Prezidento patarėja teisės klausimais Jūratė Šovienė trečiadienį, po susitikimo su Marijampolės regiono administracijų direktoriais, teigė, kad regionai patiria iššūkį, kaip į viešųjų pirkimų sritį pritraukti profesionalių darbuotojų už juos tenkinantį atlyginimą.
„Esminis iššūkis – kaip pritraukti profesionalų, kurie gebės organizuoti viešuosius pirkimus, išmanys rinką ir gebės įgyvendinti įstatymo projekte numatytus iššūkius. Tai pagrindinis savivaldybių susirūpinimas, kokius atlyginimus būtų galima pasiūlyti tokiems žmonėms, kaip juos pritraukti“, – Kazlų Rūdoje sakė J. Šovienė.
Anot prezidento patarėjos, viešųjų pirkimų centralizavimas leistų padidinti konkurenciją bei mažinti korupciją.
„Tai ir konkurencijos padidėjimas, ir kainos sumažėjimas, tam tikrų korupcinių, nusistovėjusių galimų ryšių tarp mažų perkančiųjų organizacijų ir vietinių tiekėjų panaikinimas, nepotizmo apraiškų panaikinimas“, – teigė J. Šovienė.
Prezidentas Gitanas Nausėda siūlo į Seimo pavasario sesijos darbotvarkę įtraukti devynias teisėkūros iniciatyvas, tarp kurių – siūlymai didinti viešųjų pirkimų sistemos efektyvumą, mažinti korupcijos pasireiškimo galimybes, kurti patikimesnę mokesčių sistemą.
Atsižvelgdamas į tai, kad kasmet viešiesiems pirkimams išleidžiama apie 5-6 mlrd. eurų, kas sudaro apie trečdalį visų viešųjų išlaidų, šalies vadovas siekia, kad šios viešosios lėšos būtų panaudojamos atsakingai ir racionaliai. Šiuo tikslu Seimui bus teikiamos anksčiau viešai konsultacijai paskelbtos Viešųjų pirkimų įstatymo pataisos.
Pagal siūlomą naują tvarką viešųjų pirkimų politikos kryptys bei prioritetai būtų nustatomi valstybės strateginio lygmens dokumentuose, jos formavimą ir įgyvendinimą įpareigojant sieti su visai valstybei svarbiais tikslais. Numatoma, kad vienas iš pagrindinių viešųjų pirkimų sistemos elementų būtų profesionalių centrinių perkančiųjų organizacijų tinklas.
Siekiant sudaryti galimybes daugiau dėmesio skirti didelės vertės, sudėtingiems viešiesiems pirkimams, siūloma supaprastinti procedūrinius reikalavimus mažos vertės pirkimams ir padidinti ribas, kada gali būti vykdomi neskelbiami pirkimai ir sudaromos sutartys žodžiu.
Be to, siūloma numatyti specializuotą ikiteisminį ginčų tarp tiekėjų ir perkančiųjų organizacijų nagrinėjimą, tokiu būdu didinant šių ginčų nagrinėjimo kokybę ir operatyvumą bei mažinant teismų krūvį.