Vilniaus universitetas prof. V.Šikšniui skyrė solidžią dotaciją (1)

2020 gruodžio mėn. 10 d. 15:08:49
Valentina Gudienė, Elta

Šią savaitę Stokholme ir Osle teikiamos šių metų Nobelio premijos. Antradienį premiją už nuopelnus chemijos srityje oficialiai gavo Emmanuelle Charpentier ir Jennifer Anne Doudna. Vilniaus universitetas šia proga nusprendė simboliškai pagerbti į Nobelio chemijos premiją pretendavusį ir savo pasiekimais jos nusipelniusį mokslininką - profesorių Virginijų Šikšnį.

×
nuotr. 1 nuotr.
Prof. Virginijus Šikšnys ir prof. Rimvydas Petrauskas. VU nuotr.

Vilniaus universiteto Gyvybės mokslų centro profesoriui V. Šikšniui ir jo komandai universitetas skyrė 100 tūkst. eurų vertės tikslinę dotaciją „Gyvybės kodo perrašymas" už indėlį į pasaulinio lygio mokslo atradimus ir Vilniaus universiteto vardo garsinimą pasaulyje.

Ši premija profesoriui leis toliau plėtoti CRISPR-Cas9 technologiją arba imtis naujų mokslinių tyrimų universitete. Dotacija, kaip teigiama VU pranešime, siekiama investuoti į aukšto lygio mokslinius tyrimus, turinčius plačias taikymo galimybes.

Vilniaus universiteto rektorius prof. Rimvydas Petrauskas sako, kad šie metai išsiskiria produktyvumu ir pasiekimais Lietuvos mokslo istorijoje. Vienas iš mokslininkų, kurio pavardė garsiai nuskambėjo pasaulyje, yra prof. V. Šikšnys.

„Pirmą kartą Lietuvos mokslininko atradimas tapo šių metų Nobelio premijos dalimi. Profesorius įrodė, kad talentingi ir ambicingi lietuviai mokslininkai yra pasiruošę veikti ir jau daro pasaulinio lygio atradimus. Turime ieškoti būdų, kaip palaikyti motyvaciją, skatinti už konkrečius pasiekimus, kad jie turėtų technines galimybes ir infrastruktūrą profesionaliam darbui, o kartu matytų prasmę dirbti valstybei ir visuomenei", - įsitikinęs rektorius.

Prof. V. Šikšnys atviravo, kad žinia apie universiteto paskatinimą jį užklupo visai netikėtai.

„Esu labai dėkingas Vilniaus universitetui, kad suteikė galimybę toliau tęsti CRISPR Cas9 technologijos tyrimus ir taip išreiškė jiems palaikymą. „Genų žirklių" technologija plėtojama labai sparčiai, atsiranda naujų panašių sistemų, kurios taip pat gali būti naudojamos genų redagavimo technologijose. Mes norėtume patyrinėti naujas, būsimas genų redagavimo technologijas, kurios galbūt irgi gali būti plačiai taikomos kaip ir Cas9", - ateities planais dalijosi biochemikas.

Pasak jo, Cas9 technologija yra brandi technologija ir juda praktinio taikymo link. Šituos įrankius galima pritaikyti ne tik kaip „genų žirkles", skirtas karpyti DNR, bet taip pat jų pagalba nustatyti virusus. Dabar Cas9 įrankis plačiai naudojamas SARS-CoV-2 detekcijai, jis leidžia nustatyti labai mažus viruso kiekius ir pagreitinti viruso nustatymo procesą.

CRISPR-Cas9 genų redagavimo žirklių atradimas išjudino mokslo pasaulį. Įsitikinta, kad tai yra technologija, galinti atnešti perversmą gyvybės mokslų srityje. Naudodamiesi šiuo įrankiu, mokslininkai gali labai tiksliai pakeisti gyvūnų, augalų ir mikroorganizmų DNR ir taip surasti naujus būdus veisti augalus. Šis genomo redagavimo metodas taip pat prisidėjo prie inovatyvių vėžio gydymo būdų, pažymima VU pranešime.

Būtent prof. V. Šikšnys su savo komanda pirmieji pasaulyje, dar 2011 m., parodė, kad CRISPR-Cas9 sistemą galima perkelti iš bakterijos, kuri tokią apsaugos sistemą turi, į bakterijas, kurios tokios sistemos neturi, ir ji naujoje aplinkoje gali puikiai funkcionuoti.

Dar svarbesnis atradimas, kurį 2012 m. nepriklausomai vieni nuo kitų padarė ir Lietuvos mokslininkai, ir šių metų Nobelio premijos laureatės E. Charpentier ir J. Doudna - eksperimentiškai pademonstruota galimybė „perprogramuoti" ir valdyti Cas9 aktyvumą nedideliais ribonukleino rūgščių fragmentais. Taip buvo sukurtas metodas tiksliai redaguoti tiek bakterijų, tiek žinduolių genus.

1. GODOS PRIE SUSKILUSIOS „GELDOS”
2. DEVYNERI METAI NELAISVĖJE (Milijonieriaus Vito Tomkaus interviu su milijardieriumi Raimondu Baranausku)
3. Sorošo tinklas Lietuvoje: Ką rašė „Respublika" apie Džordžą Sorošą prieš 15 metų (Sorošo sąrašas su naujomis „elitinėmis" pavardėmis)
4. Vitas TOMKUS: NUO ATGIMIMO IKI IŠSIGIMIMO
5. Vitas TOMKUS: JUOKAI JAU BAIGIASI, arba TEGYVULIUOJA PIDERALDEMOKRATIJA!
6. N.Venckienė: Jie teisia, o aš vaidinu, kad tikiu
7. Algimantas Rusteika: Bakalaurų vyriausybė pasiilgo Rusijos
8. Po vakcinos nuo COVID-19 - mirtis
9. Globaliame pasaulyje nekorektiška vadintis lietuviu
10. Laukėt, kad Dulkys virusą patvarkytų?
11. Didina pensijas, o jos vis nekyla (su Vito TOMKAUS trigrašiu)
12. Ką jie dabar pasakytų žuvusiųjų artimiesiems?
13. Prieš 30 metų dėl laisvės buvome pasiruošę viskam
14. Nesiskiepysi nuo COVID-19 - greitai lėksi iš darbo?
15. Trečias bandymas padaryti V.Landsbergį... prezidentu
16. O.Strikulienė: KAPITOLIJAUS ŠTURMĄ INICIJAVO NE TRAMPAS
17. O jeigu karas?
18. Policijos veteranai užsigeidė privilegijų
19. Vitas TOMKUS: RINKTI AR NERINKTI?
20. Vakarams bus labai blogai, Lietuvai - tik blogai
21. Zigmas Vaišvila: Siaubiamiškio pasaka Nr.2 („Siaubiamiškio pasakų kūrėjas ir jo alaviniai kareivėliai")
22. Užkalti karstai kelia dar daugiau įtarimų (su Vito TOMKAUS trigrašiu)
23. Lengviau sukurti vakciną nuo Covid-19, nei ištirti bylą (su Vito TOMKAUS trigrašiu)
24. Ką atnešė Žiurkės metai
25. 2020-ieji - ne tik pandemijos metai

Dienos klausimas

Ar stebėsite išrinkto JAV prezidento Dž.Baideno inauguracijos ceremoniją?

Apklausa

Ar karantinas pakeitė Jūsų apsipirkimo įpročius?

-15 -13 C