respublika.lt
 

Brangiai kainavęs žalių rodyklių chaosasnuotraukos (34)

2020 sausio mėn. 10 d. 07:01:19
Justina GAFUROVA

Pastaruoju metu dėmesio centre atsidūrusios žaliosios rodyklės parodė tikrąjį valdžios požiūrį į žmonių saugumą. Dėl per penkerius metus nespėjusios naujovėms pasiruošti Vilniaus savivaldybės tvarka atšaukiama neribotam laikui. Nors pasiruošimui buvo skirtos didelės sumos pinigų. Dar daugiau, aiškėja, kad rodyklių naikinti Europos Sąjunga nė nereikalavo.

×
nuotr. 4 nuotr.
Egidijaus Jankausko nuotr.

 

Vien Vilniuje buvo apie 120 sankryžų, kuriose šviesoforai turėjo lenteles. Likus kiek daugiau nei mėnesiui iki jų negaliojimo, sostinėje jų vis dar buvo apie 80. Kaune iš viso išmontuota 113 lentelių su žaliomis rodyklėmis. Sostinės valdžiai pareiškus, kad pasiruošti jie nespėjo, staiga lentelės buvo paliktos neribotam laikui. Skaičiuojama, kad sostinėje lentelių nuėmimas kainavo apie 103 tūkst. eurų.

Brangiausiai sostinei atsiėjo Ozo-Buivydiškių g. sankryžos infrastruktūros pakeitimai - 11 800 eurų be PVM. Už šią sumą buvo įrengti 4 skydai su sekcijomis, pakeistos šviesoforų linzės, praplėstos valdiklio plokštės, įrengti 6 pėsčiųjų mygtukai, atliktas komutavimas, pakeistos šviesoforų reguliavimo programos, kelio ženklai. Kiek kainuotų lentelių grąžinimas, savivaldybė dar skaičiuoja.

Beje, vienas iš argumentų, kodėl privalėjome iki šių metų pradžios atsisakyti lentelių su žaliomis rodyklėmis sankryžose, buvo ES direktyvos. „Vadovaujantis Europos Sąjungos direktyvomis ir siekiant užtikrinti eismo dalyvių saugumą, žalių lentelių, leidžiančių sukti į dešinę, esant įjungtam raudonam šviesoforo signalui, iki 2020 m. turi nelikti visose Europos Sąjungos šalyse“, - rašyta Vilniaus įmonės „Susisiekimo paslaugos“ svetainėje pernai metų paskutinę dieną. Tiesa, 2014 m. Vyriausybės nutarime dėl lentelių panaikinimo iš tiesų minimos dvi direktyvos. Tačiau nė vienoje iš jų apie tokį ženklą nekalbama.

Savivaldybėms skyrė milijonus

Ar žalias rodykles panaikinti liepė ES, dabar neatsimena ir tuometis susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius: „Negaliu pasakyti, ar buvo direktyvos. Ši idėja kilo dėl tuometinės avaringumo situacijos Lietuvos keliuose. Kiek pamenu, tuomet beveik kasdien keliuose žūdavo po žmogų. Rodyklių klausimas buvo kaip vienas iš eismo saugumo gerinimo priemonių. Ji rėmėsi užsienio valstybių patirtimi, Kelių ir transporto tyrimų instituto atlikta studija. Pirmininkaujant ES susitikimuose su ministrais, vienas iš diskusinių klausimų taip pat būdavo eismo saugumo gerinimas valstybėse narėse.“

R.Sinkevičius pasakoja, kad iš karto buvo žinoma, jog lentelių nuėmimui reikės laiko.

„Pasiruošimas apima kompleksinį eismo pertvarkymą, taip pat ir investicijas į gatvių platinimą, šviesoforų įrengimą. Tam buvo skirtas laikas. Buvo skirta ir pinigų. Dalis pinigų proporcingai savivaldybių dydžiui iš fondo paskiriama iš karto. Paskui eismo saugumo priemonėms pinigų visada būdavo skiriama. Neatsimenu, kiek, bet tai yra dešimtys milijonų. Savivaldybėms, ypač didžiųjų miestų, dar buvo pasiūlyta europinė parama - atlikti darnaus eismo vystymo studijas, kaip organizuoti viešąjį transportą, kad jis atitiktų geriausią pasaulinę praktiką“, - prisimena buvęs susisiekimo ministras.

