Šūviai į Vilniaus parduotuvės apsaugininko kojas tik patvirtina ekspertų perspėjimus apie gąsdinančią mūsų visuomenės priešpriešą. Ją sparčiai išaugino drakoniškos COVID-19 pandemijos valdymo priemonės, o valdžia jau nuo penktadienio dar griežčiau reguliuos pirkėjų be Galimybių paso (GP) srautus. Kokių konfliktų laukti?
Peršovė kojas
Tvyranti įtampa visuomenėje pasiekė kritinį tašką. Kaip rašėme, vakar po pietų dėl apsauginės veido kaukės Vilniuje, L. Asanavičiūtės gatvėje esančioje parduotuvėje „Rimi Vaivorykštė", kilęs konfliktas tarp apsaugininko ir pirkėjo dėl apsauginės veido kaukės baigėsi šūviais.
Policijos pareigūnų duomenimis, 38 metų parduotuvės apsaugininkas pareiškė pastabą pirkėjui dėl nedėvimos kaukės. Šis kibo darbuotojui į atlapus, o po to išbėgo iš parduotuvės. Apsaugininkas puolė vytis ir stengėsi lauke sulaikyti 42 metų sprunkantį vyrą. Tuomet pirkėjas sustojo, išsitraukė teisėtai laikomą pistoletą „Glock" ir šovė į apsaugininko kojas. Neoficialiais duomenimis, kulka vieną koją perėjo kiaurai ir kitos - sutrupino kaulą.
Peršautą saugos tarnybos „Grifs AG" darbuotoją išgabeno į ligoninę, o šaulį - į areštinę. „Vakaro žinioms" tarnybos atstovė Rūta Juodeikė pastebėjo, kad po ligoninėje atliktos operacijos nukentėjusiojo būklė stabili, nors kol kas jis jaučiasi silpnai.
„Esame stipriai šokiruoti. Kiekvieną diena susiduriame su konfliktinėmis situacijomis. Bet tai pirmas atvejis mūsų įmonės istorijoje, kai prieš apsaugos darbuotoją panaudotas šaunamasis ginklas", - sakė ji.
Sustiprino apsaugą
Kaip „Vakaro žinioms" sakė Rimi atstovė spaudai Gabrielė Šerėnienė, parduotuvėje nuo šios dienos apsauga yra sustiprinta - prie jos budi papildomas ekipažas, viduje dirba du apsaugos darbuotojai.
„Po šio įvykio nedelsiant pradėjome kalbėtis su parduotuvės darbuotojais. Norime išsiaiškinti jų emocinę būklę. Kolegos, ypač tie, kurie matė konfliktą ir girdėjo šūvį, šios situacijos sukrėsti, prireikus jiems bus teikiama psichologinė parama", - komentavo ji.
Lietuvoje parduotuvių apsaugininkai dažnai konfliktuoja dėl COVID-19 pandemijai valdyti skirtų reikalavimų nesilaikymo - ypač po GP įvedimo. Nevaldantys emocijų pirkėjai juos įžeidinėja, apstumdo ir net puola muštis.
Rugsėjį garsiai nuskambėjo istorija, kaip Kauno „IKI" parduotuvėje dėl pastabos supykusi moteris apsaugininką sugriebė už plaukų ir laikė apie 10 minučių, kol atvyko policijos pareigūnai. Tuomet dar nebuvo įvestas GP.
Tuo tarpu Sveikatos apsaugos ministerija nuo penktadienio dar labiau griežtina tų, kurie neturi GP, galimybes apsipirkti. Programuojami nauji pirkėjų ir apsaugininkų konfliktai?
Sulaukėme lietuviškojo breiviko?
Smurto prieš apsaugininką atvejis Vilniuje įvyko beveik lygiai po mėnesio, kai buvo tiesiai į galvą nušautas kasininkas, paprašęs degalinės kliento užsidėti apsauginę veido kaukę.
Sveikatos teisės instituto atstovas, krizių valdymo specialistas Darius Radkevičius jau prieš kurį laiką įspėjo, kad tokia visuomenės kritinė priešprieša gali pasireikšti ir kritiniais žmonių veiksmais. Taip ir įvyko.
„Visuomenėje priešprieša kraštutinė. Bendraudamas su įvairių profesijų žmonėmis pastebiu, kad įtampa ore tvyro kaip sunkus debesis. Jeigu valdžia pabandys dar griežčiau spausti, priešprieša vis labiau augs. Situacijos modeliavimas rodo, kad tokių atvejų gali daugėti. Neįmanoma spaudžiant visus priversti paklusti. Tai sukuria agresiją ir priešpriešą", - „Vakaro žinioms" kalbėjo jis.
Ar galima sakyti, kad sulaukėme lietuviškojo breiviko situacijos? Ekspertas tokio palyginimo neatmeta: „Tokių kraštutinių įvykių retai būna. Šis yra lietuviškas - ar dar kada nors kas šaudė parduotuvių darbuotojams į kojas?".
Baimė kels įtampą
Jis atkreipė dėmesį ir į tai, kad kai kurie apsaugos darbuotojai elgiasi kaip tikri cerberiai, bando rodyti valdžią. O kai stinga psichologinio pasiruošimo suvaldyti konfliktą, situacija aštrėja.
„Pasitaiko pavyzdžių: ką noriu leidžiu ar neįleidžiu. Žinau nemažai nusiskundimų. Štai 17 metų mergaitė rodo atliktą testą, o jos neįleidžia į parduotuvę, nes nėra QR kodo, kuris kainuoja dar 5 eurus. Šūviai Vilniuje parduotuvių apsaugininkus gali išgąsdinti, o baimė kels įtampą", - pastebėjo D.Radkevičius.
Ekspertas pabrėžė, kad jau pats kontrolės faktas žmogui sukelia nerimą ir pasipiktinimą. Emocijos dar labiau įkaista, kai pirkėjas iki parduotuvės nueina porą ar daugiau kilometrų ir lieka už durų.
„Reikia įvertinti ir tai, kad Lietuvoje atitinkamas procentas žmonių yra su psichine negalia. Kai įtampa auga, auga ir konfliktai. Nežinome, kaip jie pasireikš", - aiškino specialistas.
D.Radkevičiaus įsitikinimu, valdžiai reikia baigti spausti visuomenę: „Spyruoklė taip stipriai suspausta, kad ir toliau galime tikėtis tik įtampos, negatyvių išraiškų. Reikia permąstyti, ieškoti sprendimų, kaip su žmonėmis bendrauti normaliai. Neišsukinėti, nemanipuliuoti, o būti atviriems".