respublika.lt

Bankrutavusi „flyLAL“ milijonų negaus

(0)
Publikuota: 2020 balandžio 02 07:00:09, Robertas ŠIRVYS
×
nuotr. 4 nuotr.
Nors teismai pripažįsta, kad „flyLAL“ į bankrotą pastūmėjo antikonkurencinė „airBaltic“ ir Rygos tarptautinio oro uosto strategija, patirtos žalos bankrutavusiai Lietuvos oro linijų bendrovei prisiteisti nepavyksta. Redakcijos archyvo nuotr.

Nors per ilgiau nei dešimtmetį trukusį bylinėjimąsi bakrutavusi Lietuvos oro linijų bendrovė „flyLAL“ laimėjo kelis didelius mūšius, pagrindinę pergalę švenčia ją iš rinkos eliminavęs Latvijos nacionalinės oro linijų bendrovės „airBaltic“ ir Rygos tarptautinio oro uosto tandemas. Aršiausiais konkurentais tapusių kaimynų padaryta milijoninė žala „flyLAL“ atlyginta nebus.

 

Šią savaitę Lietuvos apeliacinis teismas (LAT) panaikino Vilniaus apygardos teismo sprendimą, kuriuo iš dalies tenkintas bankrutavusios oro linijų bendrovės „flyLAL“ ieškinys dėl žalos, kilusios iš neteisėtų Latvijos nacionalinės oro linijų bendrovės „airBaltic“ ir Rygos tarptautinio oro uosto veiksmų, atlyginimo.

Šio verdikto kaina - 16,121 milijono eurų. Tokią teismo eksperto įvertintą žalą ir procesines palūkanas (šių metų kovo 1 d. jos siekė per 11 mln. eurų) 2017 metų sausio 27 d. „flyLAL“ naudai iš „airBaltic“ priteisė Vilniaus apygardos teismas. Rygos oro uostas nuo atsakomybės atleistas. Tačiau teismas konstatavo, kad abi Latvijos įmonės pažeidė konkurencijos teisę, sudariusios nuolaidų susitarimą, kuris leido „airBaltic“ piktnaudžiauti dominuojančia padėtimi, taikant „grobuoniškas“ kainas. Būtent tokia antikonkurencinė strategija ir išstūmė „flyLAL“ iš dalies skrydžių rinkos.

„flyLAL-Lithuanian Airlines“ administratoriaus įgalioto asmens Aurimo Valaičio teigimu, LAT nusprendė, kad nagrinės tik dalį „flyLAL“ ieškinio, ir apskritai nevertino, ar latviai buvo sudarę draudžiamą susitarimą išstumti „flyLAL“ iš skrydžių maršrutų rinkos.

„Neišnagrinėjus „airBaltic“ ir Rygos tarptautinio oro uosto bendrų veiksmų, teismas konstatavo, kad vien „airBaltic“ veiksmai, juos vertinant atsietai, Vilniaus tarptautiniame oro uoste negali būti pripažinti neteisėtais ir „flyLAL“ ieškinį atmetė. Analizuojame teismo motyvus ir spręsime dėl kasacijos teikimo“, - „Vakaro žinioms“ sakė A.Valaitis.

„flyLAL“ su aršiausiais konkurentais tapusiais kaimynais bylinėjasi jau beveik 12 metų. Į Vilniaus apygardos teismą dėl „airBaltic“ ir Rygos tarptautinio oro uosto piktnaudžiavimo dominuojančia padėtimi bei „grobuoniškų“ kainų taikymo skrydžiams iš Vilniaus tarptautinio oro uosto, kreiptasi dar 2008 metais. Iki pastarojo LAT sprendimo, bendrovei pavyko pasiekti tris dideles pergales.

2014 metų pabaigoje Europos Sąjungos Teisingumo Teismas pripažino, kad LAT teismo nutartis taikyti laikinąsias apsaugos priemones gali būti pripažinta ir leista vykdyti Latvijoje. 2017 metų pradžioje priteisti minėti 16 mln. eurų ir procesinės palūkanos. 2018 metų viduryje Europos Sąjungos Teisingumo Teismas patvirtino, kad „airBaltic“ ir Rygos oro uosto susitartos ir taikytos kainodaros žala 2009 metais veiklą sustabdžiusiai „flyLAL“ padaryta Lietuvoje, tad sprendimus dėl jos turi priimti Lietuvos teismai.

„Šią savaitę paskelbtas Lietuvos apeliacinio teismo sprendimas kelia susirūpinimą. Latvijos įmonės bandė savo neteisėtus veiksmus slėpti po „flyLAL“ bankroto faktu. Tai, kad įmonė yra nutraukusi veiklą, niekaip nepaneigia neteisėtų kitų įmonių veiksmų, dėl kurių buvo patirta žala. „flyLAL“ iki pat bankroto dėjo pastangas išlikti konkurencinga ir tęsti veiklą. Tą liudija skaičiai. Per trejus metus, 2005-2008 m., „flyLAL“ lėktuvų parkas padidėjo nuo penkių iki 16 lėktuvų. Keleivių skaičius nuo 442 tūkst. (2004 m.) išaugo iki 700 tūkst. (2008 m.). Augo ir skrydžių maršrutų skaičius. Nuo 2006 metų iki bankroto bylos iškėlimo, visiems savo kreditoriams bendrovė atliko mokėjimų net už 244,3 mln. eurų“, - tikino A.Valaitis.

„flyLAL-Lithuanian Airlines“ administratoriaus atstovas neslėpė nusistebėjimo, kad bylos nagrinėjimo metu teko išklausyti „airBaltic“ ir Rygos oro uosto pamokų, kaip turėjo būti vykdoma komercinė veikla aviacijos srityje. Nors iš viešai prieinamų šaltinių matyti, jog per 2018 metų pirmąjį ketvirtį pati „airBaltic“ patyrė 15 mln. eurų nuostolių, o per pirmąjį 2019 metų ketvirtį patiriami nuostoliai beveik padvigubėjo ir siekė 26 mln. eurų.

Pasak A.Valaičio, per visą ilgą bylinėjimąsi bankrutavusi įmonė „flyLAL“ yra palikta viena kovoti su finansinę galią įrodžiusiomis Latvijos įmonėmis už visus kreditorius, tarp kurių valstybės institucijos ir darbuotojai. Latvijos įmones palaiko tiek jų politikai, tiek nacionaliniai teismai.

„2014 metais Latvijos Aukščiausiasis Teismas atsisakė pripažinti Lietuvos apeliacinio teismo nutartį dėl laikinųjų apsaugos priemonių taikymo ir neleido areštuoti Latvijoje esančio „airBaltic“ ir Rygos oro uosto turto. Latvijos teismo neįtikino, net Europos Sąjungos Teisingumo Teismo išaiškinimas, kad tokia Lietuvos teismo nutartis turi būti pripažinta ir vykdytina Latvijoje. Tai papildomai rodo atsakovų galią“, - apgailestavo A.Valaitis.

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Kiek kiaušinių suvalgote per Velykas?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kokia kalba bendraujančių žmonių padaugėjo jūsų gyvenamojoje aplinkoje?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

+5 +11 C

+6 +11 C

+7 +12 C

+9 +13 C

+12 +19 C

+18 +20 C

0-7 m/s

0-6 m/s

0-5 m/s