respublika.lt

Milijonai - baudai, milijonai - geležinkeliamsnuotraukos (16)

2020 kovo mėn. 04 d. 13:41:20
Vidmantas MISEVIČIUS

„Lietuvos geležinkeliai“ džiaugiasi atnaujinta atkarpa tarp Mažeikių ir Rengės. Tik vengiama kalbėti, kiek reikėjo sumokėti baudos už ruožo išardymą ir kiek milijonų skirti naujo įrengimui. Gal tie, kurie nusprendė tuos bėgius išardyti, prisidėjo prie atstatymo? Tikrai ne. „Lietuvos geležinkeliai“ giriasi atstatę iš savo pinigų. Tik kokių dar „savo“, jeigu tai - valstybės įmonė, dar ir gaunanti dotacijas iš mokesčių mokėtojų kišenės.

×
nuotr. 6 nuotr.
2020 m. vasarį iš Mažeikių į Rengę pagaliau pajudėjo pirmasis krovininis traukinys, tačiau ruožą atnaujinti reikėjo gerokai anksčiau... „Lietuvos geležinkelių“ nuotr.

 

Probleminė atkarpa

Geležinkelio atkarpa Mažeikiai-Rengė buvo uždaryta dar 2008 m. Kaip tuomet buvo teigiama - dėl nerentabilumo. Dalis atkarpos bėgių nuardyta, patys bėgiai parduoti, mediniai pabėgiai sukūrenti. Išardžius atkarpą regiono gyventojai liko be patogaus susisiekimo, o „Mažeikių nafta“, nuo 2006 m. valdoma lenkų koncerno „PKN Orlen“, produkciją į Latviją pradėjo gabenti ilgesniu keliu - per Šiaulius.

Sprendimas sukėlė vietos gyventojų nepasitenkinimą. Reaguojant į tai „Mažeikių nafta“ ir „Lietuvos geležinkeliai“ pasirašė sutartį dėl atkarpos atnaujinimo. Nors darbų pradžia buvo suplanuota 2010 m. gegužę, tuomet ji taip ir nebuvo atstatyta.

Už delsimą 2017 m. spalį Europos Komisija „Lietuvos geležinkeliams“ skyrė 27 873 000 eurų baudą už Europos Sąjungos antimonopolinių taisyklių pažeidimą. Sprendimas buvo grindžiamas tuo, jog išardžiusi bėgius tarp Mažeikių ir Rengės įmonė sudarė konkurencijos kliūtis krovinių vežimo geležinkeliais rinkoje. Po šio sprendimo atkarpos klausimas pagaliau pajudėjo iš „mirties taško“.

Tomas Digaitis, „Lietuvos geležinkelių“ atstovas, akcentavo, kad minėtą baudą įmonė iš sukaupto rezervo sumokėjo dar 2018 metų sausį. Jis pabrėžė, kad bendrovė nesinaudojo bankų paskolomis ar kitomis finansavimo priemonėmis. 19 km ilgio ruožo atkūrimas kainavo 9,4 mln. eurų.

„Vykdant darbus ruože buvo paklota 19,081 km geležinkelio, taip pat atstatyti ar suremontuoti kiti kelio statiniai - 5 pervažos, 5 tiltai, 3 pralaidos, išvalyti vandens nuvedimo grioviai, atstatyta eismo valdymo sistemų ir susijusių ryšių sistema. Atstatytu ruožu jau važiavo pirmasis krovininis traukinys, o viso šalies geležinkelių tinklo surenkamos pajamos šiuo metu padengia jo išlaikymo priežiūros kaštus“, - džiaugėsi T.Digaitis.

Milijoninės dotacijos

Visgi teiginys „padengia savo išlaikymo kaštus“, stebint, kiek „Lietuvos geležinkeliai“ gauna iš valstybės biudžeto, kelia klausimų.

2018 m. Susisiekimo ministerijos duomenimis, traukinių užimtumas siekė vos 35 proc., todėl valstybė nusprendė, kad kompensuos „Lietuvos geležinkelių“ dėl keleivių vežimo patiriamus nuostolius, o dotacijos suma priklausys nuo įmonės dividendų. Už 2017 m. „Lietuvos geležinkeliai“ valstybei išmokėjo 34 mln. eurų dividendų. Išmokėjusi juos, įmonė gavo tokio pat dydžio valstybės dotaciją keleivių vežimui.

O susisiekimo ministro patarėja Aldona Violeta Grinienė patikslino, kad „Lietuvos geležinkeliams“ iš viso už 2019 m. patirtus nuostolius, teikiant viešąsias keleivių vežimo geležinkelių transportu paslaugas, buvo išmokėta 30 mln. 495 tūkst. eurų. Tai kodėl vis džiūgaujama, kad įmonė veikia labai pelningai?

„Vakaro žinių“ šaltinių teigimu, svarstoma, kad reikėtų „Lietuvos geležinkeliams“ kompensuoti ir nuostolius, atsirandančius dėl krovinių pervežimo. Tačiau ministerijos atstovė tai neigia.

Tiesa, nuo pernai „Lietuvos geležinkelių“ paslaugos yra atskirtos. Krovinių vežimu užsiima bendrovė „LG CARGO“, o keleivių - „LG Keleiviams“.

