respublika.lt

R.Karbauskis: nedori ar neišmanėliai?nuotraukos (95)

2020 vasario mėn. 26 d. 07:00:18
Justina GAFUROVA

Antradienį socialinio tinklo anketoje Ramūnas Karbauskis pasidalijo žadėta informacija apie tai, kiek kainavo suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) terminalas Lietuvos žmonėms. Politikas kelia klausimų, ar už projektą atsakingas buvęs energetikos, o vėliau susisiekimo ministras Rokas Masiulis dėl neišmanymo apsiskaičiavo, ar tai buvo padaryta tyčia.

×
nuotr. 7 nuotr.
SGD terminalo projekto įgyvendinimas pradėtas įteisinti tik prieš pat sutarties dėl nuomos pasirašymą ir tęstas netgi po jos. Toks sprendimas kitose demokratinėse valstybėse jau būtų pripažintas teisiškai ydingu. Stasio Žumbio nuotr.

 

„Nedori ar neišmanėliai? Toks klausimas natūraliai kyla toliau gilinantis į projektus, už kuriuos buvo atsakingas Rokas Masiulis. Vienas iš jų - SGD laivo-saugyklos nuoma ir galimybės jį įsigyti“, - savo įrašą pradeda R.Karbauskis.

Jis pasakoja, kad per SGD terminalo laivo pasitikimo ceremonijos spaudos konferenciją prezidentė D.Grybauskaitė žurnalistams sakė, kad Lietuva gali pati ir jokiu būdu nekeliaklupsčiaus nei prieš Briuselį, nei prieš kitus - „Lietuva išdrįso padaryti pati, nelaukdama, kol Briuselis ar kas nors pasiūlys pinigų“, - sakė ji, tačiau kaip įžvalgi ekonomistė negalėjo nežinoti, kad labai greitai dėl tokio išdidumo atrodysime kaip kvailiai, kurie nepasinaudojo mums teikiamomis tiek ES, tiek bičiulystės su artimiausiais kaimynais galimybėmis.

Lenkija pasienyje su Vokietija terminalui statyti gavo apie 40 proc. ES paramos, pasinaudojo net keliomis programomis. Taip pat būta pasiūlymų rasti geriausią sprendimą drauge su Latvija ir Estija. Padėti siūlėsi ir Lietuvos verslas, kuris žadėjo negailėti investicijoms reikalingų lėšų. O Lietuvos vadybos ir politikos elitas nutarė priimti bene patį blogiausią ekonominiu požiūriu sprendimą - laivą-saugyklą nuomoti. Klaipėdos SGD terminalas pagal galią ir dydį yra pastatytas trims Baltijos šalims, tačiau mes terminalą turime išlaikyti vieni, nesutarti ir nepasiūlyti jokie instrumentai, kurie sumažintų Lietuvos kaštus“, - sako politikas.

R.Karbauskis skaičiuoja, kad SGD laivo nuomos suma per dešimt metų sudarys apie 600 mln. eurų: „Aišku, bus bandymų gintis sakant, jog šios sumos didžiąją dalį sudaro įgula, techninė priežiūra ir kt., bet, pagal mūsų turimus skaičius, už laivą (kaip daiktą) mes per 10 metų sumokėsime apie 535 mln. eurų. Preliminariais paskaičiavimais, veiklos išlaidos, valdymo išlaidos bei įgulos nuomos kaštai sieks apie 65 mln eurų. Jei laivas būtų mūsų nuosavybė, mums tektų mokėti tik šią mažąją dalį.

„Oxford Institute for Energy Studies“ atliko SGD laivų statybos kaštų analizę ir rėmėsi sutartyse dėl laivo statybų pateiktais duomenimis. Šis institutas nurodo, kad laivo „Independence“ statyba kainavo 250 mln. JAV dolerių (šios dienos kursu išeina apie 231 mln. eurų). Tokią sumą sumokėjome per maždaug penkerius nuomos metus, tad, jei iš pat pradžių būtų buvęs priimtas sprendimas laivą pirkti, jį savo nuosavybėje būtume turėję jau apie 2019 metus.

Tačiau 2012 m. buvo priimti kitokie sprendimai. Pirkti laivą R.Masiulio pasirašytos sutarties „dėka“ galėsime tik 2024 m., pasibaigus nuomos sutarčiai. Jos anksčiau nutraukti neįmanoma, nes sutarties nutraukimo mokestis siektų tiek ar net daugiau, nei kainuotų laivo nuoma iki 2024 m.“

Pagal R.Karbauskio skaičiavimus, laivo pirkimas po nuomos sutarties pasibaigimo 2024 m. kainuos dar apie 160 milijonų eurų. „Vadinasi, beveik 760 milijonų eurų (600 milijonų eurų už dešimtmetį trukusią nuomą ir 160 milijonų eurų laivo pirkimas) yra ta kaina, kurią būsime sumokėję, kai savo nuosavybėje 2024 m. turėsime SGD laivą-saugyklą. Ir tai ne vienintelis epizodas, rodantis ekonominį nuostolingumą, kurį šis neūkiškai sudarytas sandoris atnešė Lietuvai, bet apie tai - kitame epizode.

Sunku įsivaizduoti, kaip konservatoriai ir R.Masiulis SGD terminalo likimą būtų sprendę toliau, jei tik būtų buvę valdžioje. Nes jau jo įgyvendinimo pradžia buvo gaubiama paslapties šydu, politikai ir ypač elitas nutylėjo, jog 2011 m. rugsėjo 3 d. Roko Masiulio vadovaujama AB „Klaipėdos nafta“, kaip matome dokumentuose, neturėdama nei šalies Vyriausybės suteiktų įgaliojimų, nei įmonės akcininkų sprendimo, pradėjo įgyvendinti SGD terminalo projektą. Projekto įgyvendinimas pradėtas įteisinti tik prieš pat sutarties dėl nuomos pasirašymą ir tęstas netgi po jos. Toks sprendimas įteisinti tai, kas iš esmės de facto įvyko, kitose demokratinėse valstybėse jau būtų įvertintas ir pripažintas teisiškai ydingu“, - svarsto politikas.

Parašykite savo komentarą:
  Skaityti komentarus (95)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • PRITRŪKO: Valstybinės mokesčių inspekcijos vadovė Edita Janušienė teigia, kad iki kovo mėnesio nacionalinio biudžeto plano įvykdymo pritrūko surinkti 114 mln. eurų mokesčių.
  • STABDO: JAV aviacijos milžinė „Boeing“ dėl koronaviruso krizės stabdo „Dreamliner“ serijos ilgo nuotolio lėktuvų gamybą Pietų Karolinos valstijoje.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)

Dienos klausimas

Kaip vertinate sprendimą riboti patekimą į miestus ir miestelius ilgąjį savaitgalį?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar po Velykų reikėtų dar kartą pratęsti karantiną?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+4 +6 C

 +3 +5 C

 

+4 +5 C

 +18 +20 C

+15 +16 C

 

+13 +15 C

1-6 m/s

0-3 m/s

 

0-5 m/s

Valiutų kursai

USD - 1.0791 PLN - 4.5643
RUB - 82.4810 CHF - 1.0560
GBP - 0.8780 NOK - 11.3875

Nuorodos