respublika.lt

Dietologas Edvard Grišin: kokią įtaką mūsų imunitetui turi mityba?

(0)
2021 lapkričio 10 10:53:09
„Zen PR" info

„Sveikos mitybos įpročiai mažina tikimybę susirgti Covid-19 infekcija", - sako nutukimo gydymo centro „CaloryCare" gydytojas dietologas Edvard Grišin. Pasak specialisto, tinkamai maitindamiesi užkertame kelią įvairioms ligoms ir pageriname savo gyvenimo kokybę. Kaip mityba susijusi su žmogaus imunine sistema ir kaip reikėtų maitintis, kad išliktume sveiki?

×
nuotr. 1 nuotr.
Daržovės. Asociatyvi pixabay nuotr.

 

Dietologo teigimu, žmogaus imuninė sistema - organų ir ląstelių visuma, kuri apsaugo organizmą nuo kenksmingų mikroorganizmų ir įvairiausių ligų sukėlėjų. Nuo imuniteto priklauso, kuo sergame, kaip dažnai sergame, kodėl sergame.

„Esama dviejų imunitetų: yra įgimtas imunitetas, kuris dalinai yra nulemtas genetikos, ir įgytas, kuris formuojasi besivystant organizmui. Pastarasis priklauso ne nuo žmogaus genetinės medžiagos, bet labiau nuo aplinkos veiksnių, tame tarpe ir mitybos", - teigia dietologas E. Grišin.

Silpstančio imuniteto požymiai

Vis dažniau pasitaikančios slogos, dažnesni peršalimai gali būti silpstančio imuniteto požymiai. Dietologas pabrėžia, kad nuovargis, sunkesnis atsistatymas po fizinio krūvio, ilgai gyjančios žaizdos taip pat gali būti rodikliai, kad mūsų imuninė sistema pilnavertiškai nebesusitvarko su organizme vykstančiais uždegiminiais procesais. Pastebėję silpstančio imuniteto požymius žmonės dažnai griebiasi įvairiausių papildų ir vitaminų. Pasak E. Grišin, nors vitaminai yra būtinas stipraus imuniteto komponentas, vien jais pasikliauti nereikėtų.

„Vitaminas C, ko gero, populiariausias papildas, kurio griebiasi susilpnėjusiu imunitetu besiskundžiantys žmonės. Bėda tame, kad dažnai jis vartojamas ne prevenciškai, o bandant išgyti nuo jau užklupusios ligos. Manau, kad iš vandenyje tirpių vitaminų, vitaminas C yra vienas pagrindinių antioksidantų, tačiau jis yra skirtas prevencijai, o ne gydymui.

Beje, jeigu kasdien suvalgysime bent po 200-300 g vaisių ir daržovių, turėtume gauti pakankamą vitamino C dozę. Perteklinės vitaminų dozės gali net pakenkti mūsų organizmui, sukelti virškinamojo trakto problemų ir net ne nuslopinti uždegimą, bet jį padidinti. Todėl prieš pradedant vartoti bet kokius papildus patartina pasitarti su gydytojais", - dėsto E. Grišin.

Svarbi pilnavertė mityba

Dietologas pabrėžia, kad norint išlikti sveikiems, dėmesį reikėtų kreipti ne į tam tikro mikroelemento svarbą, kaip antai, vitamino C ar vitamino D, o į visą mitybą apskritai. Labai svarbu, kad kasdienis mūsų suvartojamo maisto racionas būtų platus ir spalvingas.

„Universali imunitetą stiprinanti mitybos formulė neegzistuoja, bet organizmas visada bus stipresnis, jei mityba bus turtinga polinesočiomis ir mononesočiomis riebalų rūgštimis, tai yra alyvuogių aliejus, riebios žuvys, riešutai; mityba turtinga polifenoliais, tai yra įvairiaspalvės uogos, mityba turtinga vitaminais C ir A, kurių apstu spalvotose daržovėse; mityba, kurioje angliavandenių nėra daugiau, nei baltymų ar sveikųjų riebalų.

Taip pat labai svarbu, kad nebūtų kalorijų pertekliaus. Jeigu maitinamės sveikais produktais, bet nuo jų auga svoris, tai jau yra neigiamas poveikis mūsų organizmui. Labai svarbu valgyti kuo daugiau natūralių ir kuo mažiau perdirbtų bei apdorotų maisto produktų", - pasakoja dietologas.

Nors cukrus neretai pravardžiuojamas „Baltąja mirtimi" ir jo perteklius išties gali sukelti neigiamus padarinius, jo visiškai iš savo raciono išbraukti nereikėtų. Jeigu gliukozės per mažai, imuninės sistemos efektyvumas kovojant su infekcijomis gali sumažėti.

„Cukraus visiškai atsisakyti nereikėtų, tačiau turime žinoti iš kokių šaltinių jį gauti. Tai turėtų būti pilnagrūdžiai produktai, vaisiai, daržovės. Jeigu mes per dieną suvalgysime maždaug 400 g įvairiaspalvių daržovių, nors 200 g vaisių ir uogų, išgersime nors du puodelius žalios arbatos, suvalgysim pietums riebesnės žuvies, ir neviršysim kalorijų poreikio, tikrai žinosime, kad sveikatai ir imuninei sistemai davėme labai daug", - teigia E. Grišin.