Finansų analitiko, prof. Rimanto RUDZKIO komentaras:

Nesvarbu kokios būtų reformos, „Lietuvos geležinkeliai“ yra ir turi likti valstybinė įmonė, nes ji ne tik siekia gauti pelną, bet ir teikia svarbias paslaugas. Tarkim, veždami žmones galimai nuostolingais maršrutais į atkampesnes vietoves atlieka tam tikrą socialinę funkciją. Įvertinus tai gal ir galima galvoti apie tam tikrą kompensaciją, tačiau ją gaunant nereikėtų girtis, kad dirbama pelningai.

Visgi, analizuojant tokios įmonės veiklą, daugiau dėmesio tikslinga skirti esminėms negerovėms. Viena ryškiausių buvo atkarpos Mažeikiai-Rengė uždarymas. Tai buvo ne tik didelė politinė klaida, pakenkusi Lietuvos tarptautiniam prestižui, bet ir ekonominė klaida. Buvo parodyta nepagarba „Mažeikių naftą“ įsigijusiems lenkams ar broliška tauta vadinamiems latviams.

Man labai keista, kad tuomet niekas tuo nesidomėjo, nors visiems turėjo būti aišku, kad toks sprendimas buvo priimtas aukščiausiuose valdžios sluoksniuose, nes savarankiškai „Lietuvos geležinkelių“ vadovai taip tikrai nebūtų pasielgę.

Dabartiniai vadovai už ankstesniųjų klaidas nėra atsakingi, tačiau, kadangi ruožo atstatymo darbai buvo vilkinami, o jis pats atstatytas tik gavus milžinišką baudą, kurią sumokėjo valstybinė įmonė, labai girtis tuo nevertėtų.

Parašykite savo komentarą:
  Skaityti komentarus (16)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • BE PANIKOS - NEVERYGINĖ STATISTIKA: per šių metų sausio-rugsėjo mėnesius Lietuvoje mirė 29699 žmonės (pernai per tą patį laiką mirė 29017 žmonių), iš jų nuo kraujotakos sistemos ligos – 16137; nuo piktybinių navikų - 6070; kitos mirties priežastys - 2772; išorinės mirties priežastys - 1689; virškinimo sistemos ligos - 1548; kvėpavimo sistemos ligos - 859; infekcinės ir parazitinės ligos - 529; DĖL „COVID-19“ – 95 ŽMONĖS.
  • NELAIMĖ: šeštadienio rytą, apie 8.30 val., Kaune, Kovo 11-osios gatvėje, rastas mirusios moters kūnas su daugybiniais sužalojimais; įtariama, kad 1930 m. gimusi moteris iškrito iš savo buto pro langą.
  • NETURININGAI: šeštadienį Vilniuje, Kalvarijų gatvėje, 1985 m. gimusiai moteriai atrakinant buto duris, grasindamas peiliu, ją užpuolė nepažįstamas vyriškis; įsiveržęs į butą jis pagrobė šaliką su megztiniu ir pasišalino.
  • ĮTAMPA: Serbija ir Juodkalnija šeštadienį išsiuntė viena kitos ambasadorius; tikėtina, kad šis žingsnis dar labiau komplikuos ir taip įtemptus abiejų buvusių Jugoslavijos respublikų santykius.
  • 1976: tiek praėjusią parą, šeštadienį, ištyrus 9 303 ėminius, Lietuvoje nustatyta užsikrėtimo COVID-19 atvejų.

  • EISMO SĄLYGOS: Tauragės, Šiaulių ir Panevėžio apskrityse eismo sąlygas sunkina vietomis susiformavęs plikledis; likusioje šalies dalyje valstybinės reikšmės kelių dangos daugiausia šlapios arba drėgnos.
  • ŠAUDYNĖS: per šaudynes, įvykusias penktadienį Kalifornijos valstijos Sakramento mieste, mažiausiai vienas žmogus žuvo, o dar vienas buvo sunkiai sužeistas.
  • KRAUPU: Radviliškio raj. penktadienį, apie 15 val., autobusų stotelėje neblaivus vyras sumušė vienuolikmetį; 1998 m. gimęs įtariamasis uždarytas į areštinę; pradėtas ikiteisminis tyrimas.
  • SUGRIUVO: Panevėžio miesto savivaldybėje sugriuvo Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) frakcija; į savivaldos tarybą su „valstiečiais" atėję politikai nesutaria, kokios priežastys tai galėjo nulemti.

  • BUDRUMAS: net jei šalyse pastebimas koronaviruso atvejų sumažėjimas, jos turi išlikti budrios, įspėjo Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) nepaprastųjų ligų skyriaus techninės grupės vadovė M.Van Kerkhove.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)

Dienos klausimas

Ar jau puošiatės namus?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar dėl pandemijos pasikeis Jūsų išlaidos kalėdinėms dovanoms?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

 0 C

-3 -2 C

 

-2  0 C

  0 +2 C

 0 +4 C

 

 0 +2 C

0-3 m/s

0-3 m/s

 

0-4 m/s

       

Valiutų kursai

USD - 1.1900 PLN - 4.4749
RUB - 90.1153 CHF - 1.0813
GBP - 0.8913 NOK - 10.5705

Nuorodos