Ispanijoje vyko du su Covid-19 valdymu susiję karantinai. Vienas vyko 2020 metų kovo 14d. ir iki birželio 21 dienos. O antrasis - nuo 2020 metų spalio iki 2021 metų gegužės mėnesio. Ispanijos Konstitucinis Teismas jau abu juos pripažino neprotingais, nepagrįstais bei antikonstituciškais.
Tokius sprendimus priėmė Ispanijos Konstitucinis Teismas, vertindamas pirmąjį (vertino 2021 metų liepos mėnesį) ir antrąjį (2021 spalio mėnesį) karantinus.
Buvo neteisėtomis pripažintos nuostatos, kurios leido Vidaus reikalų ministerijai uždaryti tam tikras kelių atkarpas visuomenės sveikatos sumetimais. Taip pat Antikonstituciniais paskelbti dekretai, kurie leido Sveikatos apsaugos ministerijai keisti ir plėsti prekybos, kultūros, rekreacijos veiklų, viešbučių bei maitinimo įstaigų veiklos suvaržymus.
Pirmojo karantino metu (2020 metų kovo - birželio mėnesiais) buvo skirtos net 1 142 127 baudos. Daugiausiai baudų buvo paskirta Andalūzijos (195 986) ir Madrido (184 517) regionuose. Kadangi Konstitucinis Teismas išaiškino, kad šios karantino priemonės buvo neproporcingos, tai vyriausybė yra įpareigota už baudas sumokėtus pinigus grąžinti tiek fiziniams, tiek ir juridiniams asmenims.
Analogiško sprendimo tikimasi ir dėl antrojo karantino metu paskirtų baudų atžvilgiu. Antrojo karantino metu (2020 spalį ir 2021 gegužę) buvo paskirta 327 853 baudų, tiesa, tik dalis jų yra sumokėta.
Teisinės valstybės principui prieštarauja tai, kad Vyriausybė neužtikrino tinkamos parlamentinės kontrolės sprendžiant dėl tam tikrų procedūrinių karantino pratęsimo bei valdymo aspektų.
Atsižvelgiant į minėtą Konstitucinio Teismo sprendimą, kuris pagrindinius pirmojo karantino suvaržymus pripažino neteisėtais, vyriausybė šiuo metu yra suformavusi darbo grupes, atsakingas už baudų, paskirtų dėl karantino suvaržymų nesilaikymo, anuliavimą bei pinigų nubaustiems fiziniams ir juridiniams asmenims grąžinimą iš valstybinių institucijų (autonominių komunų ir savivaldybių) sąskaitų. Šiuo metu kuriamas specialus mechanizmas, užtikrinantis sklandų neteisėtai surinktų baudų pervedimą.
Žvelgiant į Lenkijos ir Ispanijos Konstitucinius Teismus darosi pavydu. Ką reikia padaryti, jog mūsuose esantys, ir su dvasiomis bendraujantys Konstitucinios Teismo teisėjai pradėtų spręsti realias bei mums aktualias problemas?