Negavusi bendrovės "Klaipėdos nafta" arba bent jau jos valdymo teisių naftos perdirbimo įmonė "Orlen Lietuva" produktų tiekimą eksportui gali nukreipti per Latviją. Tokiu atveju biudžetas netektų nemažos dalies iš šios bendrovės gaunamų pajamų. "Orlen Lietuva" per Latviją jau eksportuoja reaktyvinį kurą.
Priėjimas prie jūros bendrovei "Orlen Lietuva" itin svarbus konkurenciniu požiūriu, nes dauguma regiono naftos perdirbimo gamyklų tokį priėjimą turi, penktadienį surengtoje spaudos konferencijoje sakė "Orlen Lietuva" verslo plėtros vadovas Sigitas Zakalskis.
"Orlen Lietuva" norėtų tiesti produktotiekį iš Mažeikių į Klaipėdą, tačiau tam bendrovė nori "Klaipėdos naftos". Šiuo metu "Orlen Lietuva" produkcija į Klaipėdą keliauja geležinkeliais. Nepavykus susitarti su Lietuvos Vyriausybe, būtų svarstomi variantai įsigyti ar statyti terminalą Latvijoje.
Baltijos šalių rinkoje "Orlen Lietuva" parduoda apie trečdalį produkcijos. Likęs kiekis tanklaiviais iškeliauja į tolimesnes šalis.
"Akcininkai, matydami, kad logistikos kaštai yra per dideli, gali imtis įvairiausių veiksmų. Gali būti pasirinktas kitas terminalas, Baltijos jūros pakrantėje jų yra daug ir pakankamai netoli. Tokiu atveju Lietuvos ekonomika praras daug pajamų", - sakė S. Zakalskis.
"Orlen Lietuva" produkcija sudaro daugiau kaip 60 proc. "Klaipėdos naftos" apyvartos, 2008-aisiais už produkcijos gabenimą traukiniais "Lietuvos geležinkeliai" iš naftos perdirbimo gavo apie 180 mln. litų.
Neguodžia ir S. Zakalskio prognozės dėl pasaulinių naftos kainų tendencijų. Pasak jo, po poros metų barelis naftos gali kainuoti 200 JAV dolerių, o "tada bus nelabai linksma, nes už litrą benzino mokėsime po 5-6 litus".
Tokį naftos kainos kilimą "Orlen Lietuva" verslo plėtros vadovas prognozuoja, nes prasidėjus krizei gyventojai suvartoja gerokai mažiau degalų, todėl kritusios ir naftos gavybos bei perdirbimo apimtys.
Tačiau atsigavus ekonomikai ir staiga išaugus produkcijos paklausai, naftos gavyba ir perdirbimas dar nebus pasiekęs ikikrizinio lygio, todėl naftos kainos šaus į viršų.
"Orlen Lietuva" duomenimis, visus praėjusius metus krito tiek benzino, tiek dyzelino vartojimas. Anot S. Zakalskio, benzino Lietuvos gyventojai pernai suvartojo apie 17 proc., o dyzelino - apie 19 proc. mažiau nei užpernai.
"Orlen Lietuva" prognozuoja, kad degalų suvartojimas toliau kris visus 2010 metus, o atsigavimo laukiama tik 2013-aisiais. Šių metų pabaigoje naftos barelis turėtų kainuoti apie 80 JAV dolerių, antroje metų pusėje laukiamas laikinas naftos ir naftos produktų kainų kilimas.