Vyriausybė dėl Lietuvos įvaizdžio koncepcijos “Lietuva - drąsi šalis” formavimo 2005-2008 metais tuščiai ištratino iš valstybės biudžeto per 63 mln. litų, bet koncepcijos nesukūrė, tačiau iniciatyvūs piliečiai, nusivylę valdžios gebėjimu tausoti mokesčių mokėtojų pinigus, jau ėmė ruošti koncepcijas dykai, savo jėgomis, neprašydami iš valdžios jokios finansinės paramos.
Lietuvos vizijos konkurso nugalėtojas Jonas Banys, pasiūlęs įvaizdį “Lietuva - medaus šalis”, sako tikrai neprašysiąs iš valdžios pinigų.
“Nereikia pinigų. Tik darbo. Reikia bendraminčių, tikėjimo ir gerai paruoštų namų darbų. O per Vyriausybę jokios vizijos neįmanoma prastumti. Vizija - tai žiūrėjimas viena kryptimi. O Vyriausybėje būtų daug interesų susikirtimų, daug galingų jėgų su savo vizijomis. Lietuvą medaus šalimi gali padaryti tik eiliniai žmonės, kurie tiki ir savo darbu įkvepia kitus”, - aiškino “Respublikai” J.Banys.
Nuo žodžių prie darbų
Verslininkas Marius Jovaiša su savo bendraminčiais pasiūlęs mūsų šalies įvaizdį “Lietuva - Baltijos širdis”, ėmėsi konkretesnių veiksmų.
Kartu su privačiais partneriais įsteigė viešąją įstaigą, jau reklamuojančią būtent šį Lietuvos įvaizdį ir logotipą. Viešosios įstaigos tikslai - kurti ir vystyti nacionalinį prekės ženklą “Lietuva - Baltijos širdis”, populiarinti šį prekės ženklą užsienyje, formuoti Lietuvos pristatymo identitetą.
Gal tikrai esame Baltijos širdis?
Užsienin išvykęs M.Jovaiša vakar telefonu buvo nepasiekiamas. Tačiau viešosios įstaigos “Lietuva - Baltijos širdis” tinklalapyje yra paaiškinimas, kodėl buvo pasirinktas būtent toks Lietuvos įvaizdis.
Akcentuota Baltija, nes Baltijos jūros vardas pasaulyje daug žinomesnis nei Lietuva. Be to, Lietuva yra didžiausia iš trijų Baltijos šalių, jau XIII amžiuje tapo nacionaline valstybe, baltų (aisčių) genčių politiniu ir dvasiniu centru. Lietuva, turinti didingą praeitį, yra tiltas tarp Rytų ir Vakarų, tarp Šiaurės ir Pietų, todėl yra Baltijos širdis.
Ištratinto biudžeto šalis
Tuo tarpu Seimas šią savaitę priims rekomendacijas dėl Valstybės kontrolės (VK) 2009 metų kovą baigto audito, kuris į miltus sumalė Vyriausybės Lietuvos įvaizdžio formavimo koncepciją “Lietuva - drąsi šalis”, 2005-2008 metais surijusią per 63 mln. Lt ir nieko nesukūrusią.
Kontrolieriai nustatė, kad Vyriausybės kanceliarija 800 tūkst. Lt, skirtų Lietuvos įvaizdžiui formuoti, panaudojo neefektingai ir neracionaliai. Daugumos ministerijų planuose nebuvo numatyta vykdyti atskiras Lietuvos įvaizdžio formavimo programas, tačiau ministerijos su savo įsteigtomis įstaigomis šiam tikslui panaudojo 63 033,1 tūkst. Lt.
Kultūros ministerija, nors įtraukė Lietuvos įvaizdžio kūrimą į savo planus ir tam turėjo lėšų, skelbė 8 įvaizdžio formavimo programų projektų konkursus. Penkis konkursus iš aštuonių laimėjo viešoji įstaiga “Lietuvos institutas”. Jam atiteko 91 proc. programos lėšų, bet įvaizdis taip ir liko nesukurtas. “Galima teigti, kad Kultūros ministerija faktiškai finansavo viešosios įstaigos veiklą”, - teigiama VK išvadose.
Valdžia Lietuvos įvaizdį “kuria” nuo 1996 metų. Nuo 2007 metų lapkričio netgi įsteigta Lietuvos įvaizdžio formavimo komisija. Anot Valstybės kontrolės, ši komisija taip ir nenustatė įvaizdžio formavimo krypčių ir prioritetų.
Parengta pagal dienraštį "Respublika"