Neturime tikrų specialistų

Todėl R.Sinkevičių dabartinė situacija liūdina. Žmonių saugumas liko antroje vietoje. „Buvo atsibusta per vėlai. Tai yra aplaidumas. Jeigu Vilniaus mieste buvo matoma, kad nepavyks suspėti, galima buvo kreiptis prieš pusmetį ar net prieš mėnesį su prašymu pakeisti Vyriausybės sprendimą. Bet negirdėjau, kad tokių kreipimųsi būtų buvę.

Yra sankryžų, kur nėra trečios eismo juostos, tad žalios rodyklės nebuvimas trukdo eismui. Bet galėjome juostas įrengti be jokio skausmo. Turime galvoti, kur yra prioritetas: eismo sauga ar patogumas? Tai reikia suderinti. O šiandien laimėjo patogumas. Manau, tai laikina ir turėsime prie šio klausimo grįžti.

Lietuvoje beveik nėra saugaus eismo organizavimo specialistų. Eismo organizavimas yra kompleksinis infrastruktūros pritaikymas. Pagaliau vairuotojų mokymai, baudų dydžiai. Visa tai turi būti derinama tarpusavyje“, - svarsto R.Sinkevičius.

Iš tiesų Lietuvoje yra sudaryta Valstybinė eismo saugumo komisija. Susisiekimo ministerija savo svetainėje skelbia informaciją apie šią komisiją. Iš čia įkeltų posėdžių protokolų matyti, kad paskutinį kartą į posėdį komisija buvo susirinkusi 2019 m. kovo mėnesį.

Komisijai vadovauja premjeras Saulius Skvernelis. Jai taip pat priklauso Švietimo ir mokslo ministerijos kancleris Tomas Daukantas, Sveikatos apsaugos ministerijos Visuomenės sveikatos priežiūros departamento direktorius Audrius Ščeponavičius, finansų ministro patarėjas Edmundas Žilevičius. Oficialiai patvirtintoje sudėtyje yra ir tokie atstovai, kurie jau neina savo pareigų. Pavyzdžiui, buvęs susisiekimo ministras Rokas Masiulis, buvęs Lietuvos savivaldybių asociacijos prezidentas Ričardas Malinauskas, buvęs vidaus reikalų ministras Eimutis Misiūnas.

Premjero Sauliaus Skvernelio komentaras:

Situaciją vertindamas ministras pirmininkas Saulius Skvernelis sakė, kad Vyriausybės trečiadienį priimtas sprendimas grąžinti šviesoforų lentelių žaliąsias rodykles yra blogas pavyzdys teisėkūros prasme, tačiau tai daroma taisant padarytas klaidas: „Lentelės yra grąžintos eismo dalyvių, bet šiandien susisiekimo ministrui buvo duotas pavedimas, kad būtų paruoštos Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisos, kur eismo organizavimo klausimai būtų palikti ne tik savivaldybėms spręsti, o įtraukti pirmiausia ekspertai, eismo organizavimo specialistai, mokslininkai, policijos atstovai.“

Premjero teigimu, sostinė ne tik nespėjo per penkerius metus pasiruošti lentelių su žaliomis rodyklėmis nuėmimui, bet ir dar labiau apsunkino eismą žieduose. „Niekas nepadaryta per penkerius metus, po penkerių metų atsibusta ir ieškoma kažkokių pasiteisinimų. Tai yra visiškas aplaidumas. Antras pastebėjimas - manipuliavimas statistika. Dabar policija pareiškė, kad net neveda tokios statistikos apie avaringumą, išaugusį dėl žalių rodyklių naudojimo, o tikslas yra avaringumo mažinimas. Kaip ir manipuliacija statistika, kas Vilniaus mieste padaryta. Sujauktas transporto eismas žieduose ir džiaugiamasi, kad yra sumažėję techninių draudiminių eismo įvykių. Mums tai visiškai neįdomu. Stovi visiškai transporto eismas“, - sakė S.Skvernelis.

Parašykite savo komentarą:
  Skaityti komentarus (34)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
BALTŲ GENTYS

Dienos klausimas

Ar signatarams turėtų būti mokamos rentos?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar perkate knygas?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+1 +2 C

+2 +3 C

 

+1 +3 C

+5 +6 C

+4 +5 C

 

+5 C

4-9 m/s

2-8 m/s

 

0-4 m/s

Valiutų kursai

USD - 1.0801 PLN - 4.2835
RUB - 69.5480 CHF - 1.0610
GBP - 0.8351 NOK - 10.0873

Nuorodos