respublika.lt

Miegas - ne tik grožiui, bet ir sveikatai (0)

2015 vasario 22 08:21:23
Ringailė STULPINAITĖ

Kiek mūsų save pagauname rytais vis nuspausdami žadintuvo signalą, nes trūksta tų stebuklingų penkių ar penkiolikos minučių miego? Tačiau jei žinotume kelis svarbius dalykus apie tai, kada eiti miegoti ir kada keltis, galbūt išvengtume nemigos naktų. Apie miegą ir jo svarbą „Laisvalaikis“ kalbėjosi su psichologe-psichoterapeute Marija Vaštake.

×
nuotr. 2 nuotr.
Miegas - ne tik grožiui, bet ir sveikatai. EPA-Eltos nuotr.

 

- Miegas nėra tik poilsis po darbo dienos. Kuo jis dar svarbus? Ką verta žinoti?

- Miegas žmogui yra labai svarbus, tam sukurta net visa jį tyrinėjanti mokslo sritis - somnologija. Ji  nagrinėja miego fiziologiją, miego reikšmę, galimus sutrikimus ir gydymo būdus. Miegas yra tokia žmogaus būsena, kai iš dalies išnyksta mūsų komunikacija su aplinka, sulėtėja viso organizmo fiziologinės reakcijos. Pagrindinė miego funkcija - atkurti žmogaus darbingumą ir energiją. Miego metu smegenys nenustoja veikti, tačiau jų aktyvumas pasikeičia. Vienareikšmiško atsakymo, kodėl miegas reikalingas žmonėms, nėra. Neurobiologai teigia, kad miego metu informacija iš trumpalaikės atminties persirašo į ilgalaikę atmintį. Ir net trečdalį savo gyvenimo mes praleidžiame miegodami.

Gilioje senovėje buvo manoma, kad miegas yra lyg mirtis, kai siela palieka kūną ir iškeliauja į kitus pasaulius. Todėl buvo stengiamasi žmogaus nepažadinti, kad paklydusi siela rastų kelią atgal į kūną. Nuo pat senovės žmones domina sapnai, kurie neretai yra labai informatyvūs psichoterapijoje. Manoma, kad sapnai yra kelias į žmogaus pasąmonę, per sapnus galima prisiliesti prie savo gilesnių išgyvenimų.

- Kiek iš tikrųjų miegas yra svarbus žmogaus sveikatai? Kuo?

- Galima išskirti kelis svarbius aspektus. Miegant atgaunamas darbingumas. Taip pat miego metu išskiskiria augimo hormonas, kuris ypač svarbus augančiam organizmui. Miegant išsiskiria medžagos, reikalingos imunitetui stiprinti. Geras miegas turi reikšmės dėmesiui ir atminčiai. Gerai išsimiegojęs žmogus gali lengviau priimti ir apdoroti naują informaciją, geriau įsiminti

Yra daug teorijų, kiek valandų reikia miegoti suaugusiam žmogui. Ar yra koks nors optimalus variantas?
Suaugęs žmogus turi miegoti ne mažiau nei 6 valandas per parą. Tačiau ši taisyklė nėra universali. Vieniems, kad atkurtų savo darbingumą ir jaustųsi gerai, miego gali reikėti daugiau, kitiems - mažiau. Yra individualių skirtumų. Miegui gali trukdyti psichologiniai veiksniai, tarkim, tokie, kai žmogus yra įsitikinęs, kad jis turi miegoti būtinai tiek ir tiek valandų, ir  nepripažįsta, kad miego poreikis gali keistis, pavyzdžiui, vieną dieną mums gali prireikti vieno skaičiaus valandų išsimiegoti, kitą dieną - kito. Nereikia kelti katastrofos, jei miegojome mažai, ir sieti tos dienos sunkumų vien su miego trūkumu. Taip mes galime paleisti nemigos mechanizmą.

- Kaip miegas ir jo kokybė veikia mūsų darbingumą?


- Miegas padeda atkurti žmogaus darbingumą. Ilgai nemiegojęs žmogus jaučiasi pavargęs, jam sunku susikaupti, atlikti kasdienius darbus. Tyrimais yra nustatyta, kad ilgai nemiegojęs žmogus viską pradeda matyti lyg kreivame veidrodyje, lyg per miglą. Laikui bėgant, jis gali pradėti sapnuoti, kai būdrauja. Manoma, kad dešimt dienų nemiegojęs žmogus gali mirti. Ilgiausiai nemiegojęs žmogus, įtrauktas į Gineso rekordų knygą, yra nemiegojęs dvylika parų - 288 val.

- Vyturiai ir pelėdos - ką apie miego režimą reikėtų žinoti jiems?


- Įvairūs informacijos šaltiniai teigia, kad vyturys ar pelėda priklauso nuo gyvenimo būdo, įpročio, taip pat tai gali būti paveldėta genetiškai. Miego režimą reikia nustatyti sau tokį, kuris padėtų pailsėti ir atgauti jėgas. Ir tai turime padaryti kiekvienas pagal savo ritmą. Tiesa, manoma, kad geriausia eiti miegoti iki vidurnakčio.

