Rusija penktadienį paskelbė, kad traukiasi iš konsultacijų su Nyderlandais ir Australija dėl virš Ukrainos numušto MH17 lainerio, besiskųsdama neva „brutaliais" bandymais kaltę suversti Maskvai.
„Dėl priešiškų Nyderlandų veiksmų beprasmiu tapo bet koks trišalių konsultacijų tęsimas ir mūsų dalyvavimas", - pranešime sakė Rusijos užsienio reikalų ministerija.
Šalys nuo 2018-ųjų rengė diskusijas, kurių tikslas buvo išsiaiškinti nelaimės priežastis. 2014 metų liepos 17 dieną iš Amsterdamo į Kvala Lumpūrą skridusiam oro linijų „Malaysia Airlines" „Boeing 777" orlaiviui smogė „Buk" raketa, žuvo visi 298 lėktuvu skridę žmonės.
Lėktuvu, numuštu jam skridus virš Rusijos remiamų separatistų kontroliuojamos teritorijos, keliavo 196 Nyderlandų ir 38 Australijos piliečiai.
Maskva skundėsi, kad Haga „vos po trijų diskusijų etapų" nusprendė Europos Žmogaus Teisių Teismui (EŽTT) pateikti ieškinį prieš Rusiją „dėl jos vaidmens skrydžio MH17 sunaikinime".
Nyderlandai tuo esą „parodė savo ketinimus eiti brutaliu keliu... ir vienašališkai atsakomybę už tai, kas nutiko, priskirti Rusijai", priduriama ministerijos pranešime.
Nyderlandų lyderiai praeityje atviru tekstu apkaltino Rusiją dėl šalies piliečių žūties. Maskva visuomet griežtai neigė suvaidinusi bet kokį vaidmenį lėktuvo nelaimėje ir savo ruožtu kaltę suvertė Ukrainai, nors tarptautinių ekspertų komisija, remdamasi tą dieną padarytais telefonų pokalbiais bei faktine madžiaga, ne kartą tai paneigė. Priešingai - visi ekspertų turimi duomenys rodo, jog lėktuvą numušė reguliariosios Rusijos kariuomenės karininkų vadovaujami separatistai.
„Australija ir Nyderlandai akivaizdžiai nesistengė suprasti, kas iš tikrųjų nutiko 2014-ųjų vasarą, o verčiau norėjo užsitikrinti Rusijos prisipažinimą ir kompensacijas aukų artimiesiems", - toliau neraudonuodama pasakoja Rusijos užsienio reikalų ministerija.
Nyderlanduose dar kovo mėnesį prasidėjo keturių asmenų, kaltinamų sukėlus lėktuvo nelaimę, teismas, kuris tęsiasi iki šiol.
Kaltieji seniai žinomi
Žurnalistinių tyrimų grupė „Bellingcat" dar pernai paskelbė iš viso 12 asmenų, kaip įtariama, tiesiogiai arba netiesiogiai susijusių su Malaizijos lainerio numušimu, vardus.
Vienas iš asmenų, susijusių su Malaizijos lainerio „Boeing 777" keleivių žūtimi, yra buvęs Donecko separatistų „gynybos ministras" Igoris Strelkovas-Girkinas.
Dar vienas iš pranešime įvardytų asmenų yra Valerijus Stelmachas, prieš paleidžiant raketą pranešęs apie artėjantį lėktuvą. „Bellingcat" su MH17 katastrofa taip pat sieja Donecko separatistų žvalgybos vadovą Sergejų Dubinskį, pravarde „Paniurėlis", ir jo pavaldinį Olegą Pulatovą, žinomą slapyvardžiais „Giurza" ir „Chalifas". Įtariama, kad S.Dubinskis paprašė Rusijos atsiųsti „Buk" kompleksą, o vėliau „taip pat dalyvavo išvežant kompleksą „Buk" atgal į Rusiją, kai buvo numuštas MH17". O.Pulatovas, anot „Bellingcat", tikriausiai buvo atsakingas už šio zenitinių raketų komplekso apsaugą, kai jis buvo dislokuotas netoli Snižnės miestelio.
Dar vienas pranešime minimas asmuo - Leonidas Charčenka, veikiausiai irgi atlikęs svarbų vaidmenį pervežant „Buk". Remiantis „Bellingcat", kovotojų būrio vadas Eduardas Giliazovas, pravarde „Riazanė", po lainerio numušimo atvežė vieną nuo kolegų atsiskyrusį „Buk" įgulos narį pas savo viršininką Leonidą Charčenką į Snižnę.
Tyrėjų grupė įvardino dar vieną asmenį, kaip įtariama, prisidėjusį prie lėktuvo MH17 numušimo, - Olegą Šapovą, žinomą slapyvardžiu „Zmej" („Gyvatė") - „veikiausiai buvusį paleidimo vietoje" į pietus nuo Snižnės. „Bellingcat" taip pat rašo apie vadinamąją „Bezlerio grupę", pavadintą buvusio Rusijos ginkluotųjų pajėgų pareigūno Igorio Bezlerio, žinomo slapyvardžiu „Bes" („Velnias"), pavarde. Jo balsas buvo atpažintas viename telefoniniame pokalbyje, per kurį I.Bezleris duoda įsakymą „į viršų" perduoti informaciją apie artėjantį orlaivį, „tuo tikriausiai prisidėdamas prie klaidingos MH17 kaip karinio lėktuvo identifikacijos". Be to, žurnalistinių tyrimų grupė mini „Bezlerio grupės" vado pavaduotoją Sergejų Povaliajevą, pravarde „Bocmanas". S.Dubinskis telefonu S.Povaliajevui pranešė, kad gavo „Buk" ir jie „tik ką numušė „Suškę". Manoma, kad jis kalbėjo apie ukrainiečių šturmo lėktuvą SU-25.
Pranešime taip pat minimas dar vienas I.Bezlerio pavaldinys Igoris Ukraincas, slapyvardžiu „Miner" („Minuotojas").
Grupė „Bellingcat" taip pat mini bataliono „Vostok" („Rytai") vadą ir buvusį „Donecko liaudies respublikos" saugumo ministrą Aleksandrą Chodakovskį, vadintą „Skifu". Po MH17 numušimo A.Chodakovskis žurnalistams pareiškė, jog iš anksto žinojo, kad prorusiški separatistų kovotojai gaus „Buk" sistemą, kuri bus pervežta iš Luhansko į Snižnę.
„Bellingcat" taip pat mini bataliono „Vostok" vado pavaduotoją Aleksandą Smenovą, slapyvardžiu „San Sanyčius", pasirūpinusį sistemos „Buk" transportavimu.