respublika.lt

Nauja versija: prezidento lėktuvas sprogo

(0)
Publikuota: 2020 rugpjūčio 05 07:00:02, Vidmantas MISEVIČIUS
×
nuotr. 9 nuotr.
Aviakatastrofoje žuvo Lenkijos prezidentas Lechas Kačinskis su žmona Marija ir dar 87 žmonės. EPA-Eltos nuotr.

Lenkų komisija, pakartotinai ištyrusi prezidento Lecho Kačinskio (Lech Kaczynsky) lėktuvo Tu-154 katastrofą, teigia, kad trotilas, kuris esą ir tapo nelaimės priežastimi, lėktuve buvo paliktas remonto darbų Rusijoje metu, praneša „RIA Novosti“.

 

Kalta įgula

Lenkijos prezidento Lecho Kačinskio (Lech Kaczynsky) lėktuvas Tu-154 patyrė avariją 2010 m. balandžio 10 d. leisdamasis „Smolensko Severnyi“ oro uoste. Lėktuve buvo 96 asmenys - 8 žmonių orlaivio komanda ir 88 Lenkijos delegacijos, skridusios į Katynės tragedijos vietą, kur 1940 m. sovietai sušaudė tūkstančius lenkų karo belaisvių, nariai. Visi buvę lėktuve žuvo.

Tarptautinis aviacijos komitetas 2011 m. paskelbė galutinę techninio tyrimo ataskaitą. Joje buvo teigiama, kad pagrindinė lėktuvo avarijos priežastis buvo ekipažo, nusprendusio neskristi į atsarginį oro uostą, klaida. Sisteminėmis priežastimis buvo įvardinti: netinkamas pasirengimas skrydžiui ir ekipažo apmokymo trūkumai.

Pirmoji Lenkijos komisija, vadovaujama buvusio VRM vadovo Ježio Milerio (Jerzy Miller), pateikė analogiškas išvadas. Jų teigimu, avarijos priežastimi tapo ekipažo, nusprendusio leistis esant tirštam rūkui ir nepasirinkusio tinkamo aukščio, veiksmai. Buvo užsiminta ir apie Smolensko oro uoste dirbusių rusų dispečerių klaidas.

Lenkijos valdžia nesutiko nei su Komiteto, nei su pirmosios komisijos išvadomis ir nusprendė dar kartą viską ištirti.

Du sprogimai

Naujajai komisijai vadovavo buvęs Lenkijos krašto apsaugos ministras Antonis Macierevičius (Antoni Macierewicz). Penktadienį, liepos 31 d., ji paskelbė tarpinę kelerių metų veiklos ataskaitą. Joje teigiama, kad lėktuvo katastrofos priežastimi tapo du sprogimai - kairiame sparne ir centrinėje dalyje. Sprogimus esą patvirtina orlaivio pažeidimai, jo nuolaužų pasklidimo plotas ir lėktuvu skridusių žmonių patirtų traumų charakteris, informuoja „Wiadomosci“. Daugelis kūnų buvo sudraskyti, 74 proc. aukų, tarsi paveikti sprogimo bangos, visiškai arba iš dalies liko be drabužių. 47 proc. žuvusiųjų smarkiai apdegė. Galiausiai, palaikuose buvo rasta daug svetimkūnių - apdailos detalių, stiklo šukių ir net plieninių konstrukcijų.

Komisijos teigimu, pirmasis sprogimas sunaikino kairįjį lėktuvo sparną. Tuomet suveikė antra bomba, padėta vadinamajame „generolų skyriuje“ centrinėje lainerio dalyje. Būtent antrasis sprogimas nužudė čia sėdėjusius aukšto rango politikus.

Darbavosi rusai


Ekspertai atmetė versiją, kad avarija įvyko lėktuvui atsitrenkus į žemę. „Tam prieštarauja surinkti įrodymai bei eksperimentų ir analizių išvados“, - teigiama ataskaitoje. Joje taip pat nurodoma, kad katastrofą tyrę rusų specialistai tyčia bandė nuslėpti tikrąsias jos priežastis.

Taip pat komisija akcentavo, kad sprogmenų - trotilo, pentrito ir heksageno - buvimą lėktuve patvirtino lenkų ir britų laboratorijos. Nurodoma, jog sprogmenų liekanų buvo ir ant bandinių, paimtų „nuo tų lėktuvų detalių, kurias rusų technikai keitė 2009 m. remontuodami Tu-154 N101 (prezidento lėktuvas) ir Tu-154 N102 (dar vienas, Lenkijai priklausantis, lėktuvas). „Oregono (JAV) laboratorija rado trotilo pėdsakų. Reikia pabrėžti, kad tai buvo toje dalyje, į kurią, be remontą atlikusių darbininkų, niekas nelindo. Trotilo pėdsakų buvo rasta jos viduje“, - akcentavo komisija.

Apie tai, kad lėktuvas nukrito dėl sprogimo, Varšuva teigė nuo 2016 m. Ieškant sprogimo pėdsakų net buvo ekshumuoti žuvusiųjų kūnai. Nepaisant to, dalis lenkų ekspertų pareiškė, kad skrodimas sprogimo versijos nepatvirtino.

Rusijos atstovų komentaras

Rusijos užsienio reikalų ministerija pareiškė, kad teiginiai apie sprogimą yra iracionalūs. Bombos versiją paneigė ir Rusijos tyrimo komitetas. Oficiali tyrimo komiteto atstovė Svetlana Petrenko pabrėžė, jog tokie pareiškimai - eilinis nevykęs bandymas paneigti tai, kas akivaizdu.

Pasak jos, remiantis ekspertų išvadomis, nei ant lėktuvo nuolaužų, nei ant žuvusiųjų kūnų jokios sprogstamosios medžiagos ar lėktuvo konstrukcijai nebūdingų elementų pėdsakų aptikta nebuvo. Taip pat ji akcentavo, jog tyrimą atlikusiems Rusijos specialistams lėktuvo avarijos priežastys yra aiškios. Įvertinus tai, kad oro sąlygos avarijos dieną buvo prastos, lėktuvo vadas turėjo nusileidimui pasirinkti atsarginį oro uostą, tačiau tai padaryta nebuvo. Vėlesni klaidingi ekipažo, kuris nusprendė leistis prasto matomumo sąlygomis bei ignoravo sistemos, iš anksto pranešančios apie artėjančią žemę, signalus, veiksmai ir tapo katastrofos priežastimi, įsitikinę Rusijos specialistai.

Oficiali Rusijos URM atstovė Marija Zacharova taip pat išsakė savo nuomonę apie Lenkijos komisijos, nustačiusios, jog bombos lėktuve buvo paliktos remonto Rusijoje metu, išvadas.

M.Zacharavo pasiūlė komisijai dar kartą paskaityti arba, „jei nervai stiprūs“, pasiklausyti lenkų „lėktuvo numeris 1“ pilotų pokalbių įrašus. O lenkų pusės teiginius ji pavadino „begaliniu fantazijų procesu“.

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar pritariate sprendimui įteisinti naktinius taikiklius medžioklėje?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar galvojate emigruoti iš Lietuvos?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

-2 +2 C

-1 +4 C

-2 +4 C

+3 +8 C

+5 +10 C

+5 +9 C

0-3 m/s

0-3 m/s

0-5 m/s