respublika.lt

„Lietuvos geležinkeliai“ ginkluojasi kovai prieš darbuotojus

visas tekstas

(0)
Publikuota: 2019 lapkričio 27 11:41:22, Justina GAFUROVA
×
nuotr. 7 nuotr.
„Lietuvos geležinkeliai“ darbuotojų profesinė sąjunga „Solidarumas“, protestuodama prieš valstybės įmonėje klestintį vadovų savavaliavimą ir profesinės sąjungos narių persekiojimą, 2014 m. piketavo prie Susisiekimo ministerijos. I.Sidarevičiaus nuotr.

„Lietuvos geležinkeliai“ kovoje prieš savo darbuotojus meta sunkųjį ginklą - bylinėjantis samdo privačius advokatus. Darbuotojų atstovai įsitikinę, jog tai būdas pagąsdinti žmones, kad šie neieškotų teisybės. Mat nesėkmės atveju, tektų apmokėti didžiules advokatų paslaugų sąskaitas.

 

Ne pirmus metus valstybės įmonės „Lietuvos geležinkeliai“ darbuotojų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininko pareigas einantis Stanislavas Fedaravičius sako jau nebesuskaičiuojantis, keliose bylose teko dalyvauti, atstovaujant geležinkeliečiams, ginantiems savo teises. Pastaruoju metu jis pastebėjo, kad įmonei atstovauja ne joje įdarbinti teisininkai, o privatūs advokatai.

Buvusį darbuotoją - į teismą

Pavyzdžiui, neseniai su buvusiu darbdaviu bylinėtis pradėjo iš darbo atleistas konduktorius. Darbo sutartis buvo nutraukta šiam neatvykus į darbą. Darbuotojas įsitikinęs, kad neatvykimas - pateisinamas, nes jis nebuvo piktybiškas. Todėl su atleidimu iš darbo nesutiko ir kreipėsi į Darbo ginčų komisiją. Joje darbuotojas paaiškino neatvykimo į darbą priežastis ir kad apie tai darbdavį informavo pagal nustatytas taisykles. Išklausiusi ir įvertinusi abiejų pusių argumentus, komisija nusprendė, kad darbuotojas buvo atleistas neteisėtai. „Lietuvos geležinkeliai“ buvo įpareigoti žmogui sumokėti 1041,12 euro vidutinį darbo užmokestį už laiką nuo jo atleidimo bei 100 eurų neturtinės žalos.

Tačiau su tokiu sprendimu bendrovė sutikti nenori, todėl kreipėsi į Vilniaus apylinkės teismą su prašymu panaikinti Darbo ginčų komisijos sprendimą, o iš buvusio darbuotojo priteisti bylinėjimosi išlaidas. Įdomu tai, kad išlaidos gali būti gana didelės. Šioje byloje „Lietuvos geležinkeliams“ atstovauja du privačios advokatų kontoros advokatai. Nors bendrovėje veikia ištisas Teisės departamentas. Jis iki tol ir atstovavęs darbdaviui panašuose procesuose.

Ši aplinkybė stebina „Solidarumas“ pirmininką S.Fedaravičių: „Darbuotojams atstovauju 8 metus ir dalyvavau su darbuotojais gal apie 100 bylų. Niekuomet darbo bylose bendrovei neatstovavo privatūs advokatai, visuomet dalyvaudavo bendrovėje dirbantys teisininkai. Ar jie neturi kompetencijos teismuose atstovauti bendrovei, kad reikia samdyti privačius advokatus? O gal tai yra darbuotojų gąsdinimas, kad šie, supratę, kokios gali būti priteistos bylinėjimosi išlaidos, nenorėtų niekur kreiptis. Juk tai yra didžiulės išlaidos.“

Darbuotojų atstovas sako, kad toks elgesys nesuderinamas ir su bendrovės politika. „Visuomet deklaruojama, kad bendrovės turtas yra bendras ir priklauso tiek administracijai, tiek darbuotojams. Tuomet jeigu įmonė samdo advokatus, darbuotojai taip pat turėtų teisę prašyti advokato paslaugų apmokėjimo. Darbuotojai uždirba pinigus bendrovei. Administracija juos leidžia, kur nori ir dar nukreipia prieš žmones“, - sako S.Fedaravičius.

