Pasaulinėse rinkose sparčiai didėjančios metalų kainos turi tiesioginę įtaką ir kriminogeninės situacijos Lietuvoje pokyčiams. Įvairiuose šalies vietose ryte į automobilius sėdę vairuotojai supranta, kad naktį juos „nurengė" vagys. Užvestos mašinos garsas iš karto išduoda, jog joje nebeliko katalizatoriaus.
Nuo šių metų kovo pabaigos Šiaulių apskrities VPK komisariato pareigūnai vos spėjo registruoti nuo vagių nukentėjusių vairuotojų pareiškimus. Visi jie pranešė apie analogiškus nusikaltimus - ryte savo automobilius rasdavo be katalizatorių, kuri skirti variklių išmetamų kenksmingų dalelių į aplinką mažinimui. Ilgapiršiai darbavosi Šiaulių miesto pietiniame mikrorajone ir Rėkyvoje, Šiaulių rajone esančiuose Ginkūnuose. Taikėsi išskirtinai tik į „Toyota" ir „Lexus" markės automobilius.
Ikiteisminį tyrimą dėl vagysčių pradėjusiems Šiaulių apskrities VPK Nusikaltimų nuosavybei tyrimo valdybos pareigūnams teko kaip reikiant paplušėti. Įtariamųjų paiešką sunkino tai, kad visi nusikaltimai vykdyti naktį, kai žmonės kuo ramiausiai miegodavo. Nebuvo tiesioginių liudytojų ar asmenų, galinčių suteikti kokią nors su šiais nusikaltimais susijusią informaciją.
Tačiau kriminalistams pavyko užčiuopti siūlo galą. Po kruopelytę renkami įkalčiai nuvedė pas tris jaunus Šiaulių rajono gyventojus, iš kurių du dar nėra sulaukę pilnametystės. Juos sulaikius paaiškėjo, kad penkiolikmetis mokosi pagrindinėje mokykloje, o du kiek vyresni jo bendrai niekur nesimoko ir nedirba.
Sumanymas pasipelnyti vagiant ir parduodant automobilių katalizatorius kilo automechanikos mokslų ragavusiam aštuoniolikmečiui. Į Lietuvą jis grįžo po sezoninių darbų Norvegijoje. Apsistojo pas septyniolikmetį, kurio tėvai yra išvykę į užsienį. Pilnamečiui abu nepilnamečius dalyvauti nusikaltimuose ilgai įkalbinėti nereikėjo.
Vogti katalizatorių trijulė važinėjo išsinuomotu automobiliu. Radus tinkamą mašiną, jie būdavo iškerpami specialiomis žirklėmis ir parduodami nelegaliai dirbančiam metalų supirkėjui. Pastarojo asmenybė kol kas dar nenustatyta.
Pirminiais duomenimis, už vogtus katalizatorius jaunuoliai uždirbo apie 3000 eurų. Visiems trims sulaikytiesiems pareikšti įtarimai dėl vienuolikos vagysčių. Ilgapirščiai palikti laisvėje, skyrus švelnesnes už suėmimą kardomąsias priemones.
Po kelių sėkmingų žygių, lengvo uždarbio skatinamiems, vagišiams teko trumpam nurimti dėl kilusio triukšmo. Ieškodami įtariamųjų pareigūnai pagalbos kreipėsi į visuomenę ir paprašė atsiliepti galinčius suteikti bet kokią informaciją, pasidalinti automobilių vaizdo registratorių įrašais. Tačiau po poros savaičių jaunuoliai įvykdė dar kelias vagystes. Didžiausią žalą patyrė 14 metų senumo „Lexus RX 350" savininkas. Ji įvertinta 1880 eurų.
Per pirmuosius tris šių metų mėnesius visoje šalyje užregistruota 40 pranešimų apie katalizatorių vagystes. Jų padažnėjamas siejama su tarptautinėse rinkose augančiomis metalų kainomis. Supirkėjus domina katalizatoriuose esantys metalai (platina, paladis ir rodis). Dažniausiai kenčia „Toyota" ir „Lexus". Ypač vagys mėgsta „Toyota Prius" ir „Lexus RX400" modelius.
Su šia problema susiduria ne tik Lietuvos, bet ir užsienio šalių teisėsaugininkai. Kai kuriose iš jų net svarstoma drausti supirkinėti naudotus katalizatorius. Dalis vairuotojų šią problemą sprendžia labai paprastai. Kol jų automobilių katalizatorių dar nepavogė, jie patys juos nuima ir parduoda. Originalūs pakeičiami sertifikuotais ir techninei apžiūrai tinkamai pakaitalais, kurie vagių nedomina.