Susisiekimo ministerija parengė ir pateikė specialistams bei visuomenei svarstyti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimo projektą, kuris leistų neblaiviems prie vairo sėdusiems ir įkliuvusiems vairuotojams tam tikromis sąlygomis - sutikus automobilyje įsidiegti antialkoholinį variklio užraktą - anksčiau atgauti teisę vairuoti.
Kaip „Vakaro žinioms“ teigė Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus patarėjas Gintaras Aliksandravičius, pagal šiuo metu galiojantį Administracinių nusižengimų kodeksą, jei vairuotojui nustatomas lengvas - nuo 0,4 iki 1,5 promilės - girtumas, jam skiriama bauda iki 400 eurų ir taikoma administracinio poveikio priemonė - teisės vairuoti atėmimas nuo 1 iki 2 metų.
Ministerijos specialistai siūlo, kad greta šios nuobaudos atsirastų alternatyva: bauda ir teisės vairuoti atėmimas trumpesniam laikui, jeigu pažeidimą padaręs asmuo sutinka tam tikrą laiką dalyvauti antialkoholinio variklio užrakto programoje. Jam reikėtų automobilyje savo lėšomis įsidiegti antialkoholinį variklio užraktą, kuris neleidžia užvesti automobilio, jei žmogus yra neblaivus.
„Kitaip sakant, teismas, nagrinėdamas administracinio nusižengimo bylą, įvertinęs atsakomybėn traukiamo asmens padaryto pažeidimo priežastis, asmenį charakterizuojančią medžiagą, galėtų jam pasiūlyti alternatyvą - nuobaudą, kai teisė vairuoti atimama trumpesniam laikui, tačiau vairuotojas dalyvauja antialkoholinio variklio užrakto programoje, - sako G.Aliksandravičius. - Jeigu žmogaus darbas susijęs su vairavimu, vairuotojo pažymėjimą jam reikia atgauti kuo greičiau, jis, manau, sutiks laikytis nustatytos tvarkos. Tad teisė vairuoti iš jo bus atimama trumpesniam laikui, o vairuotojo pažymėjimas grąžinamas su atitinkamu kodu 69, kuris reiškia, kad asmuo turi teisę vairuoti automobilį tik su antialkoholiniu variklio užraktu.“
Tiesa, išsinuomoti ar nusipirkti ir įsidiegti antialkoholinį užraktą vairuotojui teks pačiam, savo lėšomis.
G.Aliksandravičiaus teigimu, iki šiol antialkoholiniai variklio užraktai jokiuose Lietuvos teisės aktuose nefigūravo, tačiau praktiškai yra taikomi - tokie užraktai yra įmontuoti kai kuriuose valstybės lėšomis pirktuose vaikus vežančiuose „Geltonuosiuose autobusiukuose“, juos savo iniciatyva yra įrengę ir kai kurie privatūs vežėjai savo autobusuose.
Užsienio šalyse šioje praktikoje toliausiai pažengusios Skandinavijos šalys - Švedijoje jie tam tikrų kategorijų transporto priemonėse naudojami nuo 2005 m.
Tiesa, G.Aliksandravičius neneigia, kad asmuo, kuriam su tam tikromis sąlygomis grąžintas vairuotojo pažymėjimas, gali sėsti į bet kurį kitą automobilį, kuriame nėra antialkoholinio variklio užrakto. Tačiau tokiu atveju jis važiuos tik iki pirmo susitikimo su pareigūnais. Toks nustatytų įpareigojimų nevykdymas bus traktuojamas kaip transporto priemonės vairavimas neturint tam teisės.
Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“