duomenis, prie kurių platforma jai buvo suteikusi prieigą, todėl jai buvo skirtos didelės baudos ir iškeltos bylos.

Antradienį Rusijos samdinių grupės „Wagner“ vadovas Jevgenijus Prigožinas prisipažino sukūręs liūdnai pagarsėjusią trolių fermą, kuri taip pat įtariama kišimusi į Vakarų rinkimus. Vašingtono ir Briuselio sankcijų sulaukusi Sankt Peterburge įsikūrusi „Interneto tyrimų agentūra“ daugelį metų buvo siejama su J. Prigožinu, 61 metų Rusijos prezidento Vladimiro Putino sąjungininku.

Po naujausių atskleidimų Izraelis taip pat gali susidurti su didesniu spaudimu pažaboti savo pažangiausią kibernetinės programinės įrangos ir technologijų sektorių, į kurį 2021 metais atkreipė dėmesį kitas žiniasklaidos tyrimas, kuriam vadovavo „Forbidden Stories“.

Jame buvo pabrėžta, kaip Izraelyje sukurtą galingą šnipinėjimo programinę įrangą „Pegasus“ kibernetinės žvalgybos bendrovė „NSO Group Technologies“ pardavė vyriausybėms ir panaudojo prieš mažiausiai 50 tūkst. žmonių visame pasaulyje. Tarp galimų taikinių buvo žmogaus teisių gynėjai ir religiniai lyderiai, taip pat politikai, pvz., Prancūzijos prezidentas Emmanuelis Macronas.

„Forbidden Stories“ – tai 2017 metais prancūzų dokumentinių filmų kūrėjo Laurent‘o Richardo iniciatyva, remiant organizacijai „Reporteriai be sienų“, sukurta bendradarbiavimo platforma, kurioje dalyvauja daugiau kaip 30 skirtingų žiniasklaidos priemonių iš viso pasaulio.

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
17
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Skaityti komentarus (42)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Kaip vertinate Lenkijos ūkininkų protestą Lietuvos pasienyje?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar galvojate emigruoti iš Lietuvos?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

-2 +1 C

-1 +2 C

-3 +2 C

+1 +6 C

+4 +8 C

+4 +7 C

0-5 m/s

0-7 m/s

0-5 m/s