respublika.lt

„Lidlui“ vilniečių norai - nė motaisnuotraukos (23)

2020 kovo mėn. 21 d. 19:45:10
Vidmantas MISEVIČIUS

Naujo prekių ženklo atėjimą į rinką dažniausiai lydi kokie nors pažadai. Apie tai, kaip gyvensime geriau, maitinsimės sveikiau ar pirksime pigiau. Tarkim, ateidamas į Lietuvos rinką vokiečių prekybos tinklas „Lidl“ žadėjo mažas kainas. Visgi, panašu, kad šis prekių ženklas labiau įsimins ne kainomis, o nesibaigiančiais visuomenės protestais prieš naujai statomas parduotuves ir dėl to kertamus medžius...

×
nuotr. 8 nuotr.
Naivu tikėtis, kad Vilniaus meras Remigijus Šimašius pasipriešintų parduotuvės, kurios atidaryme pats iškilmingai dalyvavo, radikaliai plėtrai. Stasio Žumbio nuotr.

 

Gyventojai vėl „prieš“

„Vakaro žinios“ rašė, kaip prieš naujo „Lidl“ prekybos centro statybą dabar jau buvusių žaliųjų erdvių plote piketavo sostinės Fabijoniškių rajono gyventojai. Kertami medžiai būsimos parduotuvės vietoje sulaukė ir kito Vilniaus mikrorajono - Žirmūnų - gyventojų pasipiktinimo. Tuomet buvo iškirsta 14 medžių, o pats projektas buvo rengiamas nesilaikant specialiojo dviračių takų plano. Agresyvi „Lidl“ politika plečiant prekybos centrų tinklą medžių sąskaita buvo nušviesta ir Latvijos žiniasklaidos.

„Vakaro žinios“ rašė ir apie parduotuvės statybas Antakalnio mikrorajone, kur užsimota kirsti medžius. Tačiau gyventojų skundai iki šiol nėra išgirsti.

„Mes tokiais prekybininkų planais niekada nesižavėjome ir dar nuo praėjusių metų bandėme priešintis naujos parduotuvės statyboms pušyne, tačiau visuomenės nuomonės, panašu, sostinės politikai ir verslininkai išgirsti nepanoro. Teiginiai, kad tai daroma būtent mūsų pačių labui - neįtikino. Buvo surinkta daugiau negu 60 gyventojų parašų gyvai, daugiau negu 2000 pasirašė elektroninę peticiją. Visa ši medžiaga buvo įteikta ir Vilniaus miesto savivaldybei, ir Aplinkos ministerijai. Savivaldybė atsakė, kad prekybininkams ir gyventojams nesutarus, leidimas nebus išduotas. Aplinkos ministras Kęstutis Mažeika pažadėjo, kad parduotuvė medžių sąskaita statoma nebus. Deja, eilinį kartą politikų žodžiai ir darbai prasilenkė“, - pasakojo vilnietis Romualdas Dacius.

Pasak jo, „Lidl“ noras turėti parduotuvę netoli konkurentų suprantamas, tačiau to siekiama per didele kaina.

„Planuojami kirsti medžiai - tik dalis problemos. Nors teigiama, kad buvo atlikti visi reikiami tyrimai, visgi sunku patikėti, kad čia išdygsianti parduotuvė ir dėl to žymiai padidėjęs automobilių srautas neturės įtakos nei gamtai, nei ekologijai, nei netoliese gyvenančių žmonių gerovei. O kaip bus su pėsčiaisiais ir dviratininkais? Dabar jie turi puikiai sutvarkytą taką, kuris, statant parduotuvę, tikrai bus sudarkytas. Net jei dalį jo paskui ir atkurs, ar saugu žmonėms bus kirsti parduotuvės įvažiavimą/išvažiavimą? - retoriškai teiravosi R.Dacius. - Jeigu savivaldybei atrodo, kad čia viskas gerai, kodėl jie patys nepriima prekybininkų po savo stogu? Pastatas didelis, vietos visiems užteks, pasipildys miesto biudžetas ir net statyti nieko nereikės. Arba, jei taip norisi statybų, tai netoliese yra Turniškės, Laurų kvartalas. Puikios, geras infrastruktūras turinčios, vietos. Galėtų „Lidl“ deklaruoti, kad rūpinasi tų rajonų gyventojais ir pastatyti parduotuvę ten. Ar net dvi. O mes čia be jos jau kaip nors išsiversime.“

Visi ginčytini klausimai išspręsti?


Paprašius susiklosčiusią situaciją pakomentuoti sostinės savivaldybę, buvo gautas atsakymas, jog po devynis mėnesius trukusių diskusijų ir trijų projektinių pasiūlymo viešinimų, bendra kalba buvo rasta.