Pokyčiai neateina per savaitę

Dietologas pabrėžia, kad gerai funkcionuojanti imuninė sistema priklauso ne vien nuo mitybos. Jeigu maitinamės teisingai, bet vis tiek jaučiame, kad imunitetas silpsta, privalome atrasti, kokias gyvensenos klaidas darome.

„Jeigu būsime nutukę, bet imunitetą bandysime stiprinti uogomis - tai mums nepadės. Pirmiausia reikia suprasti priežastis, kurios daro blogą įtaką mūsų imuninei sistemai: ar tai mityba, ar fizinio krūvio stoka, ar miego stoka, rūkymas, toksinai, užterštas oras, alkoholio vartojimas. Žmogus gali teisingai maitintis, valgyti ekologišką maistą, bet miegoti po kelias valandas per parą. Jeigu nepakeisime gyvenimo būdo, tikėtina, kad mūsų imuninė sistema nefunkcionuos taip veiksmingai, kaip galėtų", - įžvalgomis dalinasi E. Grišin.

Apibrėžti, per kiek laiko pavyks sustiprinti imuninę sistemą, neįmanoma. Pasak dietologo, pakeisti savo gyvenimo įpročius - ne iš lengviausių užduočių, todėl nereikėtų norėti pokyčius pasiekti per savaitę.

„Formuokime gerus įpročius, duokime tam mėnesį ar du ir pagerėjimą tikrai pajausime. Nors skamba nedaug, du mėnesiai - ilgas laiko tarpas, reikalaujantis atsidavimo, pasiryžimo ir drausmės. Kalbant apie mitybą, visada sakau, kad nelipkime iš karto į Everestą - užlipkime į Šeškinės kalną, tuomet ir į Himalajus bus lengviau įkopti", - baigia dietologas E. Grišin.

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • PROTESTAS: Užsienio reikalų ministerija ketvirtadienį iškvietė Kinijos laikinąjį reikalų patikėtinį Čiu Baihua pareikšti protesto dėl Pekino skelbiamų sankcijų susisiekimo viceministrei ir nutraukiamo bendradarbiavimo susisiekimo srityje po jos vizito Taivane.
  • PRIĖMIMAS: Penktadienį prasideda papildomas priėmimas į profesinio mokymo įstaigas, praneša Švietimo, mokslo ir sporto ministerija.
  • PEDAGOGIKA: Grupė įvairioms frakcijoms priklausančių parlamentarų parengė Konstitucijos pataisas, kurios leistų Seimo nariams užsiimti pedagogine veikla.
  • ŠVYTURIAI: Rugpjūčio 19–21 d. Nidos švyturio prieigose ant Urbo kalno rengiamas Švyturių savaitgalis: jo programoje – pažintis su marinistiniu paveldu, edukacijos ir pramogos vaikams bei suaugusiems.
  • DIENOS: Varėnos rajone, Merkinėje, penktadienį prasideda festivalis „Samanos“, priminsiantis prieš Antrąjį pasaulinį karą čia vykusias Senovės dienas.
  • FESTIVALIS: Penktadienį Nidos bendruomenės namuose prasidės kasmetinis kino festivalis „Baltijos banga“ - 14-ąjį kartą Lietuvos kinematografininkų sąjungos kartu su Nidos kultūros ir turizmo centru „Agila“ rengiamas festivalis pristatys geriausių lietuviškų ir kaimynų filmų panoramą, kvies į susitikimus su režisieriais.
  • SANKCIJOS: Lietuvos muitininkai nuo kovo mėnesio dėl įvairių pažeidimų neleido atlikti daugiau nei 3000 importo, eksporto ir tranzito procedūrų, į šalį neįleista 1200 transporto priemonių su rusiškomis ir baltarusiškomis prekėmis, pranešė Muitinės departamentas.
  • SANTYKIAI: Kinija iki šiol oficialiai nepranešė Susiekimo ministerijai apie nutraukiamą bendradarbiavimą ir santykius susisiekimo srityje su Lietuva, "Žinių radijui" sakė susisiekimo ministras Marius Skuodis.
  • MIGRANTAI: Baltarusijos pasieniečiai aktyviais veiksmais tebeprisideda prie neteisėtos migracijos į Lietuvą, jie atlydi užsieniečius į vietas, kur dar nebaigtas įrengti fizinis barjeras, teigia Valstybės sienos apsaugos tarnyba.
  • KAINOS: Energetikos viceministrė Inga Žilienė sako, kad rinkose augant gamtinių dujų ir elektros kainoms, nuo kitų metų sausio didės ir visuomeninė elektros kaina.
Daugiau

Dienos klausimas

Ar taupote elektrą (išjunginėjate šviesas, prietaisus ir t.t.)?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar gerai atidirbo Seimas šią pavasario sesiją?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+12 +19 C

+13 +20 C

 

+11 +20 C

+20 +25 C

+22 +25 C

 

+24 +27 C

0-4 m/s

0-5 m/s

 

0-4 m/s