Seimo liberalai registravo pataisą, kuria reikalauja iš Vyriausybės atimti teisę pačiai paskelbti ar pratęsti karantiną. Esą tam turi reikėti ir Seimo pritarimo. Tačiau tiek Seimo Teisės departamentas, tiek Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas nutarė, kad toks liberalų užmojis prieštarauja Konstitucijai.
Pasak liberalų, pataisų rengimą paskatino visuomenės abejonės dėl Vyriausybės sprendimo teisėtumo įvesti karantiną visoje Lietuvos teritorijoje. Šiuo metu visoje Lietuvoje teisę įvesti karantiną turi Vyriausybė. Žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatyme numatyta, kad Vyriausybė, įvesdama karantiną, turi teisę nustatyti specialias asmenų darbo, gyvenimo, poilsio, judėjimo sąlygas, apribojimus ir tvarką bei ūkinės ir kitokios veiklos sąlygas ir taip riboti užkrečiamųjų ligų plitimą. Tačiau esą Konstitucijoje nurodyta, kad „Pilietis gali laisvai kilnotis ir pasirinkti gyvenamąją vietą Lietuvoje, gali laisvai išvykti iš Lietuvos“, „Negalima drausti ar trukdyti piliečiams rinktis be ginklo į taikius susirinkimus“.
„Taigi Vyriausybė, apribodama piliečių teisę laisvai judėti Lietuvos teritorijoje ir už jo ribų bei apribodama teisę rinktis į taikius susirinkimus, viršija savo įgaliojimus, nes Konstitucinis teismas ne kartą nurodė, kad bet kokių Konstitucijoje numatytų teisių ribojimas yra galimas tik įstatymu ir ši teisė negali būti perdeleguojama kitiems. Taigi Vyriausybė, priimdama anksčiau minėtus apribojimus, galimai pažeidžia fundamentalias žmogaus teises, nes panašius ribojimus gali įvesti tik LR Seimas įstatymo pagrindu“, - postringauja liberalai.
Todėl jie siūlo įteisinti nuostatą, kad, Vyriausybei įvedus karantiną visoje šalies teritorijoje, per 10 dienų nuo karantino paskelbimo būtina kreiptis į Seimą dėl tokio režimo patvirtinimo ar pratęsimo.
Tačiau Teisės ir teisėtvarkos komitetas vakar pritarė Teisės departamento išvadai, kad tokia liberalų pataisa prieštarauja Konstitucijai.
„Siūlomu teisiniu reguliavimu, pagal kurį Vyriausybės priimtą sprendimą paskelbti arba pratęsti karantiną turėtų patvirtinti Seimas, būtų konstituciškai nepagrįstai suvaržytas Vyriausybės įgaliojimų vykdymas ir pažeista Vyriausybės konstitucinė kompetencija valstybės valdymo reikalus spręsti priimant Vyriausybės nutarimus“, - nutarė komitetas ir departamentas.
Vieningai sutarta, kad Konstitucijoje nėra numatyta tokia Seimo ir Vyriausybės sąveikos forma, kaip Vyriausybės priimtų nutarimų tvirtinimas, vizavimas ar kitoks įteisinimas Seimo priimamu teisės aktu.
„Valstybės valdžios institucijų bendradarbiavimas turi vykti neperžengiant Konstitucijos nustatytų ribų - neįsiterpiant į kitos valstybės valdžios įgaliojimų vykdymą, o Vyriausybės veiklos priežiūrą, parlamentinę kontrolę Seimas gali vykdyti tik Konstitucijoje numatytais būdais ir formomis“, - rašoma išvadose.