Pasak savivaldybės atstovų, prekybininkai sutiko sumažinti parkavimo aikštelės plotą nuo 97 vietų (3250 kv. m) iki 57 (2170 kv. m). Nuo 44 proc. pirmajame projekte iki 29 proc. patvirtintame sumažėjo ir sklypo užstatymo tankis. Kompaktiškesnis bus ir pats prekybos centro pastatas, užimsiantis ne 2410 kv. m, o „tik“ 2100 kv. m.

Visgi mažiausiai dešimt būsimo prekybos centro vietoje augančių medžių bus nukirsti, dar 4 saugotini medžiai bus nukirsti už „Lidl“ priklausančio sklypo ribų. Tiksliau, tiek medžių planuojama nukirsti oficialiai, tačiau prisiminus Lietuvos realijas, nereikėtų stebėtis, jeigu pradėjus darbus jų netyčia bus nukirsta daugiau.

Kaip ir nereikėtų stebėtis tuo, jog savivaldybės atstovų tokie, labai tikėtini, praradimai negąsdino.

„Derinant šį projektą mums visiems pavyko neužsispirti ir rasti kompromisą. Džiugu, kad projekto rengėjai įsiklausė ir į mūsų, ir į bendruomenės pastabas bei lūkesčius“, - teigiamų emocijų neslėpė vyriausiasis miesto architektas Mindaugas Pakalnis.

Aplinkos apsaugos ministerija patvirtino, kad apie situaciją žinojo nuo praėjusių metų vasaros, tačiau teigė, jog „nežadėjo, kad statybų nebus“. Jos atstovai taip pat akcentavo, kad projektas ne kartą buvo koreguotas tam, jog labiau atitiktų gyventojų pageidavimus ir lūkesčius.

„Lidl“ - savivaldybė?

„Lidl Lietuva“ atstovė ryšiams su visuomene Lina Skersytė, komentuodama situaciją, faktiškai atsiuntė savivaldybės išplatinto pranešimo spaudai citatas apie tai, kad projektas buvo koreguotas, sumažintas sklypo užstatymo plotas jame paliekant medžių salas ir t.t. Tai sukėlė tam tikrų abejonių dėl to, kas yra tikrasis Vilniaus miesto savivaldybės išplatinto pranešimo spaudai autorius.

Komentuoja buvęs ilgametis Kauno kelių policijos komisaras, aktyvus visuomenės veikėjas Gediminas ŽEMAITIS:

„Lidl“ tuoj visus laisvus plotus užstatys, nors tokias parduotuves, ypač - kalbant apie Vilnių, reikėtų varyti už miesto ir neleisti kurtis arčiau kaip per 5 kilometrus iki jo ribos. Kaune mes jau prieš dvidešimt metų susitvarkėme visus kelius ir aplinkkelius, tad kokį naują statinį gal dar kur ir įkištume, o Vilnius ir taip nuolat dūsta nuo spūsčių. Tai kam sostinei dar vienas, tūkstančius transporto priemonių pritrauksiantis, objektas? Ją pastačius nei automobiliai galės ramiai pravažiuoti, nei pėstieji praeiti. O kur dar padidėjusi oro tarša? Reikia galvoti apie žmonių saugumą, tačiau, panašu, kažkas galvoja tik apie kruopas.

Manyčiau, susiklosčius tokiai padėčiai, turėtų įsikišti atsakingos institucijos bei miesto valdžia, tačiau kadangi ji nieko nedaro, imu įtarti, jog Remigijui Šimašiui koronavirusas protą sujaukė, todėl sostinėje ir vyksta toks jovalas.

Juk kas, jeigu ne meras, turėtų suvokti, kad miestą reikia atiduoti ne prekybos centrams, o pėstiesiems ir viešajam transportui, geriausiai - elektriniam. Nors turbūt, kai tokie laikini, tik apie save galvojantys ir aiškaus ilgalaikio veiksmų plano neturintys vadukai ateina, racionalių, visuomenei naudingų, sprendimų tikėtis neverta.

Parašykite savo komentarą:
  Skaityti komentarus (23)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)

Dienos klausimas

Kaip ketinate švęsti Velykas?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kaip vertinate valdžios sprendimus šalį užklupus koronavirusui?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+1 +3 C

-2 -4 C

 

-3 -5 C

 +3 +6 C

+2 +3 C

 

+4 +5 C

2-7 m/s

0-4 m/s

 

0-3 m/s

Valiutų kursai

USD - 1.0977 PLN - 4.5306
RUB - 86.3819 CHF - 1.0581
GBP - 0.8974 NOK - 11.6558

Nuorodos