Savų teisininkų nepakanka

„Vakaro žinioms“ pasiteiravus dėl situacijos, „Lietuvos geležinkeliai“ informavo, kad šiuo metu Teisės departamente dirba 28 specialistų komanda. Jie bendrovei teikia platų paslaugų spektrą - nuo darbo ar verslo teisės, iki viešųjų pirkimų ar tarptautinių santykių. Bendrovėje vidutinis atlyginimas 2019 m. rugsėjį siekė 1685 eurus.

Tačiau taip pat „Lietuvos geležinkeliai“ dirba su dviem teisės paslaugų įmonėmis - „Sorainen“ ir „Cobalt“. „Iškilus teisinių paslaugų poreikiui, pasirenkame partnerius pagal jų kompetencijas. Taip pat pagal ankstesnę sutartį, kuri buvo pasirašyta dar 2015 m. gegužę, keliose besitęsiančiose bylose dirbame drauge su „TGS Baltic“. Pavyzdžiui, 2019 m. buvo inicijuoti viso 36 darbo ginčai, o išorės teisininkų pagalbą pasitelkėme tik trijuose iš jų. Šiais atvejais, sprendimą priėmėm įvertinę kelis aspektus - bendrovės darbo teisės specialistų užimtumą ir bylos sudėtingumą“, - sakė „Lietuvos geležinkelių“ atstovas Tomas Digaitis.

Pavyzdžiui, su „Cobalt“ advokatų agentūra „Lietuvos geležinkeliai“ 2018 m. pavasarį pasirašė teisinių paslaugų sutartį trejiems metams, kurios vertė - 242 tūkst. eurų. Šiemet tokios pačios vertės teisinių paslaugų sutartis iki 2020 m. pratęsta ir su įmone „Sorainen“. Pagal viešai pateikiamus viešųjų pirkimų duomenis, paskutinį kartą „Lietuvos geležinkeliai“ su „TGS Baltic“ teisinių paslaugų įsigijimo sutartį pasirašė 2017 m. 50 valandų konsultacijų ir teisinių išvadų joje įvertintos 3932,50 euro.

Ministro kritika


„Vakaro žinių“ kalbintas susisiekimo ministras Jaroslavas Narkevičius neslėpė, kad „Lietuvos geležinkelių“ veikloje mato taisytinų vietų. Tačiau kol kas griežtų priemonių tikino nesvarstantis imtis.

„Vyksta darbo eiga. Su įmonės vadovybe susitinkam kartą per savaitę, aptariame visus klausimus. Buvau susitikęs su dviejų darbuotojų profesinių sąjungų atstovais. Išklausėme išsakytus priekaištus. Kol kas klausimas dėl valdybos pakeitimo „Lietuvos geležinkeliuose“ nesvarstomas. Taisytinų vietų yra visur, todėl reikalingas darbas. Yra tobulintinų dalykų.

Mano prioritetas dirbant su valstybės įmonėmis - socializacijos aspektas. Tai yra ne tik pelno siekiančios įmonės. Jos turi įsisąmoninti, kad valdo valstybės turtą, o ne vieno žmogaus turtą. Tai reiškia, kad jis turi būti naudojamas žmonių gerovei. Apie sankcijas, atvirai kalbant, dar nesvarsčiau, man svarbiausia, kad darbas būtų atliktas. Tačiau jeigu būtų reikalingi ekstremalūs veiksmai, aš jų imsiuosi“, - sakė J.Narkevičius.

Nesėkmės

Lyg tyčia, pastaruoju metu „Lietuvos geležinkeliuose“ vis nauji nemalonumai. Lapkričio 9 d. dėl vėluojančių iešmo keitimo darbų Panerių stotyje iš Klaipėdos į Vilnių vykęs traukinys priverstinai buvo sustojęs netoli Lentvario stoties, nuo kur keleiviai buvo persodinti į kitus traukinius, kad greičiau pasiektų galutinę stotį.

Kitą dieną, lapkričio 10 d., iš Klaipėdos į Vilnių vykęs traukinys netoli Telšių stovėjo apie 2 valandas.

O štai lapkričio 21 d. rytą ant bėgių nuvirtus didžiuliam kranui tarptautinis traukinys iš Maskvos į Kaliningradą su keliais šimtais keleivių penkioms valandoms sustojo Kenos stotyje.

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar A.Anušauskui atsisakius ministro kėdės reikėtų svarstyti L.Kasčiūno kandidatūrą?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar galvojate emigruoti iš Lietuvos?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

-2 +2 C

-1 +4 C

-2 +4 C

+3 +8 C

+5 +10 C

+5 +9 C

0-3 m/s

0-3 m/s

0-5 m/s