- Ar miegas padeda kovoti su stresu, ligomis?

- Padeda. Miegas veikia tiek mūsų fiziologinę, tiek ir psichologinę savijautą.

- O kaip kovoti su nemiga?

- Jei jums sunku užmigti, ilgai nesivartykite lovoje, besistengdami užmigti. Po 12-15 minučių kelkitės ir sugrįžkite į lovą tik tada, kai tikrai apims miegas. Neužsiimkite lovoje jokia kita veikla, nesusijusia su miegu ar seksu. Kelkitės tuo pačiu metu kasdieną, nesvarbu, kada užmigote. Venkite eiti pogulio dienos metu.


Faktai apie miegą

Jei užmigti jums pakanka 5 minučių - jums tikrai trūksta miego. Idealus laiko tarpsnis užmigimui – 10-15 minučių. Tai reiškia, kad jūs pakankamai nuvargote, tačiau dieną buvote žvalus.

Žmogus knarkia tik giliojo miego fazėje.

Žmogus yra vienintelis žinduolis, kuris sąmoningai atidėlioja ėjimą miegoti.

Išsiskyrę žmonės ar našliai dažniau sako besikankinantys dėl nemigos.

Du kartus per parą jaučiamės ypatingai pavargę: apie 14val dienos ir apie 2val. Nakties. Dėl to kartais sakome, kad po pietų norėtume nusnausti.

Kai miega delfinai, miega tik viena jų smegenų dalis, o kita budi.

Miego trūkumas gali pagreitinti svorio priaugimą. Jei neišsimiegate visą savaitę, yra tikimybė, jog priaugsite apie 0,9 kg.

Sraigės gali miegoti tris metus.

Miegojimas darbo vietoje Japonijoje yra absoliučiai normalus dalykas. Tai rodo, jog žmogus labai sunkiai dirbo.

Parengta pagal priedą „Laisvalaikis“

Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • PATAISOS: Seimas ketvirtadienį po pateikimo pritarė skubos tvarka teikiamoms Elektros energetikos, Gamtinių dujų ir Energijos išteklių rinkos įstatymų pataisoms, tai leis VERT paskirstyti išaugusią elektros kainą vartotojams iki 2027 m. pabaigos, ją pakeliant tik iki 20 proc.
  • PABRANGO: Naftos kaina pabrango iki 85 USD, o iki metų pabaigos gali pasiekti ir 100 USD ribą.
  • LEIDIMAS: Penktadienį Italijoje įsigalioja naujos kovos su COVID-19 priemonės – nuo šiol kiekvienas darbuotojas privalo turėti vadinamąjį „žaliąjį leidimą“, rodantį, kad asmuo yra pilnai paskiepytas, pasveikęs arba jo COVID-19 testas yra neigiamas.
  • PREKĖS: „Baltosios bangos“ – skaidraus verslo iniciatyvos šį pavasarį atlikto tyrimo duomenimis, beveik 20 proc. apklaustų gyventojų nurodė, kad pandeminiu metu jiems dažniau nei įprasta teko pirkti prekių nelegaliai.
  • TESTAI: Prancūzijoje dėl koronaviruso norintys pasitikrinti nepasiskiepiję žmonės nuo penktadienio turės mokėti už testus savo pačių lėšomis, nebent jie negali pasiskiepyti dėl medicininių priežasčių.
  • RINKIMAI: Jungtinių Tautų (JT) Generalinėje Asamblėjoje vykusiuose rinkimuose Lietuva išrinkta į JT Žmogaus teisių tarybą 2022-2024 metų laikotarpiui.
  • NAUJIENA: Europos vaistų agentūra (EVA) pradėjo naujo vaisto nuo koronaviruso vertinimo procesą.
  • BAUDA: Televizijos ir interneto paslaugų teikėjui „Cgates“ skirta 215.000 Eur bauda.
  • SANDORIAI: Per tris šių metų ketvirčius valstybės nekilnojamąjį turtą valdanti valstybės įmonė Turto bankas sudarė 411 sandorių už 44,38 mln. eurų.
  • AKCIZAS: Ingrida Šimonytė sako, kad Lietuvoje taikomas akcizas dyzelinui yra ženkliai mažesnis nei benzinui, be to, vienas mažiausių Europos Sąjungoje, o tai esą skatina gyventojus pirkti taršius automobilius.
Daugiau

Dienos klausimas

Ar mažo kiekio narkotinių medž. dekriminalizavimas yra žingsnis iki narkotinių medž. legalizavimo?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Planuojama įvesti iš darbuotojų lėšų apmokamą testavimą. Kaip planuojate elgtis?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+5 +11 C

+2 +9 C

 

+1 +4 C

+8 +12 C

+5 +10 C

 

+4 +8 C

0-8 m/s

0-5 m/s

 

0-3 m/s