Sudaužiau stiklinę šaldytuvo lentyną. Reikia pirkti naują - „guglinuosi", ieškau, randu, užsakau. Užtat dabar, vos tik įsijungus kompiuterį, man visi prekybininkai iš eilės siūlo pirkti šaldytuvus... Pažįstamas jausmas? Kai vos kažkuo pasidomėjus, panaršius tam tikra tema internete, vėliau nuo jos atsiginti įmanoma tik „paguglinus" ką nors kito.
Šis užburtas ratas yra žiedeliai. Baisiau, kad savo noru, dažnai nė nesusimąstę, atskleidžiam programėlėms tiek asmeninės informacijos, kad bet kuris aferistas imtų ploti katučių. Nuo buto nuotraukų iki banko sąskaitų! O kur dar supermamytės, skelbiančios kasdien vis mielesnes mažylių nuotraukas, nors užaugę vaikai vargu ar bus patenkinti, jog juos nuogučius nužiūrinėjo tūkstančiai akių. Žodžiu, socialiniai tinklai yra sukčių ir iškrypėlių svajonė kvadratu!
Dar yra influenceriai, peršantys ne tik visai nereikalingus dalykus už dvigubai didesnę kainą, bet ir primygtinai kišantys savo nuomonę. Suprask, jei populiarūs, tai privaloma žinoti, ką jie galvoja visais klausimais. Neduok, Dieve, netyčia paspaudi - viskas, esi užburtame rate, kur atsiginti nuo įtakotuko pavyks tik paspaudus ant kito tokio paties.
Ir taip įsisukus tame žaidime, net nesupranti, kaip atsiduri smegenų plovykloje. Gauni porciją tendencingos nuomonės, „specialiai" tau parinktų straipsnių, tavo pomėgius atitinkančių temų... ir būtent tau išrinktų politikų! Kažkodėl lengvai iš atminties buvo ištrintas „Facebook" - „Cambridge analytica" skandalas Amerikoje, kai 2018-aisiais išaiškėjo, jog atskleidę savo duomenis soc.tinklo vartotojai gaudavo specialiai jiems parinktą reklaminį turinį, atitinkantį jų pažiūras. Taip nejučiomis žmonės buvo skatinami balsuoti už būtent jiems neva tinkantį kandidatą.
Aišku, kad tokie „geri darbeliai" daromi ne už dyką, o už milžiniškas sumas. Skandalas buvo atsiritęs ir į Lietuvą, jame murkdėsi (bet nenuskendo!) liberalai. Paaiškėjo, jog Liberalų sąjūdis Vilniuje dirbo su „Cambridge analytica" įmone „SCL Elections", kuri neteisėtai rinko gyventojų duomenis rinkimų kampanijai ir nevengė neobjektyvios tikrovės imitavimo, oponentų kompromitavimo ar šmeižimo. Aišku, šventas R.Šimašius dievagojosi, kad jam laimėti rinkimus padėjo tik jo paties persona.
Neabejoju, kad jei ne tokia pati, tai kitų sukurta ar valdoma smegenų plovykla sukasi ir dabar. Lietuvoje rinkimai jau kovą, kandidatai į merus - turbūt kaip niekada „nekokie".O visgi rinkti teks, domėtis - būtina! Tik neapsigaukite rinkėjams pagaminta nemokama (?!) makaronų porcija ant ausų.