Susisiekimo ministras Marius Skuodis teigia nežinąs, kokiomis aplinkybėmis „Lietuvos geležinkeliai“ priėmė Baltarusijos kalio trąšų gamintojos „Belaruskalij“ avansinį mokėjimą už bendrovės produkcijos tranzitą per Lietuvą. Anot jo, įmonės valdyba nusprendė avansą grąžinti.
„Valdyba pati yra priėmusi sprendimą grąžinti avansą. Man yra esminis klausimas, kas priėmė sprendimą priimti avansą, nes ministerija, valdyba buvo informuota apie avanso gavimo faktą“, – pirmadienį žurnalistams Vyriausybėje sakė M. Skuodis.
Pasak ministro, paaiškėjus, ar „Lietuvos geležinkeliai“ dėl avanso išmokėjimo buvo sutarę su „Belaruskalij“, būtų aišku, kad ministerija ir „Lietuvos geležinkelių“ valdyba, kurios du narius deleguoja Susisiekimo ministerija, apie tai tinkamai informuota nebuvo. Kita vertus, pažymi M. Skuodis, jei „Belaruskalij“ avansą pervedė nesitarusi, jis gali būti grąžintas, o kroviniai – stabdomi.
„Jei avansas buvo derintas, tai tada informacijos esminės ir valdyba, ir ministerija neturėjo. Jei avansas nebuvo derintas, nematau jokio pagrindo, kad jis negalėtų būti grąžintas, ir kad kroviniai jau neturėtų važiuoti“, – kalbėjo M. Skuodis.
Ministras tikina, kad detalius atsakymus, ar priimti Baltarusijos įmonės mokėjimą buvo nutarta „Lietuvos geležinkelių“ viduje, ar tą „Belaruskalij“ padarė nesitarę, „Lietuvos geležinkelių“ valdyba pateiks antradienį.
„Visą laiką komunikavau, kad trąšos važiuoti nustos, nes mūsų didieji bankai ir finansų rinkos dalyviai labai aiškiai pasakė, kad pervedimų ir apmokėjimų nepriims ir neatliks. Visą laiką buvo ta žinia. Kas pakeitė visą bazinį scenarijų, tai avanso gavimas. Dabar klausimas, ar dėl avanso priėmimo sprendimai buvo priimti, ar iš tiesų įkrito netikėtai, dėl ko rytoj valdyba pateiks visus atsakymus“, – pažadėjo susisiekimo ministras, pirmadienį oficialiai pateikęs premjerei Ingridai Šimonytei prašymą atsistatydinti.
ELTA primena, kad šių metų rugpjūtį paskelbtos JAV sankcijos numato, kad iki šių metų gruodžio 8 d. visi JAV fiziniai ir juridiniai asmenys privalo užbaigti sandorius su Baltarusijos kalio trąšų gamintoja „Belaruskalij“. Po minėtos datos Lietuvoje veikiantys bankai linkę nebeaptarnauti „Belaruskalij“ atliekamų mokėjimo pavedimų. Tuo metu „Lietuvos geležinkelių“ grupei priklausanti krovinių geležinkeliu vežimo bendrovė „LTG Cargo“ skelbia, kad gruodį teiks trąšų gabenimo paslaugas „Belaruskalij“. Pagal galiojančią sutartį Baltarusijos bendrovė už jas atsiskaitė iš anksto.
Dėl susidariusios situacijos „Lietuvos geležinkeliai“ konsultuojasi su Lietuvos, ES ir JAV institucijomis, tarp kurių – JAV iždo departamento Užsienio aktyvų kontrolės biuras (OFAC).
Skaičiuojama, kad iki šiol „LTG Cargo“ per metus vidutiniškai gabeno per 10 mln. tonų „Belaruskalij“ krovinių už maždaug 60 mln. eurų.