respublika.lt

Už gražaus fasado - sulūžęs verslo modelis (3)

2020 sausio mėn. 12 d. 07:00:25
Inga Ruginienė, Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos pirmininkė

Patiriame nestabilių, nei socialinio saugumo, nei orių pajamų neužtikrinančių darbų išplitimo krizę. Galime tai maskuoti madingais žodžiais, bet esmė nesikeičia: per išpopuliarėjusias elektronines platformas dirbantys žmonės nėra apsaugoti ir ateityje tai stipriai atsilieps ne tik jiems.

×
nuotr. 1 nuotr.
Ingos Ruginienės teigimu, susivilioję patraukliomis darbo sąlygomis, žmonės nesusimąsto, kokių garantijų netenka. Dainiaus Labučio nuotr.

 

Užuot tvarkęsi su augančiais iššūkiais, imame tai laikyti normalia padėtimi. Nepaisant jau žinomų problemų, elektroninės platformos tebėra apsuptos romantiško naratyvo, esą jos tokios inovatyvios ir išlaisvinančios žmones iš nustatytų darbo valandų rutinos, kad yra kone naujo pažangesnio pasaulio pranašai.

Tikrai nesakau, kad elektroninės platformos, pavyzdžiui, teikiančios pavėžėjimo, pristatymo ar kitokias paslaugas, yra blogis savaime (daliai žmonių tai gali suteikti ne tik galimybę papildomoms pajamoms, bet net grąžinti į darbo rinką), vis tik laikas baigti jas idealizuoti. Čia yra daug problemų.

Tarptautinės profesinių sąjungos organizacijos jau seniai stebi problemišką situaciją ir bando prisidėti prie sprendimo. Bendrą situaciją per pavėžėjimo paslaugas teikiančio „Uber“ pavyzdį apibendrina Tarptautinės profesinių sąjungų konfederacijos generalinė sekretorė Šaran Barou (Sharan Burrow). Pasak jos, už gražaus fasado slepiasi sulūžęs verslo modelis: „Uber“ nekuria darbų, o juos pakeičia, siekdamos sumažinti sąnaudas naudojant didžiulę nepriklausomų sutartininkų darbo jėgą, kuriems negarantuojami atlyginimai, pakankamas užimtumas.

Mokslininkų teigimu, jei šie ir panašūs aspektai būtų įtraukiami apskaičiuojant elektroninių platformų ekonomikos efektą, abejotina, ar skaičiai parodytų didelę realią naudą ir jų darbuotojams, ir visai visuomenei. Pasigilinkime į „Uber“, „Lyft“ ir panašias pavėžėjimo paslaugas teikiančias platformas. Taip, keleiviams jos patrauklios, bet rizikų čia irgi daug, jei paskaičiuotume, dar klausimas, kiek tai iš tiesų apsimoka: degalai, automobilio priežiūra, kelionės dažnai trumpos, nemaža dalis laiko gaištama tarp kelionių… Norint užsidirbti ir daug dirbant, ilgas valandas, naktimis, natūraliai išauga incidentų kelyje rizika. O jei kas nors nutinka - tai vairuotojo bėdos.

Jokių išmokų susižeidus, sergant, ką privaloma suteikti įprastiems darbuotojams. Jei netekai pajamų šaltinio - gaila, bet tai ne kompanijos bėdos.

Pastebima, kad elektroninės platformos susijusios su įvairiomis sveikatos, saugumo ir apskritai gerovės rizikomis, o pagrindinė problema - internetinių platformų ekonomikoje dirbančių žmonių darbo statusas. Kitaip tariant, realiai darbuotojai gali būti visiškai priklausomi nuo platformų teikiamo darbo, dirbti įprastomis valandomis, taip pat būti pavaldūs, bet tiesiog neturėti daug socialinių naudų.

Pažvelkime į kitų specialybių situaciją el. platformų ekonomikoje. Matyt, viena iš žinomiausių plataus spektro užduočių platformų yra „Amazon Mechanical Turk“. Jai darydami įvairias užduotis (nuo apklausų atsakymo iki programavimo ar meninių objektų kūrimo), dirba žmonės iš maždaug šimto šalių (daugiausia - iš JAV ir Indijos). Iš šių darbuotojų pagal pageidavimą, o ne tikrų darbuotojų su socialinėmis garantijomis, dalykus galima gauti už stebėtinai žemą kainą.

Minimalus užduoties atlikimo mokestis yra 1 centas (iš tiesų neretai už lengvas trumpas užduotis darbuotojai ir tegauna tuos kelis centus). Taip pat reikia nepamiršti didžiulės konkurencijos. Ir tai, kad doleris JAV ir doleris Indijos skurdesnėje provincijoje gali turėti visai kitokią vertę. Taigi, atlyginimų dempingas matomas visu gražumu. Prieš keletą metų atlikta didelė apklausa parodė, kad atlyginimų mediana už atliekamas užduotis buvo apie 2 dolerius už valandą. Santykinai labai mažai kas uždirbo daugiau.

Kodėl žmonės sutinka dirbti tokiomis sąlygomis? Matyt, mąsto, kad net prastas darbas yra geriau negu jokio. O jei trūksta alternatyvų, tuo ir naudojamasi. Turime suprasti, kad nebus taip, kad mokantieji staiga pasijus geraširdžiais ir patys pradės su el.platformų darbuotojais elgtis tinkamai. Tam pirmiausia būtinas tinkamas reglamentavimas ir tokių žmonių pripažinimas darbuotojais.

Parašykite savo komentarą:
  Skaityti komentarus (3)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • NELAIMĖ: prie Mauritanijos krantų nuskendus pabėgėlių laivui galėjo žūti apie 40 žmonių.
  • NETEKO: Jungtinėse Valstijose dėl koronaviruso pandemijos dar per milijoną žmonių neteko darbo.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)

Dienos klausimas

Kaip manote, ar Lietuva tinkamai pasiruošusi Astravo AE startui?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar buvote grybauti, uogauti?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+10 +12 C

+13 +15 C

 

+15 +17 C

 +25 +27 C

+27+29 C

 

+24 +26 C

2 m/s

2-3 m/s

 

2-3 m/s

       

Nuorodos